Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Fiat 600 Abarth Special
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (24007 totalt)
AsLoT
Arboga
Här sen Nov 2005
Inlägg: 26


Trådstartare
Hej!

Tänkte lägga ut en tråd om min och en kompis lilla projekt nu när vi börjat komma nånstans och fått ihop lite bilder och så.

Hoppas på lite respons och goda råd då ingen av oss har byggt något så omfattande förut...


Bilen är en Fiat 600 från 1969.
Den var i trafik i 9år innan den ställdes av i en lada i 20år tills det en vacker dag kom en vänlig man som ville ge den lite kärlek.
Den nya ägaren bytte skärmkanter, lagade all rost osv. En plåtrenovering kan man säga. Men när det kom till inredning och motor så tog hans intresse och tid slut...

Bilen blev åter igen stående ett antal år innan ännu en vänlig man med brinnade intresse kom för att ge den ett nytt hem. Hans mål var att renovera den till orginalskick.
Tyvärr hade han inte direkt tid han heller och hann bara med att slipa lite runt fönstren på 5(!)år.


Jag och min vän köpte bilen för 5000 på blocket den 14/10-05 med en dröm om att sätta motorcyckel motor i den samt bygga en bur. Tanken var att den skulle bli en busbil för raktfram och bana.
Mer plan än så hade vi inte direkt.

Nu har vi kommit en bit på väg och själva grundidén är kvar.
Motorn blir en GSXR1000 motor från en krockad cyckel av modell -02. Den kommer till en början att vara en "sucker" men turbo är ett måste i framtiden.

Eftersom effekten kommer att öka markant så insåg vi att orginal bakaxel måste bort. Av en tillfällighet så råkade jag ha en BMW 518 e28 som jag var ganska trött på. Den fick offras!
Ist. för orginal diffklump så kommer en lagerbock med ett drev i mitten att sitta i mellan drivaxlarna. Typ modell gocart...

Framaxeln kommer även den att bytas till någon mer modern axel med bredare spårvidd. Vilken är inte klart. Vi bygger bilen bakifrån och fram.

Har också ett Abarth plastkit av senare modell ligger i garaget. Detta måste dock modifieras ganska rejält pga. spårvidden bak. Men det är ett senare problem...

Lägger upp lite bilder i ordning från inköp.



Som vi köpte bilen fast utan baklucka...



Stopie!



Motor, bakaxel borta.



Nya bakaxeln från min gamla BMW 518 e28.



Lite finjusteringar...



Nya bakaxeln på plats. Notera dom tunna plåtarna under axeln. Dom använde vi för att kunna vrida axeln och justera in vinklarna på hjulen utan att förstöra placeingen i sidled.
Kapades bort efter fastsvetsning.



Bilen blir minst sagt BRED!



Bred ja.



Buren nersänkt för helsvetsning.



Igen.



Bakaxeln genom bakrutan som det ser ut nu. Lådan som sigger på golvet där passagerarstolen skall sitta skall bli fjädertorn bak. Svetsas direkt i buren.

Det är ungeför så långt som vi kommit nu. Nästa är fjädertornen samt att montera i motorn.

Kommentera gärna.

_________________
Stefan Daubner (Reinhold Daubner jr.)
http://200sx.kicks-ass.net/aslot/
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Intressant bygge, men varför ta en komplett bakvagn från en bruxholk istället för att bygga en egen lite mer anpassad för användningsområdet?

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Kul bygge!

Polaren höll på med ett mer eller mindre likadant projekt för några år sedan fast då med en Kawa ZX10 motor. Han gjorde en breddning liknande Abarthbreddningen fast jag har för mig att den breddades ytterligare ca 10cm per sida, ser riktigt brutalt ut.

Kommer ni att ha motorn fram eller bak?

_________________
Jonas Edling
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Fränt!

Men lite synd att den blev så bred... Skulle vara kul om den hade kvar orginalstuket o sedan fick en MC motor thumbs up .

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Du får väl sätta ditt e36 fälgar med högre ET så bygger de mer inåt och sen är det bara att rulla skärmkanterna så får de kasnek plats... Eller inte helt

_________________
Jonas Edling
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6874

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator



Störtläckert projekt! Jag brukar själv leka med tanken på en Duccemotor i en 500 - så behåller man cylinderantalet också!

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
AsLoT
Arboga
Här sen Nov 2005
Inlägg: 26


Trådstartare
Magnus L skrev:
Intressant bygge, men varför ta en komplett bakvagn från en bruxholk istället för att bygga en egen lite mer anpassad för användningsområdet?


För att vi saknar kompetens helt enkelt..
Det är så mycke lättare enligt oss att montera dit en hel axel. Planen är väl att byta länkarmarna i framtiden till ett par med skivbromsar. Då trummor inte e så skoj.
Borde väl passa med 520 eller 525 grejer rakt av?
Fast detta får duga för nu.

M3Jonas skrev:
Du får väl sätta ditt e36 fälgar med högre ET så bygger de mer inåt och sen är det bara att rulla skärmkanterna så får de kasnek plats... Eller inte helt


Letar faktiskt fäljar med högt ET det jobbiga verkar vara att om man vill ha högt ET så är fäljarna ju oftast bredare också och då är man ju tillbaka på noll igen...
Fast egentligen så gillar jag denna breddningen... Ser riktigt fet ut när man håller upp skärmbreddarna

Motorn kommer att sitta i "baksätet" bakom passageraren. Där gamla motorn satt kommer tank, batteri mm. att finnas.

_________________
Stefan Daubner (Reinhold Daubner jr.)
http://200sx.kicks-ass.net/aslot/
Citera
Daniel Johansson
Avesta
Här sen Mar 2003
Inlägg: 67



kraniel.com skrev:


Störtläckert projekt! Jag brukar själv leka med tanken på en Duccemotor i en 500 - så behåller man cylinderantalet också!
Moto Guzzi's V-twin är från början utvecklad som sportmotor till just Fiat 500..

_________________
Absolute beginner
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



Citat:
Ist. för orginal diffklump så kommer en lagerbock med ett drev i mitten att sitta i mellan drivaxlarna. Typ modell gocart...


Ingen diff?

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
AsLoT
Arboga
Här sen Nov 2005
Inlägg: 26


Trådstartare
apex skrev:
Citat:
Ist. för orginal diffklump så kommer en lagerbock med ett drev i mitten att sitta i mellan drivaxlarna. Typ modell gocart...


Ingen diff?


Det blir Esab diff typ. Lita mycke drivning på båda hjulen... Får se hur det funkar..

_________________
Stefan Daubner (Reinhold Daubner jr.)
http://200sx.kicks-ass.net/aslot/
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778



Läckert bygge
Citera
AsLoT
Arboga
Här sen Nov 2005
Inlägg: 26


Trådstartare


Lyfte i motorn för första gången idag. Trångt blev det. Knappt så man får plats att sitta fram...
Men det löser sig nog. Har ju iaf. fått nått att fundera på över Jul... God Jul alla!

_________________
Stefan Daubner (Reinhold Daubner jr.)
http://200sx.kicks-ass.net/aslot/
Citera
AsLoT
Arboga
Här sen Nov 2005
Inlägg: 26


Trådstartare
Kanske dax att uppdatera tråden lite då vi kommit en bit på väg...

Mycke med jobb osv. har gjort att tempot inte varit lika högt på bygget dom senaste månaderna.
Men nu blir det till o lägga på ett kål! För bilen SKA åtminstone provköras i sommar...

Lite bilder:


Motor på plats!



Kan bli lite varmt om ryggen kanske?



Drivningen. Modell gocart.



Igen...



Drevet kommer troligtvis att bytas till ett lite större då bilen kommer gå lite väl fort med detta drev.
Tror ingen vill åka 250+ i en fiat 600...



Det ska blir en kedjespännare under växelaxeln också.



Nedre bakre motorfästet...



Övre bakre motorfästet...



Fjäderbenstorn bak.



Igen.



Så här ser det ut nu. Har precis börjat kapa rent fram för att bygga framvagn.



Planen är att svetsa fast en halv Seven bil fram i nosen på fiaten.
140 spindlar och dubbla A-armar. Får se hur det går....



Detta är vad jag skulle kalla riktig KD!




Allt för nu!

_________________
Stefan Daubner (Reinhold Daubner jr.)
http://200sx.kicks-ass.net/aslot/
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



AsLOT skrev:

Drivningen. Modell gocart.




Jevvligt fränt bygge!

Men ingen diff?

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
AsLoT
Arboga
Här sen Nov 2005
Inlägg: 26


Trådstartare
Nej ingen diff. Blir en riktig däckslitare...

_________________
Stefan Daubner (Reinhold Daubner jr.)
http://200sx.kicks-ass.net/aslot/
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Snyggt bygge!!!! Det där kommer nog vara dökul att köra thumbs up

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Bo Danerius
Örebro
Här sen Okt 2004
Inlägg: 141



AsLOT skrev:

Det ska blir en kedjespännare under växelaxeln också.



Störtkönt o helrätt bygge. Men varför sitter motron så högt? /Bo

_________________
Bo Danerius
Citera
AsLoT
Arboga
Här sen Nov 2005
Inlägg: 26


Trådstartare
Tråget på motorn sticker ner en bra bit.
Sänker man motorn mycket mer så kommer den bli lägsta punkten på bilen.

Skulle kanske gå att sänka nån cm till men nu blev det såhär

_________________
Stefan Daubner (Reinhold Daubner jr.)
http://200sx.kicks-ass.net/aslot/
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Kul bygge......och imponerande bra gjort, för att vara första bilbygget.

Ett tipps på fälgar. Om ni vill ha in fälgarna en bit.
om det är fembultat till bakaxeln......så passar nyare Camarofälgar. Det skiljer några tiondelar på bultcirkeln, men det spelar ingen roll.
Dessa fälgar är 8x16" och bräddar inte så mycket utåt som BMW-fälgar gör.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Bo Danerius
Örebro
Här sen Okt 2004
Inlägg: 141



AsLOT skrev:
Tråget på motorn sticker ner en bra bit.
Sänker man motorn mycket mer så kommer den bli lägsta punkten på bilen.

Skulle kanske gå att sänka nån cm till men nu blev det såhär


De brukar va så med hojmotorer. Men ni verkar va pyssliga killar. Googla runt lite o kolla hur andra löst de med plattare tråg på den motorn. Låg tyngdpunkt är en bra grej. /Bo

_________________
Bo Danerius
Citera
AsLoT
Arboga
Här sen Nov 2005
Inlägg: 26


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Kul bygge......och imponerande bra gjort, för att vara första bilbygget.

Ett tipps på fälgar. Om ni vill ha in fälgarna en bit.
om det är fembultat till bakaxeln......så passar nyare Camarofälgar. Det skiljer några tiondelar på bultcirkeln, men det spelar ingen roll.
Dessa fälgar är 8x16" och bräddar inte så mycket utåt som BMW-fälgar gör.


Tackar tackar för berömmet.

Det tippset var inte dumt.
Har faktiskt letat efter fälgar som bräddar inåt... men inte hittat.
Fram tänkte vi montera spacers som byter till fembult med samma delning som bak så att det blir lite lättare att hitta fälgar.
Visst ska det vara 5x120 på bmw e28? Har för mig det.. Inte kollat så noga.
Ska kolla upp det där med camaro fälgar.. vore riktigt fint om d funka. Fast 8" e kanske lite väl? eller?


Citat:
De brukar va så med hojmotorer. Men ni verkar va pyssliga killar. Googla runt lite o kolla hur andra löst de med plattare tråg på den motorn. Låg tyngdpunkt är en bra grej. /Bo


Har sett endel bilder på andra tråg och torrsumpar men med tanke på hur lång tid det tog att rikta in motorn och bygga fästen osv. så blir det inte aktuellt med någon flytt.
Men vi är helt inställda på att allt inte kommer att funka som det kanske är tänkt på fösta försöket... så en ombyggnad nästa vinter är inte alls omöjlig.
Vill provköra bilen på bana osv. O se hur den funkar. Sen kan man börja fundera på v2.0

_________________
Stefan Daubner (Reinhold Daubner jr.)
http://200sx.kicks-ass.net/aslot/
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Fiat 600 Abarth Special
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (24007 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande