Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota MR2 AW11 ADM - Heaps Good Edition
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
9 besök senaste veckan (92134 totalt)
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
MagnusS skrev:
Fan va surt.

Man glömmer bort hur bra vi har det i Sverige där de på sin höjd gnäller på hårdheten på fjädrarna på min bil.

Har du kvar original hjulupphängning så att du kan byta tillbaka o besikta?

Vad händer om du skiter i klibban o kör vidare o blir stoppad igen?


Ja Sverige är rena paradiset i jämförelse, iaf om man har en bil som drar lite uppmärksamhet till sig. Har du en sleeper här däremot är det ju guld eftersom du aldrig lär behöva besiktiga den.

Ja jag har kvar original-fjäderben men de har kapade fjädrar som nätt och jämt sitter kvar i fjädertalriken så är rädd att de kommer behöva nya fjädrar åtminstone. Och fram-dämparna är rätt risiga också.

Då ryker nog körkortet eller grymma böter är jag rädd. De är rätt hårda här nere.

Victor. skrev:
Du fick det på 200sx:en också väl? Tråkigt.


Jajamensan, nu klarade jag mig ett år iaf. 200sx:en fixade jag ju två åkturer med totalt innan det var färdigåkt.



Har iaf fått på original-fjäderben nu och hittat kontakten för o2-sensorn. Eller rättare sagt sladdstumpen den brukade sitta i. Tack föregående ägare... Har bestält en ny o2-sensor så får försöka skarva i den och skiter i att flytta sensorn på grenröret till en början. Ska tydligen funka hyfsat även om den bara mäter 2 cylindrar. Sen ska jag boka tid för besiktning så får vi se hur det går...

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Nu har bilen varit och besökt den lokala besiktnings-stationen. Jag hade hoppats att man likt Sverige kunde vara delaktig i inspektionen och lägga charmen till när det behövs men bilen hissades upp och jag förpassades till en stol vid sidan om medans två mekaniker gick igenom bilen, ordentligt. Allt rycktes och drogs i och klämdes och lystes på och det var en hel del pekande och mumlande inblandat vilket inte alls verkade särskilt lovande.

Efter hjulupphängning, interiör, bagage, motorutrymme kollats fick jag sätta mig i bilen och köra upp den på rullarna för bromstest som den inte helt oväntat klarade galant iaf.

Sen var det klart helt plötsligt och det fruktade avgastestet verkade utebli, och jag hade inte för avsikt att påpeka det heller utan såg gärna att pappersarbetet klarades ut så snart som möjligt.

Summan av kardemumman blev följande anmärkningar:
#Nyckel ska ej gå att dra ur tändningslåset med bilen igång (Slipa ny nyckel, alt. köpa nytt tändningslås på ebay)
#Rose jointade tie rods bak uppskattades inte (Har varit lat och inte åkt iväg till återvinningen med de gamla så hänger på dem igen)
#Silikonfyllda motorfästen (Beställer nya polyurethane-inserts och petar dit istället)
#Framfjädrarna kapade för korta (Får låna andra fjäderben av en bekant här)
#Ratten saknar ADR-märkning (Köper skambillig ratt på "Biltema" och monterar till ombesiktning)

Och det var allt! Jag är otroligt lättad! Utöver vad som anmärktes förväntade jag mig följande:
#Check engine lampan är tjuvkopplad till laddnings-lampan pga trots ny lambda-sensor ger den fortfarande felkod
#Katalysatorn är med all säkerhet tom och avgasvärdena skyhöga
#Tomgången är på ~1600rpm
#Avgassystemet är låter inte direkt
#Motorn har spår från diverse tidigare oljeläckage
#Demistern fram fungerar inte
#Bältes-knäpporna saknar en plast-bit och rullar inte tillbaka så starkt som de kanske borde

Ska inte ropa hej än då bilen ännu inte är helt godkänd men det känns ändå som om jag kommit väldigt lindrigt undan och slapp åtgärda en rad riktigt besvärliga och/eller dyra fel.

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



Det var ju bra att det inte blev så stora konsekvenser ändå. Måste vara en lockande tanke att gå till dedikerad track day bil av någon sort istället. För såhär kan du ju inte hålla på så fort polisen dyker upp...

Spontant känns problemet med bältena mera angeläget att fixa än något annat på listan, tycker jag...

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Torkel K skrev:
Det var ju bra att det inte blev så stora konsekvenser ändå. Måste vara en lockande tanke att gå till dedikerad track day bil av någon sort istället. För såhär kan du ju inte hålla på så fort polisen dyker upp...

Spontant känns problemet med bältena mera angeläget att fixa än något annat på listan, tycker jag...


Visst är det det! Men grejen är den att bilen är i lite för gott skick för att jag ska göra banbil av den. Plus att jag då behöver skaka fram kärra, montera dragkrok på Outbacken och inte har någon bil att avnjuta de fantastiska bergsvägarna i.

Precis, ska smörja upp rullmekanismen och har ett fyrpunksbälte som ligger och väntar på montering också. Det är inte så illa som det låter. De drar tillbaka fint men slår inte av fingrarna på en om man slinter som Outbacken gör.

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Efter betydligt mer tid, strul och pengar än jag hoppats är bilen äntligen besiktigad och ute på vägen igen. Hitta original-delar här nere har visat sig vara snudd på omöjligt så motorfästen fick flygas in från USA, tie rods tillverkades lokalt och till slut hittade jag framfjädrar i Sydney.

Ett K&N-filter hittade in i original-filterboxen också när jag ändå beställde grejer. Inte helt oväntat var det dock inte samma revolutionerande ljud-lyft som på Miatan när det sitter slutet bak i bagagen.

Två besiktningar och ~$800 senare så är det iaf klart och det enda jag egentligen fick för pengarna är nya motorfästen och en mutterdragare som behövdes för fjäderbytet. Resten är avgifter eller saker som kommer skruvas av så snart som möjligt.

Men nu är det nya tag och härnäst nalkas en bandag nästa helg. Temperaturen börjar så sakta sjunka här nere nu vilket inte bådar gott för mitt <1:30-mål men vi får se.

Hittade även en schysst spis till den om jag skulle få lite fickpengar över:
http://www.gumtree.com.au/s-ad/rivervale/engine-engine-parts-transmiss . . . .

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



Surt, men skönt att det är över i alla fall.

Den motorn var fin! Drömma är gratis...

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Nu tror jag bilen är så redo den kan bli inför lördagens nypremiär på bana. Igår fick den ny hjulinställning, snarlik min förra men något aggressivare toe out fram och mer camber bak. Hjulvinklarna bilen hade innan var som synes minst sagt lite intressanta att köra till verkstan med. Som tur är är den bara några hundra meter hemifrån.


Passade på att dekaltrimma lite också för de där sista hundradelarna.


Kom precis hem ifrån en liten shakedown-tur uppe i bergen. De nya hjulvinklarna gör bilen ganska spännande uppe på de guppiga vägarna. Hade glömt bort hur styv och studsig bilen vad även med mjukaste läget på dämparna. Dock blev den något bättre mot slutet då jag tror dämparna behöver köras in lite igen och det var förhållandevis kallt ute. Nu står den iaf parkerad och redo att ut och smiska bana igen.

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534



Jag upplevde min som jävligt lynnig med noll toe bak, Kanske skulle testa det igen o se om det går att åka fortare om man vänjer sig.

_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
MagnusS skrev:
Jag upplevde min som jävligt lynnig med noll toe bak, Kanske skulle testa det igen o se om det går att åka fortare om man vänjer sig.


Jo lite lynnig är den allt men jag trivs ganska bra med det.


---------------------------------


Efter ett par månaders uppehåll hittade jag äntligen ut på banan i helgen. Hade initialt ganska låga förväntningar efter att delvis ha sabbat setupen jag hade. Men jag ställde in bilen så likt jag kunde innan jag gav mig ut med undantag av krängaren fram som jag lämnade i mittenläget istället för mjukaste.

Ganska snabbt kunde jag dock konstatera att potentialen fanns kvar och redan första passet var jag en knapp sekund från pb och bilen kändes kanon undantaget lite hjulspin på innerhjulet ut ur kurvorna.
Jag fortsatte förbättra för varje pass undantaget ett som avbröts efter ett haveri på start/mål-rakan. När jag i femte passet endast förbättrade med en hundradel från 1:31.23 till 1:31.22 vilket var nytt pb med två tiondelar var det dags att ge upp. Jag kände mig ganska matt och bilen tuffade fortfarande på som den skulle så varför utmana ödet.

Men som tur var lät jag mig övertalas av ett par bekanta att ge det ett försök till så jag sänkte däckstrycket lite till bak och gav mig en smula vemodigt ut igen.

Satte en ganska hyfsad tid tidigt och när jag varvet efter såg att jag var 2 tiondelar snabbare redan efter T1 tänkte jag att det kanske fanns lite att hämta ändå. Gav järnet in i T3 och lyckades hämta in ytterligare en halvsekund mirakulöst nog. Efter det var det maximal attack och lyckades med bedriften att inte sabba varvet trots att jag pushade ordentligt. Klockan stannade på 1:30.39 och som synes i videon var varvet efter inte mycket att hänga i hjulgranen så jag bestämde mig för att packa ihop för dagen istället.

Allt som allt otroligt lyckad dag och jag tror att med lättare hjul och nya däck samt ett en snorkel till insuget så borde <1:30 inte vara omöjligt. Tack till alla er som kom med tips i min tråd med mitt föregående försök. Det var definitivt en bidragande faktor.


_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Grattis till nytt personbästa. Gillar att läsa denna tråden thumbs up ett skolexempel på att sååååå mycket hänger på körteknik. Kul att du är tillbaka efter besiktningstrulet

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Grattis till nytt personbästa. Gillar att läsa denna tråden thumbs up ett skolexempel på att sååååå mycket hänger på körteknik. Kul att du är tillbaka efter besiktningstrulet


Tack så mycket! Kul att höra! Det gör en motiverad att fortsätta uppdatera.

I min fortsatta jakt på de sista tiondelarna har jag nu bitit i det sura äpplet och bestämt mig för en uppgradering av både fälgar och däck. Så igår inhandlades ett set beggade 15x7 Advan RG på 5.1kg som om uppgiften om vikten på mina gamla fälgar stämmer kommer spara mig närmare 16kg ofjädrad vikt. Som en bonus så gillar jag utseendet på de nya fälgarna mycket bättre också.

Fälgarna kom med ett set RE002 gatdäck som kommer få sitta på tills mina A048:or gett upp. På måndag morgon hämtar jag förhoppningsvis upp ett nytt set däck som ska på nya fälgarna sen.

Vad det blir får ni se då om allt går som planerat.



_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 841



Tycker den är riktigt snygg första generationen!

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
cirs skrev:
Tycker den är riktigt snygg första generationen!


Ja i mitt tycke den snyggare av de tre även om de nyare inte är så tokiga heller.

I morse plockade jag äntligen upp lite fräscha sandaler till bilen också så nu ska det bli svänga av!



Dessvärre är inte de inte gatlegala här nere så först försäkrade jag mig om att kunna transportera dem till och från banan också.



Ska bli mycket spännande att se hur bilen beter sig med nytt fräscht gummi för första gången. Ska bara köra slut på mina A048:or först. Dessvärre är ju vintern på ingång här så finns risk för lite blöta dagar på gatdäcken framöver.

Monterade även ett gammalt fyrpunktsbälte jag fick av en nisse på en banträff för ett tag sen samt en brandsläckare som krävs för att vara med i en hillclimb-tävling jag anmält mig till.

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
I söndags gav jag mig på lite Hillclimb igen, vilket också efter snart 5 år på banan var första faktiskt tävlingen jag deltagit i. Nämnligen första deltävlingen i Sport Car Club of South Australias Multi-Club som körs på deras egna lilla hillclimb-slinga. Med det sagt så kan jag inte påstå att någonting tacklades annorlunda än det hade gjorts på en vanligt come-and-try-dag. Varken jag eller bilen som rankas in i 2wd <2000cc-klassen är särskilt konkurrenskraftiga.

Nog med ursäkter, dagen gick alldeles förträffligt och jag förbättrade pb med nästan 2 sekunder och kom förvånansvärt nära en <40sek-tid vilket skulle sitta ganska fint. Hade lite problem med däck och skärmkant som gärna ville bekanta sig med varandra vid hård kompression. Efter en höjning av bilen med en cm blev det något bättre men inte helt åtgärdat. Det här var ändå sista dagen på däcken så jag lät skärmkanterna få käka däck bäst de ville.

Slutade på en 40.42 vilket räckte till en åttondeplats av tretton bilar. Snabbaste bil i klassen var en Honda Integra på 38.28. Hela resultatlistan finns här om någon skulle vara nyfiken:
http://media.wix.com/ugd/904960_e629ee5cf7f64b689433eef805f6f28e.pdf

Som en liten tröst var jag undantaget en stackars liten Mini klart långsammast i första sektorn som sträcker sig upp till turn in i T1. David som också kör en N/A AW11 var konsekvent 0.7-0.8 sek snabbare där än min bästa tid så där har jag något att jobba på. Gissar att mitt totala ointresse av rödljus-racing inte är till någon fördel här.

Överlag kalaskul dag som alltid med massa trevligt folk och kära återseenden och nya ideer med sig hem i bagaget, mer om det senare.



En äldre video som visar layouten utifrån finns här om ni missat:
https://www.youtube.com/watch?v=eS3bq184_RM

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



Kul att prova på lite Hillclimb! Så vad är tricket? Kör man som på bana eller är det en annan teknik?

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19495



Torkel K skrev:
Kul att prova på lite Hillclimb! Så vad är tricket? Kör man som på bana eller är det en annan teknik?
Stående start med kalla däck och inga träningsåk, dvs det gäller att vara vaken från första stund.
Lite som konbana men en mer naturlig bansträckning och mera uppför.
Serpentingsvängar kräver nog lite teknik (det finns ju iofs en på Sturup).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Torkel K skrev:
Kul att prova på lite Hillclimb! Så vad är tricket? Kör man som på bana eller är det en annan teknik?


Ja det är ungefär som Niklas säger mest det som skiljer tycker jag. Jag brukar normalt sett vara relativt het på gröten redan ut ur depån så det passar mig ganska bra faktiskt. Dock blir mängden körning extremt begränsad. På hela dagen hann jag med 6 eller 7 vändor vilket blir runt 5 minuters körning. Så jag förstår de som säger att de kört där över 20 år och fortfarande lär sig nya saker.

Skämt osido dock så är iag den här sträckningen otroligt knepig att få kläm på då det handlar om långt extremare variationer av underlag, gupp, kurvdoseringar och elevations-skillnader än jag upplevt på någon bana. Och det faktum att man aldrig ens går upp på trean gör ju att man använder bilen i helt andra hastigheter också.

Det är ganska populärt med "motorkhana" här nere också vilket jag tänkt ge mig på också med tight konbanekörning på en liten parkeringsplan.

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Mindre uppdatering, vet inte om jag nämnt det men flyttade till hus för ett par veckor sedan så har äntligen lite bil-platser, 7 närmare bestämt.


Har även ett litet garage som jag genaste satte igång med att rensa ur på gamla spindelnät och annat skräp. Tog inte lång tid innan jag stötte på den här lilla krabaten som snabbt vräktes.


Tvättstugan kom bra till pass också:


Hittade närmare 20kg "skräp" på bilen som jag kan leva utan så rev ur det nu i helgen:


Sprayade mian spacers vita också då de nya hjulen gjorde de ganska uppenbara. Nu smälter de in betydligt bättre.


Dessvärre hade jag ett litet missöde med en av mina spacers vid montering av hjulen vilket nu fått mig att tvivla på hållfastheten på de andra hjulbultarna.

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



Läckert med garage! När jag blir diktator kommer "tillgång till hyfsat garage för mekande av olika former" vara inskrivet som var mans rättighet i grundlagen (och "förvaring av gamla möbler i garaget till nivån att bil inte får plats" kommer vara straffbart).

Mindre läckert med avbruten hjulbult/spacerbult. thumbs down

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534



Kul med hus, De nya däcken såg jävligt mumsiga ut också:)

_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Torkel K skrev:
Läckert med garage! När jag blir diktator kommer "tillgång till hyfsat garage för mekande av olika former" vara inskrivet som var mans rättighet i grundlagen (och "förvaring av gamla möbler i garaget till nivån att bil inte får plats" kommer vara straffbart).:


Torkel for president!!

MagnusS skrev:
Kul med hus, De nya däcken såg jävligt mumsiga ut också:)


Ja jag ser fram emot att prova dem. Tror jag skippar nästa practice day men ska försöka låna ut dem ett pass till en annan nisse med AW11 så kan han få heat cycla dem ett pass iaf.

Spacer-problemet löste sig själv lite grann då jag upptäckte att de nya fälgarna inte behöver spacers, åtminstone inte med 195-gatdäcken som sitter på nu. Tappar lite street cred med hjulen lite längre in i hjulhusen men å andra sidan betydde det att jag kunde köra en tvåtimmars-tur uppe i bergen idag utan det minsta skärmskrap vilket var en ganska befriande känsla.

Riktigt risigt väder med regn mest hela tiden, men blev hyfsade bilder iaf. Har fortfarande inte kommit över hur satans koola AW11:or är!



_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota MR2 AW11 ADM - Heaps Good Edition
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
9 besök senaste veckan (92134 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande