Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota MR2 AW11 ADM - Heaps Good Edition
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
14 besök senaste veckan (92130 totalt)
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10628



Smidigt att bara fylla bussningarna. thumbs up

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Blev lite tid till att fixa med bilen i helgen. Fokus låg på att få den "körbar" så jag började med att byte tempgivare vilket visade sig fungera alldeles utmärkt så nu kan jag se vatten-temp, som dessutom åtminstone vid gatkörning i 30 grader verkar bete sig alldeles ypperligt.

Snickarde även ihop en ghetto-cambermätare och mätte toe med måttband i hopp om att åtminstone få hjulen att peka någorlunda vettigt. Landade nånstans på 0 grader toe fram/bak och 1,5 grad camber fram och 2,5 grad bak. Men det är väldigt grovt mätt så en ordentlig hjulinställning och corner weight behöver göras.



Tog bilen på en provtur uppe i bergen med nya coilovers och krängarna monterade och det finns absolut potential!

Dock är den vansinnigt högljudd (särskilt strax efter uppstart med en tomgång på +2000rpm). Efter ca 1h i bilen noterade jag och flickvännen på hemvägen att den kanske inte är så högljudd trots allt. Först när vi väl hemma klev ur bilen och insåg att vi båda två var halvt döva insåg vi hur fel vi hade.

Vi kunde även konstatera att bältena som oven nämnt tycks reagera på G-krafter. För i kraftiga svängar så är de betydligt lättare att låsa. Skönt att inte behöva oroa sig över det.

Nästa trackday på Mallala är 29:e Mars och förhoppningsvis ska bilen vara i skick att smiska bana lite då.

Här nedan kommer ett litet urdrag ur gårdagens söndags-tur. Inget exceptionellt men kul att visa vilka härliga vägar det bjuds på här i krokarna.



Lyckades även hitta framkjolen som saknas från en kille i UK som sitter på ~25 AW11:or. Frakten var väl inte kalas-rolig men de tycks inte vara helt enkla att få tag på och det här var rätt färg till och med så bara att slå till!

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Herrejösses nästan en månad har gått utan att det knappt hänt ett jota. Har haft föräldrarna på besök i 2,5 vecka så det har ju dragit ner på tempot, mycket på jobbet nu gör inte saken enklare heller. Jag har varit duktig på att handla men inte fixa. Har lyckats beställa nå växelspaksknopp, bromsbelägg bak och lite verktyg.

Fick fronten från UK nu i veckan så den slängde jag iaf på. Nu ser den inte ut som en Ford Capri längre.

Ska försöka ta lite ordentliga bilder på den i helgen också efter den eventuella poleringen som väntar.




Stötte på min tredje redback under bilen här om veckan med så nu tog jag faktiskt och hissade upp den och sprayade under för att göra den lite mindre hemtrevlig för de små asen. Får se om det hjälper.

Går allt som planerat kan det nog bli en första bandag nästa helg. Ska göra hjulinställning på lördag och så bromsbelägg efter det sen vågar jag mig nog ut på banan så får vi se hur det går.

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
Hornlund
Örnsköldsvik
Här sen Jul 2005
Inlägg: 283



Ser ut att arta sig friskt, men sicken skojig film. Aldrig hört en 4A-GE som låter på det där viset tidigare

_________________
/ Mikael Hörnlund
AW11 - XE10
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Hornlund skrev:
Ser ut att arta sig friskt, men sicken skojig film. Aldrig hört en 4A-GE som låter på det där viset tidigare


Ja det tar sig sakta men säkert tror jag.

Hehe ja jag var lite fundersam över vad jag skulle göra med ljudet men jag lät det vara bara. Verkligheten är betydligt dovare.

Lämnade in bilen på hjulinställning i morse. 2h senare ringde verkstan och sa att de pga en böjd tie rod vänster bak inte riktigt kunde få till toe:n där som jag ville och därmed inte heller tänkte ta betalt för arbetet.

Siktade för övrigt på följande, låter detta rimligt?
Front:
Camber: 1.5 grader
Toe: 0.0"
Caster: 8 grader

Rear:
Camber: 2.0 grader
Toe: 0.0"

Så det blev en väldigt billig och dyr hjulinställning eftersom det lämpligaste alternativet jag hittat är ett nytt set från Twos R Us i USA för $185, och när man ändå håller på blir det ju gärna lite annat smått och gott också. Lyckades precis att hejda mig från att lägga en beställning eftersom jag hoppas köra bana med den kommande helg och kanske känner att jag behöver något mer efter den upplevelsen också. Men den preliminära inköpslistan ser ut som följer:

MKI Rear Tie Rod Pair
http://twosrus.com/catalog/product_info.php?products_id=253{8}137

MKI MR2 Prothane Urethane Bushings - Total Kit
http://twosrus.com/catalog/product_info.php?products_id=71{1}12

MKI MR2 High Performance Brakeline Kit
http://twosrus.com/catalog/product_info.php?products_id=187

MKI MR2 Tune Up Kit (Distributor Cap, Rotor, 4 NGK BCPR5ES-11 spark plugs & STI plug wires)
http://twosrus.com/catalog/product_info.php?products_id=371{12}231

Styrväxeln från Quaife lockar också men nån måtta får det vara! Hoppas hinna montera nya belägg bak och kanske rent av polera bilen imorgon också.

Två halvkassa bilder på kärran utanför verkstan. Hoppas äntligen ta lite ordentliga bilder imorgon kanske.



_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534



Jag ställde ungefär 1 grad camber runt om första vändan i våras, Har kört 1.6mm toe in fram och 3 mm bak.

Efter ett par körningar ökade jag cambern till drygt 2 grader bak och 3 grader fram, Blev mkt stadigare och styr in bättre. Kapade runt en sekund på Bilsport Superstage.

Jag har inte hunnit testa med olika toe än, Men planen är att börja laborera med det när jag blir lite duktigare på att spaka så jag får jämförbara resultat.

Castern fick jag inte till mer än runt 6 fram.

Jag måste också köpa toe stag bak då mina havererade vid förra årets hjulinställning när jag skulle ha mer camber så jag fick stumsvetsa ena sidan.

_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
MagnusS skrev:
Jag ställde ungefär 1 grad camber runt om första vändan i våras, Har kört 1.6mm toe in fram och 3 mm bak.

Efter ett par körningar ökade jag cambern till drygt 2 grader bak och 3 grader fram, Blev mkt stadigare och styr in bättre. Kapade runt en sekund på Bilsport Superstage.

Jag har inte hunnit testa med olika toe än, Men planen är att börja laborera med det när jag blir lite duktigare på att spaka så jag får jämförbara resultat.

Castern fick jag inte till mer än runt 6 fram.

Jag måste också köpa toe stag bak då mina havererade vid förra årets hjulinställning när jag skulle ha mer camber så jag fick stumsvetsa ena sidan.


När jag kollat runt verkar det finnas lika många uppfattningar om hjulvinklar till AW11:or som det finns AW11:or. Miata var betydligt enklare. Jag har baserat mina vinklar på en mix av följande två källor primärt.

AW11 TRD Engine/Suspension Prep Guide:
http://mr-2.info/AW11%20TRD%20Engine%20Suspension%20Prep%20Guide.htm

AW11 MR2 Suspension Tuning Guide:
http://www.club4ag.com/faq_and_tech_pages/aw11_mr2_tuning_guide.htm

Jag resonerar som följer:
Skulle gärna ha mer camber fram men misstänker som #2 nämner att framhjulen låser upp för lätt då pga den låga vikten fram, försöker därmed kompensera med massvis med caster för kurvorna (så mycket det går i princip).

Camber bak är jag försiktig med pga bristen på camber fram och jag absolut inte vill ha en understyrd bil (åtminstone kände jag så i Miatan och Sjuan).

Ang. toe tänkte jag 0/0 är en bra utgångspunkt tills jag labbat klart med cambern och TRD rekommenderar toe out runt om för auto-cross och toe in för bana så jag lägger mig på lagom.

Intressant dock att du märkte en så stor förbättring med de nya hjulvinklarna. Kanske lämpar de sig bättre för typ konbanekörning än bana med långa höghastighetsbromsningar och svepande kurvor? Fram kan jag ju ställa camber på topplagringarna så där kan jag enkelt experimentera mellan passen.

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
M.broberg
Halmstad
Här sen Maj 2010
Inlägg: 384



xtimmyx skrev:

Jag resonerar som följer:
Skulle gärna ha mer camber fram men misstänker som #2 nämner att framhjulen låser upp för lätt då pga den låga vikten fram, försöker därmed kompensera med massvis med caster för kurvorna (så mycket det går i princip).


Kom o tänka på dethär citatet i lathunden om chassiinställning i FAQ

Jonas Jarlmark skrev:
Riktigt bra tabell, enkel och klar med de flesta ändringarna och egenskaperna enligt den erfarenhet jag har av race-bilar.

Två saker skulle jag dock motsäga eller vilja ändra på:

Styvare framkrängare:
Ger bättre instyrning, inte sämre. Det funkar på alla bilar: Formula, Prototyp, GT, Touringcar (FWD och RWD).

Mer camber fram:
Ger oftast ingen påverkan på bromsförmåga eller hjullåsningstendenser, även vid ordentligt höga vinklar. Teoretiskt borde bromsningen bli sämre, men varken Rydell, Yvan Muller, Gabrielle Tarquini eller Göransson kan urskilja skillnader som förare och datamässigt går det heller inte att upplösa som en skillnad.


/ Jonas Jarlmark Näfver

_________________
Mattias Broberg
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
M.Broberg skrev:
Kom o tänka på dethär citatet i lathunden om chassiinställning i FAQ

Jonas Jarlmark skrev:
Riktigt bra tabell, enkel och klar med de flesta ändringarna och egenskaperna enligt den erfarenhet jag har av race-bilar.

Två saker skulle jag dock motsäga eller vilja ändra på:

Styvare framkrängare:
Ger bättre instyrning, inte sämre. Det funkar på alla bilar: Formula, Prototyp, GT, Touringcar (FWD och RWD).

Mer camber fram:
Ger oftast ingen påverkan på bromsförmåga eller hjullåsningstendenser, även vid ordentligt höga vinklar. Teoretiskt borde bromsningen bli sämre, men varken Rydell, Yvan Muller, Gabrielle Tarquini eller Göransson kan urskilja skillnader som förare och datamässigt går det heller inte att upplösa som en skillnad.


/ Jonas Jarlmark Näfver


Hmm intressant, de där killarna vet ju onekligen vad de snackar om. Dock lär de väl ha dubbelt så mycket vikt över framhjulen i sina WTCC-bilarna mot vad jag har. Ska laborera med cambern ute på banan och se om jag märker nån skillnad.

Var faktiskt ute och testade lite nu ikväll efter att ha montera nya belägg bak och känna så allt fungerar inför helgen. Körde nedanstående lilla rutt och på vägen tillbaka såg jag till att känna på bromsarna ordentligt ett par gånger ner för berget.

Det rådde ingen tvekan om att det var framhjulen som låste upp först, och faktiskt tidigare än jag hoppat på också. Men så var det iofs rätt svalt ute och lätt nerförsbacke, får se hur det känns på banan sen.

Vad som däremot var väldigt lovande var att jag vid ett par tillfällen testade att provocera bilen mitt i ett par kurvor för att se hur mkt mer grepp det fanns över och det fanns betydligt mer marginal än jag trott. Lyckades inte ens få däcken att tjuta till. Ska bli väldigt intressant att ta reda på var gränsen faktiskt går och vad som händer där på lördag om allt går som planerat.


_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Det blev ingen ban-premiär igår. Kände mig otroligt risig på fredagkvällen (ej alkohol-relaterat ) och inte alls så motiverad att gå upp tidigt lördag morgon. Litar dessutom inte riktigt på startmotorn som verkar lite trött så kändes lite vanskligt att dra iväg helt själv. Men har gått med i RAA (typ som Motormännen här nere) och då får jag "gratis" bärgning iaf.

Pimpade även till "smartphone-hållaren" med samma tyg som armstödet för att få den där härliga premium-känslan på inredningen. Samt monterade en ny växelspaksknopp jag hittade för inga pengar alls på Ebay.

Tog iaf en tur runt kvarteren nyss och den startade utan problem. Hade 12.1 volt i batteriet innan jag startade. Runt 14 precis när den startat men när jag kom hem och kollade på tomgång var det nere på 11.8. Efter att ha stängt av den var det uppe på 12.2 igen. Låter det normalt? Värt att tilläggas är att alla mätare och lampor blinkar när jag har blinkers på så jag misstänker att nått är lite vajsing med el-systemet?






_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
I torsdags dök det upp en annons som kändes lite för bra för att inte slå till på. Hittade ett set 15x7 Speedline Corse-fälgar med 205/50 R15 Yokohama A032:or till ett överkomligt pris av ~4.500SEK så det var inte mycket att fundera över. Egentligen är det väl rally-fälgar tror jag så de är inte lättast i stan, men jag behöver nog inte oroa mig för att de ska braka ihop iaf.

Däcken är inte dagsfärska direkt och ganska hårda så vi får se om de kommer tillbaks till liv när de fått lite värme i sig. Går allt som planerat blir det banpremiär nu på fredag. Har jobbat 70-80h/vecka på jobbet senaste månaden så därav händer inte så mycket på bilfronten, men nu bör det bara vara en vecka kvar av den här galenskapen.

Nya hjul på plats och välbehövd luft på ingång. Att jag står på handikapp-platsen är för att det var enda lediga platsen vid pumpen när jag kom. Killen inne på macken trodde det var en Lamborghini förresten.




Skulle spenderat större delen av dagen med polering av bilen men hamnade på Adelaide Motorsport Festival istället.

Bilder finns i denna tråd:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=93799

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Ska försöka fatta mig kort men nu har äntligen bilen fått smaka på bana!

Var mer en lovligt nervös dagen innan, mer än jag varit på flera år.

Ovanligt många orosmoment fanns att fundera över. Skulle bilen starta hela dagen? Skulle bromsar och drivlina överleva? Skulle jag ens ta mig till banan och tillbaka? Hade aldrig ens kört "så här långt" i den förut. Det kändes inte mindre nervöst när det på väg till banan börjad ösregna och jag satt där med halvslitna R-däck i en vad jag hört ska vara helt livsfarlig bil i väta som jag aldrig sett en vattendroppe i förut. Men väl framme vid banan återgick vädret till strålande sol som sig bör.

Under första passet hade jag sällskap av min värsta fiende, understyrning!

I brist på körpass så ignorerade jag (som tur var) regeln att bara ändra en sak i taget och sänkte däckstrycket fram 0.2kg, ökade på cambern fram rätt rejält och mjukade till dämparna fram ett par klick och hårdare bak. Nu betedde sig bilen lite bättre men inte gott nog. Mätaren tickade även förbi 27.500 mil.

Till tredje passet tog jag fram storsläggan och satte krängaren fram på mjukaste läget, sänkte trycket runt om med 0.2kg till och drog ytterligare några klick till på dämparna och då började den äntligen bete sig!

Kunde äntligen provocera fram den beryktade lift off-överstyrningen och börja kunna nyttja mittmotorns fördelar. Väldigt annorlunda mot att köra Miata (och Seven förstås) vilket är precis vad jag hoppats på. Styrde det inte tillräckligt släppte man bara upp gasen lite så kom baken direkt, sen bara plattan i mattan igen så satte den sig. Ser fram emot att utvecklas med den här bilen, och att utveckla den.

Den stora (och väntade) lärdommen av dagen vad dock bromsar, bromsar och bromsar. Original-beläggen och skivorna gav mig inget förtroende öht och de överhettade snabbt och orskadade rejäla vibrationer i ratten så där finns mycket utrymme för förbättring helt klart.

Men överlag en otroligt lyckad dag och bilen var precis vad jag hoppats på. Och även om jag undantaget en Miata var långsammast av alla så hade jag otroligt kul och påmindes om varför jag håller på med det här.

Tjejen följde med som manager, mekaniker och inte minst fotograf också, så här är en hel drös med bilder.

Massa bilder:
https://www.dropbox.com/sh/rqugtz1a4b7ffqd/qqOK_a7G1k

"Snabbaste" varvet:








_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534



Att vara snabbare än en miata är väl inte så illa pinkat

Härligt med en racerapport, Kul att du gillar bilen, Svårt att ha mkt roligare med såhär lite motor tror jag.

_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
Hornlund
Örnsköldsvik
Här sen Jul 2005
Inlägg: 283



Tjusigt, men det verkar vara lite för många raka partier på den banan för att bli riktigt snabb i en AW11 med std maskin. Roligt att höra på filmen, var slår ditt varvstopp i 7200 eller 7800? Fast precis som du säger, huvudsaken du hade skoj & känner att bilen börjar på dra åt det håll du önskat.

Tycker du gjorde en bra deal på hjulen, både prismässigt & estetiskt tilltalande!

_________________
/ Mikael Hörnlund
AW11 - XE10
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Hornlund skrev:
Tjusigt, men det verkar vara lite för många raka partier på den banan för att bli riktigt snabb i en AW11 med std maskin. Roligt att höra på filmen, var slår ditt varvstopp i 7200 eller 7800? Fast precis som du säger, huvudsaken du hade skoj & känner att bilen börjar på dra åt det håll du önskat.

Tycker du gjorde en bra deal på hjulen, både prismässigt & estetiskt tilltalande!


Ja banan är inte direkt optimal för en så här motorsvag bil. :/

Blir en hel del vänta och mycket kurvor som tas på mer eller mindre fullgas. Roligaste partiet är helt klart sicksackandet i slutet av varvet och de första två kurvorna. Utbudet av banor här i krokarna är ganska begränsat tyvärr. Det finns en hill climb-slinga jag ska ge mig på också. Till nästa år väntas det dock byggas en kanonstor och fin anläggning inte allt för långt bort.

Jag vet faktiskt inte var varvstoppet slår i om jag ska vara ärlig. Mig veterligen har jag aldrig ens varit där uppe och nosat. Efter 6500rpm känns det inte som om den har så mycket mer att ge så jag brukar växla där i krokarna istället för att ligga och plåga den (även om jag vet att det är där den här maskinen ska må som bäst egentligen). Att jag kör utan o2-sensor gör kanske att mappningen inte riktigt är optimal där uppe. Byte av stift och tändkablar skulle nog inte skada heller. Vet inte om markeringen mellan gult och rött vid ~7.600rpm på mätaren kan ge en indikation om var spärren ligger.

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Nu har äntligen lite paket börjat trilla in. Idag dök mina bromsskivor upp samt den efterlängtade beställningen från Twos R Us.

Egentligen ingenting vansinnigt spännande men lite smått och gott iaf.

#Nya fina tie rods bak
#Polyurethane bussnings-kit som jag säkert kommer få ångra att jag köpt när jag ska ge mig på installationen
#Deras short shift-paket (eftersom min tydligen inte alls hade sådant monterad) + solida bussningar till växelvajrarna
#Lite service-delar så som tändstift/kablar, fördelarlock mm
#Och så nya bromsskivor såklart. Tänkte det var lika bra om jag ändå ska byta belägg, slangar och olja

Kunde inte hålla mig utan sprang ut i bilen när jag kom hem från jobbet och petade dit short shiften. Svårt att säga när man bara sitter och torr-växlar men sämre känns det iaf inte än så länge.

I helgen hoppas jag kunna börja bråka med hjulupphängingen och bussningarna sen tar jag bromsar efter det. Ska se till att få hjullagrena fram bytta också.

Vad hände med Cheap and Nasty Edition???


_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Idag har bakvagnen fått sig en ordentlig översyn med nya bussningar och toe-stag. Vilket lyft det blev med nya toe-stagen jämfört med de gamla krokiga asen.

Montering av bussningar gick dessutom betydligt smidigare än jag trott även om jag inte tar åt mig någon ära för att få ur de gamla vilket jag lät en verkstad stå för.

Få loss samtliga länkarmar bak var gjort på 45min och de flesta bultar kunde jag efter lossat skruva för hand. Inte illa för en 26 år gammal japs!

Passade även på att montera de solida bussningarna till växel-vajrarna och short shiften här om dagen som definitivt gjorde lägena tightare, men kanske inte fullt så tighta som jag hade hoppats på. Är väl lite bortskämd med Miatans fantastiska växellänkage.

Imorgon påbörjas demonteringen av framvagn för samma behandling i den änden.

Upptäckte precis att mina broms-belägg/slangar inte ens skickat från Demontweeks än så tvivlar på att bromsar hinns med denna vecka.

Länkarmar lösa:


Och länkarmar inte så lösa (förhoppningsvis):


_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Idag anlände inte mindre än tre paket till MR2:an varav ett som kommer frigöra en himla massa jobb jag bunkrat upp. Nämnligen renoveringskitet till fördelaren.

Kan inte köra bilen nu för vill inte skruva dit ventilkåporna jag lossat för uppfräschning innan fördelaren är fixad. När det är gjort måste jag göra en ny hjulinställning iom bytet av alla bussningar och tie rodsen bak som äntligen är klart. Men innan jag gör hjulinställning måste jag byta hjullager fram som också anlände idag.

Och nånstans därimellan ska nya skivor, belägg, slangar och bromsvätska få plats. Allt innan 24:e som är nästa möjliga bandag.

Har iaf gjort klart framvagnen nu. Såg till att förbehandla bilen dagen innan jag tog tag i det och det var nog lika bra det för när det väl var dags hittade jag min 4:e redback liggande död på backen precis under framvagnsbalken.



Lyckades till slut få ur bussnings-¤%&(#/ till framvagnen utan verkstadshjälp till det blygsamma priset av ett halvt skruvstäd, tre borr och en kvarts stortå.




Den ständigt krympande/växande högen med jobb. Som synes så köpte jag kontroversiellt nog Redstuff-belägg. Körde närmare 20 bandagar i Miatan med Redstuff och hade aldrig några som helst bekymmer, håller tummarna för att detsamma gäller denna bil.



Började lura lite över vad man kan göra härnäst för att förbättra bilen och den lider ju av ganska saftig bump steer. Så jag har börjat läsa lite chassi-geometri och vad som finns till, och bör göras med AW11:or. Verkar som om symptomen förstärks ytterligare vid sänking av bilen så det låter jag nog vara för stunden, men har hittat en firma i USA som gör oroväckande fina roll center-adjusters och ett flip-kit för styrracket som man kanske får börja fundera lite över sen.

Men nu ligger fokus på att fixa bromsar och få bilen rullande igen så jag kan ge mig ut och smiska!

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Du bromsar ju aldrig så mycket så red stuff blir nog bra


_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Hornlund
Örnsköldsvik
Här sen Jul 2005
Inlägg: 283



Inte illa, tolkar alla dessa leveranser som att du börjar gilla bilen ordentligt. Men du ska inte vara så feg på att dra den mot rött på varvräknaren, även om det inte blir så mycket mer knuff den sista biten så får du bättre fart på nästa växel. Hemläxa till nästa bankörning får bli att nosa på varvstoppet

Behöver du tuffare bromsar så passar ok & skivor (bortsett från ny bultdelning, 4x100 istället för 5x100 = ett nytt hål) rakt av från Celica ST185 GT-Four. Utan ABS kan jag dock tycka att det blev aningens overkill, plus att 14" hjul bara är ett minne blott.

Körstilen på klippet passar inte riktigt i en AW11, åtminstone inte med std. maskin. Men roligt ser det ju helt klart ut att vara. Kör hårt!

Du tog inte någon bild på din redback kamrat?

_________________
/ Mikael Hörnlund
AW11 - XE10
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Tobias Nyström skrev:
Du bromsar ju aldrig så mycket så red stuff blir nog bra


Sant! Tre år gammal den där videon nu! Har hänt en del sen dess ser man om man jämför med förra årets driftande på Gröndal. Hehe.

Hornlund skrev:
Inte illa, tolkar alla dessa leveranser som att du börjar gilla bilen ordentligt. Men du ska inte vara så feg på att dra den mot rött på varvräknaren, även om det inte blir så mycket mer knuff den sista biten så får du bättre fart på nästa växel. Hemläxa till nästa bankörning får bli att nosa på varvstoppet

Behöver du tuffare bromsar så passar ok & skivor (bortsett från ny bultdelning, 4x100 istället för 5x100 = ett nytt hål) rakt av från Celica ST185 GT-Four. Utan ABS kan jag dock tycka att det blev aningens overkill, plus att 14" hjul bara är ett minne blott.

Körstilen på klippet passar inte riktigt i en AW11, åtminstone inte med std. maskin. Men roligt ser det ju helt klart ut att vara. Kör hårt!

Du tog inte någon bild på din redback kamrat?


Ja den är inte så dum alls! Även om jag nog mekar och handlar oproportionerligt mycket mot körandet. Men efter en dag framför datorn är det väldigt tillfredställande att gå ut i garaget ett par timmar och känna att man faktiskt arbetar.

Du har helt rätt ang. varvstoppet! Och efter att fördelaren återinstallerats och tändingen justerats med nya stift och kablar kanske det finns lite mer ork där uppe också.

Ja jag lurade på det också men kände att jag vill se vad original-bromsarna duger till först innan jag börjar rota allt för mycket. Förväntar mig en ganska saftig skillnad mot det gamla skräpet jag kört med hittills bara av uppfräschningen.

Nej inte den här gången, han/hon var lite mindre än de första två kompisarna jag fångade/filmade på första sidan av tråden, och framför allt stendöd när den uppstäcktes.

Hoppas jag reducerat större delen av spindelpopulationen under bilen nu efterhand som jag varit och nosat överallt på den snart.


Imorgon tänkte jag kila förbi den lokala bilverkstan och fråga när de kan byta hjullager och om de är sugna på att installera fördelaren efter att jag renoverat den så slipper jag bekymra mig över att ställa in tändning och dylikt.


Och idag slutförde jag den kanske mest prestandahöjande modifieringen man kan göra på en 4AGE. Röda ventilkåpor!



_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota MR2 AW11 ADM - Heaps Good Edition
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
14 besök senaste veckan (92130 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande