Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota MR2 AW11 ADM - Heaps Good Edition
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
9 besök senaste veckan (92134 totalt)
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534



Du kommer få en riktigt mysig AW11 nu, Vi kör rätt så likt recept thumbs up

_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
MagnusS skrev:
Du kommer få en riktigt mysig AW11 nu, Vi kör rätt så likt recept thumbs up


Ja jag tror och hoppas det med! Har kikat igenom din tråd ett par gånger efter inspiration redan.

Idag har jag äntligen skruvat loss fördelarlocket åtminstone och bekräftat att fördelaren läcker olja. Efter noggrannt övervägande och funderande så vet jag dock inte riktigt vad jag ska göra åt saken. Ett "rebuild kit" har jag ju, men känner mig inte helt bekväm med att genomföra det, framför allt inte själva installationen som den lokala verkstaden förvisso gladerligen tog på sig.

Snubblade över en annan verkstad bara några hundra meter hemifrån dock som passande nog sysslar med reparationer, bil-elektronik samt ordentliga hjulinställningar som de gör tillsammans med motorsport/däckverkstaden som de delar lokal med.

Så jag tänkte kila dit imorgon och fråga vad de tror om att göra hjullager, hjulinställning och fördelaren i en smäll.

I brist på mod så petade jag dit ny rotor och fördelar-lock istället tillsammans med nya tändkablar och stift. Och till min stora glädje hoppade bilen igång direkt som om inget hade hänt.


_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Här fortsätter det hända grejer.

Igår lämnade jag in bilen till verkstan jag nämnde i tidigare inlägg och de bytte hjullager, renoverade fördelaren och gjorde en ordentlig hjulinställning (vilket var extremt välbehövt efter bussnings-byte och mitt improviserande).

Så idag kunde jag äntligen börja se över bromsarna som visade sig vara lättare sagt än gjort. Av någon helt galen anledning lyckas jag verkligen inte få de nya fina stålomspunna bromsslangarna att ta gänger i bromsrören. Det är stört omöjligt. Försökte båda sidorna fram i säkert över en timme, men de gamla bromsslangarna kunde jag skruva dit för hand hur enkelt som helst. Kunde inte se någon skillnad i gäng-typ heller. Efter att ha suttit och svurit på backen i över en timme helt nersölad i bromsvätska överallt gav jag till slut upp och skruvade dit de gamla slangarna igen. Får se om jag ger mig på det igen en bättre dag.

Bytte iaf skivor och belägg runt om tillsammans med ny Project Mu-bromsvätska så förhoppningsvis ska mer förtroende infinna sig nästa gång på banan.

Tänkte ta en tur upp i bergen för att äntligen få känna på bilen med nya bussningar, hjulinställning och bromsar men 5min hemifrån började det leva något vansinnigt om nått av hjulen så jag gnisslade sakta hemåt där jag upptäckte att en bromssköld låg emot en skiva. Fixade det, tog en sväng runt kvarteret och konstaterade att det inte levde fan längre. Får bli shakedown imorgon istället.

Hjulvinklar före/efter. Mitt ögonmåttande av toe bak var väl kanske inte helt 100%. :P


Det efterfrågades fler bilder på mina "husdjur". Hittade två suspekta nät under varsin stol i garaget här om dagen men det var ingen hemma då. Vid senare kontroll var det dock det och av just den sort jag misstänkt. Båda hanar den här gången dock.

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
Hornlund
Örnsköldsvik
Här sen Jul 2005
Inlägg: 283



Hoppas det går gött på banan nu nästa gång, röda ventilkåpor & allt. De blev riktigt snygga, slipade du fram texten för hand? Har tänkt göra det med, men har aldrig blivit gjort. Fick dock en lite ovanligare nyans på mina kåpor när det begav sig

_________________
/ Mikael Hörnlund
AW11 - XE10
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Hornlund skrev:
Hoppas det går gött på banan nu nästa gång, röda ventilkåpor & allt. De blev riktigt snygga, slipade du fram texten för hand? Har tänkt göra det med, men har aldrig blivit gjort. Fick dock en lite ovanligare nyans på mina kåpor när det begav sig


Intressant färgval! thumbs up

Ja jag maskerade lite hastigt runt texten för att skydda det området sen gick jag loss med sandpapper på en träkloss i princip. Tyvärr släppte lite av färgen på nått ställe när jag tog bort maskeringstejpen men inget man lägger märke till direkt om man inte letar. :P

Tog en sväng uppe i bergen i söndags för att känna på bilen. Jäklar vad tight den kändes nu med nya bussningar och short shiften. Betydligt bättre feedback från hjulen upp i stol och ratt nu vilket bådar gott. Den gick även rakt och fint och bromsade lika så. Dock märks det fortfarande att framhjulen gärna låser upp. Får se hur märkbart det är på bana med varma däck men är det lika illa som nu så lär jag nog behöva se över bromsbalansen.

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Sådär då var ännu en bandag "avklarad", om än med blandat resultat. Nytt sen sist är nya bussningar, bromsar, hjulinställning och short shift. Och jäklarns vad bra den bettedde sig! Personbästa slogs redan på varv 6 och bilen var väldigt neutral och både understyrning och överstyrning fanns enkelt till hands när så önskades. Och det var inga problem att hänga ut rumpan i 110kmh med ett leende på läpparna.



Det leendet visade sig vara ganska kortvarigt då bilen på sista varvet redan på första passet tvärdog utan någon vidare förvarning. Jag hade kikat på temp-mätaren varje varv och allt hade sett bra ut fram tills dess men nu var den uppe på 80% och jag hörde att bilen kokade efter jag stannat. Är dock inte helt säker på att detta är orsaken till att den dog utan kanske bara en tillfällighet.

Efter att ha bogserats tillbaka till depån kunde vi snabbt konstatera att det var ingen till väldigt låg kompression på samtliga cylindrar (7-75 psi), så det blev åka bärgningsbil hem. Banarrangören erbjöd sig återbetalning av anmälningsavgiften så komiskt nog kom jag undan med $10 "i förtjänst" när jag betalat bärgaren.

Har bara kommit så långt som att konstatera att kamremmen är sitter kvar och tycks vara intakt så min förhoppning är att den helt sonika kuggat över. Har jag tid och känner mig kompetent nog ska jag undersöka saken närmare imorgon.


_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
Hornlund
Örnsköldsvik
Här sen Jul 2005
Inlägg: 283



Surt som tusan, men det såg ut att rulla på betydligt bättre än innan där i början
En sak som jag märkt för att förebygga upplåsning av bromsarna fram, är att jobba mer med motorbroms & på så sätt slippa kliva på bromsen lika omfattande. Tycker jag fick ett bättre flyt i körningen då med, men sist jag körde bana med AW11 fick jag nära nog lika bistert slut som du nu. Fast jag haltade mig hem för egen maskin!

För mig var det vulkningen i remskivan som släppt (långt ifrån första saken jag kollade kan jag säga), vilket resulterade i att vattenpumpen inte snurrade som den skulle. Vilket i förlängningen blev en ordentligt het spis bakom ryggen.

Hoppas det löser sig, i annat fall får du en bra anledning att skaffa den där 20v maskinen

_________________
/ Mikael Hörnlund
AW11 - XE10
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Hornlund skrev:
En sak som jag märkt för att förebygga upplåsning av bromsarna fram, är att jobba mer med motorbroms & på så sätt slippa kliva på bromsen lika omfattande.


Det blir nog att slakta broms-reduceraren som sitter på bakbromsen. Verkar göra det lite bättre åtminstone sägs det. I förlängningen blir det väl kanske nån form av bromsvåg om det inte räcker.

Hur som helst så skruvade jag loss övre kamremskåpan för att se om den kuggat över.

Låt oss säga att jag inte riktigt behövde ställa motorn i TDC för att konstatera att något inte riktigt stod rätt till.


_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
NIzmo
Söderköping
Här sen Jun 2007
Inlägg: 401



AJaj

Har remmen gått av eller nått löphjul/spännare som havererat?

_________________
Daniel Ollikkala
200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019)
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534



Trist med haveri, Men om inte jag är helt fel ute så ska väl 4AGE vara "non interference"?

_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
NIzmo skrev:
AJaj

Har remmen gått av eller nått löphjul/spännare som havererat?


Remmen är intakt så jag antar att spännaren verkar ha gett upp.

MagnusS skrev:
Trist med haveri, Men om inte jag är helt fel ute så ska väl 4AGE vara "non interference"?


Jajamensan det stämmer bra. Så förhoppningsvis är det "bara" peta dit ny rem, spännare, vattenpump och ge sig ut och latja igen. Ska springa förbi en verkstad i morgon förmiddag och höra vad de har att säga om saken sen beställer jag prytlar och lämnar iväg åbäket.

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Igår morse lastades bilen upp på bärgare och kördes 500m till min Norwood Auto Service för en översyn.

Jag instruerade dem att ta en kik på skicket på motorn och om allt stod väl till montera ny kamrem och se över ännu ett oljeläckage.

På eftermiddagen ringde verkstan för att rapportera. En fjäder till spännaren för kamremmen hade aldrig monterats och därav orsakat haveriet. Den nya remmen hade provisoriskt monterats och komptest genomförts med gott resultat. Så vattenpump, generator-rem, lite packningar och dylikt byttes i samband med kam-rem och i morse kunde jag köra hem bilen för egen maskin igen.

Vevaxehjulet visade sig vara ganska illa däran. Sannolikt efter tidigare ägares klantiga försök att ta bort det, så det rekommenderade de att byta på sikt. Dock var det enda de kunde få tag på med kort varsel från Toyota och kostade $480 vilket var mer än hela servicen kostade totalt och kändes rätt löjligt. Så det blir att beställa ett after market lättvikts-hjul för en bråkdel av pengarna från ebay istället.

I helgen blir det nog en ordentlig tur i den för att se till att allt fungerar som det ska igen, för nästa helg ser det ut att vara trackday igen. Förhoppningsvis går det bättre än sist.

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19495



Skippa inte svängningsdämpare i remskivan (okunskap om just 4age, men de behöver dämpning som alla andra).
Det kan kosta lager alt oljepump (beror ju på hur känslig den är).
Beggad standard?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Skippa inte svängningsdämpare i remskivan (okunskap om just 4age, men de behöver dämpning som alla andra).
Det kan kosta lager alt oljepump (beror ju på hur känslig den är).
Beggad standard?


Jag satt just och läste om just det faktiskt. Hmm, tål att funderas på. Ny blir det då inte iaf, för de pengarna kan jag få en hel motor. :/

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
Hornlund
Örnsköldsvik
Här sen Jul 2005
Inlägg: 283



Trevligt att kärran rullar för egen maskin igen, vad kommer du fram till ang. svängningsdämpningens vara eller icke vara? Även jag har försökt köpa ett nytt hjul från Toyota men ballat ur efter att ha fått höra priset. Väldigt klurigt att få tag i beg med, blev en sats alu-hjul från NST( tror de hette så) kvaliteten ser god ut men leveranstiden förskräckligt usel. Han köpa ett beg för dyra pengar innan paketet tillslut dök upp.

Men är ambitionen att fortsätta köra med std. 16v maskin eller nalkas det byte, vill minnas någon rad om suktan efter 20v?

_________________
/ Mikael Hörnlund
AW11 - XE10
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Hornlund skrev:
Trevligt att kärran rullar för egen maskin igen, vad kommer du fram till ang. svängningsdämpningens vara eller icke vara? Även jag har försökt köpa ett nytt hjul från Toyota men ballat ur efter att ha fått höra priset. Väldigt klurigt att få tag i beg med, blev en sats alu-hjul från NST( tror de hette så) kvaliteten ser god ut men leveranstiden förskräckligt usel. Han köpa ett beg för dyra pengar innan paketet tillslut dök upp.

Men är ambitionen att fortsätta köra med std. 16v maskin eller nalkas det byte, vill minnas någon rad om suktan efter 20v?


Än så länge har jag inte kommit fram till nånting alls faktiskt. Såväl Niklas ovan som min mästermekaniker till kamrat rekommenderade att ha svängingsdämpare i remskivan. Har inte kollat så noga vilka eftermarknads-skivor som har det om någon än och eftersom jag inte kör så fasligt mycket har jag ingen dunderbrådska heller.

Jo som du säger är det ju det som gör det lite knepigare också. Hur mycket pengar är det värt att lägga på den här spisen om den ändå ska bytas ut? Snackade lite hastigt med en verkstad om swapen och de trodde väl det skulle landa på ~30.000SEK inkl. motor och arbete vilket är en hyfsad slant att lägga på en sån här gammal kärra. Men med tanke på vad jag redan lagt ut så kanske det kan vara värt att gå hela vägen. Det slog mig här om dagen att bilen nyligen utrustats med bland annant:

#Nya coilovers
#Nya krängingshämmare
#Nya hjullager runt om
#Nya bussningar runt om
#Fräscha motorfästen runt om
#Nya hjul
#Nya belägg och skivor runt om
#Ny kamrem + vattenpump
#Nyrenoverad fördelare
#Ny olja och filter

Så även om det inte känns så när man kör den (ur komfortsynpunkt) så är bilen jävligt fräsch mekaniskt och det är väl just motorn som inte riktigt levererar. Blir kvar här nere åtminstone ett år till och efter att ha ägt bilen ett år är det förhållandevis smärtfritt att exportera den till Sverige när jag flyttar tillbaka om jag vill satsa på den över en längre period. Mycket att fundera över.

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



har du kollat så det inte sitter en sådan reduceringsgrej på röret7slangen till kopplingscylinder- det satt på min 1986 AE86:a & det ryckte jag bort rätt snabbt.

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19495



Inte billigare, tror jag.
http://www.bhjdynamics.com/index.php?main_page=index&cPath=9n

Kan inte klura ut om nån av dessa är rätt, men mindre apdyrt
http://www.nahux.com/NPOWER/category.php?category_id=99

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Kristian Hesselmark skrev:
har du kollat så det inte sitter en sådan reduceringsgrej på röret7slangen till kopplingscylinder- det satt på min 1986 AE86:a & det ryckte jag bort rätt snabbt.


Du menar till bromscylindern va? För att flytta bak bromsbalansen? Hur blev det med den borta helt och hållet?

Niklas Falk skrev:
Inte billigare, tror jag.
http://www.bhjdynamics.com/index.php?main_page=index&cPath=9n

Kan inte klura ut om nån av dessa är rätt, men mindre apdyrt
http://www.nahux.com/NPOWER/category.php?category_id=99


Ja något mer överkomligt iaf. Verkar som om det finns en hel del olika modeller dessvärre dock som vanligt med 4age. Finns ett ställe i Sydney som pysslar med Corolla-delar, borde höra med dem vad de har. Annars har jag ju den där nissen i UK med 25 AW11:or på bakgården jag handlat av förut.

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Glad midvinter!


_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Jag var och kikade på en hillclimb-tävling som jag egentligen tänkt delta i om inte min kamrem havererat. Men herrejösses vad kul det såg ut så det där måste jag verkligen ta tag i! Snackade lite skit med Miata-gubbarna och fick åka med ett par gånger upp. Kändes som en "bana" betydligt bättre lämpad för min lilla MR2:a än Mallala som är mer som Mantorp i karaktär.

Inte jag som kör här men passande nog en annan AW11:a:



Knäppte lite bilder också. Ariel Atomen kördes av en sannolikt hyfsat välställd gammal herre som för att slippa köra sitt enorma trailer-ekipage med stor och fin pickup och kärra till banan hade någon som körde den åt honom så han kunde köra sin Mclaren 650S dit istället.








På hemmafronten har inte mycket hänt egentligen. Har nog bestämt mig för att det egentligen är startmotorn och inte batteriet som varit tjurig sen jag köpte bilen då jag kommit under fund med att det bara är när bilen är varm som den knappt går runt. Får den svalna en stunder hoppar den gång direkt. Så ska försöka få det fixat nån gång nu framöver.

Om inget oväntat dyker upp så blir det förhoppningsvis lite hillclimb den 12:e Juli.


Because racecar?

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota MR2 AW11 ADM - Heaps Good Edition
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
9 besök senaste veckan (92134 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande