Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota MR2 AW11 ADM - Heaps Good Edition
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
16 besök senaste veckan (92130 totalt)
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Igår fick bettan äntligen smaka på lite hillclimb.

Trots ut det utlovandes regn anlände vi till backen under strålande solsken. Under dagen kom det dock nog några droppar stundvis så jag äntligen fick pröva bilen på gränsen i regn vilket inte alls var så skrämmande som jag befarat.

Hade naivt hoppats på tider under 40sek men insåg ganska snabbt att det nog var lite väl optimistiskt.
Första rundan landade på 45.42 och 7 pass senare var jag iaf nere på 42.27 trots att jag tokmissade en av hårnålarna.

Under dagen bråkade jag något vansinnigt med spinnande innerhjul (rundan i filmen är den där jag hade överlägset minst problem med det) så någon form av lösning på det måste jag nog fundera ut. Likaså bromsbalansen måste jag ta tag i på allvar.

Hittade en annan MR2-kompis med väldigt jämna tider att fightas med under dagen och vid dagens slut var jag halvsekunden snabbare.

Den här banan passade MR2:an betydligt bättre än Mallala så återbeök är garanterat!






_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534



Det där såg kul ut:)

_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
Hornlund
Örnsköldsvik
Här sen Jul 2005
Inlägg: 283



Helt klart mer passande bana, såg riktigt skoj ut. Tänker du diffbroms som lösning på innerspinnet, eller har du något annat ess i rockärmen?

_________________
/ Mikael Hörnlund
AW11 - XE10
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Ja otroligt kul var det! Och som ni säger betydligt mer lämpat för bilen.

Ang. hjulspinnet så var min första tanke genast LSD. Men snackade lite med killen som kör den vansinnigt snabba MR2:an i videon jag postade på förra sidan om saken och han tyckte inte det behövdes (trots att jag erbjöd honom att isf utföra arbetet). Istället delade han generöst med sig av sin setup så jag testar nog först med att se om lite extremare hjulvinklar kan tillåta mig återgå till lite neutralare inställning på krängarna och reducera problemet på så vis. Möjligen hoppa på tåget med mjukare fjädrar också.

Han rekommenderade ta bort krängaren bak. Och jag kör hårdaste läget bak och mjukaste fram. Så väääldigt annorlunda mot hans setup, och min tycks trots det vara mer understyrd än hans. Men sen vet jag inte hur mycket mina 4 år gamla R-däck spökar till det också.

Citat:
If you have the Taiwanese coil overs you will need to throw the springs in the bin and go back to a standard rate spring (or better still get some Konis). Around 180-200lbs for the rear spring rate should do it. If you have a rear sway bar, take it off. Run a standard front sway bar. Run the smallest wheels possible, i.e no greater than 15", for the best gearing. I ran 13 x 8 wheels. Get some sticky race rubber. The suspension on these cars needs to be run very soft. Only slightly harder than standard. You will also need to dial in as much camber as possible - at least 2.5 degrees negative. More like 4 on the front would be ideal. Although it depends if you still use it on the street!

You also need to run around 3mm toe out on the front end, and 0 on the rear. Don't mess with the rear toe in or you will kill yourself with snap oversteer. Mine was fine with these settings and would drift nicely.

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



En bakhjulsdriven bil skall vara hård fram och mjuk bak, tvärtom på en grävling, så din setup är helt klart inte optimal.

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534



Jag har ju labbat en del med min, Jag har kommit fram till att mkt camber e bra, Jag åker 4 fram o runt 3 bak, har inte märkt några nackdelar ju mer camber jag har skruvat dit.

Däremot toe bak, Jag ställde den neutralt bak, Bilen blev skitskoj att köra, släppte jättesnällt på arslet, Men jag tappade ngn sekund på superstage, Åker 3-4mm toe in bak nu, Tycker att det funkar kanon, Har standard krängare fram+bak.

Jag har inga problem med att ngn hjul spinner.

Fram åker jag 1-2mm toe in, Har aldrig testat med out.

Angående var den ska vara mjuk, Så har jag läst ngnstans på nätet av en gammal förare som körde AW11 när det begav sig att den ska vara mjukare fram än bak för att man ska lyckas flytta över vikten, Då det inte blir så mkt "roll" då man inte har ngn tung klump till motor fram.
Jag har laborerat lite med det också, Oftast slutar jag med hårda stötdämpare bak och mjuka fram, Har funderat rätt mkt på att beställa en uppsättning mjukare framfjädrar för att testa o se vad som händer.

_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Ja nu har jag ju hört tok-camber prisats från allt för många fronter för att undvika det.

Fram kan jag ju ställa det enkelt på topplagringarna. Tyvärr ställde verkstan in hjulinställningen delvis med hjälp av dem så på ena sidan är det redan 75% max-camber medan den andra är på 50%.

Till nästa banvistelse så blir det maxad camber fram, mjukaste inställningarna på båda krängarna och dämpare, potentiellt även testa att koppla bort krängaren bak.

Ska försöka svänga förbi min verkstad och be om lite toe-out fram och kanske se över cambern med när de ändå är där och pillar.

Kommer vara lite försiktig bak eftersom jag inte kan ställa om enkelt där och inte vill dra åt mig för mycket uppmärksamhet från sheriffen. Redan nu ser det ut såhär:

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534



Låter kanon! Du har koll på att du ändrar Toe när du ändrar Camber va?

_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
MagnusS skrev:
Låter kanon! Du har koll på att du ändrar Toe när du ändrar Camber va?


Sant, och åt fel håll dessutom. Vore smidigare om jag kunde öka på cambern i depån och få mer toe-out istället för toe-in.

Blev för övrigt erbjuden att köpa en C56-låda som redan modifierats för att passa AW11 för 900SEK av killen jag postade videon ifrån på förra sidan.

Den har lägre utväxling på 3:an och 4:an vilket inte vore fy skam. Ska höra med honom vad han tar för att installera den också (han äger en bilverkstad smidigt nog).

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Fasiken vilken kul backe ni körde på thumbs up Såg rätt tajt ut.

F.ö. riktigt kul att läsa om denna typ av bilnörderi utomlands

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Här har inte hänt så mycket egentligen. I lördags morse svängde jag förbi en avgasmeck som med förskräckelse undersökte mitt avgasystem, men nu ska det tas tag i. O2-sensor beställd nu och så fort den kommit så ska jag svänga lämna över bilen för lite ljuddämpande åtgärder och installation av sensorn. Fick ett mycket lägre pris än väntat på installation av ny ljuddämpare (1200SEK inkl arbete) så jag tänkte fråga om det inte är lika bra att ge det en ordentlig översyn när de ändå är där och river.

På kvällen åkte jag på en Adelaide Four-Six-Rotary Meet (dvs alla är välkomna utom alla jäkla Holdens :P ). Efter nån timmes skitsnackande gav sig ~250 bilar i karavan upp i bergen för en tur som avslutades med häng i på en stort köpcenter-parkering i bästa Fast and the Furious-stuk.

Kanske lite väl pimp för min smak men AW11:an var mycket uppskattad och fick gott om beröm och avund under kvällen. Kunde inte låta bli att trolla lite med utställningsbilarna som stod uppraddade brevid med huvarna uppe så jag lät min stå där också med reservhjulet för allmän beskådning. :P

Innan cruisen knäppte visst nån en ganska så smickarnade bild på bilen också. Vet inte hur många timmar han spenderat i Photoshop för att få den att se sådär fin ut. Hade det inte varit för reg-plåten hade jag trott det var nån annan.

På lördag bär det av upp till Mallala igen för trackday. Den här gången hoppas jag ta mig hem för egen maskin också.


_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Nyss hemkommen från en dag på Mallala igen. Åkte dit fast bestämd att ta mig ner på 1:32-tider men efter första passet såg det inte alls särskilt lovande ut. Banan var kall och hal och jag hade fortsatt problem med att låsa frambromsarna vilket inte ingav något vidare förtroende på en bana full av duktiga inbromsningar att hämta/förlora tid i.

Jag pillade lite med dämpare och däckstryck och lyckades iaf hitta en någorlunda balans i bilen. Den spinner fortfarande gärna innerhjulet men börjar lära mig köra runt det nu, och ack vad kul det är att köra mittmotorbil!

Under tredje passet började jag experimentera lite med bromsteknik och ändrade min approach från att gå snabbt och hårt på bromsen som fungerat så bra på Sjuan och Miatan till att vänligt men bestämt kliva på bromsen och låta nosen sätta sig innan full bromsverkan appliceras. Och nu började det äntligen hända grejer!

Genast sattes personbästa (1:33.60 mot tidigare 1:33.83) och till sista passet bestämde jag mig för att helt sonika ge fan i att bromsa tidigt nog för att ha en "lock-up-buffer" och rätt som det var lyste 1:32.83 upp i Race Chrono. Då var det dags att packa ihop för dagen innan man blir allt för modig.

Intressant nog så verkar jag hämta en hel del tid på rakorna mot tidigare. Också lovande att se att det fortfarande finns gott om utrymme för förbättring.

Blå: Snabbaste varvet från förra gången jag var där och bara hann 1 pass innan kamremmen gav upp.
Röd: Dagens snabbaste, som tyvärr inte kom med på film pga slut på batteri i kamera.

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534



Vad åker du för bromsbelägg fram/bak?

Jag åker Carbotech XP8 fram och Stoptech bak.

Pga förseningar från leverantören kom inte stoptechen förens häromveckan så jag har åkt med original bak fram tills nu o upplevt mkt problem med låsta frambromsar.
Men med nya skivor och stoptechbelägg bak så blev uppträdandet mkt bättre, Min bil har inte alls samma tendens att låsa upp fram, Satte inte ngn snabbare tid men det var iaf behagligare att köra.

Annars sitter väl reduceringen fram i frunken, Är det ngt man kan justera på? Jag har kikat lite, ser ut som att det kan vara ngn fjäderbelastad kolv därinne men vill inte skruva isär den under rådande säsong:)

_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
MagnusS skrev:
Vad åker du för bromsbelägg fram/bak?

Jag åker Carbotech XP8 fram och Stoptech bak.

Pga förseningar från leverantören kom inte stoptechen förens häromveckan så jag har åkt med original bak fram tills nu o upplevt mkt problem med låsta frambromsar.
Men med nya skivor och stoptechbelägg bak så blev uppträdandet mkt bättre, Min bil har inte alls samma tendens att låsa upp fram, Satte inte ngn snabbare tid men det var iaf behagligare att köra.

Annars sitter väl reduceringen fram i frunken, Är det ngt man kan justera på? Jag har kikat lite, ser ut som att det kan vara ngn fjäderbelastad kolv därinne men vill inte skruva isär den under rådande säsong:)


Jag kör EBC Redstuff runt om och de fungerar alldeles kanon tycker jag. Även på Mallala som är notoriskt hård mot bromsar. Vet att det förekommer att man sätter bättre belägg bak på AW11:or för att påverka balansen men var lite tveksam till att få till den approachen och för snål för att kosta på mig lika fina belägg som dina.

Tror upplåsningarna till stor del haft att göra med att jag gått för hårt på pedalen för mot slutet var det inte lika stort problem längre.

Det stämmer att det sitter en reducering i frunken. Tyvärr inte justerbar dock. Vad folk brukar göra är att antingen slakta innehållet eller koppla förbi den, vilket är vad jag siktar på att göra så småningom.

Här kommer en liten highlights-video från i lördags även om det inte är något anmärkningsvärt intressant.

Snabbaste varvet hamnade tyvärr inte på kamera och inte heller en ganska episk save jag fick göra efter att ha varit lite överambitös med trail brakingen. :P


_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Sakta men säkert går det framåt här. Fördelaren har börjat läcka igen med besked så nu kör jag inte mer än nödvändigt med den. Lämnade in den på verkstad i morse för felsökning samt ny hjulinställning.

De konstaterade att axeln i fördelaren är för sliten för att gå att täta ordentligt och ny behövs. De ringde runt halva stan utan att lyckas hitta någon så det ser ut som om jag får jaga rätt på en från UK. De skruvade iaf ihop bilen igen och ställde in tändningen utan att begära en krona för det.

Ny hjulinställning gjordes också, blev något aggressivare vinklar än förra gången i hopp om att råda bot på den sista understyrningen:

Fram:
Camber: 3.2 grader
Toe: 2 mm toe-out

Bak:
Camber: 1.2 grader
Toe: 0 mm

Hade velat ha lite mer camber bak men det strulade lite för dem på ena sidan så det var antingen lite eller maaaassor camber.

Mailade en nisse i UK nu gällande fördelare och remskiva så förhoppningsvis är det snart ur vägen.

Fick på en ny ljuddämpare här om veckan också men kan inte påstå att det gjorde någon enorm skillnad. Något tystare och diskretare utseende fick den iaf till en inte allt för blodig kostnad.

Tjejen fick en rätt intressant bild från Mallala nu sist. Tror perspektivet och oskärpan luras en del för hade jag haft ett sånt där för-ställ in i T1 i 120km/h hade jag nog märkt det. Men mysigt ser det ut iaf.


_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



Kämpigt med fördelaren, men kul att se att det går framåt med bilen.

Bilden är läcker. Du behöver ju inte skriva det där om skärpa och perspektiv. Bara "Kolla fett ställ jag hade grabbar! Redde ut det lätt."

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Benny_Gustavson
Avesta
Här sen Mar 2005
Inlägg: 107



Kul att se lite körning med en gammal hederlig Toyota! thumbs up Vad är det för fördelare du skall ha? Jag har både smallport fördelare och bigport fördelare liggandes i hyllan.

_________________
Benny Gustavson
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Benny_Gustavson skrev:
Kul att se lite körning med en gammal hederlig Toyota! thumbs up Vad är det för fördelare du skall ha? Jag har både smallport fördelare och bigport fördelare liggandes i hyllan.


Tack för erbjudandet. Det är till en bigport men det verkar som om det finns olika fördelare till olika bigports också. Så för att vara på den säkra sidan beställde jag fördelare från Neil Jones i UK som har 52st AW11:or stående på vad som ser ut att vara hans bakgård typ. :O
http://mk1mr2.webs.com

Han sa han skulle skicka den fräschaste fördelaren han kunde hitta tillsammans med ett rebuild kit för säkerhets skull. Bad honom även skicka med en ny remskiva och spark plug cover i rostfritt när jag ändå var igång.


_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
Benny_Gustavson
Avesta
Här sen Mar 2005
Inlägg: 107



Vad kul att det finns killar som han! Blir nog skitbra det där.
Som sagt väldigt kul att se någon som lägger tid och energi på en gammal 80-tals Toyota..
I långa landet falukorv så är vi väldigt få som gör det.
Hur ser Toyota kulturen ut nere i Australien?

_________________
Benny Gustavson
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Benny_Gustavson skrev:
Hur ser Toyota kulturen ut nere i Australien?


Avsaknaden av salt och fukt gör det ju betydligt mer fördelaktigt att äga gammal Japs här nere än hemma i Sverige. Nissan Silvias och Skylines är extremt populära och billiga och står för en klar majoritet av JDM-bilarna.

På Toyota-fronten finns det relativt gott om gamla KE-Corollor i alla former och slag från tok-stanceade bilar i utställningsskick till vanliga bruksisar. Men generellt är de i väldigt gott skick. Inte helt ovanligt att man ser en AE86:a då och då heller.

Likt SBF så kräver CAMS som är motsvarigheten här att man är med i en ansluten klubb. Vilket i mitt fall sannolikt kommer bli Classic Celica South Australia.

Här är ett litet urval av några av Toyotorna jag stött på. Och jajamensan, 2000GT:n är the real deal.







_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



Avundsjuk! Celica från 70-talet är jag mycket svag för.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota MR2 AW11 ADM - Heaps Good Edition
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
16 besök senaste veckan (92130 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande