Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Bridgestone Potena S-03 Pole Position
1, 2   >>
7939 besök totalt
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Är det någon so har provat Bridgestone Potena S-03 Pole Position.

Hur står dom sig mot div R-däck

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Vad jag vet så har Johann haft S-02, S03 och nu lite olika R-däck så han kanske kan svara på det?.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



ButterflyRacing skrev:
Är det någon so har provat Bridgestone Potena S-03 Pole Position.

Hur står dom sig mot div R-däck


De har inte en chans mot ngt R-däck.

Tycker tom att det inte ens är bra som gatdäck, iaf inte för det priset.
S02 PP var mkt bättre.
Citera
M Scotte
Vellinge
Här sen Jan 2003
Inlägg: 450



Är det bara jag som är fruktansvärt nöjd med mina?
Jag kör på minsta dim i S03 pp. 195-50-15.
Mina har ett supergrepp på bana och överhettas inte i närheten lika lätt som mina andra däck jag provat, dessutom är dessa markant hårdare i skuldran.

Jag kan inte mer än säga att det är ett superdäck, troligtvis bland det bästa du kan åka utan ett R i början.
Min bil är framhjuldriven och väger ca 1050kg.

_________________
Martin Scotte

-Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak.

Honda Civic
Superstage: 1.22.44
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



M Scotte skrev:
Är det bara jag som är fruktansvärt nöjd med mina?
Jag kör på minsta dim i S03 pp. 195-50-15.
Mina har ett supergrepp på bana och överhettas inte i närheten lika lätt som mina andra däck jag provat, dessutom är dessa markant hårdare i skuldran.

Jag kan inte mer än säga att det är ett superdäck, troligtvis bland det bästa du kan åka utan ett R i början.
Min bil är framhjuldriven och väger ca 1050kg.


Vad har du provat för däck tidigare?
Citera
M Scotte
Vellinge
Här sen Jan 2003
Inlägg: 450



De däck jag testat innan är dessa.
Goodyear F1.
Pirelli p5000 drago.
Yokohama 539.
Falken ze502.
Michelin pilot sport.
Alla dessa i 195-50-15.

Givetvis jämför jag inte någon av dessa med ett R-däck.
Kommer fortsätta att åka S03 på gatan och Toyo R888 på bana.

_________________
Martin Scotte

-Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak.

Honda Civic
Superstage: 1.22.44
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Var Michelinarna HX eller SX?

_________________
Magnus Thomé
Citera
M Scotte
Vellinge
Här sen Jan 2003
Inlägg: 450



Michelinen var SX (tror jag) Det var det här mönstret:

_________________
Martin Scotte

-Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak.

Honda Civic
Superstage: 1.22.44
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Lite nyfiken på hur du just tycker Michelinarna var mot S03'orna?

_________________
Magnus Thomé
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
M Scotte skrev:
Är det bara jag som är fruktansvärt nöjd med mina?
Jag kör på minsta dim i S03 pp. 195-50-15.
Mina har ett supergrepp på bana och överhettas inte i närheten lika lätt som mina andra däck jag provat, dessutom är dessa markant hårdare i skuldran.

Jag kan inte mer än säga att det är ett superdäck, troligtvis bland det bästa du kan åka utan ett R i början.
Min bil är framhjuldriven och väger ca 1050kg.



Det låter ju som dom skulle passa min bil..............

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

ButterflyRacing skrev:
Det låter ju som dom skulle passa min bil..............

Framhjulsdriven och inte inte så jättestark motor? Har du en sån bil?

_________________
Magnus Thomé
Citera
M Scotte
Vellinge
Här sen Jan 2003
Inlägg: 450



Michelindäcken tycker jag var helt ok så länge man höll sig på vanliga vägar. De hade väldigt bra torrgrepp men även bra i regn.
Det jag var mest imponerad av var slitstyrkan.
Tyvärr körde jag dem endast en gång på bana (knutstorp) och där imponerade dem inte på mig.
Jämfört med S03 så känns de inte lika aggresiva ej heller lika stabila i sidled. De ville gärna understyra mer än mina S03 av någon konstig anledning.
Däcket var jag supernöjd med tills jag provade S03.
Att Michelindäcket är väldigt dyrt i jämförelse hjälper inte direkt i mina ögon.

Denna jämförelse gäler bara på min bil andra har säkert upplevt det annorlunda beronde på drivning etc.

_________________
Martin Scotte

-Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak.

Honda Civic
Superstage: 1.22.44
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
ButterflyRacing skrev:
Det låter ju som dom skulle passa min bil..............

Framhjulsdriven och inte inte så jättestark motor? Har du en sån bil?



Jag tänkte mer på......"supergrepp på bana och överhettas inte "

Sedan var det mer som en jämförelse...........har hittat ett BfGodrich......som är mycket jämna med S03.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
borg
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 374



Jag har nu S03 på mitt åk, körde innan med S02.

S03orna är lite snällare på bana än S02, de har mer grepp när man är över gränsen och kasar, lite trist efterson man lätt lägget till med en dålig körstil.

Vag gäller överhettning så är det inga problem. Om man kör för våldsamt i ett antal varv så märks det tydligt när det blir för varma, såsigt som attan. Det är bara att ta det lite lungt ett tag så kommer greppet tillbaka.

S03 har också mcyket bra våtgrepp, bättre än S02. Jag har sett flera ERF-team som kör med S03 som regndäck.

_________________
Lotus Exige S1
// Pontus Borg
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



M Scotte skrev:
De däck jag testat innan är dessa.
Goodyear F1.
Pirelli p5000 drago.
Yokohama 539.
Falken ze502.
Michelin pilot sport.
Alla dessa i 195-50-15.

Givetvis jämför jag inte någon av dessa med ett R-däck.
Kommer fortsätta att åka S03 på gatan och Toyo R888 på bana.


Av de däcken du nämnt så är det ju bara Pilot Sport som är i samma klass, sen verkar det tveksamt om du verklgen hade Pilot Sport eftersom du tror att det var SX. Pilot Sport är inte samma däck som Pilot SX eller Pilott HX.

Nu är det ju dels skillnad på hur däck beter sig på olika bilar och dels skillnad på gummiblandningar för däck i olika dimensioner samt för olika bilar men Pilot Sport funkade mkt bättre för mig i alla sammanhang utom regn. Speciellt så var greppet bak mkt sämre med S03 och de understyrde mkt mer.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



borg skrev:
S03 har också mcyket bra våtgrepp, bättre än S02. Jag har sett flera ERF-team som kör med S03 som regndäck.


Det kan jag verkligen förstå för våtgreppet är mkt bra.
Citera
M Scotte
Vellinge
Här sen Jan 2003
Inlägg: 450



Det är som sagt ett tag sedan jag hade mina Pilot sport och då det ej var jag som köpte dem nya så kollade jag inte så noga vilken märkning det var. Hade inte någon aning om det var SX eller HX då jag inte kunde errinra mig om någon märkning alls. Därför chansade jag på SX då det lät som det sportigare alternativet av HX och SX. Det däcket jag hade är det som jag visade bild på längre upp i texten. Förstår inte hur du kan komma med ett påstående att jag inte har haft däcken överhuvudtaget. Skulle man fara med osanningar bara för att man inte kommer ihåg exakt märkning på ett däck?

_________________
Martin Scotte

-Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak.

Honda Civic
Superstage: 1.22.44
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
M Scotte skrev:
Förstår inte hur du kan komma med ett påstående att jag inte har haft däcken överhuvudtaget. Skulle man fara med osanningar bara för att man inte kommer ihåg exakt märkning på ett däck?


Bli inte arga på varandra nu igen........det är jag som är en tjurskalle...........vill inte ha någon konkurans där.......

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

M Scotte skrev:
....
Förstår inte hur du kan komma med ett påstående att jag inte har haft däcken överhuvudtaget. Skulle man fara med osanningar bara för att man inte kommer ihåg exakt märkning på ett däck?
Lugn, litet missförstånd här! Det finns TRE varianter, "Pilot Sport HX", "Pilot Sport SX" och toppdäcket som bara heter "Pilot Sport". Vad Johan säger är att det är tveksamt om du haft "Pilot Sport", dvs toppvarianten och det är ju dessutom precis vad du säger. Och om det är så att det var SX du hade så har du aldrig haft något annat däck i den klassen S03 ligger i, dvs du jämför ett däck i toppklassen med en bunt däck i lägre klasser. Och då blir ju S03 lätt bäst i samlingen

Sen kan det vara så att det var "Pilot Sport" du hade och isf har du provat två däck i toppklassen

Inget illa ment med det här inlägget!!!!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

För övrigt har jag haft Pilot Sport HX (kom originalmonterat på min nya Golf VR6 syncro) och det var det sämsta däck jag någonsin haft. Stötigt, bullrigt och inkonsekvent när man ligger på gränsen. Men det beror ju på vad man har för bil och vad man vill få ut av bilen!!

Har åkt med en M3'a på bana med Pilot Sport o det var däremot KANON så långt jag nu kan bedöma det som passagerare...

(föresten, det var inte de värsta däcken jag haft, de värsta var de 4 helt olika 30 år gamla däcken jag köpte på skroten till min bubbla ... dom var MYCKET värre, hehe)

_________________
Magnus Thomé
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



M Scotte skrev:
Det är som sagt ett tag sedan jag hade mina Pilot sport och då det ej var jag som köpte dem nya så kollade jag inte så noga vilken märkning det var. Hade inte någon aning om det var SX eller HX då jag inte kunde errinra mig om någon märkning alls. Därför chansade jag på SX då det lät som det sportigare alternativet av HX och SX. Det däcket jag hade är det som jag visade bild på längre upp i texten. Förstår inte hur du kan komma med ett påstående att jag inte har haft däcken överhuvudtaget. Skulle man fara med osanningar bara för att man inte kommer ihåg exakt märkning på ett däck?


Varför blir du upprörd när jag upprepar vad du själv sagt?
Citera
Däck för banåka
Bridgestone Potena S-03 Pole Position
1, 2   >>
7939 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande