Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Racing / Sponsorer / Skattetekniska frågor
1, 2, 3   >>
49 besök senaste veckan (83477 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag skulle gärna vilja få hjälp att bena ut det här området rent teoretiskt, ja och praktiskt också iof men det är en för mig teoretisk diskussion för stunden iaf.

om man mot förmoden skulle hitta ett företag som skulle vilja gå in som huvudsponsor för en racingsatsning man vill göra, vilka är de olika sätt man kan hantera det på ekonomiskt och vad är för och nackdelarna?

Vilka alternativ finns egentligen? Att göra ett bolag av satsningen/teamet (AB, HB, egenföretagare???). Eller att köra ett rent privat ekonomiskt upplägg. Går det att ha det som en förening? Finns det andra alternativ? Naturligtvis finns under bordet / tjänster o gentjänster osv osv men det funkar väl mest på småsponsorer. Är det en huvudsponsor så vill de väl ha en faktura?

om man kör med 100% privat ekonomi som upplägg, blir det inte att betrakta som lön då Dessutom kan man inte få fördel av att dra av moms på material. Finns det vettiga sätt att hantera det ändå?

Finns det andra alternativ? Vad är de olika alternativens för och nackdelar? Vad är viktigt att komma ihåg, dvs speciella sätt att hantera olika saker i de olika alternativen?

Vi kan ju fokusera på bara en variant först, frågan är vilken variant som är mest intressant och därför mest intressant att belysa?




------------------------------

EDIT:
Missa inte "Svarta Maskens affärskola för racing - Vad är egentligen sponsring?" som ligger under "Läsvärt" uppe i menyn dvs här https://rejsa.nu/arkivet.asp#Racing

_________________
Magnus Thomé
Citera
Peter Olesen
Skepplanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 402



Är inte allt att betrakta som lön om du inte har registrerad firma (förutom jul-klappen under 500:- då kanske)?

Mycket bra fråga annars...

_________________

Ford Focus -05 med svängarambitioner
"Hellre Focus på bana än Porsche i garage"
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
volvo360 skrev:
Är inte allt att betrakta som lön om du inte har registrerad firma (förutom jul-klappen under 500:- då kanske)?

Mycket bra fråga annars...


Inte om det går in i ett AB och sen spenderas på däck, bensin bildelar osv osv.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Peter Olesen
Skepplanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 402



Var kanske lite otydlig, om du kör det privat utan firma blir nog all spons att betrakta som lön...

_________________

Ford Focus -05 med svängarambitioner
"Hellre Focus på bana än Porsche i garage"
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
volvo360 skrev:
Var kanske lite otydlig, om du kör det privat utan firma blir nog all spons att betrakta som lön...

Jepp. Men om jag har enskild firma så lär det väl funka? Som sagt, är det någon som har erfarenhet att dela med sig?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



I sportskyttet brukar vi hantera sponsormedel m h a förbundet. Förbundet fakturerar sponosorn på det sponsrade beloppet och den aktive tar sedan ut medelen som kostnadsersättningar, resor, ammo, etc.

Det hr fungerat så i många år och jag skulle bli mkt förvånad om det inte skattemässigt/lagmässigt är helt ok. Blir alltså ingen löneskatt eller så på det. Nackdelen är väl att man inte slipper momsen.

_________________
Pär Hylander
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2835

Namndispens
Namndispens

Som Pär redan varit inne på (och så som även Tävlingskommiten för Sveriges Klätter Förbund, där jag är med, bedriver det hela): "Ekonomisk förening" är svaret. Och om man sedan betalar ut arvode/lön, så måste man även betala in sociala avgifter osv. Men normalt sett är detta inget problem, folk brukar ha gott om utgifter, resor osv som man kan kvitta mot

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7276



Var på väg att citera reglerna för ideell förening som kräver en hel del medlemmar men ekonomisk förening (<-länk) kräver ju bara tre fysiska/juridiska personer. Det är ju också organisationsnumret som är knäckpunkten vad gäller möjligheten att fakturera och det får man ju som ek. förening. Sen kanske det finns finesser med att sponsorn som juridisk person är medlem i ek. föreningen också, men då spekulerar jag.

Sen kan jag bekräfta att seglarförbundet funkar som skytte- och klätterförbunden. Vi fick sponsring motsvarande ett segelställ som då gick till SSF och en viss "administrativ avgift" drogs av, men det funkade så att vi i besättningen fick ta ut det som reseersättningar. Varför vi inte kvittade det mot utgiften för seglen kommer jag inte ihåg, om det var att vi fick mer i fickan på det sättet eller att det inte gick öht.

SBF borde väl ha ngn motsvarande apparat för detta för privatpersoner också?

edit: (<-länk)

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
J Lilja
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 5



Hej,
I och med att jag är ny på forumet, en kort presentation:

Jag har arbetat med motorsport i ca 5 år varav ca 3 år heltid. Tävlingsmässigt har jag 5 år inom rally och ett antal år inom racing.

Min erfarenhet ang sponsring och ekonomiskt stöd är att det alltid är enklare att bolagisera sin satsning/team. Fördelen med detta är att det rent skattemässigt är rumsrent att spendera pengar. Vi har jobbat med några av våra sponsorer som rena konsulter i någon form. Detta gör att företaget betalar ett arvode för utfört arbete och dessa pengar utgör stödet. En bra start är att starta ett enskilt bolag, denna form av bolag tillåter minusresultat en längre tid och administrativt sätt är det mycket lättskött. Dock vill man se över bolagsformen när omsättningen ökar och fodringar av olika slag stiger i värde.

Det man vill försöka är att ta del av ett företags marknadsföringsbudget som tillåter reklam och events i större form.

Det absolut enklaste är givetvis att produktsponsras med tex bränsle av ett åkeri, däck av ett företag inom transport osv

_________________
Johan Lilja
IMR, International Motorsport Racing
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Det enklaste är att registrera en enskild firma (600:- på PRV) och se till att man redovisar allt vid årets slut i samband med deklarationen, detta kan man få om omsättningen inte är för hög kommer inte ihåg siffran.

Då gäller det att ha kvitton mm. som täcker de pengar och moms man fakturerat sin sponsor. I övrikt gäller att anteckningsskyldighet vilket är att om det blir revision skall alla utgifter och inkomster sitta snyggt i en pärm och en verifikationslista finnas (lista med alla kostnader och utgifter under den tid som varit).
Fördelen är att man även kan dra av förlusten i sin egen deklaration om jag förstått det hela rätt. Glöm inte att dina stora prispengar och vinster skall tas upp som vinst i firman.

Kan inte alla regler men du behöver inte en aktoriserad revisor i enskild firma som kostar en massa pengar.

Mig veterliggen finns inget sådant som seglarförbund mfl. har i SBF.
Citera
J Lilja
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 5



Du behöver ingen revisor i en enskild firma, inte heller en styrelse och således inga aktier och delat ägande...Mycket bra bolagsform med enda risken att om det skiter sig är det dina privata tillgångar som står på spel .

I de fallen det blir en provning ang ett sponsorupplägg tittas det intensivt på relationen mellan Gåva och Motprestation. Är det en gåva är det inte avdragsgillt vilket i säg kan göra att en sponsor hoppar av eller inte än skriver kontrakt. Med motsprestation kommer arvode in i bilden och prissättningen av arvodet är ju inte lagreglerat som tur är......inte idag i alla fall, och vipps har man en fin marginal att använda.

Dock är klimatet i sverige idag inte speciellt bra när det gäller att ordna kapital. Man får börja i en liten skala och stärka relationen under en tid och alltid skriva partneravtal på minst 2 år med option på följande 2 år. Detta för att erbjuda ett mervärde för sponsorn att "vara" med ytterligare 2 år när ett team eller ett varumärke har ökat i värde.

En fråga som kommer upp är hur många sponsorer skall man ha. Min erfarenhet är att satsa på 2 - 4 st riktigt stora. Fördelen med detta är att man alltid kan erbjuda mycket tillbaka och risken är mindre att man försummar en i mängden. Givetvis beror det lite satsningens art och storlek mm. Jag vet att många tycker att man skall ha många sponsorer för att det är lättera att få in 5 000 kr än 50 000 kr.

_________________
Johan Lilja
IMR, International Motorsport Racing
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Jag har för mig att ersättning för idrottsredskap är icke skattepliktigt. Här är mer info: länk

Ett standardproblem vid div. skattetips är att allt går så länge ingen blir kollad. Nu kan det ju vara bra att ta råd ifr[n nån som aldrig blivit kollad eftersom det tyder på att det kan vara hyfsat rätt då ingen sett någon anledning att kolla. Men för att riktigt veta bör man nog ha gått igenom en grundlig revision utan anmärkning.
Ett problem med att köra motorsport i en enskild firma är att man måste ha vinstsyfte och det kan ju vara lite tveksamt... Tyvärr är även skatteverket medveten om det( länk):
Citat:
2. Vinstsyfte
Syftet med verksamheten ska vara att den går med vinst. Det är inget krav att vinst ska uppkomma första året om du t.ex. måste göra stora investeringar, men du ska kunna visa att verksamheten kan beräknas ge ett ekonomiskt överskott på sikt. Tävlingsverksamhet i mindre skala, t.ex. inom motorsport, saknar ofta förutsättningar för att ge vinst.

Tydligen någon som försökt med det förut...

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Jag läste nyligen om någon idrottsklubb nyligen som fick backning på sponsringsbeloppet eftersom det ansågs för högt för reklamvärdet, eller företaget fick backning rättare sagt. Även om man i en sån fråga skulle få rätt till slut så kan det ta ett tag, plus att den ev. sponsorn då riskerar en massa skatt som han nog helst inte vill riskera.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9845

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

det enklaste är att vara ansluten till en bra motorklubb, med en styrelse som fattar galoppen.
företaget ifråga sponsrar klubben och klubben är fri att använda pengarna (givetvis uppgjort i förväg var pengarna skall gå thumbs up ).
sedan är det bara att börja rejsa magnus.

självklart är den bästa lösningen ett företag, men som andersy sade, är det lite problem med skattemyndigheten.
jag har lagt till min racingverksamhet i mitt ordinarie bolag och kan därför "flytta" pengar för att det ska se bra ut vid en revision.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7276



....Så Bamsefars hint om ekonomisk förening borde fortfarande vara giltig? Eller är det vettigast att kanalisera pengarna via klubben á la dude?

Enskild firma kan vara en idé under kanske tre år, men jag ser inga fördelar med detta upplägg annat än att du bara behöver vara en, ensam, dåre i stället för att du får "hjärnblödningen" kollektivt med två andra fysiska/juridiska personer i ek. föreningen?

*min erfarenhet är dock att juridiska personer (ej att förväxla med jurister) är rätt odugliga vad gäller socialt umgänge*

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Peggen
Peggen
Här sen Mar 2003
Inlägg: 19







Intressant diskussion om motorsport/ företagande.

Efter som jag, på olika nivåer, jobbat med motorsport kommersiellt i snart 20 år har jag kanske ett och annat tipps att ge. Men vi ska också vara klara över att Skatteverkets regler bara verkar som "guidelines" för Skattemyndigheten ute i våra kommuner. Det finns alltså otroligt mycket plats för "tyckande" hos handläggarna.
Därför kan det vara på sin plats att påpeka att ni har all rätt att överklaga det som skattemyndigheten beslutar. Numera, tack vare EU, måste man inte betala utdömd skatt och ev. tillägg innan ärendet är slutgiltigt avgjort.

Driver ni motorsport för att bara ha roligt, och betalar ändå det mesta själva, är kanske inte bolag eller enskild firma något bra alternativ. Då kan det vara bättre att det sponsrande företaget betalar vissa saker åt er och då slipper ni all administration och ev. problem med myndigheter.

om ni ska försöka få allt betalt genom sponsorer och aktiviteter är en enskild firma med sportverksamhet det som är billigast och bäst. Ett AB är en fördel om det är stora ekonomiska risker som ett STCC team eller om ni kör i internationella FIA-mästerskap. I VM, EM och ändra FIA-mästerskap kan man få böter på många miljoner och då kan det vara bra att ha ett AB som skyddar privatekonomin.

Det måste ju in 100.000 i aktiekapital i ett AB och revisorn kostar 10 - 15.000 om året för ett enklet bolag.

Att försöka dra av underskottet av tävlingsverksamheten mot er lön är att väcka den björn som sover. Just detta är det som får skattemyndigheterna att se rött. Men om ni driver er firma med lite vinst varje år så har ni ju uppfyllt grundkriteriet för att ha firman och då kan ingen säga något.

Eftersom tävlande sällan är vinstgivande, vilket Skattemyndigheten för länge sedan upptäckt, kan ju aktiviteter vara ett alternativ. Många finansierar ju sitt tävlande med banträffar och liknade.
Så lägg in det i beskrivningen när ni registrerar firman. Men det kan också vara bra att inte presentera vad man ska göra i firma för exakt så man kan lyfta in fler saker efter hand.

Tänk på att ni aldrig får dra momsen på en tävlingsbil. Jo formelbilar går nog bra nu men saloons är ett bekymmer. Men det finns fall under överklagande och det är min förhoppning att det ska lösa sig i framtiden.
Detta är ett juridiskt problem där Skattemyndigheten bestämmer vad som är bil och inte. Mer rimligt hade nog varit att en bil blir en bil när den registreras då man där har en klar juridisk skiljelinje.
Till dess är det ju bra att köpa bilen i delar. En kaross, en bakaxel och så vidare, så bygger ni bilen själva.
Då kan man utan större betänklighet dra momsen.
Men glöm inte att skattemyndigheten har bra fantasi.

En firma som är registrerad för bilhandel kan alltid dra momsen. Hyrbilsverksamhet och körskolor har samma förmån. Kanske ni känner en bilhandlare som kan tänka sig att äga bilen? Så hyr ni den i stället. Givetvis får han sponra med räntor och liknade, eller hur?


om ni fakturerar reklamplats på tävlingsbil så ska ni betala in 10% i reklamskatt.
Men få sponsorer betalar i dag något för dekalen på bilen . Det är aktiviteter, besök på banan och så vidare som är värdet. Då är det viktigt att ni skriver detta på fakturan för då är det ingen reklamskatt.

"ersättning för aktivitet i samband med STCC , Mantorp Park", skulle kunna vara en fakturatext"

Lägg sedan entrébiljetter och andra kostnader som separata kostnader i fakturan kan det vara ännu bättre.

Tycker det är krångligt med att driva bolag eller firma men är rädda för att få skatta för ett spons från ett företag så tycker jag att ni ska göra så här.

Spara varenda kvitto i en pärm. Ni måste kunna visa att ni haft kostnader. Skriv i deklarationen att ni "erhållit xxxx kronor i stöd för motorsportverksamhet. Kostnaderna har överstigit inkomsterna.
Troligen nöjer sig skattemyndigheten med detta. Om de frågar kan ni visa alla kvittona.
Detta förfarande förlorar ni momsen på men slipper riskera att betala skatt och sociala avgifter på sponset.

Men glöm inte att det inte finns några klara regler. Bara råd till skattemyndigheterna och tidigare beslut som blir principer. Varje skattemyndighet tar sina egna beslut så det som funkar i Karlstad kanske inte alls går i Falkenberg och tvärt om.

_________________
Peggen Andersson
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9845

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

hej peggen

jag har haft en hel del kontakter med skattemyndigheten ang moms på fordon etc genom åren och fått en bra dialog med en tjänsteman där. köper och säljer ganska mkt fordon iom mitt åkeri och importföretag.

han förklarade detta med moms på fordon, med att det endast kan bli tal om att inte dra moms om fordonet är registrerat som pb, lätt lb el. "momssmittad" .
i övrigt gäller normalt momsavdrag om "bilen" inte är registrerat som detta i ngt annat land och de förvärvats från ett momsregistrerat företag.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Intressant det här.

Det som jag tror är viktigt att tänka, och som Peggen satte fingret på, är att "bästa lösningen" inte alltid är densamma i fall, dvs lösningen för stora satsningar är inte densamma som lösningen för amatörsatsningen som precis tagit klivit upp från 100% "hushållsfinansierat"

_________________
Pär Hylander
Citera
Peggen
Peggen
Här sen Mar 2003
Inlägg: 19



dude skrev:
hej peggen

jag har haft en hel del kontakter med skattemyndigheten ang moms på fordon etc genom åren och fått en bra dialog med en tjänsteman där. köper och säljer ganska mkt fordon iom mitt åkeri och importföretag.

han förklarade detta med moms på fordon, med att det endast kan bli tal om att inte dra moms om fordonet är registrerat som pb, lätt lb el. "momssmittad" .
i övrigt gäller normalt momsavdrag om "bilen" inte är registrerat som detta i ngt annat land och de förvärvats från ett momsregistrerat företag.


Ett bra exempel på hur olika saker bedöms av skattemyndigheterna. Men det kan också finnas en förklaring i att du i ditt företag bedriver handel med bilar. Och då är reglerna enkla att förstå. Alla måste betala moms på personbilar om man inte har hyrbilsverksamhet, körskola eller handel med bilar.
Det fins ett antal fall där moms fått betalas in på rena tävlingsbilar i efterhand. Det finns också fall med formelbilar där momsen kunnat dras efter överklagan.

Jag tror att det just nu ligger ett fall, med en namnkunnig racerförare, som vunnits i alla instanser hittills, där Skattemyndigheten överklagat hela vägen. Slutgiltigt avgörande väntar jag på med spänning.

För Skattemyndigheterna är ute på tunn is ren juridiskt. Vilket i.o.f.s. inte hindrar dem att ta beslut.
Går man till Fordonskungörelsen och kollar vad som är en bil så står det att det är ett fordon avsett för personbefordran. Det är ju knappast en tävlingsbil. Ska man då hitta en juridiskt hållbar gräns så är det ju vid registrering som bilen blir en bil. Men Skattemyndigheten väljer i stället att optiskt, lekmannamässigt, själv avgöra vad som är en bil. En Golf är en bil oberoende vad den används till.

Då kan man göra följande tankelek. En bonde får dra momsen för en traktor. Om bonden bygger en golfbana får han fortfarande dra momsen för en trädgårdstraktor. Men om han bygger om en VW golf, för att använda enbart att köra konstgödsel i, då får han inte längre dra momsen.
Ni ser ju själva hur absurt det blir.
Därför är det viktigt att skattemyndigheten tänker om i den här frågan.

Ett sätt at dra en del av momsen är att leasa bilen. Dår får man dra halva momsen.

_________________
Peggen Andersson
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9845

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

det var denna diskussion med att tolka ordet bil som jag hade med tjänstemannen ifråga och han konfirmerade att enbart registrerade "bilar" kunde i lagens mening kallas bil och därför föll under den speciella momsbestraffningen för dessa.

detta hade inte ngt med min verksamhetsinriktning att göra.

han nämnde också att skattemyndigheten som just myndighet ville ha tolkningsrätt, men eu hade redan tidigare sagt nej under vissa konfidentiella möten.
om jag får lägga en lätt gissning, så kommer skattemyndigheten att få stå vid skampålen ytterligare en gång när detta är klart.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Blev ju en hel del matnyttigt här

_________________
Magnus Thomé
Citera
Sparade trådar/FAQ
Racing / Sponsorer / Skattetekniska frågor
1, 2, 3   >>
49 besök senaste veckan (83477 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande