Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Racing / Sponsorer / Skattetekniska frågor
<<   1, 2, 3   >>
48 besök senaste veckan (83476 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Fick en idé som skulle kunna vara till mycket stor hjälp för många.

Ni som har skrivit olika typer av sponsoravtal (stora som små), skulle några av er kunna tänka er att maila mig något/några av dessa i helt avpersonifierade varianter (där man ser varken team eller sponsor). Jag har full förståelse för att de flesta av er kanske inte känner för att göra detta av uppenbarliga skäl, men om vi bara fick in åtminstone några lite olika exempel så skulle det fortfarande vara väldigt värdefullt för många många...


_________________
Magnus Thomé
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Magnus Thomé skrev:
Fick en idé som skulle kunna vara till mycket stor hjälp för många.

Ni som har skrivit olika typer av sponsoravtal (stora som små), skulle några av er kunna tänka er att maila mig något/några av dessa i helt avpersonifierade varianter (där man ser varken team eller sponsor). Jag har full förståelse för att de flesta av er kanske inte känner för att göra detta av uppenbarliga skäl, men om vi bara fick in åtminstone några lite olika exempel så skulle det fortfarande vara väldigt värdefullt för många många...




Sponsorer....det låter som välgörenhet på nåt sätt. Samarbetspartner känns bättre tycker jag.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
FSN skrev:

Sponsorer....det låter som välgörenhet på nåt sätt. Samarbetspartner känns bättre tycker jag.


Se där! Så har vi redan lärt oss ytterligare något bra! thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
J Lilja
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 5



Hej!,

Jag kan förse dig med några avtal så du ser hur vi har gjort i några fall. Ge mig lite tid att ordna fram dom så kanske du får lite inspiration.

Hur drivar ni på forumet annars era satsningar?

_________________
Johan Lilja
IMR, International Motorsport Racing
Citera
J Lilja
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 5



Notera även att jag nu är uppe i 4 inlägg.

_________________
Johan Lilja
IMR, International Motorsport Racing
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



J Lilja skrev:
Hej!,

Jag kan förse dig med några avtal så du ser hur vi har gjort i några fall. Ge mig lite tid att ordna fram dom så kanske du får lite inspiration.

Hur drivar ni på forumet annars era satsningar?


Vad är IMR ? eller rättare sagt vad håller ni på med? Hemsidan gav ju inte så många förklaringar...

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
J Lilja
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 5



IMR var ursprungligen ett nationellt rallyteam som många andra. Dock har det vuxit till sig och arbetar idag med internationella projekt inom motorsport som t ex marknadsföring och försäljning av tävlingsbilar inom Production Car world rally championship/ Grp N med Prodrive, TV/Media inom rally SM. Promotion Super1600, instegsklass WRC (www.super1600.com) Arbete med svenska juniorer mot i första hand rally VM. Projekt med Bla Castrol Academy/Audi mm. Allt med bas i Skandinavien och England.

När det gäller banracing har jag de senaste åren dragits mer mot detta, dels för att jag tycker att det är fruktansvärt roligt och dels för att det ju också är motorsport... Jag lär mig massor varje dag inom denna gren som jag har användning för i arbetet. Min erferenheter inom racing som förare är blygsamt skuggade av rally, men jag har hunnit med Nurnbergring ett par ggr, Mantorp, Sveistad, Gelleråsen i diverse fordon - Audi, Mitsubishi, Porsche, Mazda... Och mer kommer det att bli!!

Hmm hemsidan är ju inte så levande nu sen ett tag tillnaka . Jag var och såg den nya designen för några dagar sedan och det ser mycket bra ut. Jag återkommer när den är uppe.

_________________
Johan Lilja
IMR, International Motorsport Racing
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4221

Hjälpmoderator

J Lilja skrev:



Hur drivar ni på forumet annars era satsningar?


Mestadels ur egen plånbok. Den sponsring jag har är mest gentjänster eller material. Däck, lån av trailer eller hjulinställning tex. Rena pengar är svårare att få.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Det här känns definitivt som en tråd att spara. Mycket matnyttigt.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jet skrev:
Det här känns definitivt som en tråd att spara. Mycket matnyttigt.

Det var liksom tanken Nu är den flyttad dit.

_________________
Magnus Thomé
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



dude skrev:
det var denna diskussion med att tolka ordet bil som jag hade med tjänstemannen ifråga och han konfirmerade att enbart registrerade "bilar" kunde i lagens mening kallas bil och därför föll under den speciella momsbestraffningen för dessa.

Det tyckte inte kammarrätten i Sundsvall. Se sidan två: http://www.skatteverket.se/rattsinfo/handledningar/momshandledning/03/ . . . .

Citat:
KR i Sundsvall har i en lagakraftvunnen dom 1998-11-16 (mål nr 4039-1996) hänfört en tävlingsutrustad bil till personbil i enlighet med definitionen i 3§ fordonskungörelsen. Att bilen kan ha varit av sådan beskaffenhet att den inte fått brukas i trafiken skulle enligt KR inte föranleda annan bedömning. Bolaget som ägde bilen hade bl.a. anfört att bilen inte kunde registreras som personbil utan omfattande ombyggnationer.


Men när det gäller F1-bilar verkar en annan KR kommit till en annan slutsats, vilket står på samma sida. Anledningen var att bilarna uteslutande användes inom inhägnat tävlingsområde och inte kunde registreras. RR tog inte upp ärendet för prövning.

Tja, frågan är vilken av domarna man skall gå efter, då jag tycker att de krockar lite?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9845

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

jag skulle mer än gärna utmana den dom om att dom skulle kunna få en hög med metall och plaster till en personbil innan den är registrerad som detta.

iom den första domen så klassas allt med fyra hjul som pb och då får man passa alla barnvagnar eller skrindor.
för att inte tala om modellbilar som t.o.m. har en motor

man kommer också in i en gråzon om hur mkt delar man kan köpa innan den klassas som pb eller tvärtom hur mkt ska man ta bort innan den slipper??.

jag skulle inte vilja vara åklagare i det målet .

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Tja, det har ju gått igenom både länsrätten och kammarrätten så om inte regeringsrätten vill ta upp det, eller man inte har råd att överklaga längre så är det nog bara att betala...
Det lär väl bero på hur troligt det är att man kan registrera bilen igen. Annars är det ju bara att avregistrera bilen när man köper den och därmed få dra av momsen, eller åtminstone inte registrera den i Sverige. Skall någon då hålla reda på om man registrerar den igen och vad skall man vid det tillfället få betala för moms?
Enklast vore iofs att alla fick dra av momsen, oberoende av vad företaget skall ha bilen till.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
mclarenfreaek
Gävle
Här sen Apr 2006
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Kan nån berätta för mig hur det går till när man någon vill sponsra en.
vilka är de vanligaste frågorna den blivande sponsorn frågar?
ska man ha med sig något, typ presentaion och hur ska den vara?

_________________
Admir Larsson
Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 902



om man från ett AB fakturerar "Reklamplats" skulle det enl Peggen betalas 10% i reklamskatt. Om man från samma AB fakturerar "Sponsring" vad gäller då?

_________________
Joachim Qvarnström
Citera
Tersan
Tåby, Vikbolandet
Här sen Sep 2004
Inlägg: 42



Qvarnis skrev:
om man från ett AB fakturerar "Reklamplats" skulle det enl Peggen betalas 10% i reklamskatt. Om man från samma AB fakturerar "Sponsring" vad gäller då?


Eftersom det fortfarande är högst osäkert huruvida sponsring är avdragsgillt för "köparen" så skulle jag inte rekommendera att fakturera så överhuvudtaget. Om reklamskatt tas ut eller inte (och med vilket belopp) beror på hur sponsringsavtalet ser ut, dvs vad har köparen fått för sin peng?

Mer info på www.skatteverket.se , sök på "reklamskatt"

_________________
Lars Tersmeden
Corvette C5 & C7
Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 902



Tersan skrev:
Qvarnis skrev:
om man från ett AB fakturerar "Reklamplats" skulle det enl Peggen betalas 10% i reklamskatt. Om man från samma AB fakturerar "Sponsring" vad gäller då?


Eftersom det fortfarande är högst osäkert huruvida sponsring är avdragsgillt för "köparen" så skulle jag inte rekommendera att fakturera så överhuvudtaget. Om reklamskatt tas ut eller inte (och med vilket belopp) beror på hur sponsringsavtalet ser ut, dvs vad har köparen fått för sin peng?

Mer info på www.skatteverket.se , sök på "reklamskatt"


om det är köparen som själv vill ha "Sponsring" så är det ju mera upp till det köpande bolaget att avgöra vad de vill ha.

Vad ska det stå på fakturan om man ska undvika reklamskatt? Kan det ex stå marknadsföringstjänst elr konsultativ verksamhet om de sistnämnda finns i bolagsbeskrivningen?

_________________
Joachim Qvarnström
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Reklam på internet utgår ingen reklamskatt på. Däremot tv o press och ute på stan AFAIK.

"Marknadsföringsaktivitet", typ att någon betalar för att ta med sig sina egna kunder eller leverantörer till ett event ska inte vara några problem AFAIK, annan reklam på bil, synlighet i tidningsartiklar osv kan väl ingå som fri bonus till själva eventen som man betalar för? Någon som vet mer detlajer?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
om någon mot förmodan missat det så tipsar jag om: "Svarta Maskens affärskola för racing - Vad är egentligen sponsring?" ligger under "Läsvärt" uppe i menyn dvs här https://rejsa.nu/arkivet.asp#Racing

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Hittade detta i en tråd med eftersnack från Maskens sponsorartikel.

Benny Steen skrev:
En rätt svensk bok i ämnet är http://www.blinfo.se/products/book.gml?art=spo

Förutom redan nämda delar så tar upp även dom ekonomiska delar från "andra" sidan. Hur man utformar det hela så även skattemasen blir nöjd när bolaget skall dra av sponsring som en utgift.
Är man både egen företagare och rejsare så är den mycket intressant. eftersom det inte är något hinder skattemässigt att dra av kostnader för racingen som sponsring. Förutom dom grundläggande kraven på dokumentering och att ditt företag har haft exponering genom sponsringen.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Tersan
Tåby, Vikbolandet
Här sen Sep 2004
Inlägg: 42



Det är kanske bäst att poängtera att vad som står på fakturan inte har nån betydelse om myndigheterna bestämmer sig för en granskning... det som påverkar ev skatteuttag är vilken tjänst/vara som faktiskt levererats. Sen rekommenderar jag ingen att ägna sig åt kreativ fakturering för att slippa skatt, det leder lätt till otrevliga diskussioner med olika åklagare...

Kanske ska tillägga att jag är lite yrkesskadad: jobbar som ekonomichef, och har en bakgrund som revisor med en hel del utbildning i bland annat juridik och skatterätt. Tyvärr lite jobbigt att veta vad som gäller, det är ofta hämmande på både mig själv och min omgivning

_________________
Lars Tersmeden
Corvette C5 & C7
Citera
Sparade trådar/FAQ
Racing / Sponsorer / Skattetekniska frågor
<<   1, 2, 3   >>
48 besök senaste veckan (83476 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande