Svara på inlägget  Forumlista  ->  Allmänt banåkaforum
Vad ska inkluderas i vikt när man ska räkna ut kg/hk?
6867 besök totalt << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
1, 2  Nästa>>

Vad ska inkluderas i vikt när man ska räkna ut kg/hk?
Torrvikt (ingen förare & ingen soppa)
10%
 10%  [ 9 ]
Startvikt (aktuell förare & full tank)
16%
 16%  [ 14 ]
Målvikt (aktuell förare & tom tank)
42%
 42%  [ 36 ]
Medelvikt (aktuell förare & halv tank)
21%
 21%  [ 18 ]
Torrvikt + 100kg
2%
 2%  [ 2 ]
Tjänstevikt (enl. regbevis eller motsvarande uträknat)
1%
 1%  [ 1 ]
Jag är flexibel. Vilket som av ovanstående.
5%
 5%  [ 5 ]
Totalt antal röster : 85

   
Magnus Thomé
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 32870

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  07 Feb 2014 09:41     Vad ska inkluderas i vikt när man ska räkna ut kg/hk? Citera

Vad ska inkluderas i vikt när man ska räkna ut kg/hk?

Jag behöver spika pronto vad vi ska köra med i varvtidsdatabasen.



Hur många som svarar spelar in på beslutet, om det är bara en handfull så... ja då vete tusan. Då kanske man ska skita i att spika vilket som gäller med följden att kg/hk inte kommer vara jämförbart mellan resultaten i listan. Näää, det vore trist. Kom igen, så många röster som möjligt nu


_________________
Magnus Thomé
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Michael Bäck
Åshammar



Här sen Aug 2003
Inlägg: 8464



Tipsa Facebook   Inlägg  07 Feb 2014 09:55     Citera

Jag kör för målvikten för det är den som är intressant på racebilar
alltså vikten vid målgång, vilket brukar betyda föraren ink minsta mängd soppa (mao i stort sett tom tank).


_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Torkel K
Charlotte, NC



Här sen Dec 2008
Inlägg: 1154



Tipsa Facebook   Inlägg  07 Feb 2014 09:57     Re: Citera

Michael Bäck skrev:
Jag kör för målvikten för det är den som är intressant på racebilar
alltså vikten vid målgång, vilket brukar betyda föraren ink minsta mängd soppa.

+1

Enda vikten som är relevant och som jag regelbundet mäter är samma som kontrolleras vid race, dvs målvikt.


_________________
/Torkel Kristensson
Kör Spec E30 i North Carolina (NASA South East region)
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
ButterflyRacing
Forshaga



Här sen Dec 2002
Inlägg: 13457



Tipsa Facebook   Inlägg  07 Feb 2014 09:58     Re: Citera

Michael Bäck skrev:
Jag kör för målvikten för det är den som är intressant på racebilar
alltså vikten vid målgång, vilket brukar betyda föraren ink minsta mängd soppa (mao i stort sett tom tank).


Jag röstar på Torr. Men +100 är ok.
Detta pga att vi har en massa olika förare i våra bilar.


_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Supramannen




Här sen Feb 2003
Inlägg: 11432



Tipsa Facebook   Inlägg  07 Feb 2014 10:00     Citera

Torr

Det enda som går att jämföra då det är gatbilar med också


_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Niklas Falk
Fixhult



Här sen Apr 2004
Inlägg: 14531



Tipsa Facebook   Inlägg  07 Feb 2014 10:15     Citera

Vilken vikt som används påverkar ju värdet av kvoten.

Vilken effekt skall användas (den på banan som presterar eller den i garaget)?


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Supramannen




Här sen Feb 2003
Inlägg: 11432



Tipsa Facebook   Inlägg  07 Feb 2014 10:19     Citera

Men ingen med gat bilar vet sin målvikt


_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Supramannen




Här sen Feb 2003
Inlägg: 11432



Tipsa Facebook   Inlägg  07 Feb 2014 10:22     Citera

Raderade vikten i listan, bra att man kan köra blankt om man önskar


_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Niklas Falk
Fixhult



Här sen Apr 2004
Inlägg: 14531



Tipsa Facebook   Inlägg  07 Feb 2014 10:29     Re: Citera

Supramannen skrev:
Men ingen med gat bilar vet sin målvikt
Det är nog många som inte vet sin äkta torrvikt heller.

Och målvikt är ju inte med tom tank, det är ju den vikt då åker över målsnöret med (jag måste ha kvarts tank för att inte blir för lätt).
Men det beror ju på vad man vill använda vikten till. Tomvikt +100 är ju en jättebra approximation för sprint/TA (vem släpar på full tank i onödan).


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Supramannen




Här sen Feb 2003
Inlägg: 11432



Tipsa Facebook   Inlägg  07 Feb 2014 10:36     Re: Citera

Niklas Falk skrev:
Supramannen skrev:
Men ingen med gat bilar vet sin målvikt
Det är nog många som inte vet sin äkta torrvikt heller.

Och målvikt är ju inte med tom tank, det är ju den vikt då åker över målsnöret med (jag måste ha kvarts tank för att inte blir för lätt).
Men det beror ju på vad man vill använda vikten till. Tomvikt +100 är ju en jättebra approximation för sprint/TA (vem släpar på full tank i onödan).


Men dom flesta här har inget mål snöre att åka över


_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
TPR
Göteborg/Nödinge



Här sen Feb 2005
Inlägg: 2264



Tipsa Facebook   Inlägg  07 Feb 2014 10:36     Re: Citera

Supramannen skrev:
Men ingen med gat bilar vet sin målvikt


Du menar att man inte vet vad föraren väger men man har koll på vad bilen har för torrvikt?
För målvikten är torrvikt + förare, såvida du inte i torrvikt även tar bort samtliga vätskor men isf blir det en ganska ointressant uppgift.

Kan dock förstå de som kör med olika förare men man bör ju veta vilken förare som har satt den uppgivna tiden?
Det hade vi väldigt bra koll på i mitt team iaf...

Det måste ju vara vikten på banan som ska anges, allt annat är ju bara teori?


_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99, #78 Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Supramannen




Här sen Feb 2003
Inlägg: 11432



Tipsa Facebook   Inlägg  07 Feb 2014 10:42     Re: Citera

TPR skrev:
Supramannen skrev:
Men ingen med gat bilar vet sin målvikt


Du menar att man inte vet vad föraren väger men man har koll på vad bilen har för torrvikt?
För målvikten är torrvikt + förare, såvida du inte i torrvikt även tar bort samtliga vätskor men isf blir det en ganska ointressant uppgift.

Kan dock förstå de som kör med olika förare men man bör ju veta vilken förare som har satt den uppgivna tiden?
Det hade vi väldigt bra koll på i mitt team iaf...

Det måste ju vara vikten på banan som ska anges, allt annat är ju bara teori?


Gatbilar vet ofta sin vikt och typ det dom lättat så det är det mest intressanta för vanligt folk, även för folk som gillar att lätta hemma i garaget.. Inte slår man i bränsle i sin tomma tank och sedan hoppar in efter julbordet när man vill väga bilen...


_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Senast ändrad av Supramannen, 07 Feb 2014 10:43, ändrad totalt 1 gång
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Joakim L
Stockholm



Här sen Apr 2013
Inlägg: 7



Tipsa Facebook   Inlägg  07 Feb 2014 10:43     Citera

kg/hk baserat på torrvikt är ju en rent teoretisk siffra som kan skilja sig vilt från den faktiska,

Två bilar som väger lika mycket torra, den ena har 110kg förare och full 90l tank den andra har 60kg förare och nästan tom tank, ska de ha samma kg/hk?
Det faktiska viktpåslaget som föraren utgör skiljer sig procentuellt dessutom beroende på bilens vikt,
t ex Caterham R500 +80kg förare vs Audi RS6 Avant + 80kg förare.

Ifall de snabbaste varvtiderna konsekvent sätts med nästan tom tank så är väl målvikt vettigast, annars lutar jag åt medelvikt, gissar att det finns soppa i tanken under race och körning normalt


_________________
Joakim LandzeIius
RenaultSport Clio '02
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Nillet
Eslöv, Skåne



Här sen Okt 2004
Inlägg: 3347



Tipsa Facebook   Inlägg  07 Feb 2014 11:01     Citera

"Tävlingsvikt" kan skilja mot målvikt, det finns exempelvis vissa bilar som måste ha en viss mängd bensin (vikt) vid målgång för att hamna i den klass den är anmäld till.

EDIT: Läste att det redan nämts i tråden, note to self - läs först...
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Ulf Sanden
Höganäs



Här sen Dec 2011
Inlägg: 1057



Tipsa Facebook   Inlägg  07 Feb 2014 11:52     Citera

Tycker det verkar vettigt med vikten för tillfället på bilen med tom tank +aktuell förare.

(bästa tid sätts ju oftast med min i tanken?)

Om man har standard bil och inte vägt kan man väl ta bort tankvolymen från tjänstevikten ?

så blir det ju ungfär samma.

Tex Bmw m3 e36 cupe tjänstevikt 1550 (tjänstevikt= bil +65 l tank +75 kg förare)

Blir 1485 kg


_________________
Ulf Sanden

SE Motorsport
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Björn Davidsson
Huddinge



Här sen Jul 2005
Inlägg: 962



Tipsa Facebook   Inlägg  07 Feb 2014 11:59     Citera

man bör ju som sagt ha koll på vem som körde och cirkus hur mycket soppa man hade i tanken när man satte tiden (som ju är det som efterfrågas). Likväl som jag vet vad jag hade för däck på och vilket datum tiden sattes.
För min del - Förare och halv tank.


_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskärning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Babbe
Lund



Här sen Jun 2004
Inlägg: 1436



Tipsa Facebook   Inlägg  07 Feb 2014 13:50     Citera

Det är väll bara vikten för det aktuella varvet som är relevant.

Annars så skall det vara torrvikt för att kg/hk skall bli så konsekvent som möjligt.

Kvittar om din målvikt är 1000kg men bilen vägde 200 kg mer på varvet för det var ibörjan av stinten


_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
ButterflyRacing
Forshaga



Här sen Dec 2002
Inlägg: 13457



Tipsa Facebook   Inlägg  07 Feb 2014 13:59     Citera

Det var väldigt vilka diskussioner det kunde bli, för en så banal sak...

Tomvikt vet väl alla och är man som vi, fet, så får man väl skriva det i anmärkningarna.
Våran bil går deutom betydligt fortare, med 80 liter i tanken....så för oss kvittar det.

Men det måste ju vara en gemensam mall. Sedan får man väl lägga till och dra ifrån, som man vill.
Hur svårt kan det vara...



_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
GustafB
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 3506



Tipsa Facebook   Inlägg  07 Feb 2014 14:00     Citera

Ur varvtidssynpunkt är det ju bara intressant med den vikt och effekt som gällde under det aktuella varvet. Samma sak som att man anger trolig effekt under det varvet och inte anger normal-effekt och sedan vet att man körde högre laddtryck under det aktuella varvet.

Sen kanske det är svårare att veta den aktuella vikten än sin tomvikt men det är en annan fråga.


_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Tord
Ekerö



Här sen Jun 2004
Inlägg: 8797



Tipsa Facebook   Inlägg  07 Feb 2014 14:01     Citera

Jag röstar på målvikt, den är mest relevant för varvtiden.

Hur exakt är effekt siffran som anges? känns som det är ca 10% fel på den med


_________________
Tord Ringenha11
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Magnus Thomé
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 32870

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  07 Feb 2014 16:04     Citera

Alla får ju mata in vikt o effekt efter bästa förmåga. Det blir ju självklart blandat med både höftningar och mer exakta uppmätta värden (jag har t.ex. inte vidare bra koll på vad min Renault väger). Så måste det ju bli. Hellre inmatade värden även om vissa av dem är aningens "off" än inga värden alls. Hellre en höftning än tomt.

Så målet blir ju inte att allt ska vara exakt på något sätt. Men det är ju bra om alla siktar på samma "sorts" vikt iaf som grund.


_________________
Magnus Thomé
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Allmänt banåkaforum
Vad ska inkluderas i vikt när man ska räkna ut kg/hk?
6867 besök totalt << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
1, 2  Nästa>>






Från request till första response:
sec (varav server render 0.152 sec)
Webbrowser render:
sec