Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AC Cobra 427 S/C Replica / Hjulupphängningar
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
2 besök senaste veckan (77313 totalt)
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Jag har missat lite.
Det sitter redan C4 grejor på bilen ?

Jag uppfattade att du skulle byta ut något mot C4.

Sitter det redan... så är det ju en annan sak.


Japp, jag har alltihopa inklusive bromsar. MEN jag har möjligheten att bestämma var jag vill ha alla infästningar.

Därför åter frågan:

Spindeltappslutningen är 17 grader, är 12 grader caster lämpligt att utgå ifrån?

Antidive och antisquat, ta bort båda?

Har du koll på ungefär var CGH hamnar på en cobra?



Jag vet att C5 / C6 är mycket bättre men det får bli nästa gång...

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Tack för garagebesöket

Alltid roligt att på plats titta och höra om dina funderingar hur projektet ska framskrida. Märks att du har funderat ordentligt på många olika delar av bygget. När du väl får tiden att ta tag i det på allvar är jag säker på att det kommer att bli riktigt bra.




Liten passning till Axly: Titta på Johaug, där har du ett bra tempo.....

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128


Trådstartare
Det var på tiden att jag var ledig när du hade vägarna förbi. Inte bara dåligt att ta en paus, många saker kan falla på plats.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



Janne J skrev:
Titta på Johaug, där har du ett bra tempo.....

Titta på Pangeas splittring, där har du mitt tempo just nu. Kan tänka mig att öka på det lite då'rå.

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128


Trådstartare
Jag ruskar liv i vattenliket igen för en uppdatering. Projektet är inte på något sätt dött men egentligen tillåter jag inte mig själv att jobba på Cobran förrän ladan/hobbyverkstaden är klar. Klar innebär numera att bygglovet blir avslutat:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=97724

Men mot min vilja händer det det saker ändå. Det första som drabbade mig var att min svåger Johan drog igång sitt projekt. Utöver en resa till Ove Sponton för att plocka upp ett engelskt hjul hamnade vi hos Lars Macklin för att hämta några motordelar. Sedan skaffade han hjulupphängningar från Corvette C5 som visade sig vara C6 och då startade problemen. För att göra en lång och omständig historia kort så bytte jag och Johan hjulupphängningar med varandra. Han tog mina C4 hjulupphängningar som funkar med 15 tums hjul och jag tog hans C6 som kräver 18 tums hjul. Johan håller ju till i ena halvan av min verkstad med sina projekt:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119498
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=117796

Jag hade väl varit inne på det redan innan men detta var sista spiken i kistan för att bygga en ny ram. Av en slump blev jag kontaktad av en annan Cobrabyggare som ville komma och kolla på min ram för att mäta lite. Det slutade med att han köpte min ram eftersom han bygger med C4 hjulupphängningar. Han har för övrigt köpt formarna till Cobrakarossen från Härdplastteknik och om någon är intresserad av en kaross så kan jag förmedla kontakt. Jag har bara sett bilder men gjutningen ser riktigt fin ut!

På lite lediga stunder har jag då knåpat ihop en jigg för att kunna mäta upp hjulupphängningarna. Började med att rita upp bultdelningen i FreeCad och sedan borra i en plåt. Centrum på navet är satt så att det stämmer med diametern på tänkta hjul.



Plåten är 2 mm så för att inte flexa så förstärkte jag med lite rör i 30x30x2.



Själva jiggen byggdes av rör och bitar jag hade liggande. Det som återstår är att mäta upp allt och köra det genom suspension analyzer och/eller vsusp för att se så att det hamnar ungefär där jag vill ha det.






_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Kul att det går framåt thumbs up thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128


Trådstartare
Jag mätte upp uprights och länkarmar efter bästa förmåga med stålskala och digital vinkelmätare. Inte alltid helt enkelt när det lutar i tre dimensioner och inga ytor är raka/släta. Trots jiggen så hade jag ändå behövt tre händer. Jag har letat på internet men inte hittat några mått på C6 original geometri och infästningspunkter. Det hade väl av akademiska skäl varit intressant att ha som jämförelse. Whiteboard i garaget är ett annat bra hjälpmedel.



Jag begränsade mig själv till att den undre länkarmen skall vara parallell med marken i ride height. Bygger man från noll så går det ju att laborera även med den, ett extremt exempel är ju F1 som har en annan vinkel på undre länkarm än horisontell med markplanet.

Syftet är naturligtvis att hitta infästningspunkterna för övre och undre bärarmen eftersom detta dimensionerar ramen som hjulupphängningarna sitter fast i. Det bästa hade varit att kunna fästa hjulupphängningarna i luften då luft har lägre densitet än stålrör. Dock brister luft i krocksäkerhet.

Det krävs även lite justermån för hjulvinklarna. De tänkta däcken är Nankang AR1 och rekommenderad statisk camber är 1-3 grader. Det blir då lagom att mata in 2 grader och ha en justermån kring 0-4 grader. Det jag har hittat om rekommenderade inställningar för caster är 6,5-8,5 grader och jag kommer ha 7,5 som utgångsläge. Corvette C6 har 0 i scrubb med ET59 så caster är inte överdrivet känsligt vid normal körning.

Vidare kollade jag på Mark Ortiz New letter 2011/06 som handlar om RC och cambergain. Just detta är intressant för det tar sin utgångspunkt i de lägena när man bara har övre länkarmens infästning att laborera med. Han har lite riktlinjer för cambergain och vinkeln på force line. Jag lyckes inte få båda perfekt utan det blir den kompromiss som är minst fel eller mest rätt. Sannolikt skulle jag inte kunna känna skillnad på de olika inställningarna även om jag hade en hel helg att testa ensam på bana. Att göra övre länkarmens infästning justerbar har jag funderat på men inte hittat någon vettig lösning på. Den sitter med 4 st M10 och skillnaden i höjd som är rimligt att montera den på är 15 mm.

http://www.auto-ware.com/ortiz/ChassisNewsletter--June2011.htm

Ride height:



2 grader roll:



infjädrining:



Den camber jag förlorar vid roll tar jag delvis igen när jag svänger med hjälp av caster. Kunde väl ha tagit lite snyggare skärmdumpar men ni får hålla till godo. Återstår att trippelkolla måtten och sedan vidare till bakvagnen.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 823



Vilket jäkla drömbygge du håller på med. Har ju sett det innan, men har ju alltid vart för lite tid att gå in på Cobra snack på sprintarna...

Men får ju heja på dett bygget även om fyfabian gör alla glada :-)

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128


Trådstartare
Ja, det blev ett oplanerat sidospår med Fyfabian men samtidigt har det varit hälsosamt för inspirationen att komma ut och köra. Alla papper är inskickade för att avsluta bygglovet, jag har kommit en bit på att städa upp i kaoset som uppstår när inga saker har en plats där de ska vara. Tanken är att plocka ut alla mm-papper och rita på en numera avtorkad arbetsbänk istället för att konkurrera med barnen om köksbordet.

Något som har varit oväntat svårt har varit att fatta beslut om är avståndet från fälgkanten till skärmkanten, alltså hur långt in hjulet ska sitta i hjulhuset. Den ska inte se ut som en E-type men samtidigt går det inte att valsa glasfiber så det gäller att få det rätt eftersom det direkt påverkar infästningarna för länkarmarna. Dessutom måste jag fundera igenom vad som händer vid infjädring så att det finns plats för hjulet uppåt. Jag har väl samlat på mig info från minst fem bilar, Porsche 944, 911, 928, Ford Mustang och Fyfabian. Max 15 mm men snarare ner mot 10 mm. Förmodligen blir det 10 mm för sedan skall jag ju ha minst 2 grader negativ camber också vilket vinklar in överdelen på hjulet.

Eventuellt har jag även en LeMans hardtop på gång som jag kan få låna och gjuta av. Tak är praktiskt av många anledningar, för sol, regn och vind.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 823



Ja regn kan det komma här... Kanske inte av just den anledningen, men jag är sjukt såld på Daytonan. Såg en i somras som kom till Street week i Vårgårda som publik ihop med den Röda GT40: in Wiktorsson.
Asså shit va den är snygg! Undrar om de kör black friday och fri frakt på denna? https://www.factoryfive.com/type-65-coupe/

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AC Cobra 427 S/C Replica / Hjulupphängningar
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
2 besök senaste veckan (77313 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande