|
|
Axly
Gbg

Här sen Dec 2011
Inlägg: 255
|
|
Våra race- och banåkarbilar
Upp
Tillbaka
|
|
Janne J
Kinna

Här sen Jul 2008
Inlägg: 1444
|
|
Våra race- och banåkarbilar
Upp
Tillbaka
|
|
Klingan75
Frillesåstrakten

Här sen Mar 2009
Inlägg: 730
Trådstartare
|
20 Dec 2016 17:38
Re:
|
|
|
Janne J skrev: | Axly skrev: | Jag tror minsann du är hjärtligt välkommen att vara med och fixa mekargarage.. i form av planerat bygge. I'll be there  |
Tänkte snarast på tiden innan det stora bygget, vi pratar ju om 2-3 månader, säg 50 möjliga arbetsdagar och 3 tim /dag = 150 timmar, borde räcka till provstart och åktur i laglöst land ( Idala-Fotskäl-Tostared). Snö att ploga lär ju inte finnas i överflöd så traktorn kan vänta  |
Janne, du får F- i approximationsmatte Om inte traktorn kommer ur ladan för egen maskin så kan jag inte riva och då kan jag inte bygga nytt. Du kan få hjälpa till att plocka ner dom gamla takpannorna, det är dock oklar hållfasthet på ena kortsidan av ryggåstaket så jag kan inte garantera att du inte ramlar igenom.  |
|
Våra race- och banåkarbilar
Upp
Tillbaka
|
|
And ersJepp sson
Lund

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11174
|
20 Dec 2016 17:43
Re:
|
|
|
Janne J skrev: | Jag är nästan sugen på att fixa ett mekargarage till dig så jag får åka i den där Cobran nån gång...  |
De där kablarna jag fick av dig var otroligt vänligt. Men detta är ju högvinst!
Om han inte hoppar på erbiudandet så är du välkommen att bygga ut Pontiacgaraget i utbyte mot typ hur mycket åkturer som helst! D |
|
Våra race- och banåkarbilar
Upp
Tillbaka
|
|
Janne J
Kinna

Här sen Jul 2008
Inlägg: 1444
|
|
Våra race- och banåkarbilar
Upp
Tillbaka
|
|
Janne J
Kinna

Här sen Jul 2008
Inlägg: 1444
|
|
Våra race- och banåkarbilar
Upp
Tillbaka
|
|
Klingan75
Frillesåstrakten

Här sen Mar 2009
Inlägg: 730
Trådstartare
|
21 Nov 2019 08:06
|
|
|
Nu snackar vi trådlyft...
Den sista bilden är det som gäller just nu, fast fullbur och avgasbandage rund sidepipesen.
MEEEEEEN, när den ändå flöt upp som ett gammalt vattenlik så kan vi lika gärna ta några funderingar. Medan jag har byggt ladan som börjar närma sig färdig har jag gått och funderat på hjulupphängningarna som kommer från Corvette C4 -88. Några frågor:
1. Spindeltappslutningen är 17 grader. Det jag har läst mig till är att Butterfly, Fuling och Göran Malmberg en gång i tiden var överens om att caster skall ligga på 75% av spindeltappslutningen vilket då blir 12 grader. Stämmer detta? Jag kommer köra servo...
2. Anti dive och anti squat. Corvette C4 har ganska mycket inbyggt av detta. SFRO verkar avråda från det och jag slipper det helst. Corvette C4 väger runt 1600 kg och jag siktar på 1000 kg. Hårdhet på fjädrar är fortfarande öppet men det blir avsevärt hårdare än Corvette C4. Skall jag bygga bort både anti dive och anti squat?
3. Bakvagnen. Skall jag betrakta drivaxeln och det under staget som två bärarmar med sina respektive ledpunkter och helt ignorera hundbenen/reaktionsstagen? Behöver veta detta för att kunna tänka kring RC/Camberggain/spårviddsförändringar.
4. Ungefär på vilken höjd kan jag räkna med att CGH hamnar i en Cobra? |
|
Våra race- och banåkarbilar
Upp
Tillbaka
|
|
fuling
Stockholm/Bromma

Här sen Jan 2003
Inlägg: 8144
Hjälpmoderator
|
|
Våra race- och banåkarbilar
Upp
Tillbaka
|
|
J.Schuman
Stockholm

Här sen Okt 2006
Inlägg: 5242
|
|
Våra race- och banåkarbilar
Upp
Tillbaka
|
|
Klingan75
Frillesåstrakten

Här sen Mar 2009
Inlägg: 730
Trådstartare
|
21 Nov 2019 14:20
Re:
|
|
|
fuling skrev: | 1: Caster 75% av spindelvinken är typ tumme pekfinger.
Sen är det en fråga vad som är praktiskt möligt också.
2: Anti effekter, hmm jag kommer ALDRIG lära mig namnen
Lite anti nig fram nog ingen nackdel.
Nu gissar jag friskt, Corvette har rätt mycket för att inte slå i backen när man kliver på häjdarna riält.
Då jänkare brukar vara jätte mjukt satta i fjädringen.
Går det göra justerbart?
3: Har du bilder på bakvagnen?
Jag har sett men LÄNGE sedan, mins inte
4: Kamaxelcentrum på V8 har jag hört på jänkare.
En typ std karrossbil, 40% av tak höjden från backen.
Hmm funkar dåligt på en Cobra  |
1. Caster, OK det är något att utgå ifrån. Vill hålla camber i ordning på ytterhjulet och hyfsat platt kontaktyta mellan däck och asfalt på innerhjulet.
2. Det jag har läst om Corvetten är att anti-sätta-sig-på-rumpan-vid-acceleration beror på att den inte ska skrapa underredet med två tjocka amerikaner med full tank. Jag tror att den är tämligen mjuk i fjädringen. Anti-stå-på-näsan-vid-inbromsning har troligen samma orsaker, dvs mjuka fjädrar och dåliga stötdämpare. Vet att Butterfly bytte sida på övre bärarmarna och byggde bort det. Jag tänkte slippa ha det justerbart utan använda den vettigaste kompromissen. Det finns ju fördelar med anti också, dvs att hjulen inte får mer camber och därmed mindre kontaktyta med asfalten vid acceleration och inbromsning.
2. Bakvagnen. Kan inte lägga upp bilder nu med följ länken:
https://www.google.com/search?q=corvette+c4+rear+suspension&rlz=1C . . . .
4. CGH. Jag fick en träff när jag sökte på CGH ihop med Cobra på goggle och det var 15 tum över marken. I mitt fall skulle det innebära 65 mm över centrum på hjulen och det låter lågt. Ska mäta hemma och kolla om det är rimligt. På en Cobra är det inte mycket vikt ovanför motorn. Har också läst kamaxelcentrum på flera ställen. |
|
Våra race- och banåkarbilar
Upp
Tillbaka
|
|
Björn Davidsson
Huddinge

Här sen Jul 2005
Inlägg: 1032
|
21 Nov 2019 15:46
|
|
|
Fuling, du får komma över till mitt garage i Tullinge. Behöver också hjälp att räkna lite..
I övrigt, kommer inte riktigt ihåg vad CobraBengt kör med? det är väl snabbaste Cobra replican i Sverige?
Hade han nått hybrid C4/C5? |
|
Våra race- och banåkarbilar
Upp
Tillbaka
|
|
fuling
Stockholm/Bromma

Här sen Jan 2003
Inlägg: 8144
Hjälpmoderator
|
|
Våra race- och banåkarbilar
Upp
Tillbaka
|
|
Klingan75
Frillesåstrakten

Här sen Mar 2009
Inlägg: 730
Trådstartare
|
21 Nov 2019 22:26
Re:
|
|
|
Björn Davidsson skrev: | Fuling, du får komma över till mitt garage i Tullinge. Behöver också hjälp att räkna lite..
I övrigt, kommer inte riktigt ihåg vad CobraBengt kör med? det är väl snabbaste Cobra replican i Sverige?
Hade han nått hybrid C4/C5? |
När jag har krupit runt och kikat under ser det ut som C4 rakt av. Vill minnas att jag mest kollade bak och för några år sedan körde han t.o.m. bladfjäder. Fram kan vara något annat men jag trodde att det var C4. |
|
Våra race- och banåkarbilar
Upp
Tillbaka
|
|
Klingan75
Frillesåstrakten

Här sen Mar 2009
Inlägg: 730
Trådstartare
|
21 Nov 2019 22:28
Re:
|
|
|
fuling skrev: | All geometri, anti saker mm, ser jag lättare att att förstå med verkliga mått.
Så 1 och 2 vill jag hälst se så.
Skissa upp och räkna eller rita upp fram/bakvagn i cad är bra.
Allt blir mer svart/vitt inte massa svamel
3. Bakvagn C4, ja drivaxen får man se som över länkarm(A-arm)
se https://tech.corvettecentral.com/2014/05/corvette-rear-suspension-bush . . . .
Sett från sidan så ser det ut som typ 4-länk, 2 stag som går framåt per sida.
Nu blir olika mot en stel axel med 4-länk då diffklumpen sitter i karrossen.
4. Som jag ser det så är inte CGH viktigt, bara man ligger i bollplanket rätt.
15 äckelenheter är 381mm, är väll rätt sanolikt.
Presis kolla rimligheten sen duger antagandet. |
Tack för hjälpen så långt, då kan jag komma vidare i mina tankar.  |
|
Våra race- och banåkarbilar
Upp
Tillbaka
|
|
fuling
Stockholm/Bromma

Här sen Jan 2003
Inlägg: 8144
Hjälpmoderator
|
|
Våra race- och banåkarbilar
Upp
Tillbaka
|
|
knotan
norrköping
Här sen Feb 2006
Inlägg: 4380
|
|
Våra race- och banåkarbilar
Upp
Tillbaka
|
|
J.Schuman
Stockholm

Här sen Okt 2006
Inlägg: 5242
|
|
Våra race- och banåkarbilar
Upp
Tillbaka
|
|
ButterflyRacing
Forshaga

Här sen Dec 2002
Inlägg: 13729
|
|
Våra race- och banåkarbilar
Upp
Tillbaka
|
|
Klingan75
Frillesåstrakten

Här sen Mar 2009
Inlägg: 730
Trådstartare
|
22 Nov 2019 14:30
Re:
|
|
|
J.Schuman skrev: | Anders, jag lyckas inte se på dina bilder vilket fäste du har för camberstaget bak men den här bilden visar skillnaden på dom två olika. Det högra är det gamla och det vänstra är det uppdaterade.
|
Jag har (förmodligen) fästet från 1988. I samtal med SFRO besiktningsman förespråkar han det senare fästet.
Det jag hade funderat på och som Fuling bekräftade gör att jag resonerar lite annorlunda kring bakvagnen. Jag tänker så här:
1. Höjden på infästningspunkterna i spindel/upright är fasta i förhållande till marken.
2. Jag kan höja eller sänka bakaxelklumpen i förhållande till uprighten (och var den satt i Corvetten) och därmed få olika lutning på drivaxeln som vi ju betraktar som en övre bärarm. Det ger olika cambergain och RC om jag antar en undre bärarm/camberstag som är parallell med marken.
3. När jag är nöjd med lutningen/vinkeln på drivaxeln för att uppnå de egenskaper som jag är ute efter bygger jag ett fäste som gör att camberstaget hamnar parallellt med marken. Jag kan t.o.m. bygga ett nytt camberstag som passar mina behov om originalet inte funkar.
Begränsningen är väl bara hur mycket jag kan flytta bakaxelklumpen utan att det blir problem med markfrigång eller vinklar på drivknutarna. |
|
Våra race- och banåkarbilar
Upp
Tillbaka
|
|
Klingan75
Frillesåstrakten

Här sen Mar 2009
Inlägg: 730
Trådstartare
|
22 Nov 2019 14:34
Re:
|
|
|
ButterflyRacing skrev: | Med den sena C4framvagnen... måste du ha servo. Framvagnen är bra, om man tar bort antidive ,
Men jag skulle föredra den tidiga C4an... som har mindra axeltappslutning.
Bakvagnen tycker jag du ska skita i. Det blir så jävla trångt i en Cobra, så det är svårt att hänga upp den på ett vettigt sätt. |
Jag har servo så det är lugnt. Jag är medveten om de extrema vinklarna men nu har jag sakerna och tänker göra det bästa av det.
Jag vet att du klabbade en del med caster på denna spindeln på Novan - har du några tankar att dela med dig av?
Vad det gäller bakvagnen och utrymme så är det jobbigt MEN om vi bara tänker i teorin, hur ser du på anti-dive? |
|
Våra race- och banåkarbilar
Upp
Tillbaka
|
|
ButterflyRacing
Forshaga

Här sen Dec 2002
Inlägg: 13729
|
|
Våra race- och banåkarbilar
Upp
Tillbaka
|
|
|