Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata -91 endurance edition säljes
14856 besök totalt << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
1, 2  Nästa>>
   
Niklas L
Stockholm



Här sen Mar 2003
Inlägg: 486


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  12 Sep 2006 19:46     Mazda Miata -91 endurance edition säljes Citera

Tänkte presentera vår APX Endurance nya bil som vi har varit och hämtat i Visby för någon vecka sedan. Tanken är att köra den i MSLS (MellanSvenskaLångloppsSerien) under 2007.


Historia
Bilen köptes 1991 och byggdes om för Roadsport C direkt av Thomas Hall. 1994 köptes bilen av Claes Pettersson. I hans ägo vidareutvecklades bilen rätt så kraftigt. Bottendelen av motor blueprintades. Det finns kvitton på att toppen skulle ha blivit portad men det är ingenting han vi köpte bilen av kände till. Dämparna byttes ut mot Spax dämpare, ett antal fjäder konfigurationer testades. Han räknade även fram en optimal slutväxel ratio och köpte delar till diffen från Mazda Motorsport i USA. Bågen byttes mot en bur från Guss. Claes fortsatte att köra i Roadsport C. 1998 köptes bilen av en Martin som fortsatte på utvecklandet av bilen. Front, huv och skärmar gjöts av i glasfiber. Även dörrarna gjorde i kolfiber, där blev det dock problem med SBF. Sidorutorna byttes ut till lexan rutor. Tyvärr råkade han ut för ett bakaxelras så en beggad diff köpts, men då med std. slutväxelratio. Efter Martins ägande så är historien väldigt tom, så är det någon som känner till mer om bilen, hör gärna av er. Den sista ägaren har enbart använt bilen som en GotlandRing leksak.

Motor
Standard 1.6 l
Bottendel blueprintad
Kanske portad topp
Öppet luftfilter

Hjulupphängning
Fram
Dämpare: Spax GP160 Double (Inställbart Rebound och Bump)
Fjädrar: Antagligen 7\\\\\" 400lbs 2.25 inch
Krängare: Inställbar
Bak
Dämpare: Spax TrakSpax
Fjädrar: Antagligen 7\\\\\" 400lbs 2.25inch
Krängare: Inställbar
Även förstärkningsstag fram och bak ( de som blev standard 91/92 )

Kaross
Front: Glasfiber
Huv: Glasfiber
Framskärmar: Glasfiber
Hardtop: Glasfiber
Baklucka: Glasfiber
Tanklock flyttat till bagaget
Bur: Guss

Övrigt
Servostyrning borttagen
Lättad på det mesta
LapTimer
Rattstången sänkt 40 mm
Snapoff ratt

Planer/Visioner/Mål
Porta toppen
Ställbartsprut från Civinco
Nyare block med topp
Andra kammar
Större bromsar
Bättre belägg (antagligen YellowStuff)






Fler bilder och uppdateringar kommer.


_________________
Niklas Lövgren
Senast ändrad av Niklas L, 02 Dec 2008 18:59, ändrad totalt 3 gånger
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Josen
Göteborg



Här sen Aug 2004
Inlägg: 2034



Tipsa Facebook   Inlägg  12 Sep 2006 20:05     Citera

Grattis till spännade bil thumbs up thumbs up

Spontan frågor

- Vad väger den ?
- Inte tanken att ni kör någon roadsport el SPVM med den ?
- Har ni provkört, vad är första intrycket ?

Ser gärna någon bild på HT på nära håll ( ren-plastavgutning om jag fattar det rätt ), vill plasta/göra en själv


_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Niklas L
Stockholm



Här sen Mar 2003
Inlägg: 486


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  12 Sep 2006 20:12     Citera

Josen skrev:
Grattis till spännade bil thumbs up thumbs up

Spontan frågor

- Vad väger den ?
- Inte tanken att ni kör någon roadsport el SPVM med den ?
- Har ni provkört, vad är första intrycket ?

Ser gärna någon bild på HT på nära håll ( ren-plastavgutning om jag fattar det rätt ), vill plasta/göra en själv


Den väger 800 någonting
som det ser ut just nu så kommer vi enbart att åka långlopp med den.
Första intrycket var att den är mycket stabil och har helt klart potensial,
det behövs bara lite mer motor för att den ska vara konkurenskraftig.
Hardtoppen kommer att tas av i vinter jag ska försöka att ta kort på den då,
eller om du är i Stockholm någon gång så kan du komma och kolla.


_________________
Niklas Lövgren
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Kraniel
Telefonplan, Stockholm



Här sen Dec 2002
Inlägg: 6119

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Tipsa Facebook   Inlägg  12 Sep 2006 20:16     Citera

oooh den där bilen blir jag sugen på varje gång den är till salu! thumbs up

För intresseklubben tillägger jag att jag köpte min personliga utrustning av en tidigare ägare till den där bilen.


_________________
Daniel Östlund

-> www.iriam.se
-> www.kraniel.com
-> www.sunksinglar.se

Kör inte gubb-Lancia.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Niklas L
Stockholm



Här sen Mar 2003
Inlägg: 486


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  12 Sep 2006 20:21     Citera

Kraniel skrev:
oooh den där bilen blir jag sugen på varje gång den är till salu! thumbs up


Det lär den inte bli på några år, det sög till i tarmen på mig med när jag såg den så det var bara att köpa.


_________________
Niklas Lövgren
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Niklas L
Stockholm



Här sen Mar 2003
Inlägg: 486


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Sep 2006 21:45     Citera

En film från första körningen med bilen.
http://www.lovgrens.com/film/malmby.wmv


_________________
Niklas Lövgren
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Josen
Göteborg



Här sen Aug 2004
Inlägg: 2034



Tipsa Facebook   Inlägg  25 Sep 2006 07:22     Citera

Ser ju bra ut - hur känns den, lätt-körd ?

/Joachim


_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Niklas L
Stockholm



Här sen Mar 2003
Inlägg: 486


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  25 Sep 2006 11:19     Citera

Den känns mycket lättkörd men så har den inte fått gått förfullt, säkerheten runt banan på
Malmby kanske inte är den bästa. När det kördes A sprint så låg man i ca 90 på tillbakavägen
och det kändes som om man hade full koll på bilen.
Det känns iallafall förhoppningsfullt inför säsong 2007.


_________________
Niklas Lövgren
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Niklas L
Stockholm



Här sen Mar 2003
Inlägg: 486


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Dec 2006 21:47     Citera

Nu ska här byggas motor.
Vi hittade en motor från 2001 som har gått 3000 mil, lagom inkörd.




Tanken är att svarva ner kammen här för att sedan sätta ett vanligt kamdrev,
det har varit vvt på kamen som vi vill ha bort.




_________________
Niklas Lövgren
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hornlund
Örnsköldsvik



Här sen Jul 2005
Inlägg: 280



Tipsa Facebook   Inlägg  05 Dec 2006 00:38     Citera

Det måste vara en tämligen skoj bil att få ratta runt i.. Såg riktigt trevligt ut på filmen, jag vill ju bara ha vår Nu, helst igår


_________________
/ Mikael Hörnlund, MR2 AW11 & ZZW30.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
TPR
Göteborg/Nödinge



Här sen Feb 2005
Inlägg: 2274



Tipsa Facebook   Inlägg  06 Dec 2006 01:47     Citera

Bilen har ju gått långlopp tidigare, i ERF 99-00 har jag för mig.
Enligt en av förarna vid tillfället gav motorn då ca 135 hk.
Antar att du har sett tidigare diskussioner ang. denna bil under Roadsport här på Rejsa?

Min bror var på väg att köpa den för ett år sedan innan killen från Gotland höjde budet rejält...


_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99, #78 Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Niklas L
Stockholm



Här sen Mar 2003
Inlägg: 486


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  03 Mar 2007 22:34     Citera

Första loppet för den här säsongen närmar sig snabbare än vad jag vill, Toppen är hos topptrim,
grenröret ska Hacke racing börja med snart, Enem ska slipa kammar, sprutet ska mappas, en2001 motor ska i ett 1991 chassie mm mm mm.
Vi är i alla fall så gått som klara med chassie och har fått ny vagnsbok så det är "bara" motorn kvar.
Lite nya bilder kommer så fort jag får nya av dom som tagit dom. annars finns det på www.apxe.se

En sak som inte gör bilen snabbare är vi oense om och det är stripsen, vilket tror ni blir bäst?





_________________
Niklas Lövgren
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
P.Hagel
Uddevalla



Här sen Okt 2004
Inlägg: 574



Tipsa Facebook   Inlägg  04 Mar 2007 12:23     Citera

Vitt passar alltid bäst mot rött.
Tycker jag alltså.


_________________
Patrik Hagel Leker med:

VW Golf GTi 16v-88:a-Blåmet.
Audi A3 1.6-00: Svartmet.
Audi A4 1.8T Quattro Avant-03 Gråmet.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
hOpeless
Strängnäs



Här sen Apr 2004
Inlägg: 88



Tipsa Facebook   Inlägg  14 Apr 2007 05:51     Citera

Lite nya bilder på bilen:







Fler bilder finns här: http://picasaweb.google.com/miata.007/APXEndurance/

och på söndag är det dags för årets första race, vi får hoppas att bilen håller alla 8 timmarna

Mvh Fredde


_________________
Fredrik Barrud
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Josen
Göteborg



Här sen Aug 2004
Inlägg: 2034



Tipsa Facebook   Inlägg  14 Apr 2007 07:33     Citera

Hoppas det går bra i racet
Jag rekommendarar att dra ner stripes fram bara till luft-intaget/haj-gapet, dra man ner dem sista biten får man grod-locken tycker jag

/Joachim


_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Niklas L
Stockholm



Här sen Mar 2003
Inlägg: 486


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  16 Apr 2007 13:32     Citera

Det gick ganska bra för att vara 1a tävlingen med miatan, 2a iklassen och 5a totalt är vi nöjda med.
Det trista är att bromsarna la av med 10 varv kvar och kopplingen började slira med halva loppet kvar,
annars fungerade det bra. Nu ska vi beställa en ny koppling och jaga reda på bromsar från en 2001 Miata
och motorn ska rivas ur och bytas.


_________________
Niklas Lövgren
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Niklas L
Stockholm



Här sen Mar 2003
Inlägg: 486


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  01 Jul 2007 20:44     Citera

Vi har haft det lite struligt på sistone, läckande motor, trasig kardan, växellådshaveri mm.
Det började med att i bytte ut -92 motorn mot den nya motorn från 2001 som musen på topptrim har
gjort iordning toppen till och räknat på kammar och grenrör ett STORT tack till Musen.
Jompa på TTR har gjort grenröret efter att ha hotat med att elda upp bilen men tillslut fick han till det ordentligt,
tack till honom också. Efter att motor kom på plats så skulle givare och allt annat
runt motorn på plats vilket inte var det lättaste då det skiljer tio år mellan motorerna.
Mycket strul senare så skulle motorn mappas med sprut från Civinco vilket inte riktigt gick som vi ville.
Turbo center tog hand om bilen på sina rullar där det upptäcktes att soppapumpen inte
levererade det den skulle så det ar bara att sätta in en ny, nu fick vi tillräckligt med bensin,
så då var det bara att börja gasa, då visade det sig att spridarna var för låg ohmiga och det tyckte
inte sprutet om, så en utgång "brann" upp, Claus på turbo center öppnade sprutet och lödde om
så att det fungerade och satte ett motstånd så att sprut och spridare blev kompisar igen.
Nu äntligen kunde det mappas och motorn låter gott, vi ville självklart ha effekten på motorn
så vi visste om målet hade uppnåtts, sista körning på rullarna gjordes för att mäta effekten
då smäller det till vilket visade sig vara knutkorset som gått sönder, kardan såg ut som ett v och
växellådans hals gick tvärs av. Trots haveriet så ett stort tack till Turbo center för all hjälp.

Den sista tävlingen kom vi 27 varv sen var det bara attt bryta pga oljeläckage vid kammen
där vvt'n har suttit vilket vi har fixat nu.

På onsdag bär det av till Gälleråsen för träning vilket vi behöver för att se till så att inget annat
läcker eller dummar sig för det har i fått nog av, det blir även pillande på kränghämmare och dämpare.


_________________
Niklas Lövgren
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Dan Hovang
Vressel



Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Tipsa Facebook   Inlägg  01 Jul 2007 20:50     Citera

Denna tråden hade jag missat.

Verkar som ni hittat en mycket bättre bil än Golfen eftersom ni klarar av pallplatser utan hjälp av skåningar ..

Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Niklas L
Stockholm



Här sen Mar 2003
Inlägg: 486


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Jul 2007 19:28     Re: Citera

Dan Hovang skrev:
Denna tråden hade jag missat.

Verkar som ni hittat en mycket bättre bil än Golfen eftersom ni klarar av pallplatser utan hjälp av skåningar ..

Förhoppningsis så kommer den iallafall att hålla bättre än golfen när vi har fixat lite "barnsjukdommar" på den.


_________________
Niklas Lövgren
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Legenden
Katrineholm



Här sen Apr 2005
Inlägg: 58



Tipsa Facebook   Inlägg  28 Okt 2008 12:58     Citera

Vem har gjutit glasfibern?


_________________
Dennis "Legenden" Karlsson

Mazda FC3S
Mazda Miata
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Niklas L
Stockholm



Här sen Mar 2003
Inlägg: 486


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Dec 2008 19:25     Citera

Nu till salu!!!


_________________
Niklas Lövgren
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata -91 endurance edition säljes
14856 besök totalt << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
1, 2  Nästa>>






Från request till första response:
sec (varav server render 0.135 sec)
Webbrowser render:
sec