Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
RenaultSport Megane RS Trophy R [Q3 2014] | 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (35748 totalt) |
Sett "nyheterna"? http://abcmoteur.fr/futurs-modeles/f
Om inte, så minns ni säkert Megane II RS R26.R - nyheten är däremot om Megane III RS, och en RS-version på den. I Megane III-tappning ska den visst komma med Öhlins-dämpare (!), Pilot Sport Cup 2-puckar, PFC-bromsar och 275 kusar från fabrik. Baksätet ska kastas åt tjottahejti, och lite annat småpill ska spara 50-80kg - allt enligt nyheten jag länkat. Akrapovic-avgas i titan pratas det också om - fanns till R26.R, vill jag minnas. Allt det här är ju inte några egentliga konstigheter, det kunde varit precis vilka rykten som helst... Megane III går mot sin död, och eftersom R26.R kom som ett sista farväl till Megane II är det lätt att tänka "det kommer säkert hända". Jag tog dock det hela ett steg längre, och bestämde mig för att vifta med en bunt sedlar (via mail då, men ändå) framför en säljare som kan Renault, det tog mig två mail att komma fram till följande: * Det kommer en specialversion på Megane III RS i höst * Den heter Megane RS Trophy R * Likt R26.R kommer den inte säljas i norden Om ABCmoteur har rätt i någonting har jag ingen aning om, men ovanstående uppgifter har jag fått från säljare som i sin tur har fått uppgifterna från Renault i Sverige. R26.R såldes i 450 ex, varav 230 var högerstyrda, resten gick till Frankrike, Spanien och Tyskland, några andra länder fick ett fåtal också. Sitter och skissar på planer att involvera en vän som är i Tyskland och studerar på det här, på något vis. Jag måste ha en. _________________ Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå. |
||||
|
||||
Nu slipper vi ju det problemet helt och hållet. Nog för att det finns gott om valmöjligheter för de pengarna, men jag har svårt att tro att Renault skulle misslyckas sälja, säg, 10 stycken i Sverige. Prislappen landar nog på cirkus 40-45k Euro i Frankrike. Man kan köpa en ny RS 265 för så lite som 23k, men ska man ha den via Renault får man snällt slanta upp drygt 30k för en 265. Moddarna till R-versionen kommer de garanterat ta betalt för. _________________ Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå. |
||||
Ja för de slantarna blir det nog lite svårt att kränga bilar. Man köper inte en Mégane RS för samma slantar som en Porsche cayman. En tråd på meganesport om den: http://www.meganesport.net/community _________________ /Michael Wiklundh Porsche Boxster S. |
||||
...Där absolut ingenting som inte nämnts här, förutom en massa pajkastande, framgår. Jag fick ju till och med ett modellnamn av säljaren. _________________ Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå. |
||||
Roligt om det skulle fått komma en till Sverige Jonas och trevligt att du delar med dig (Y) Har du fortfarande kvar den vita? |
||||
Jodå, min 2011 står i vinterdvala undangömt i ett garage någonstans i Sverige. Sitter och velar om man ska ge sig på moddande på allvar eller avvakta för en eventuell RS R. Men det är ju vinteryra, får man inte köra sitter man och dreglar över moddar man kan göra istället. I värsta fall kan man ju alltid flytta över de fina delarna till en RS R. _________________ Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå. |
||||
Nu hör det kanske inte riktigt hit, men eftersom det inte är något jätteös rent allmänt i RenaultSport-delen... Låt gå.
Hybridturbo (byta turbinhjul själv, kostar nästan ingenting från ARD i USA), eventuellt större spridare, fetare IC och en riktig ommappning. Skulle vilja ha riktiga coilovers, men Eibachs sänkfjädrar funkar fint så länge. Sen är man ju och nosar på smidda stakar och kolvar också, men det är lite mer än jag är beredd att ge just nu. Ett extraktorgrenrör till turbon skulle vara riktigt jävla coolt också, mest för ljudet. Börjar med en IC innan säsongen i alla fall, mest sugen på Pro Alloy med den extra radiatorn. Men som vanligt, man vill ju göra så mycket, speciellt när man inte kan köra. _________________ Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå. |
||||
Och där har vi nog svaret varför Trophy R inte kommer till Sverige: standard RS är ca 60 kkr dyrare här än i Europa. R skulle kanske då vara 100 kkr dyrare här. Prisvärt?
Jag monterade an sådan extra kylare förra säsongen på Autotech - som fick världens problem med att få ut luft ur den... Men, det var första gången de hade monterat en sådan och nu vet de hur man gör Den & fullt avgassystem inkl. downpipe och 100-cells kat gav 288 WHP och 431 Nm på hjulen Jag hade dock inte turen att köra i bra väder så jag vet inte riktigt ännu hur extra kylaren funkar i praktiken. Intressant med hybridturbo, har läst mycket positivt om den. _________________ Martin Brzezinka Racing is a state of mind |
||||
Random Facebookpost. Ser rätt oseriöst ut, så det är ju inget att ta på allvar än så länge. Men det vore ju trevligt om det stämde. _________________ Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå. |
||||
Det här ser ju lite seriösare ut:
https://www.facebook.com/hashtag/und _________________ Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå. |
||||
Läste på Pistonheads att det skulle släppas mer info den 16 juni. Hoppas bara att de gör den någorlunda prisvärd, men med tanke på Öhlins & akrapovic så lär det sticka iväg...
_________________ Patrick Heddini Megane RS250 Cup-11 Porsche 993 C2-94 |
||||
Undrar om denna skulle kunna vara den nya modellen som de testkör.
Filmen är några veckor så den är kanske lite "old stuff". http://www.youtube.com/watch?v=JaJaf _________________ /Michael Wiklundh Porsche Boxster S. |
||||
RenaultSport Megane RS Trophy R [Q3 2014] | 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (35748 totalt) |