Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 TURBO S -88 | << 1, 2, 3, 4 >> 13 besök senaste veckan (28252 totalt) |
Nu börjar jag se varför Pär tyckte det var skitjobbigt att renovera oken
Glidskenorna har jag lyckats få av en skruv och dra resten runda. Så det blir väl att svetsa fast en mutter eller något för att få av dom. Dom gamla dammskydden och tätningarna (som är hårda och torra) har jag inte fått ut. Nån som har några trick på den fronten? Enligt verkstadsmanualen (som man ju såklart läser sist) så står det att skruvarna som håller glidplåtarna är låsta kemiskt och behöver hettas upp till 150 grader för att lossa. Det står också att man under inga omständigheter ska dela oken. Undras varför, det verkar ju inte gå någon vätska mellan halvorna. |
||||
Lånar Dans tråd lite: Det här med klassning i Roadsport... om jag teoretiskt skulle vilja vara med och köra lite MGCC med turbo-cupen - hur räknar jag då? Har hittat alla Excelsnurror som fixar själva matematiken, men vad säger reglerna? Jag förstår inte riktigt vad som räknas som modifiering? Hylander m.fl. kanske kan lägga till något klokt. observera att det då gäller min bil med turbo, 220 hk original, men möjligen chippad till något högre effekt... _________________ -- |
||||
Ja glidskenorna sitter nog, eller rättare sagt skruvarna! Har försökt skruva lite på dom, men givit upp direkt....någon tidigare ägare/mekare har börjat dra dom runda, så jag fasar för den dagen jag MÅSTE ha bort dom! Dom ser helt ok ut nu! Är dina i behov av byte?? _________________ Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||||
Klokt vet jag inte, men ngt tillägg kan man ju alltid pressa fram.... Lättast är ju att använda Peters räknare, från www.utzon.se Är det bara programvaran som inte är orginal (dvs inte ens pysventil) så kryssar du i "möjlig att chipstrimma" , turbo samt fyller i din orginaleffekt så får du ut att ekipaget måste väga 1316 kg för att gå in i B om du inte har abs eller vinge. Är däremot motorn ändrat på annat sätt så bara fyller du i rutorna, antagligen innebär det att du hamnar i Roadsport A, dvs bland dom stora grabbarna. Vilken trådkapning..... ;-) Hur går det för Dan och hans bromsar? _________________ Pär Hylander |
||||
Det går bra med bromsarna om än lite långsamt
Skyller på att jag har haft semester och varit borta & så .. Jag fick svetsa fast bultar på skruvarna, då var det inga problem att få bort dom. Men det hade nog räckt med en blåslampa, för det var nog snarare värmen som fick dom att släppa än det ökade momentet. Just nu väntar jag på besked från Utzon om packningar och tätningar, där gäller det att ha tålamod ...... Till helgen blir det dock chassieskruvande! Ang. Roadsport och reglemente så tycker jag det är värt att påpeka att roadsporträknaren är Utzons tolkning av reglerna. Jag tycker inte att reglemetet ska tolkas till "möjlighet att chipstrimma ger 15% påslag" som det görs i programmet. Det gör ju det omöjligt att använda en nyare turbomotor (ny = efter 1985) som omodifierad, trots att det är väldigt uppenbart att den är omodiferad. |
||||
Nu kan man ju se att dom är gula! Inga skyddbälgar till kolvstången? Jag fick ju med nöd och näppe in mina under 65mm fjäder, och dina fjädrar är väl 57 mm. Brukar man köra utan månntro? Fjädersätena ser "fabriksgjorda" ut (eftersom dom är eloxerade), korrekt? Tillräcklig styvhet i orginal fjäderbenslagring? _________________ Pär Hylander |
||||
Ang. Roadsport och reglemente så tycker jag det är värt att påpeka att roadsporträknaren är Utzons tolkning av reglerna. Jag tycker inte att reglemetet ska tolkas till "möjlighet att chipstrimma ger 15% påslag" som det görs i programmet. Det gör ju det omöjligt att använda en nyare turbomotor (ny = efter 1985) som omodifierad, trots att det är väldigt uppenbart att den är omodiferad.
Räknaren är nog rätt här. om det är möjligt att chipstrimma så skall tillägg göras oavsett om man har gjort det eller ej. Regeln tillkom eftersom det är svårt att kontrollera om chipsning gjorts eller ej. Därför får alla med "moderna" motorer räkna tillägg. Eftersom reglementet är hoplappat lite här och där har också en del kommatecken mm fallit bort. Regeln borde kanske ses över till nästa period. Det är onödigt med tillägg för saker som de flesta antagligen har nuförtiden. _________________ Anders Hofverberg |
||||
|
||||
Kan bara hålla med dig på den punkten (trots att jag inte kör turbo). Hade en diskussion med en fd Bosch gubbe på Volvo om tolkningen av Roadsportreglementet där det fö inte står "möjlighet att chipstrimma" utan nåt om möjlighet att programmera om insprutning (PDF filen på SBF funkar inte ). I allafall så konstaterade Boschmannen att insprutningen på en Porsche 944 inte går att programmera om. Vill jag chippa den så måste jag byta ut originalchippet (och enligt honom så kan det tom bli problem att få tag i blanka chip till vissa modeller). Så det borde inte vara ett problem..... Som jag ser det så är det precis som med övrig "mekanisk" motortrimmning i Roadsport och MGCCs KM, samvetet som sätter gränserna då motorkontrollen är obefintlig. Förra året så skulle bilar mätas, vägas och klämmas men motorn bryr dom sig inte om. Dom som chipstrimmar eller har mappade eftermarknadssprut skall naturligtvis ha effekttillägg precis som alla som har höjt komp och slipat om kamaxlar har men jag förstår inte varför en bil med ett elektroninskt originalsprut skall straffas preventivt?? VI VET ATT DU FUSKAR ELLER TÄNKER GÖRA DET SÅ DU FÅR ETT EFFEKTTILLÄGG I FÖREBYGGANDE SYFTE....... _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
OT: Det finns ju iofs numera vissa bilmodeller som kan programeras om via diagnosuttaget. Då blir det lite för enkelt att justera effekten (och preventivt tillägg känns mer rätt).
Ingen av dessa har väl hittat till Roadsport än iofs. |
||||
Helt sant och enl reglerna så skall ett sådant system straffas för att det är omprogrammerbart. Men pga att all annan trimmning regleras men att föraren intygar motorns alla förändringar så tycker jag att det borde gälla allt som sitter original på bilarna, även insprutningssystem. Det kostar ca 2000-3000kr att slipa om en kamaxel om man monterar själv, vad kostar det att att köpa och tanka över mjukvaran via diagnosuttaget?? 6000-8000kr kanske?? _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Det är 2.5"x10" fjäder fram och 60x140 mm bak. Topplagringarna ska bytas så småningom, tänkte prova som det är först. Sätena är fabrik fram iaf.
Trist tolkning. Istället för att åka klass B med 190 kg övervikt så måste jag altså åka klass A med över 600 kg (verklig) övervikt. Det är ju för att slippa det som jag inte trimmar till att börja med! Jag tror nog tolkningen av reglerna kan vara olika för MGCC och SPVM dock. Möjligen antar SPVM att du ljuger om dom inte kan kontrollera det, men det gör nog inte MGCC, speciellt inte med deras nya vagndeklaration som ju just syftar till att påpeka för tävlanden att man inte kan kontrollera allt. |
||||
Det är väldigt tunnt! Ska ta en ny bild från en annan vinkel .. |
||||
Hej! Var fick du tag på dina bakdämpar och vad får man ge för ett par sådana? /Mattias _________________ Mattias Döös |
||||
Idag blev det en lyckad mekdag med massor av hjälp från Pontus!
Framvagnen är klar. Det var bara att skruva dit fjäderbenen. Bakvagnen är nerplockad och torsionsstavarna urplockade. Alla detaljer är i mycket gott skick på bilen så det är en ren fröjd att meka! Inga rostiga skruvar som man drar runda .. Tyvärr blev jag tvungen att meka bruks-volvo också, ett bromsok som kärvar. Men jag hoppas kunna lägga någon timme i morgon för att få tillbaka bakvagnen. Bilder! Bakvagnen på väg ner sakta men (ganska) säkert. Dax att plocka ut torsionsfjädrarna som bor i det stora röret till vänster. Främre fjäderben monterade. Pontus hjälper till att tukta en bångstyrig mutter .. Mattias, det är orignaldämparna som är ombyggda till coil over av Stötdämparverkstan, så det är inga hyllprodukter. |
||||
Låter spännande! Får man fråga vad en sån ombyggnad gick på? För mig som har de gamla plåtbärarmarna finns det rätt få färdiga coilover lösningar så en ombyggnad vore inte alls fel. _________________ /Patrik Rylander |
||||
Jag betalade ca 22.000 kr för alltihop inkl moms o frakt. Om det är ett bra pris eller inte får ju framtiden utvisa, men spontant tycker jag det var lite i överkant. Skulle tippa på att bakdämparna är en större post än fram eftersom dom flesta delarna på dom inte är standard.
Avo har billiga coil-over dämpare för gamla bakvagnen: http://www.avouk.com/pm/89 |
||||
22 000...då vet jag billigare allternativ som det ingår lite annat smått och gott i...
Har testat AVo och det märks när man vrider ett klick eller två. Dock var den modellen jag hade sådär i kvalitetskännsla. Har för mig jag gav 4500kr för bakdämparna eller ngt sådant för dom...för 100 år sedan... |
||||
Jo det finns ju alltid billigare alternativ, men jag gillar att slösa |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 TURBO S -88 | << 1, 2, 3, 4 >> 13 besök senaste veckan (28252 totalt) |