Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 TURBO S -88 | << 1, 2, 3, 4 >> 14 besök senaste veckan (28253 totalt) |
Idag skruvade jag ihop bakvagnen igen med god hjälp av Pontus och Andreas. Provmonterade en coil over för att se hur den passade och det var lite sisådär. Blir att svarva nya nedre stötdämarfästen så dämparen kommer närmare bärarmen. såhär ser det ut nu:
Där är 7-8 mm fritt mellan coil och bärarm vid full droop, sådet borde gå fint att korta nedre bulten 5 mm. Hjälper dessutom till med utrymme kring oljekylaren på högersidan. Jag kommer också behöva hjälpfjäder för att kunna justera någon vettig ride height. En första estimering visade att jag kan nå ca 13 cm höjd (mätt från trösklarna) med 130 N/mm fjäder som är 140 mm lång. Men då vet jag inte hur bärarmarna står, kan hända det är helt knas. Blir att mäta upp sedan när bilen går att ställa ner. |
||||
Menar du 13 cm markfrigång (SUV, Cayenne wannabe ) under trösklarna eller 13 cm från ovankant av tröskel i dörröppningen (lowrider ). Greppar inte riktigt vilket problemet är, är det att hålla fjädern spänd vid full droop eller att skapa en distans som lyfter minsta ride height? I det senare fallet funkar ju en stumpe alurör som distans oxo. _________________ Pär Hylander |
||||
Det är 13 cm från marken (du vet det längst ner ) till underkanten på trösklarna. Det tillkommer någon centimeter plast under trösklarna också. Men jag ska ju erkänna att det är väldigt ovetenskapligt uppmätt iom att bilen står på pallbockar, såhär lågt sitter hjulet. Problemet är att fjädern (vilket gör att övre talrik också lossnar och skramlar runt) inte är spänd vid full droop om man ställer låg ride height. För att fjädern ska vara spänd vid full droop måste man ställa bilen ganska hög ser det ut som.
Infästningen är original, men bulten är special. Det är bulten jag ska göra om så den blir 5 mm kortare. Infästningen ska jag behålla som den är. |
||||
Hallå! Intressant, hur såg nästa bild ut?? Var det "bara" att ta bort stavarna, och sen tillbaka med allt!? Du har inte mera bilder o text?? ' _________________ Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||||
Ja, typ, plocka bort stavarna och sen sätta tillbaka allt. Har tyvärr inte fler bilder. Är det något mer specifikt du undrar så kan jag försöka svara på det .. |
||||
Vill veta allt, typ! Sitter stavarna innanför själva "ändarna" som sticker ut? Är det sådana som man knackar bort? När man tagit bort stavarna, så funkar själva lagringen utan mera modifiering?? Jag har inte tittat i verkstadsmanualen ännu, det kanske finns beskrivet i den? Blev det tajt mellan dämpare/fjäder och vaxellådans kylslinga? Har du 2,5"fjäder eller 2,25"? _________________ Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||||
Ändarna som sticker ut är ett stycke med främre delen av yttre bärarmen som i sin tur är skruvad i den bakre delen/hubben med toe/camberjusterskruvarna. Armen hålls på plats av ett (gjutet?) aluminiumblock som är skruvat i torsionstuben samt i "svärdet" som sticker upp. Bärarmen löper kring en gummibussning som sitter på tuben. Börja med att skruva bort blocket, sedan delar du armen och kan ta bort främre delen av den. Denna sitter med splines på torionsstavarna, så stavarna blir synliga när du tagit bort den. Sen är det bara att dra ut staven. Ang. lagring så tror jag inte det blir några problem. Jag hade samma oro som du innan jag skruvade isär sakerna så jag kunde se hur det är byggt. Bussningarna som sitter mellan tub och bärarm är ganska bastanata och hela rasket hålls på plats av det yttre alublocket. Dessutom tror jag inte stavarna är konstruerade för att ta upp kraft i nån annan riktning än just torsion, så det är nog lugnt! Jag har 2.25" fjäder bak och 2.5" fram. oljekylarproblemet har jag inte löst än, jag måste flytta den för att få plats .. |
||||
Kanske ..
"Locket" sitter ihop med bärarmen och roterar runt torsionsboxen via en bussning. Alublocket där du lossar skruvar håller fast bärarmen/locket (som har splines invändigt mot torsionsstavarna). Börja skruva loss där du markerat, sen delar du bärarmen. |
||||
Blä! >
Inget MGCC KM1 för min del. Fick ihop hela bilen idag med god hjälp av Andreas och Krille, men två problem dök upp: Det är svårt att få fritt mellan oljekyl och coil. Måste troligen byta ut oljekylaren så jag kan flytta den. Inget jättejobbigt, men det är svårt att hitta en oljekyl på en lördagkväll. Hjälpfjädrar fram behövs. När fjädern har minimal preload så blir framvagnen hög som ett hus. Nåja, bilen är iaf ihopsatt nu .. Blir väl premiäråka på PCS banmöte snart istället. oljekylaren Sånnhär anslutning har jag inte sett innan. Jag är lite imponerad över att det kan bli tätt! Den verkar inte speciellt universial heller. 1/2" gänga verkar var det som gäller. Nya nedre fästen med lite bättre vinkel och hjälpfjädrar. |
||||
Är det inte en slät cylindrisk yta bara, med en o-ring botten? Eller vad menar du med 1/2" gänga? Modifieringen du fick göra på bakre dämparens nedre fäste, var det för att fjädern tog i själva bärarmen/svingen. _________________ Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||||
Det är en slät cylidrisk yta ja, men det är också ett spår som man fäster en liten klämma i som håller fast kopplingen mot växellådan (nr 2 och nr 6 på bilden ovan). Väldigt udda konstruktion, jag är lite skeptisk till den ö.h.t. Jag måste fixa en slang med knas-anslutning i ena änden och 1/2" gänga i andra, så jag kan montera en vanlig radkylare enkelt.
Japp. Det hade kanske gått med kortare fjädrar oxo, men jag vill ju ha lite justermån och bumptravel. |
||||
Utgår från lämpligt nippel och svarva till en anslutning som blir som så. _________________ Pär Hylander |
||||
Här har det inte hänt så mycket. Mest på grund av BMWn (vagnboksbesiktning på torsdag) och att jag skadat handen och har haft lite svårt för att både meka och köra bil.
Men nu är den påställd, hjulinställd och har fått några lugna gatmil på nacken får att se så allt sitter ihop. Jag har fortfarande ingen oljekyl till växellådan (bara en 1/2" gummislang för oljecirkulation/läckagetest) så den ska monteras på fredag är det tänkt. Setrab oljekylare levererad med kort varsel. Tack Henrik!! Anslutningsnipplar före .. .. efter lite svarvning. Täta blev dom också! Så KM2 på Sturup på söndag ska hinnas med! Det nya chassiet känns fint! Har än så länge bara kännt på hur den styr in (lite svårt/dumt att prova annat på gata) och det är mycket fin respons från chassiet. Hoppas det syns på varvtiderna bara .. |
||||
Kör till Kockumsparkeringen (vid mässan) för provkörning av chassie. ca 200*150 m asfaltsyta. Ok, med 2 stålmaster i mitten men de utgör bra "koner"
Brukar använda den som "skidpad", har funderat att smyga ut dit mitt i natten med 50 meter snöre och en vit sprejburk... _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Räcker det verkligen med bara en burk till 314 meter markering Behöver ju iofs inte vara heldragen linje. _________________ Pär Hylander |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 TURBO S -88 | << 1, 2, 3, 4 >> 14 besök senaste veckan (28253 totalt) |