Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Helgförsäkring
786 besök totalt
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043


Trådstartare
Hörde att skoteråkarna ställer av och på försäkringen vid behov. Funderar starkt på att prova med bilen. Har lite låg budget i år pga husköp. Nån som provat?

_________________
bmw bmwsson
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12866



vad jag vet, funkar det bara månadsvis på bilar... dvs HELA februari eller HELA april etc...

om det var det du undrade över...
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Det funkar men kan bli lite knepigt med skatten, det kan bli så att du får ligga ute med den flera gånger i och med att man MÅSTE betala den varje gång du ställer på bilen och så tar det några veckor innan du får tillbaka pengarna. Även fast man får köra en månad utan att betala in skatten så måste man ju ändå betala in den fast man kanske redan har hunnit ställa av bilen.

Försäkringen blir det liknande problem med då dom flesta bolagen tycker att du tecknar en ny försäkring varje gång du ställer på bilen. Vet inte om vissa bolag har någon speciell försäkring där man kan ställa av/på fordonet under året.

Se bara till att försäkringen sköts automatiskt när du ställer på den för annars blir det dyrt med trafikföräkringsföreningens premier som inte är av denna värld.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



För att fortsätta lite på det Niklas skrev.

Min erfarenhet är att du kommer få vara med om en pengarvandring fram och tillbaka utan dess like.

Fordonskatten är det inga större problem med, där fungerar det rätt väl. Ställ av - få tillbaka, ställ på betala,...

MEN försäkringen, SUCK

Jag tar mitt fall, helförsäkring som automatiskt övergår till garageförsäkring vid avställning.
Bakgrund: Ställde av bilen mitt November, ställde på 3:e december, ställde av 20:e december.

Mitt November, avställning:
- tillbaka skatt
- tillbaka f.premie på återstående f.period
- ny avi, betala garagepremie

December, påställning:
- betala skatt
- tillbaka garagepremie på återstående f.period
- ny avi, betala f.premie

December, avställning:
- tillbaka skatt
- tillbaka f.premie på återstående f.period
- ny avi, betala garagepremie

Grundproblemet är det år två olika årspremier. Man får tillbaka baserat på den ena och betalar på den andra och systemet verkar ta varje uppgift för sig. Du får utbetalningsavier och inbetalningsavier om vart annat så du blir alldeles snurrig då utbetalningarna tar en del tid och inbetalningarna har ca 30 dagar förfallo.

Slutklämmen blev dock lite småkul. Fick vanliga halvårsavi (dock garagepremie pga avställd) på X kr och två dagar senare en utbetalning på precis X kr.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043


Trådstartare
Kanske bäst att låta bli, det låter ju tveklöst som man hinner bli irriterad, förbannad och vansinnig innan man spart en krona.

_________________
bmw bmwsson
Citera
Allmänt banåkaforum
Helgförsäkring
786 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande