Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Intressant diskussion om "hjälpmedel" i nyare superbilar | 3086 besök totalt |
Jag måste säga att de i diskussionen i videon lyckas vrida och vända på frågan riktigt bra, de lyckas se det från många olika håll. Tänkvärt.
10 år gamla gatbilar har oftast urkassa antisladd-, antigas- och allt var det är för system. Men det är skillnad på systemen om man tittar på sprillans supersportbilar. Även om McLaren fått kritik från Tiff och Plato på de tidiga bilarna (MPC12345-vaddennuheterigen...). Intressant att nya Corvettens system håller reda på däckstempen men bara åt ena hållet (under uppvärming men inte vid överhettning av däcken). Eller GPS-baserade system som justerar inställningar baserat på att den vet hur kurvan du snart närmar dig ser ut. Eller BMW's självdriftande bil tidigare i år. Den kunde tydligen tappa bilen och göra en spinn om den hade lite oflyt. Vilket ger systemet ännu mer poäng från mig, det var liksom inget "pre-canned" körförlopp som den hanterade bilen efter utan den kör verkligen med feedback från vad som händer och balanserar bilen i sladd därefter. Jag tycker tanken på stridsflygplan som är ostabila i grunden men hålls i balans tack vare styrsystemen. Och på så sätt får piloten ett snabbt reagerande svängvilligt plan. Som ändå inte är helt omänskligt att hålla i luften. Men jag har lite svårt att överföra tänket till bil, i bilen hänger så väldigt mycket på det grepp du har tillgängligt i varje hörna, jag vet inte hur en ostabil bil skulle vara konstruerad. Mer än att man skulle kunna ha mer toe out överallt.... Det är ändå greppet som avgör i slutändan. Men någon smart här på Rejsa kommer säkert med en bättre tanke kring "den ostabila bilen som blir svängvillig men ändå körbar tack vare hjälpsystem". Och som avslutning så passar det här inslaget om Porsche 918 in som hand i handsken!!!!!! Vad Chris Harris säger som avrundning på sina två dagar, den första med hjälpsystem och den andra utan: _________________ Magnus Thomé |
||||
Kasta även in "torque-filling" med elmotorer på turbomotorer, nya sätt att vända uppockner på gamla sanningar.
Dynamisk toe+camber vore ju ett sätt att kontrollera en övernervös bil. |
||||
Skall kolla på dessa videos, intressant!
Gullabo testade en nyare bil (behöver inte gå in på vilken) på superstage när vi var där. Han hade problem att köra den med hjälpsystemen på, när de var av gick det betydligt bättre. Lite lustigt eftersom det var en bil som var blytung och mina tankar om bilen var precis tvärt om. _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||
Det är nog få bilar som idag förunnats med system som hjälper till bra på bana eller som i Superstage. Än så länge. Men Ferrari verkar ha fått ordning på sina grejer? Och Porsche 918 verkade ju också vettig enligt Chris Harris. Men inte ens en bil som nya kolfiber-Alfan verkar ha abs och antisladd som ger några ordentliga plus vid bankörning, snarare tvärtom. _________________ Magnus Thomé |
||||
Man tycker ju att systemen borde klara det i dyrare superbilar iaf Och där är det väl blandad kompott idag. Men som dom berör i första videon, bara så enkelt som att byta till r-däck kan ju göra allt från ABS till antispinn, antisladd lite eller helförvirrade i de flesta fall. _________________ Magnus Thomé |
||||
Men iofs ställ in sakerna för diagonalslicks och kör sen med plastiga sommardäck på snöväg, så blir det inte så bra. Det är väl här som det bli pilligt, att bli beskylld för att ha farliga bilar om du justerar dem dumt. Vem skulle vilja ha manuellt justerbar Airbag (för att ta ett system på den extrema säkerhetskanten)? |
||||
Då jag har krockat 3 ggr i livet så skulle jag faktiskt kunna tänka mig att kunna aktivera airbagen i bilen manuellt i förebyggande syfte. Alla 3 ggrna så blev jag påkörd bakifrån eller från sidan av, hör och häpna: Dansk förare i dansk bil, märke Ford, silvriga bilar alla gångerna och i rondell alla gångerna. En fet röd knapp att trycka på skulle kännas befriande _________________ Mikael Blixt BMW M3 3,2 -98 2016 - 2:a BMW CUP Special 2015 - 3:a BMW CUP Special 2015 - Årets Rookie BMW CUP |
||||
Skulle vara jättebra att kunna koppla bort eller minska airbag speciellt när man har hjälm på bana. _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n |
||||
Allmänt banåkaforum Intressant diskussion om "hjälpmedel" i nyare superbilar | 3086 besök totalt |