Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Intressant diskussion om "hjälpmedel" i nyare superbilar
3086 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag måste säga att de i diskussionen i videon lyckas vrida och vända på frågan riktigt bra, de lyckas se det från många olika håll. Tänkvärt.

10 år gamla gatbilar har oftast urkassa antisladd-, antigas- och allt var det är för system. Men det är skillnad på systemen om man tittar på sprillans supersportbilar. Även om McLaren fått kritik från Tiff och Plato på de tidiga bilarna (MPC12345-vaddennuheterigen...). Intressant att nya Corvettens system håller reda på däckstempen men bara åt ena hållet (under uppvärming men inte vid överhettning av däcken). Eller GPS-baserade system som justerar inställningar baserat på att den vet hur kurvan du snart närmar dig ser ut. Eller BMW's självdriftande bil tidigare i år. Den kunde tydligen tappa bilen och göra en spinn om den hade lite oflyt. Vilket ger systemet ännu mer poäng från mig, det var liksom inget "pre-canned" körförlopp som den hanterade bilen efter utan den kör verkligen med feedback från vad som händer och balanserar bilen i sladd därefter.




Jag tycker tanken på stridsflygplan som är ostabila i grunden men hålls i balans tack vare styrsystemen. Och på så sätt får piloten ett snabbt reagerande svängvilligt plan. Som ändå inte är helt omänskligt att hålla i luften. Men jag har lite svårt att överföra tänket till bil, i bilen hänger så väldigt mycket på det grepp du har tillgängligt i varje hörna, jag vet inte hur en ostabil bil skulle vara konstruerad. Mer än att man skulle kunna ha mer toe out överallt.... Det är ändå greppet som avgör i slutändan. Men någon smart här på Rejsa kommer säkert med en bättre tanke kring "den ostabila bilen som blir svängvillig men ändå körbar tack vare hjälpsystem".


Och som avslutning så passar det här inslaget om Porsche 918 in som hand i handsken!!!!!! Vad Chris Harris säger som avrundning på sina två dagar, den första med hjälpsystem och den andra utan:


_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19493



Kasta även in "torque-filling" med elmotorer på turbomotorer, nya sätt att vända uppockner på gamla sanningar.

Dynamisk toe+camber vore ju ett sätt att kontrollera en övernervös bil.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



Tänkte också lite på det där när jag såg Harris video med P1:an som uppenbarligen har en hel del system som håller reda på allt.

Ska kolla på videon här i tråden.

_________________
Martin Öberg
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4028



Skall kolla på dessa videos, intressant!

Gullabo testade en nyare bil (behöver inte gå in på vilken) på superstage när vi var där.
Han hade problem att köra den med hjälpsystemen på, när de var av gick det betydligt bättre.
Lite lustigt eftersom det var en bil som var blytung och mina tankar om bilen var precis tvärt om.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Nillet skrev:
Skall kolla på dessa videos, intressant!

Gullabo testade en nyare bil (behöver inte gå in på vilken) på superstage när vi var där.
Han hade problem att köra den med hjälpsystemen på, när de var av gick det betydligt bättre.
Lite lustigt eftersom det var en bil som var blytung och mina tankar om bilen var precis tvärt om.



Det är nog få bilar som idag förunnats med system som hjälper till bra på bana eller som i Superstage. Än så länge. Men Ferrari verkar ha fått ordning på sina grejer? Och Porsche 918 verkade ju också vettig enligt Chris Harris. Men inte ens en bil som nya kolfiber-Alfan verkar ha abs och antisladd som ger några ordentliga plus vid bankörning, snarare tvärtom.

_________________
Magnus Thomé
Citera
GREYHOUND
Norrköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 480



Systemen i bilarna idag är väll inte där för att man ska kunna köra fort på bana med dom inkopplade ......eller?

_________________
Mikael Ståhling
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



GREYHOUND skrev:
Systemen i bilarna idag är väll inte där för att man ska kunna köra fort på bana med dom inkopplade ......eller?


Det beror väl lite på bil. Men i en vanlig svenssonbil nej.

_________________
Martin Öberg
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
GREYHOUND skrev:
Systemen i bilarna idag är väll inte där för att man ska kunna köra fort på bana med dom inkopplade ......eller?

Man tycker ju att systemen borde klara det i dyrare superbilar iaf Och där är det väl blandad kompott idag.

Men som dom berör i första videon, bara så enkelt som att byta till r-däck kan ju göra allt från ABS till antispinn, antisladd lite eller helförvirrade i de flesta fall.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19493



Magnus Thomé skrev:
Men som dom berör i första videon, bara så enkelt som att byta till r-däck kan ju göra allt från ABS till antispinn, antisladd lite eller helförvirrade i de flesta fall.
Med tanke på att det finns typade bilar där man med en liten ratt kan ändra ganska mycket beteende på bilen (dämpare, krängare, styrning och gasrespons), så vore väl justering av ABS/AntiSladd efter önskvärd slipnivå inte vara så mycket farligare.
Men iofs ställ in sakerna för diagonalslicks och kör sen med plastiga sommardäck på snöväg, så blir det inte så bra. Det är väl här som det bli pilligt, att bli beskylld för att ha farliga bilar om du justerar dem dumt.

Vem skulle vilja ha manuellt justerbar Airbag (för att ta ett system på den extrema säkerhetskanten)?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1567



Niklas Falk skrev:
Magnus Thomé skrev:
Men som dom berör i första videon, bara så enkelt som att byta till r-däck kan ju göra allt från ABS till antispinn, antisladd lite eller helförvirrade i de flesta fall.
Med tanke på att det finns typade bilar där man med en liten ratt kan ändra ganska mycket beteende på bilen (dämpare, krängare, styrning och gasrespons), så vore väl justering av ABS/AntiSladd efter önskvärd slipnivå inte vara så mycket farligare.
Men iofs ställ in sakerna för diagonalslicks och kör sen med plastiga sommardäck på snöväg, så blir det inte så bra. Det är väl här som det bli pilligt, att bli beskylld för att ha farliga bilar om du justerar dem dumt.

Vem skulle vilja ha manuellt justerbar Airbag (för att ta ett system på den extrema säkerhetskanten)?


Då jag har krockat 3 ggr i livet så skulle jag faktiskt kunna tänka mig att kunna aktivera airbagen i bilen manuellt i förebyggande syfte. Alla 3 ggrna så blev jag påkörd bakifrån eller från sidan av, hör och häpna:
Dansk förare i dansk bil, märke Ford, silvriga bilar alla gångerna och i rondell alla gångerna.
En fet röd knapp att trycka på skulle kännas befriande

_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Niklas Falk skrev:
Magnus Thomé skrev:
Men som dom berör i första videon, bara så enkelt som att byta till r-däck kan ju göra allt från ABS till antispinn, antisladd lite eller helförvirrade i de flesta fall.
Med tanke på att det finns typade bilar där man med en liten ratt kan ändra ganska mycket beteende på bilen (dämpare, krängare, styrning och gasrespons), så vore väl justering av ABS/AntiSladd efter önskvärd slipnivå inte vara så mycket farligare.
Men iofs ställ in sakerna för diagonalslicks och kör sen med plastiga sommardäck på snöväg, så blir det inte så bra. Det är väl här som det bli pilligt, att bli beskylld för att ha farliga bilar om du justerar dem dumt.

Vem skulle vilja ha manuellt justerbar Airbag (för att ta ett system på den extrema säkerhetskanten)?


Skulle vara jättebra att kunna koppla bort eller minska airbag speciellt när man har hjälm på bana.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Allmänt banåkaforum
Intressant diskussion om "hjälpmedel" i nyare superbilar
3086 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande