Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka Däckstryck Michelin Pilot Sport Cup | 5 besök senaste veckan (12731 totalt) |
Från PCSRs hemsida http://www.pcsracing.nu/tips/index.a
_________________ Magnus Thomé |
||||||
En till lista på samma däck men kanske mera lättläst
http://www.michelin.se/Porsche/tyres _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport |
||||||
Den var ju kanon! Så jag lägger upp den här osså: _________________ Magnus Thomé |
||||||
Det är tryckskillnaden (psi) i slalomtabellen gentemot banrejstabellen. Tittar du i min pdf finns det en tabell man själv kan fylla i, men det kanske inte blir så mycket enklare _________________ Erik Woode |
||||||
Hejsan!
Jag har precis fått tag i Michelin Cup däck som jag tänkte köra med på min BMW M3 E36 i dimensionen 225/40/18 och sökte runt efter lite tips om vad däckstryck dessa skulle ha för att ge bäst grepp. Då hittade jag denna tabell...... finns den för BMW:s också ? nja jag tror nog inte det. Jag har hört att cup däcken kanske behöver lite högre temp än tex. Pirelli zero C, corza mfl. och att man skall ha lite lägre lufttryck än "normal". Är jag ute och cyklar? Kollade lite i tabellen och funderade på om man inte kan jämföra M3an med en 944 turbo eller nåt liknande vikt och effekt..... M3an 1500kg, nära 50/50 i viktfördelning tyvärr inte lika breda bakhjul. Kör på samma bredd runt om. Innan jag läste runt här så sa mitt indre till mig att börja på 1.5-1.6 bars kalltryck och sedan kontrollmäta efter en stint för att hamna på ungefär 2 bar. och visst jag vet hur man kan få fram det genom att mäta temp/tryck och justera - köra - mäta.... Osv. men detta är ju inte så lätt i praktiken då man är på träff..... ofta är ju passen för korta. Så är det någon som vill dela med sig av lite tips...... någon M3 csl åkare kanske? / John _________________ Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901 |
||||||
Det finns ju några leverantörer av r-däck och jag kan inte uttala mig om alla, men vi som använt MPSC en längre tid är av annan uppfattning och vek stomme är inte något som kännetecknar Cup-däcken. Jag bifogar ett dokumet om ett däck vi använde tidigare, bara för att demonstrera skillnaden i inställning mot användarna och hur information görs tillgänglig. http://pcsracing.nu/upload/fil_20020 _________________ Erik Woode |
||||||
Det är skrämmande eller lustigt om man så vill att man går och köper nya skor till bilen för långt över 10' och igentligen inte får någon närmare information om hur man optimerar funktionen.
Detta gäller ju alla däck - man kilar in till däckkrängaren - han har givetvis det bästa för just din bil en stund senare åker du vidare. Förhoppningsvis i tron om att du fått det mest optimala. Med detta förutsätter jag att man köper premium däck. oftast får man ju styra direkt mot macken för att justera lufttrycket. Det är väl tur att det finns forum som detta och klubbar/föreningar där folk delar med sig av egna erfarenheter och tips på vart man kan söka information. _________________ Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901 |
||||||
Jag säger inte emot, jag återgav bara hörsägen vilket jag hoppas framgick tydligt. Samma hörsägen gör gällande att att dom är synnerligen temptåliga. Argumentet ang stommen baserade sig tydligen på en uppfattning att extra mycket neg camber och förhållandevis högt lufttryck behövs. Min erfarenhet av dessa begränsar sig till ett pass på lånade hjul på min egen bil vilket dessutom "råkade" sammanfalla med mitt personliga rekord på Knutan. Så om jag lämnar hörsägen och gör ett uttalande baserat helt på egen erfarenhet så anser jag att dom är snabba som attan men inte så lättkörda/snälla som en del andra r-däck, när dom väl släppt så är dom lite svårare att hämta hem IMo. _________________ Pär Hylander |
||||||
Snarare kan man köra trycket en bit under de redan låga rekommendationerna OM man ligger på rätt camber. MPSC är de enda R-däck jag har kört som har en riktig stomme, dvs ursprungligen byggd för att köra på bana med. Temperaturstabiliteten är bra, man behöver inte oroa sig även om man mäter 95-100 grader i depån med en nål. Dessutom verkar även däck med över 100 varv i sig prestera bra, så man behöver inta byta dem innan de faktiskt är utslitna. De är dessutom väldigt lättkörda OM man justerar bilen som en racerbil och inte som en familjekombi. / Jonas Jarlmark |
||||||
Just to give an exemple, this week-end at Knutstorp I had 1,5/1,6 cold both front and rear (964Turbo, 1,5t ca 350HP).
Even for long sessions (40/50 min is a personnal record) they stay consistent. _________________ Vincent Mannent Porsche 964 3,3T |
||||||
Intressant, ni kör dom alltså med lägre tryck än Michelins rekommendation i bilden ovan? För rekommendationen för klent motoriserad frontmotorbil är ju rätt högt tryck, eller hur? 2,6 resp 2,1 vid 15-16", antar relativt höga profiler avses. I 17" och 18" är det 2,4 resp 2.0. Anses trycken bara vara en resultat av camber eller även av ngt annat, t.ex profilhöjd? Vad läggs inte i begreppet justering, min LT-pickis var nämligen nästan mjuk som en familjekombi men hade rätt ovanliga hjulvinklar för både pickisar och familjekombinsar, ca -3,5° camber fram och -2,5° bak. Trots detta var det för klassen rätt hygglig fart, dvs ca 1,5 sek fortare än varvrekordet av närmast snabbare klass som åker på just dessa däck var. Kan mekanismen av hur justeringen påverkar lättkördheten hyggligt enkelt beskrivas, jag tycker nämligen att ett påstående utan vidhängande förklaring är av tämligen ringa värde. _________________ Pär Hylander |
||||||
För bankörning ska du titta i kolumnen road course 2,4/2,2 för 15" och 16" _________________ Erik Woode |
||||||
Nej. Du får ta det som det påstående det är. / Jonas Jarlmark |
||||||
Hej!
Är det någon som har någon erfarenhet av att köra framhjulsdrivet på Michelin Pilot Sport Cup däck? Jag är lite osäker på vilket däckstryck jag ska börja "laborera" med. Bilen är en Ford Focus RS med en totalvikt på ca 1700kg (tjänstevikt 1360kg) och däcken har dimensionen 225x40x18. Förresten, hade tänkt att fylla dem med nitrogen. Kan detta ge några problem då det diskuterats en del om att MPSC däcken skulle ha svårare att komma upp i rätt temp än "konkurrenterna"? Eller är fördelarna större än eventuella nackdelar? Tack på förhand för alla tips och idéer! /Per-Anders. _________________ Per-Anders Gustafsson |
||||||
Bruksanvisning:
- Vid användning på väg: Använd lufttryck rekommenderat av biltillverkaren - Vid användning på bana: * ""Banta"" däcken Börja med 1,8 bar på kalla fram- och bakdäck. * För att maximera greppet : Sikta på ett lufttryck på 2,3 bar på varma fram- och bakdäck (på vissa banor kan man sikta på ett lägre lufttryck på ca 2 bar). (för mer information, kontakta Michelin.) Sikta på en temperatur i gummiblandningens slitbana på mellan 70° och 110°C. (optimalt är vid 100°C). _________________ |
||||||
Däck för banåka Däckstryck Michelin Pilot Sport Cup | 5 besök senaste veckan (12731 totalt) |