Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Däckstryck Michelin Pilot Sport Cup
5 besök senaste veckan (12731 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41538

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Från PCSRs hemsida http://www.pcsracing.nu/tips/index.asp?Urval=detaljer&ID=139


Citat:
Däcktryck - Michelin Pilot Sport Cup

Däcktryckstabell för Cupdäcken.
Givetvis gällar alla data varma däck!


I bilagan hittar ni en omfattande tabell för dom tryck som enligt Michelins "guru" -Kim Crumb- ger bästa prestanda i våra Porschar med Cup däck.

Tabellen innehåller angivelser både i PSI och BAR samt typer av Porsche, årsmodeller, fälgdiametrar och användningsområde. Road Course är bana och Autocross/slalom är slalom. Det finns antaganden om bilarnas "set-up" för bana och slalom samt rekommendationer för slalom beroende på fjädrar och dämpare.

Läs noga och prova er fram.


Bifogad fil: http://www.pcsracing.nu/upload/fil_20030514112834.pdf [pdf-fil]

Författare: Erik Woode, däckansvarig

_________________
Magnus Thomé
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



En till lista på samma däck men kanske mera lättläst

http://www.michelin.se/Porsche/tyres_r_press.htm

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41538

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Anders Larsson skrev:
En till lista på samma däck men kanske mera lättläst

http://www.michelin.se/Porsche/tyres_r_press.htm

Den var ju kanon! Så jag lägger upp den här osså:


_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41538

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Någon som fattar meningen:

"Pressure diff / Road course 2-1"


_________________
Magnus Thomé
Citera
Erik Woode
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 126



Magnus Thomé skrev:
Någon som fattar meningen:

"Pressure diff / Road course 2-1"



Det är tryckskillnaden (psi) i slalomtabellen gentemot banrejstabellen. Tittar du i min pdf finns det en tabell man själv kan fylla i, men det kanske inte blir så mycket enklare

_________________
Erik Woode
Citera
John Kjellsson
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 503



Hejsan!

Jag har precis fått tag i Michelin Cup däck som jag tänkte köra med på min BMW M3 E36 i dimensionen
225/40/18 och sökte runt efter lite tips om vad däckstryck dessa skulle ha för att ge bäst grepp. Då hittade jag denna tabell...... finns den för BMW:s också ? nja jag tror nog inte det.
Jag har hört att cup däcken kanske behöver lite högre temp än tex. Pirelli zero C, corza mfl. och att man skall ha lite lägre lufttryck än "normal". Är jag ute och cyklar?

Kollade lite i tabellen och funderade på om man inte kan jämföra M3an med en 944 turbo eller nåt liknande vikt och effekt..... M3an 1500kg, nära 50/50 i viktfördelning tyvärr inte lika breda bakhjul. Kör på samma bredd runt om.

Innan jag läste runt här så sa mitt indre till mig att börja på 1.5-1.6 bars kalltryck och sedan kontrollmäta efter en stint för att hamna på ungefär 2 bar.

och visst jag vet hur man kan få fram det genom att mäta temp/tryck och justera - köra - mäta.... Osv.
men detta är ju inte så lätt i praktiken då man är på träff..... ofta är ju passen för korta.

Så är det någon som vill dela med sig av lite tips...... någon M3 csl åkare kanske?

/ John

_________________
Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Jag har fattat det som att MPSC behöver högre tryck än många andra r-däck (pga vek stomme?). Tåler dock temp bra

_________________
Pär Hylander
Citera
Erik Woode
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 126



Pär Hylander skrev:
Jag har fattat det som att MPSC behöver högre tryck än många andra r-däck

Det finns ju några leverantörer av r-däck och jag kan inte uttala mig om alla, men vi som använt MPSC en längre tid är av annan uppfattning och vek stomme är inte något som kännetecknar Cup-däcken. Jag bifogar ett dokumet om ett däck vi använde tidigare, bara för att demonstrera skillnaden i inställning mot användarna och hur information görs tillgänglig.

http://pcsracing.nu/upload/fil_20020403082121.pdf

_________________
Erik Woode
Citera
John Kjellsson
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 503



Det är skrämmande eller lustigt om man så vill att man går och köper nya skor till bilen för långt över 10' och igentligen inte får någon närmare information om hur man optimerar funktionen.
Detta gäller ju alla däck - man kilar in till däckkrängaren - han har givetvis det bästa för just din bil
en stund senare åker du vidare. Förhoppningsvis i tron om att du fått det mest optimala.
Med detta förutsätter jag att man köper premium däck.
oftast får man ju styra direkt mot macken för att justera lufttrycket.

Det är väl tur att det finns forum som detta och klubbar/föreningar där folk delar med sig av egna erfarenheter och tips på vart man kan söka information.

_________________
Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Erik Woode skrev:
Pär Hylander skrev:
Jag har fattat det som att MPSC behöver högre tryck än många andra r-däck

Det finns ju några leverantörer av r-däck och jag kan inte uttala mig om alla, men vi som använt MPSC en längre tid är av annan uppfattning och vek stomme är inte något som kännetecknar Cup-däcken.


Jag säger inte emot, jag återgav bara hörsägen vilket jag hoppas framgick tydligt. Samma hörsägen gör gällande att att dom är synnerligen temptåliga. Argumentet ang stommen baserade sig tydligen på en uppfattning att extra mycket neg camber och förhållandevis högt lufttryck behövs.

Min erfarenhet av dessa begränsar sig till ett pass på lånade hjul på min egen bil vilket dessutom "råkade" sammanfalla med mitt personliga rekord på Knutan. Så om jag lämnar hörsägen och gör ett uttalande baserat helt på egen erfarenhet så anser jag att dom är snabba som attan men inte så lättkörda/snälla som en del andra r-däck, när dom väl släppt så är dom lite svårare att hämta hem IMo.

_________________
Pär Hylander
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



Pär Hylander skrev:
Erik Woode skrev:
Pär Hylander skrev:
Jag har fattat det som att MPSC behöver högre tryck än många andra r-däck

Det finns ju några leverantörer av r-däck och jag kan inte uttala mig om alla, men vi som använt MPSC en längre tid är av annan uppfattning och vek stomme är inte något som kännetecknar Cup-däcken.


Jag säger inte emot, jag återgav bara hörsägen vilket jag hoppas framgick tydligt. Samma hörsägen gör gällande att att dom är synnerligen temptåliga. Argumentet ang stommen baserade sig tydligen på en uppfattning att extra mycket neg camber och förhållandevis högt lufttryck behövs.

Min erfarenhet av dessa begränsar sig till ett pass på lånade hjul på min egen bil vilket dessutom "råkade" sammanfalla med mitt personliga rekord på Knutan. Så om jag lämnar hörsägen och gör ett uttalande baserat helt på egen erfarenhet så anser jag att dom är snabba som attan men inte så lättkörda/snälla som en del andra r-däck, när dom väl släppt så är dom lite svårare att hämta hem IMo.


Snarare kan man köra trycket en bit under de redan låga rekommendationerna OM man ligger på rätt camber. MPSC är de enda R-däck jag har kört som har en riktig stomme, dvs ursprungligen byggd för att köra på bana med.

Temperaturstabiliteten är bra, man behöver inte oroa sig även om man mäter 95-100 grader i depån med en nål. Dessutom verkar även däck med över 100 varv i sig prestera bra, så man behöver inta byta dem innan de faktiskt är utslitna.

De är dessutom väldigt lättkörda OM man justerar bilen som en racerbil och inte som en familjekombi.

/ Jonas Jarlmark
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



Just to give an exemple, this week-end at Knutstorp I had 1,5/1,6 cold both front and rear (964Turbo, 1,5t ca 350HP).

Even for long sessions (40/50 min is a personnal record) they stay consistent.

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Jonas Jarlmark skrev:

Snarare kan man köra trycket en bit under de redan låga rekommendationerna OM man ligger på rätt camber. MPSC är de enda R-däck jag har kört som har en riktig stomme, dvs ursprungligen byggd för att köra på bana med.

De är dessutom väldigt lättkörda OM man justerar bilen som en racerbil och inte som en familjekombi.

/ Jonas Jarlmark


Intressant, ni kör dom alltså med lägre tryck än Michelins rekommendation i bilden ovan? För rekommendationen för klent motoriserad frontmotorbil är ju rätt högt tryck, eller hur? 2,6 resp 2,1 vid 15-16", antar relativt höga profiler avses. I 17" och 18" är det 2,4 resp 2.0. Anses trycken bara vara en resultat av camber eller även av ngt annat, t.ex profilhöjd?

Vad läggs inte i begreppet justering, min LT-pickis var nämligen nästan mjuk som en familjekombi men hade rätt ovanliga hjulvinklar för både pickisar och familjekombinsar, ca -3,5° camber fram och -2,5° bak. Trots detta var det för klassen rätt hygglig fart, dvs ca 1,5 sek fortare än varvrekordet av närmast snabbare klass som åker på just dessa däck var.

Kan mekanismen av hur justeringen påverkar lättkördheten hyggligt enkelt beskrivas, jag tycker nämligen att ett påstående utan vidhängande förklaring är av tämligen ringa värde.

_________________
Pär Hylander
Citera
Erik Woode
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 126



Pär Hylander skrev:

För rekommendationen för klent motoriserad frontmotorbil är ju rätt högt tryck, eller hur? 2,6 resp 2,1 vid 15-16", antar relativt höga profiler avses. I 17" och 18" är det 2,4 resp 2.0. Anses trycken bara vara en resultat av camber eller även av ngt annat, t.ex profilhöjd?


För bankörning ska du titta i kolumnen road course 2,4/2,2 för 15" och 16"

_________________
Erik Woode
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



Pär Hylander skrev:
Jonas Jarlmark skrev:

Snarare kan man köra trycket en bit under de redan låga rekommendationerna OM man ligger på rätt camber. MPSC är de enda R-däck jag har kört som har en riktig stomme, dvs ursprungligen byggd för att köra på bana med.

De är dessutom väldigt lättkörda OM man justerar bilen som en racerbil och inte som en familjekombi.

/ Jonas Jarlmark


Kan mekanismen av hur justeringen påverkar lättkördheten hyggligt enkelt beskrivas, jag tycker nämligen att ett påstående utan vidhängande förklaring är av tämligen ringa värde.


Nej. Du får ta det som det påstående det är.

/ Jonas Jarlmark
Citera
Focus RS
Sverige
Här sen Jun 2004
Inlägg: 207



Hej!

Är det någon som har någon erfarenhet av att köra framhjulsdrivet på Michelin Pilot Sport Cup däck? Jag är lite osäker på vilket däckstryck jag ska börja "laborera" med. Bilen är en Ford Focus RS med en totalvikt på ca 1700kg (tjänstevikt 1360kg) och däcken har dimensionen 225x40x18.

Förresten, hade tänkt att fylla dem med nitrogen. Kan detta ge några problem då det diskuterats en del om att MPSC däcken skulle ha svårare att komma upp i rätt temp än "konkurrenterna"? Eller är fördelarna större än eventuella nackdelar?

Tack på förhand för alla tips och idéer!

/Per-Anders.

_________________
Per-Anders Gustafsson
Citera
Kenne R

Här sen Maj 2005
Inlägg: 287



Bruksanvisning:
- Vid användning på väg:
Använd lufttryck rekommenderat av biltillverkaren

- Vid användning på bana:
* ""Banta"" däcken
Börja med 1,8 bar på kalla fram- och bakdäck.
* För att maximera greppet :
Sikta på ett lufttryck på 2,3 bar på varma fram- och bakdäck (på vissa banor kan man sikta på ett lägre lufttryck på ca 2 bar). (för mer information, kontakta Michelin.)
Sikta på en temperatur i gummiblandningens slitbana på mellan 70° och 110°C.
(optimalt är vid 100°C).

_________________
Citera
Däck för banåka
Däckstryck Michelin Pilot Sport Cup
5 besök senaste veckan (12731 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande