Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Nybörjare med frågor om att bygga banbil.
3 besök senaste veckan (4903 totalt)
SRL
Värnamo
Här sen Feb 2014
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Hej,
ny här men gillar bilkörning. Jag har bestämt mej för att bygga en ren banbil i år.
Trackdays, superstage, timeattack är vad som lockar.

Kan nån vänlig själ hjälpa mej med bestämmelserna för banbilar?

Min tanke är att hämta en bil utan motor i Tyskland.
Måste bilen vara registrerad inne i svenska systemet för att få köras på bana? hur fungerar det annars med
vagnsbok/ försäkring?

Finns det måsten, typ bur, brandsläckare, bromsvåg eller annat ?
Hur mycket ombyggd får den vara innan arrangörerna protesterar?

Jag har mer frågor men jag återkommer senare med dom

_________________
Tomas Burman
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Oj, det var inte enkelt att svara på. Det blir en hel bok om man ska svara


Det finns alla möjliga varianter:

- Track days för gatbilar brukar till majoriteten kräva gatlegal besiktigad skattad o försäkrad bil. Men det finns gatbilsträffar där man kan komma med en bil som inte är laglig på gatan. Men som sagt, majoriteten av gatbilsträffar är av kategorien ett.

- Tävla med gatbil. Det finns ett litet mellanområde där du tävlar trots att du inte har en tävlingsbil. Dvs du kan tävla i vissa klasser i timeattack, slalom, långlopp osv med gatbil. Där finns både de som kräver gatlegal, osv osv men även här finns vissa arrangörer där du kan ta en gatbil som inte är gatlegal.

- Racing (time attack, långlopp, klubbracing osv osv). Där är nålsöga nummer ett att bilen skall stämma med det reglemente varje racingserie har, oftast ett antal klasser där man får välja att bygga efter en specifik klass. Alla har olika reglementen och det är mycket finstilt att ha koll på. Men varje tävlingsserie brukar ha väldigt hjälpsamma kontaktpersoner som man kan fråga. Nålsöga nummer två är tävlingar som går under SBF-försäkring (finns SBF och SMA) där man måste ha en vagnsbok, den får du när en SBF-besiktningsman besiktigar din racingbil.

Det går att skriva väldigt mycket mer men nu fick du en liten grundgenomgång iaf thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
SRL
Värnamo
Här sen Feb 2014
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Hej Magnus!

Oj! vilket snabbt svar!
Tack för din input, det blir mer att tänka på här, förstår jag...

En hypotetisk fråga:

Kan man starta en egen klass med biltypen jag skall bygga och få den godkänd för körning på trackdays med SBF försäkring?

Hur går jag till väga om jag vill starta en ny en-typs-serie ?

_________________
Tomas Burman
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Att starta en serie... oj, näää, huuu... alltså, ehhh... har du oceaner av ledig tid och jättemycket överskottsenergi?

Men skulle man göra det så skulle det nog vara enklast under SMA snarare än SBF. Men jag är inte med på hur du tänker, du kan ju inte köra ensam liksom. Hyra en bana går på sisådär 40-50 tusen liksom.


SRL skrev:
...
bygga och få den godkänd för körning på trackdays med SBF försäkring?

...?

Trackday = gatlegala, skattade försäkrade osv bilar i de allra flesta fallen.

Inte alla dock. Kom att tänka på att om du vill köra en egenbyggd bil som inte är gatlegal och utan att ha SBF-vagnsbok så skulle Drivers Club på Mantorp kunna vara lösningen, men de ställer ju krav på bilen de med, så det skulle nog vara bäst att snacka med dom innan du rullar igång ditt projekt.
https://rejsa.nu/Bankalender.asp?Year=on&Arrang%F6r=220

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Läste ditt första inlägg igen. Tycker du ska snacka med de som arrangerar Swedish Time Attack Championship STAC!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Nybörjare med frågor om att bygga banbil.
3 besök senaste veckan (4903 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande