Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 162 -70.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
6 besök senaste veckan (76610 totalt)
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961


Trådstartare
Top Notch skrev:
Lillen skrev:
Mycket beroende på motorval , växellåda och mellanaxel. thumbs up
Då blev valet ganska enkelt , det passar ihop med denna axel jag hämtat.


Har du en Bolt On drivlina (förutom en ev kortning av kardanstången) så är mycket vunnet thumbs up


Ja efter lite småfix är motor , växellåda och allt bolt on med sig själva.
Korta kardan , fixa motorfästen och infästningar till bakaxeln.
Så det underlättar ganska mycket att de passar ihop.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370



Top Notch skrev:
t16 skrev:
Det har väl inte gjorts en prestandabil med stel axel på snart trettio år?

Visst har stel axel en del fördelar om vägen är jämn och fin dvs en banbil som bara går på bra banor(visserligen är då en dedion bättre på allt utan enkelheten) men ska den gå gata varför inte ha delad?

Dragrace är ju en stel axel klart bättre på men eftersom vi är på rejsa så antar jag att det är ointressant, driftning kanske är bättre med stel axel och dess möjlighet till högre rc?


De Dion ÄR en form av stel axel Dock väldigt sällsynt i produktion, och angående ditt påstående om att det inte skulle finnas några prestandabilar med stel axel, så är du felinformerad, ett exempel, som passar bra in på Rejsa ickelinjära huvudinriktning är tex Caterham 7

Dom senaste 30 åren har massor med andra exempel, skulle jag av någon anledning få en massa fritid över, så får jag väl starta en egen tråd med en förteckning...

...däremot kan jag inte komma på någon "riktig" prestandabil som är FWD ...redan vid ~300 hjulhästar (har en sådan själv) har alla eventuella fördelar med FWD förlorats helt!


Dedion är precis som du säger en stel axel men med ett antal fördelar, nackdelen är den stela axelns enkelhet, en stel axel som sitter i bladfjädrar har ju knappt slitdelar.

Har en ny caterham stel axel? De flesta sevenaktiga byggen har väl gått över till delad (för att kunna ta bakaxel från nyare bilar) eller dedion (max prestanda).
Jag kan inte komma på nån hyffsat ny bil(förutom muskelbilar och volvo) som har stel axel.

Jag skulle säga att fördelen med bakhjulsdrift väger över redan vid 200-250hk beroende på vikt, efter 300hk väger det över nog över till fyrhjulsdrift.

Ursäkta vår trådkapnkng!

_________________
Dennis Mollberg
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961


Trådstartare
Skulle haft tag i en växellåda.
Helst en 01E sexväxlad , men även femväxlad går bra.
Verkar dock vara ganska dyra saker.

Nån audikännare som har tips?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961


Trådstartare
Så då var Volvopinnen där bak såld.
Ingen väg tillbaka nu , bara att planera vidare.

Välja växellåda.
Det lutar åt en vanlig 5-växlad Audilåda.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961


Trådstartare
Ja lite hjälp är ju inte fel.
Med god hjälp så dyker förhoppningsvis fälgar upp till bilen.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961


Trådstartare
Dessa borde passa.
Hoppas jag slipper bredda bilen

BBS 2-delade splitfälgar.
Dimension 7,5x17" thumbs up



_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961


Trådstartare
Koppligt inköpt.
Blev en orginalkoppling till en Audi.
Det är till en 250hk motorn , blir bra att testa med.
Begagnad men billig , komplett med tryckplatta.

Växellåda åxå införskaffad.
Blev en 5-växlad quattrolåda.
Så....

Ja nu får man vänta på leverans.
Sedan testmontera alla grejor ihop.
Då ser man om planen var bra eller om det blir ombyggnad.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961


Trådstartare
Spindlar hämtade.
Mercedes w115.

Återstår att se hur de passar.
Mäta och testmontera. thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961


Trådstartare
Testing testing!
Blir väldigt brett.
Kommer nog inte rymmas innanför.
Åtgärd för det......luktar breddning.
Den som lever får se.



_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Åkeson
Tibro
Här sen Jan 2011
Inlägg: 710



Såna där fälgar har jag med! kan tillägga att dom är extremt ovanliga verkar de som. BBS har inte kvar dom i sin katalog ens. För de heter RY?

_________________
Henrik Åkeson

http://www.facebook.com/AkesonRacing
Sponsorer: Bjprace.com, Tibroreklamatelje.se, Cejn, T-parts.se, Schmidtracing.net
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961


Trådstartare
Åkeson skrev:
Såna där fälgar har jag med! kan tillägga att dom är extremt ovanliga verkar de som. BBS har inte kvar dom i sin katalog ens. För de heter RY?


YES BBS RY heter dem. thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961


Trådstartare
Vems kabelhärva beställd!
Så man får börja installera och förbereda sprutet.
Då nu kan man börja pilla med det åxå när de kommer.

Dags att börja provamontera motorn i bilen snart då så man vet var allt ska sitta. thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961


Trådstartare
Så här ser spindlarna ut.
Nu totalt nerplockade.

Väntar in bromsoken nu bara så man får mäta bromsar.












_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
The Saint

Här sen Feb 2014
Inlägg: 112



Ska bli spännande att se hur detta projekt fortlöper.
Vad är spindlarna till för bil?

_________________
Daniel Lind

P1800 -69 kompressor
Toyota Corolla KE35 -76 (original)
Toyota Corolla KE35 -76 (70tals race kopia)
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961


Trådstartare
The Saint skrev:
Ska bli spännande att se hur detta projekt fortlöper.
Vad är spindlarna till för bil?


De kommer från en gammal Mercedes.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961


Trådstartare
Dom här kom hem idag.
Jaeflar va stora dom va.

Superbra skick på dem.
Lite skitiga på bild men inga repor eller rost.
Bara att tvätta av och gnussa upp.

Men......

De passade naturligtvis inte
Där bet man sig själv i arselet igen haha.
Blir adapters lika förbenat.

Men så här ser dem ut iaf.






_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
hismajestics
Helsingfors
Här sen Jan 2014
Inlägg: 168



Lillen skrev:

Blir adapters lika förbenat.

Men så här ser dem ut iaf.





Det här var ju klart intressant. Tror du det finns en chans och få en skiss/bild på tilltänkta adapters passande W115 spindeln?

mvh
:j

_________________
Johannes Savolainen
Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961


Trådstartare
Prototyp nr ett till adapter klar.
Men jag tror jag får frångå 300mm skiva.
Det vore mycket enklare att gå upp lite i storlek.
Annars blir det problem med plats för oket och hållarna.
Skulle vara mycket enklare med ok som har lösa okhållare.

Japp , när adaptern fungerar lär jag nog ta en bild på den.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961


Trådstartare
Ikväll anlände en rostfri inlandsframvagn.
En helt komplett extra 142 framvagn alltså.
Hela 300:- kostade den.

Så nu är det dags att börja mäta lite på den. thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961


Trådstartare
Det är säkert några som redan gissat.......
OM nu någon ens är intresserad
Men här kommer svaret iaf.
Testing testing.



_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5282



Nu har man hittat ditt projekt

Trycker man på bilen så kommer man till ett gammalt golfbygge.

Har du något artikelnummer på spindeln samt oken?

Vad ska du köra för skivor?

Kommer hursom att bli grymt

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 162 -70.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
6 besök senaste veckan (76610 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande