Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Abarth 500 Assetto Corse -11 CAR Challenge klass III (Såld)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
6 besök senaste veckan (53326 totalt)
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1538


Trådstartare
Säsongsfinal Mantorp den 19 september
Inför Mantorp hade jag ganska små förhoppningar att kunna vara konkurrenskraftig mot de motorstarka, bakhjulsdrivna, 116-ekipagen och Stefans 147 GTA med 3,2-liters V6a i min klass. Målsättningen var därför att försöka ha så få bilar som möjligt mellan mig och Stefan och på så sätt säkra en tredjeplats totalt i klass 2 i seriesammandraget. Efter de stora problemen med understyrning och havererade framdäck på Kinnekulle så la jag på nya 215/40 och backade tillbaka cambern inför Mantorp.

Träningarna
Eftersom det var ganska länge sedan jag körde på Mantorp senast så tog jag det ganska lugnt i början och testade lite olika spår- och växelval. Hade som sagt gjort en del justeringar på chassiet efter dubbelhelgen i Kinnekulle där jag hade stora problem med understyrning och upplåsning av frambromsarna. Märkte ganska snabbt att bilen kändes väldigt mycket bättre och helt annorlunda tack vare den minskade cambern fram samt att jag justerat stötdämparna bak. Hade till och med lite överstyrning innan jag fick upp temp i däcken.

Lunchuppehåll
Vi hade ganska långt uppehåll mellan andra träningen och kvalet och jag tog då beslutet att byta bakre delen av avgassystemet och montera mitt "Knutstorpskit". Detta för att det var en representant från SBF som var på plats och gjorde grundliga ljudnivåmätningar. Han sa att han "visste att dessa bilar (läs: Abarth) låter för mycket" och skulle på kvalet stå på ett nytt ställe, taket till huvudbyggnaden, och mäta ljudet. Jag ville därför inte riskera att få en reprimand efter kvalet eftersom då skulle blivit stressigt att hinna byta till "Knutstorpkitet" innan race 1.

Kval
Redan på andra varvet visade laptimern ett par tiondelar bättre tid än andra träningen och när jag sedan kom in mot Pariserkurvan i början på tredje varvet så hade en bil snurrat och stod parkerad på insidan av kurvan med halva bilen på asfalten. Slog därför av och hoppades att bilen skulle kunna tas bort men den stod sedan kvar under resten av kvalet. Tänkte först att det inte var någon mening att försöka lägga något snabbt varv pga gulflaggen in i Parisern men när jag upptäckte att övriga ekipage laddade på så gjorde jag det också. Till saken hör att det var fri sikt där bilen stod samt att den befann sig en bra bit från idealspåret. Kunde därför tillslut kapa ett par tiondelar ytterligare och landade på 1.36.0 vilket gav mig fjärde kvaltid i klassen, endast 7 hundradelar från Ola som hade tredje tid. Stefan var snabbast i klassen och ca 0,9 sek snabbare än mig så jag var fortfarande inställd på att det skulle bli tufft att komma tillräckligt nära honom i resultatlistan.

Race 1
Det var tätt i starten och jag kom upp jämsides med Ola, i den svarta 75:an, in genom första vänstern och låg snett bakom in i Parisern då Henke, i sin vinröda 155:a, kom upp på min högersida. Lyckades dock hålla honom bakom in i chikanen och drog sedan ifrån uppför bakre rakan. Kom ikapp Dagge, i Giuliettan, efter Mjölbykurvan och kunde sedan bromsa mig förbi in i chikanen. Hade sen tight kamp med Ola och vi åkte i bredd genom hela Parisern men jag var tvungen att släppa honom före in i chikanen. Vid bromsningen i Mjölby dök Hindemiths orangea 75:a in och passerade oss båda i ingången av kurvan och jag kunde sen haka på och passera Ola i utgången. Varvet efter låste Hindemith upp (bak)bromsarna rejält i chikanen och fick ett kast ut över curbsen så jag kunde passera.

När jag svängde ut på startrakan kunde jag se en bilklunga i slutet av rakan där Rosell, i den röda 75:an, låg sist och Stefan, i 147 GTA:n, först och jag började direkt jaga för att hinna ifatt dem. Redan efter ett par varv hade jag tagit in rejält på dem och jag började tro att jag skulle kunna komma ikapp samtidigt som jag såg att Rosell bromsade sig förbi Stefan in i Parisern. Fortsatte jaga och kom tillslut ikapp Thorell i den brutala klass 1 Fiat Tipon som verkade ha tappat fart och lämnat en lucka till framförvarande Stefan. Thorell fick dock upp farten igen och vi tog in luckan till Stefan. In i Parisern låstes dock Fiatens hjul och Thorell vände runt ut i sandfållan. Det visade sig senare att motorn skurit. I utgången av chikanen var jag sedan endast en billängd från Stefan men ut på rakan drog den motorstarka GTA:n ifrån. Jag jagade sedan en möjlighet att ta mig förbi men eftersom det var gulflagg runt nästan hela banan fanns det inga möjligheter att passera och jag slutade trea i klassen.

Känslan in i mål var att jag hade kunnat ta mig förbi Stefan om det inte varit för gulflaggorna men de är ju i högsta grad en del av spelreglerna så jag var nöjd med att ta en pallplats och bara vara en placering bakom Stefan vid målgång. Det gav goda förutsättningar till att säkra tredjeplatsen i serien inför sista racet. Satte under racet 1.34.57 vilket var min snabbaste tid för dagen.

Ombordfilm: Race 1



Race 2
Eftersom flera ekipage i klass 1 bröt race 1 var jag fjärde bil totalt i mål och den omvända startordningen innebar då tredje startruta i race 2 för min del. Bland de nio första bilarna på startgridden var det enbart Jens, på plats sex, och Micha, på plats åtta, som inte tillhörde klass 2! Kändes därför som att vad som helst kunde hända i samband med starten och det var både viktigt att inte bli inblandad i någon incident samtidigt som jag inte ville tappa placeringar.

Uppställning inför start


Stefan var snabbt iväg och förbi och vi åkte sedan i bredd genom Parisern där han var före i utgången samtidigt som Rosell passerade. När vi kom ut på startrakan och påbörjade andra varvet hade jag Rosell, Stefan och Fromell framför mig. En bit längre fram låg Ola som då hade första placering i klass 2. Vid inbromsningen till vänstern efter startrakan passerade vi Fromell och Rosell tog sig även förbi Stefan som nu låg precis framför mig. På bakrakan öppnades luckan lite men in i chikanen kunde jag sedan bromsa mig förbi.

Jagade sedan vidare för att försöka komma ikapp Rosell och Ola och kunde på lite håll se Rosell passera Ola vid inbromsningen till Mjölbykurvan. Ut på nästa varv var jag ikapp Ola och började försöka hitta en möjlighet att komma förbi. Jag lyckades sedan ta mig förbi vid inbromsningen till hårnålen, som är mitt nya favoritställe på Mantorp. Just när jag passerat tänkte jag att jag nu fick nöja mig med en andraplats eftersom jag trodde det skulle vara omöjligt att komma ikapp och förbi Rosell som nu hade öppnat en lucka. Insåg dock ganska snart att luckan minskade och tänkte då att jag absolut måste försöka komma ikapp för att kunna försöka utmana om segern. Kämpade i flera varv för att komma tillräckligt nära och på sista varvet bromsade jag mig förbi in i hårnålen. Vi låg tätt genom hårnålen och var ihop litegrann i utgången men jag höll mig framför och tog målflagg som segrare.

Ombordfilm:Race 2



Eftersom batteriet i min Gopro tog slut ett par kurvor från målgång finns inte den sista omkörningen med på min ombordfilm. Man kan dock se de sista svängarna och målgången utifrån eftersom Kenneth Stefansson filmade under dagen.

Klicka för att se målgång Race 2 från läktarplats:
https://youtu.be/SrPV4z3wK3k?t=23m5s

Helt otroligt skön känsla att ta en seger på Mantorp där jag i förväg hade räknat bort mina chanser till pallplats. Extra kul var att jag hade en stor supporterskara på plats som mötte upp när jag rullade in i depå. Denna dag var det som att köra en helt annan bil än jag hade på Kinnekulle. Svalare väder och en helt annan typ av bana bidrog säkert också. Jag hade extremt bra fäste vid inbromsning och jag hade t.o.m lite överstyrt på vissa ställen.



Resultatet innebar att jag efter den sista tävlingshelgen slutade totalt trea i seriesammandraget i klass 2 med endast ett poäng upp till Ture på andraplatsen. Jag är väldigt nöjd med detta resultat med tanke på den misslyckade dubbelhelgen på Kinnekulle och den hårda konkurrensen i klassen som även i år varit den största med totalt 12 olika startande ekipage under säsongen. Grattis till Ola i sin svarta Alfa 75 V6 som säkrade en välförtjänt serieseger!

Kolla hela Kenneths film som fångar en hel del av känslan och stämningen under och mellan racen i depå och på läkarplats inkl förarintervjuer:


_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153



Sweet!

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



matfo skrev:
Lillen skrev:
Gillar dina rapporter.
Och bilen.

matfo skrev:
.....Men eftersom den planerade rejsdagen i mitten av juli på Mittsverigebanan tyvärr fick strykas pga avsaknad av banlicens så blev kom denna dubbelhelg på Kinnekulle att omfatta hela fyra race av säsongens totalt tio....


Vad hade hänt med banlicensen?


Tackar!

Jag har inte alla detaljer ang banlicensen, det kanske faktiskt handlar om tävlingslicens för banan när jag tänker efter.
I stora drag har jag förstått att banan hade fått åläggande från SBF att åtgärda (eller åtminstonde göra en plan för att fixa) vissa säkerhetspunkter. Det handlade om att vissa flaggposteringar står oskyddade ur säkerhetssynpunkt bla. Eftersom detta inte var löst så kunde vi inte köra tävling där i somras vilket var väldigt tråkigt. Jag gillar Mittsverigebanan och tycker det är kul att få åka norrut och tävla som omväxling. När vi kört där tidigare har släkt och vänner från hemtrakten (Övik) kunnat komma och kolla vilket är extra kul.


Hmm , i see.
Har ju varit lite strul med banägaren.
Det två aktiva i detta förut har avlutat sitt involverande pga nån oegentligeheter från han som styr nu.
Och det var dessa två som fixade med licens , säkerhet och besiktning av banan.
Nuvarande skiter i det och kör sitt Onsdagsbus utan SBF.
Tråkigt.

Banan har väl kvar sin licens för träning för Mc och Bil hoppas man.
Hoppas de kommer nån vettig med i gruppen runt banan.
Det var det innan , aktiva och aktiva raceåkare.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1538


Trådstartare
Racerapport från säsongspremiären av CAR Challenge på Gelleråsen den 14 maj

Träningar
Det var en kall (3-8 grader) och regnig dag där det tom kommit snöblandat regn under natten. Trots detta provade jag att köra mina helt nya hårda däck på första träningspasset vilket gav väldigt dåligt grepp på i princip alla sätt.Till träning två skiftade jag därför till mina två år gamla och begagnade mjuka däck och märkte direkt en otrolig skillnad i grepp. Kapade därför tiden ca 5,5 sekunder jämfört med första träningen trots att det var blötare på banan. Hade totalt näst bästa tid efter träningen och hoppades därför att det skulle fortsätta vara blött under resten av dagen. Under det relativt långa uppehållet innan kvalet upphörde dock regnet helt och det började torka upp. Funderade på ifall jag skulle lägga på de hårda däcken igen men beslöt mig ändå för att behålla de mjuka däcken till kvalet.

Kval
Jag var först ut för att försöka få fria varv samt med tanke på att det kunde börja ösregna när som helst, vilket det sedan dock inte gjorde. När jag kom runt till startrakan efter första varvet så såg jag dock de sista bilarna svänga i Trösen så jag insåg att det skulle bli svårt att få fritt framåt. Tog mig igenom lite trafik och satte något ok varv innan det blev mycket trafik igen, tänkte åka in i depå för att kolla däcktryck men insåg att jag inte skulle hinna få något fler kvalvarv isåfall. Fortsatte därför och försökte hitta fritt varv vilket jag gjorde och hade förmodligen ett bättre varv på gång när jag ut på startrakan hann ifatt Pierre, som höll undan fint, samtidigt som jag såg Bennys bil stå snett vid sidan av banan strax innan mållinjen. Fick därför släppa av på farten innan mållinjen för att inte riskera något. Min bästa tid vad 1.21.26 vilket gav andra kvaltid i klass II, 0,5 sekunder efter Stefan i sin 147 GTA och femte tid totalt.



Race 1
Efter mycket funderingar valde jag att behålla min mjuka däck till racet fast det torkat upp en del. Prognosen sa dock att det skulle komma mer regn under eftermiddagen, vilket jag hoppades på. Det kom också lite försiktigt regn i omgångar en stund innan lineup vilket såg hoppfullt ut. Stefan som såg ut att vara min främsta konkurrent för dagen hade lagt på nya hårda däck. Gissade att han möjligen skulle ha svårt att snabbt få upp temperaturen i däcken och jag antar att så var fallet eftersom han snurrade två gånger på formationsvarvet. Detta syns på ombordfilmen (sorry Stefan) och visar hur knepiga förhållanden det var även om det ser rätt torrt ut. Vid starten insåg jag därför att min chans var i början när jag förmodligen skulle ha bättre grepp. Lyckades också passera Stefan i första kurvan och jag såg i backspegeln att ett par andra bilar också kom mellan oss. Försökte sedan hålla så bra fart som möjligt men mot slutet av loppet börjar mina däck gå varma och jag tappar grepp och fart. I backspegeln ser jag dock Stefan närma sig med stormsteg. Lyckas trots detta hålla mig före och tar målflaggan som segrare i klass II med en billängds marginal.

Ombordfilm race 1



Race 2
Återigen funderade jag på däckstrategin men beslutade mig för att behålla mina mjuka däck även under race 2 fast det inte regnade. Jag visste också från första racet att jag skulle ha bättre grepp från början tack vare den låga temperaturen. Därför var min strategi att återigen försöka köra om Stefan under första varvet. Eftersom vi har omvänd startordning för de sex första från race 1 stod Stefan i pole och jag snett bakom. Omedelbart bakom oss hade vi fyra snabbare klass 1-bilar vilket innebar att det kunde bli trångt in i första kurvan. Bestämde mig för att försöka hålla mig nära Stefan och hoppas få en lucka för att smita förbi. Det lyckades dock inte men vid första inbromsningen till Ejes kunde jag bromsa senare och ta mig förbi på insidan. Det kom även andra bilar mellan oss så jag fick en liten lucka. Senare i racet har dock Stefan fått upp farten och passerar mig enkelt på startrakan. Jag lyckas dock behålla kontakten och när Stefan sedan missar inbromsningen vid Ejes, tvingas han ta escape road och jag passerar och får återigen en lucka. Med endast ett par varv kvar känner jag att däcken börjar ge upp eftersom det fortfarande inte regnat och det är väldigt torrt på banan. Framåt ser jag att jag har en del varvningar och bakåt ser jag Stefan närma sig otroligt snabbt. På sista varvet hann jag bli stressad och frustrerad när jag inte hittar någon snabb väg förbi vid en varvning i Esset och i Ejes är Stefan sedan ikapp. Lyckas dock hålla honom bakom under resten av varvet och tar målflaggan i dagens andra race som segrare i klass II, även denna gång med en billängds marginal.

Ombordfilm race 2



Starten och första varvet från läktaren race 2





Sanslöst nöjd med premiären såklart! Nästa racehelg blir på Rudskogen den 18 juni, ser fram emot att köra där igen. Fantastiskt trevlig bana!
Innan dess ska jag montera den andra kolfiberdörren, hann bara med den på förarsidan då jag fick hem dem på onsdagen före premiären.
Ska även försöka hinna cornerweighta och kolla hjulvinklar ordentligt samt köpa lite nya mjuka däck. Vänster fram har inget mönster alls kvar efter helgens körning.

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1538


Trådstartare
Racerapport Rudskogen 2016-06-18
Såg fram emot att få köra på Rudskogen igen, senast (och enda gången) var 2012 då vi körde en racedag här. Var tyvärr lite dubbelbokad denna helg då jag redan långt innan racekalendern spikades hade köpt biljett till Iron Maiden på Ullevi på fredagen.
Löste den transportlogistiska utmaningen genom att ta vägen förbi Rudskogen på fredagen så jag kunde lasta av och lämna släp på banan.

Avlastad


Sedan åkte jag vidare till Göteborg, kollade på en grymt bra konsert, och åkte sedan tillbaka på natten mot lördag. Huvudet landade på kudden på hotellrummet i Sarpsborg strax innan 02.00 och sedan ringde väckaren 06.40. Frukost kl 7.00 och sedan åkte jag till banan i god tid innan förarmöte kl 8.30.

Dags för förarmöte


Träningar
Denna dag skulle vi få tre träningspass innan kvalet vilket var tacksamt på denna utmanande bana. Ut på första träningen tycker jag å ena sidan att banan såg ut som jag mindes den men å andra sidan var det svårt att hitta runt. Kände också att detta skulle bli en svettig dag, det var redan rejält varmt.

Såg på laptimern under både pass ett och två att tiderna gick neråt och i sammanställningen var jag oväntat snabbast av klass 2-bilarna med 1.44.7 mot Stefan som var närmast efter på 1.45.3. Under tredje träningspasset kom jag dock inte ner på samma tider och var rejält frustrerad när jag rullade in i depå efter avslutat pass med 1.45.6 som snabbaste tid.

Hade en svag förhoppning att även de andra skulle haft problem att sänka tiderna i den tilltagande värmen men det visade sig att de hade tagit stora steg framåt och jag var nu ca 2 sek långsammare än både Stefan och Mikael framför som båda låg på 1.43.7, endast 18 hundradelar från varandra.

Kval
Till kvalet bytte jag till nya bromsbelägg fram för att få lite bättre känsla i bromspedalen. Försökte ladda hårdare och köra bättre spår men lyckades inte komma under 1.45.1 vilket gav tredje kvaltid i klassen med både Mikael och Stefan ca 2 sek före. Bakåt hade jag ca 1,7 sek till Ola på fjärde kvalplats i klass 2.

Race 1
Våra norska kollegor kör rullande start på sina tävlingar så vi gjorde också det denna dag. Vi har aldrig gjort det tidigare men jag fick möjlighet att träna på det tillsammans med MX5-Racing Club på en träning tidigare i vår.

Jag gjorde dock en missbedömning och lade i fyran precis innan fältet var tvungen att sakta in lite före lamporna släcktes. När starten sen gick hade jag för hög växel i förhållande till farten och blev omkörd av ett par bilar, däribland Ola. Lyckades ta mig förbi Henrik ganska snabbt och kom ifatt Ola som jag kunde bromsa mig förbi in i kurva 10.

Därefter försökte jag ta upp jakten på Stefan men hade helt enkelt inte tillräcklig fart så jag hamnade efter ett par varv i "ingenmansland" med Stefan långt framför och Ola en bra bit bakom. Tog sedan målflagg som trea.

Ombordfilm: Race 1



Race 2
Eftersom vi vänder på de sex första positionerna inför starten i race 2 fick Ola starta i pole och jag i andra startposition. Försökte vara med bättre denna gång och startade på treans växel. Kom därför iväg bättre men blev snabbt passerad av Jens på insidan och kom sedan ut ur första kurvkombinationen i bredd med Mikael som var före ner i Angsten.

Försökte sen ta mig förbi Ola och lyckades även denna gång bromsa mig förbi in i kurva 10. Stefan tog sig sedan om mig på väg ner mot Angsten och då var Ola rätt nära bakom. Micha, som startat sist, tog sig dock förbi honom och körde sedan om mig innan inbromsningen till kurva 10. Fokuserade då på att öppna en lucka till Ola vilket jag lyckades med och såg sedan även i detta race Stefan och Mikael försvinna framåt.

Efter några varv såg jag att Stefan tagit sig förbi Mikael så jag gissade att han gjort ett misstag någonstans. Detta höll i sig resten av racet och jag tog mig även denna gång i mål som trea.

Efter prisutdelning och lastning bar det av hemåt. Med tanke på schemat de senaste 36 timmarna trodde jag att jag skulle få kämpa med tröttheten men det gick faktiskt bra, kanske tack vare en del energidryck, och jag var tillbaka hemma kl 01.00 natten mot söndag.

Ombordfilm: Race 2



Parc fermé


Summering
Jag hade stora förväntningar på Rudskogen som bana då mina intryck från förra besöket var att det är den bästa banan i Norden. Dessa förväntningar uppfylldes och våra norska kollegor bjöd på ett väldig bra arrangemang samt fint och varmt väder.

När det gäller resultaten så hade jag redan i förväg räknat ut att jag skulle få svårt att hänga med Mikael och Stefan. Dock hade jag nog inte räknat med att det skulle vara så stor tidsskillnad som det visade sig vara. Mest frustrerande var ändå att jag satte min bästa tid under andra träningen och att jag sedan var ganska långt ifrån den.

Sammantaget är jag ändå nöjd med mina två tredjeplatser men det är klart att det var lite surt att Stefan tog över serieledningen tack vare att han vann race 2.



Ser redan fram emot nästa tävlingsdag, fredagen den 8 juli på Kinnekulle, då vi faktiskt redan är mitt i säsongen. Enligt förhandsinformationen kommer vi där få sällskap av ytterligare en Abarth på startgridden vilket ska bli väldigt kul.

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Abarth 500 Assetto Corse -11 CAR Challenge klass III (Såld)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
6 besök senaste veckan (53326 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande