Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 -96, till Salu | 1, 2, 3 ... 26, 27, 28 >> 20 besök senaste veckan (289125 totalt) |
Nuvarande spec längre ner i detta inlägg.
Efter många år med Golfen ( https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Det är en M3:a med 3,2-litersmotorn i den inte allt för vanliga färgen Barbadosgrön, mig veterligen finns bara två stycken M3:or i denna kulör i Sverige. Lite kuriosa: Enligt produktionslistor tillverkades bara tre st 3,2:or i denna färgen och min är den enda med den tvåfärgade inredningen i matchande färg. Övrig rolig utrustning vid köpet: * Aluminiumdörrar * Scorpion cat back-system. * Främre fjäderbenstag. * Mockaratt. * AC Schnitzer pedaler och växelspaksknopp Väghållningsmässigt sitter det idag ett ställbart (höjd + hårdhet) chassi från KW, bakre dämparna är dock utbytta till Bilstein. Inom kort ska främre topplagringar från Millway monteras. Främre länkarmsbussningarna ska bytas till delrinbussningar då dessa ändå behövde bytas. Individualutrustad med bla gröna inlägg i stolarna. Den underbara motorn ________________________________________________________________________________________ Nuvarande spec (2023): Chassi KW Clubsport med hårdare fjädrar. Rollcenterkit 20mm spacer med förlängda pinnbultar från Spacer.se. Millway främre fjäderbenslager. Millway främre förstärkningsplattor. Millway excentriska främre bärarmsbussningar. Millway bakre fjäderbenslager. Millway bakre länkarmsbussning med led lager. Strongflex-bussningar i bakre subframe och diff. H&R krängningshämmare. Turner Motorsport bakre camberstag. Främre fjäderbensstag. X-brace (undre förstärkningsstag). Chassit invägt (cornerweight). Hjulvinklar anpassade för bankörning. Styrning Gummibussning i rattstången utbytt mot ledlager i stål. Millway styrutslagsbegränsare. Bumpsteer kit. 30% kortare utväxling. Bromsar Fram: Bromsskivor från E46 M3 CSL. Porsche 4-kolvsbromsok. Carbotech XP8 bromsbelägg. Stålomspunna bromsslangar Bromskylningsslangar från front till centrum av skivorna. Bak: Slitsade skivor. Stoptech bromsbelägg. Stålomspunna bromsslangar Motor Bänkad till 340 hk. Se film på sidan 27. Camko trimkammar 284° Grupp N-mappad styrbox. Kolfiberinsug. Hårdare motorfästen Luftintag till luftfilter från dimljuskåpa. Milltek sportsystem inkl katalysatorer. Dubbla bränslepumpar för att motverka "fuel starvation" i kurvor. Oljetermostat ersatt med "diverter valve". Bortplockad luftpump med anpassad mjukvara i styrbox. Transmission Renoverad diff med snabbare utväxling (3,64) samt mer bromsverkan (4 lameller istf 2). Renoveringen gjord av Mobimech. Lättat enkelmasse-svänghjul Förstärkt koppling UUC short shift. UUC växellådsfästen. UUC pedalstopp. Stålomspunnen kopplingsslang. Inredning Borttaget baksäte. Registreringsbesiktigad med halvbur. Sparco Corsa på förarsida med Fartfabriken stolsunderrede. Sparco Rev på passagerarsida med Sparco stolsunderrede. RRS 6P-bälten. OMP Superquadro mockaratt. AC Schnitzer pedaler och växelspaksknopp. Kaross Aluminiumdörrar. Kolfiberhuv. Skärmbreddare. AC Schnitzer style frontspoiler Egengjord frontsplitter som även går under bilen. GT-vinge med förhöjningsblock. Dimljus ersatta med kåpor. Däck & Fälg Ström Wheels - 10x18 ET20 med Toyo R888R 265/35-18 Japan Racing JR3 - 9,5X18 ET22 med Toyo R888R 255/35-18. XXR 527 - 9,75x18 ET20 med Federal 595 RS-R 255/35-18 _________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 Till Salu |
||
_________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||
Tack tack Christian
Idag var det dags för lite uppfräschning av fjäderben samt montering av Millway topplagringar. Hämtade också ett paket från PEAN. Leveranstiden kan man inte klaga på, beställde i onsdags och kunde hämta dem i torsdags. I paketet låg även en godispåse med Ahlgrens Bilar, perfekt när blodsockernivån sjunkit efter några timmar i garaget _________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 Till Salu |
||
Ser riktigt fin ut!
Får hoppas det blir mycket banköra med den nu. =) Jag bytte ju fjädrar på min kw sats till hårdare diton då jag trodde original skulle bli för mjuk för enbart bankörning. Nu testade jag ju aldrig original, men hur upplevs den tycker du? Efter flera eftersökningar så fick jag iaf fram att original kw fjädrarna låg på 70nm i fram och 84nm i bak (om man nu kan räkna så på progresiva fjädrar?) |
||
MrDanger: Japp, framfjädrarna är iaf 70 N/mm, bakfjädrarna visste jag ej så det var ju bra info! Det är ju lagom hårt för gatåka iaf På bana misstänker jag att det är i mjukaste laget. Såg idag när jag hade isär den andra framdämparen att den läckte och var mycket mjukare än den andra dämparen, det kanske blir uppgradering av chassit till nästa säsong. Kanske går de att renovera för en rimlig slant?
Niklas: Helt obefintligt _________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 Till Salu |
||
Lillen: Japp den ska bli rolig att leka med, härligt att du gillar färgen också
Innan jag köpt bilen, i början av mars, beställde jag en halvbur från Wiechers som dök upp i dagarna. Så nu har jag nått att pyssla med i helgen _________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 Till Salu |
||
DuCCe: Jag kollade med KW i Tyskland om de dämparna jag hade gick att renovera men eftersom de var så gamla gick inte detta, alternativet är att byta ut båda framdämparna till nya kompletta fjäderben istället. Vilket inte känns så aktuellt då styckpriset på dessa är drygt 6000 kr.
Jag har eventuellt fått tag på en uppsättning begagnade Ksport Circuit dvs modellen som är anpassad för banåkning. HR eller Bilstein-kitten (PSS9) ska ju vara bra, har du tänkt köra med original fjäderhårdhet på dem i så fall eller byta till något hårdare? _________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 Till Salu |
||
Efter två produktiva helger börjar den där goa banbilskänslan infinna sig. Halvbur, stolar och bälten har monterats.
Det som jag trodde skulle bli jobbigast att montera, buren, gick väldigt lätt faktiskt. Och det som jag trodde skulle vara mest bolt on, stolarna, var nog det som tog längst tid. Sparcounderredena som jag hade visade sig inte lira 100% med förarstolens sidofästen. Jag använder Sparco Corsa på förarplatsen och Sparco Rev på passagerarplatsen. Rev-stolen är bottenmonterad och funkade rätt bra även om den kom något för långt fram. Corsan kom däremot för långt fram, för högt och för nära dörren. Lösningen blev Fartfabrikens underrede som löste alla problem; stolen kom lägre och längre bak samt gick att justera mer i sidled. Golfen fick släppa till bältena, 6-punkt på förarsidan och 4-punkt på passagerarsidan. Dessa monterades med FIA-plattor. Originalbältenas fäste fick modifieras för att komma runt buren. Let the games begin! _________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 Till Salu |
||
_________________ Mvh/Micke Regnell |
||
Ja just nu händer det inte mycket med golfen...men till vintern blir det golfmek igen!
BMWSC, det är alltså klubben som gäller? En fråga ang. SBF-licensen: måste man "köra upp" för att få den? Jag har bara kört med engångs SBF-licenser samt SMA förut. _________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 Till Salu |
||
Inte "köra" men ja, licenskurs gäller. Datum att välja på https://rejsa.nu/Bankalender.asp?bil _________________ Magnus Thomé |
||
Första banträffen med Beemern börjar närma sig, Mantorp med Bimmers of Sweden. Hmm, kanske dags att provmontera banåkafälgarna, Rondell krysseker 8,5x17. ET 13 kan ju göra livet för skärmkanterna lite spännande...löses nog med en rejäl portion camber?
Är det någon mer än jag från Göteborgstrakterna som kör upp okristerligt tidigt på lördagsmorgonen? _________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 Till Salu |
||
Ja de går att få på dom, man får valsa skärmen rätt bra å så mycke camber man vågar för däcken. Hur breda däck ska du köra? Kör själv samma dim på fälgar å har 240 breda slicks, de går fritt, nästan iaf. Btw, ses på lördag då! _________________ Torbjörn Nyberg |
||
Minns inte sorry. Kolla med Stefan Toth eller kanske Måns som brukar ha järnkoll. _________________ Magnus Thomé |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 -96, till Salu | 1, 2, 3 ... 26, 27, 28 >> 20 besök senaste veckan (289125 totalt) |