Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -96 - Uppgraderad diff.
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 26, 27, 28   >>
33 besök senaste veckan (285002 totalt)
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Kul att Ringtaxin blir av! Nästan så att man skulle åka med själv

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1567



Det tycker jag du ska göra

Men för din son så blir det nog inte coolare än att åka med pappas räcerbil tror jag thumbs up

_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111



GTIDave skrev:
Tips är alltid välkomna thumbs up

Knutan blir det ja, åker nog dit med hela familjen. En tur på banan när det är familjekörning står högt upp på önskelistan hos äldsta grabben.


K_1_M skrev:
Tänkte tipsa om att det erbjuds "Ringtaxi" med ett antal Cupbilar med!


Innan du berättar för äldsta grabben att han skall få åka ringtaxi så kolla hur det är med åldergränser, jag vet inte hur upplägget är med BMW Sport Club, men när jag har åkt ringtaxi tidigare så har det krävts "prova på licens" och de har säkert någon åldersgräns från SBF.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Det är mest frugan jag har i åtanke när det gäller Ringtaxin Pojken är bara fem år så han får allt vänta med att åka bana "på riktigt". Men det tjatats friskt om racebilar och crossar redan nu vill jag lova thumbs up

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Oljefilterhuset är en rätt bastant pryl som sitter med 8 skruv, sex från sidan och två framifrån. Generatorn togs bort för att komma åt skruvarna från sidan. När väl alla skruv var borta var det inga problem att få loss oljefilterhuset.



Termostaten med tillhörande fjäder sitter under en låsring och bricka. Termostaten och fjädern ersattes med divertern och monterades tillbaka på samma sätt med bricka och låsring.









Nya remmar monterades, remmen som driver fläkt, generator och servopump heter 5PK x 1515. Luftpumpen är bortkopplad och därför kan inte originalstorleken 5PK x 1125 användas utan en kortare rem 5PK x 890 måste användas.

Nya packningar: Mellan block och oljefilterhus, mellan oljefilterhus och oljerör samt till insuget.



Oljetermostaten lades i kokande vatten för att kolla funktionen. Utstick i rumstemperatur ca 13mm, utstick i kokande vatten ca 26mm. När den är monterad i oljefilterhuset håller fjädern emot så resultatet kanske inte går att jämföra riktigt men termostaten rör på sig i alla fall. Vilket borde indikera på att den faktiskt fungerar.





Hur resultatet i verkligheten blir får vi se på lördag, är oljetempen fortfarande hög så är det nog själva oljekylet som behövs bytas. Time will tell!

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



GTIDave skrev:
Luftpumpen är bortkopplad...


Har du gjort detta? Isåfall får du gärna berätta hur man gör nästa gång vi ses.

Lycka till på lördag!

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Det är inte jag som gjort det så jag vet inte anledningen till det, om det är pga att den varit trasig eller för att spara effekt. Själva pumpen sitter fortfarande kvar men jag valde att låta den vara förbikopplad även i fortsättningen. Den ska så småningom tas bort och anslutningarna ska pluggas ordentligt.

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Skulle bara småjustera några saker innan lördagens körning på Kullen, och det var kanske tur det! När jag skruvade åt de främre hjulbultarna var det en av dem som bara gick runt. 17.30 var klockan och det är semestertider. Som tur var hade Schmiedmann här i Kungsbacka öppet och hade dessutom ett hjulnav liggandes. Så nu har man att göra imorgon också...hoppas verkligen inte att någonting strular när jag ska byta detta men det ska väl vara ganska straight forward hoppas jag.

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Hoppas det löser sig smidigt så ses vi på lördag! Har också haft lite att stå i, har bytt batteri i däcktrycksmätarn.
Så nu är man redo

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Värst vad du ligger i!

Jodå, visst löste det sig allt. Efter att ha sett en "how to"-film på tuben så visste jag vad som komma skulle och arbetet gick rätt fort. Största farhågan var väl egentligen att få bort centrummuttern som kan sitta riktigt hårt. Ett kralligt hylshandtag med förlängare gjorde processen kort. Tur man har välutrustade garagegrannar

Hjulnavet borttaget.



Bromsskivan var svår att separera från hjulnavet så jag drog ut hela paketet. Väl på arbetsbänken var det bara att knacka loss.



Nya navet monterat.





Och voila, redo för helgens drabbningar, Kullen nästa!


_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1063



Se nu till att köra 59:xx

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Härligt David!
Då ses vi imorrn, ska bli redigt skoj!

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581



Härligt!
Lycka till imorgon!

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1063



Hej.
Hur gick det i lördags?
Bättre när det inte var tokvarmt?

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Två frågor skulle besvaras denna dag: skulle oljetempen ligga lågt och skulle jag lyckas köra under minuten? Det blev ett ja och ett nej på de frågorna.

Dagen började sedvanligt med de nästan två timmarna till Kullen. Körde upp själv denna gång men väl däruppe väntade Daniel, Jim, Matz och Viktor som landat redan på fredagskvällen. För Matz och Viktor var det premiärkörning med deras långloppsbil, aka "Vilma" och första gången på Kullen för Viktor. Efter att ha kört några pass själv lånade Matz min bil, dels för att visa mig sina spårval men även för att coacha Viktor. Vilma med förare skötte sig med bravur och de får lycka till i sina kommande långloppssatsningar! Själv hittade jag några annorlunda spårval där det kanske skulle gå att tjäna tid. Att mer distinkt och med mer stödgas svänga in mot apex testades också vilket i vissa svängar minskar understyrningen. Denna typ av insvängning känner jag mig mer bekväm med nu än förra året då bakhjulsdrift var nytt för mig.

Framåt eftermiddagen började det glesna bland bilarna på banan och det var dags att addera ytterligare lite attack till de nya spårvalen för att på riktigt se om de var snabbare. Sista 45 minuterna var det i princip nonstop-körning med undantag för lite tankning. Hur stod det till med oljetempen? Jo mycket bra faktiskt, den låg mellan 100-110° även under de sista långa passet. Nu var det inte jättevarmt ute, runt 20°C men jag tror ändå att divertern istället för termostaten gör nytta då jag tidigare legat upp mot 130° vid samma förhållanden. Tummen upp för denna pryl alltså.

Eftersom svaret blev ja på om oljetempen ligger lågt blir ju svaret nej på om jag lyckades med subminuten. 1:00,46 blev bästa tiden för dagen vilket var lite surt. Denna tid sattes dock på ett varv där jag var tvungen att släppa av något för att passera en bil. Men, liksom förra gången blir det låga tiderna allt fler, en hel del på 1:00,xx och väldigt många 1:01,xx så det går framåt i alla fall Virtual best enligt Harrys ligger på 00:58,58 så med lite mer jämnhet på varven så ska det nog gå vägen!

Tack VWCS och Audi Clubsport för ännu en grym dag på Kullen!

Film med det snabbaste varvet.



Några bilder från dagen. Janne Jumisko och Jim Magnusson bidrar med några bilder thumbs up


















_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Gött att oljan är stabil nu thumbs up

Med tanke på hur mkt den e36an sinkade dig på snabbaste varvet så borde 59an komma snart...

Inte före mig helst

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581



GTIDave skrev:
Virtual best enligt Harrys ligger på 00:58,58 så med lite mer jämnhet på varven så ska det nog gå vägen!

Jag hade lite lätt ångest över att jag valde en stackars konbana istället för detta, det ser ut som ni hade en riktigt go dag! (Det hade iofs jag med )

Det jag funderade över är att du kört banan mycket, kör bra, jämna och fina varv... Ditt Virtual Best kan inte stämma , så mycket tid sumpar du inte här och där. Det känns som det kan bero på att du inte har GPS-puck och det blir lite fel (eller enstaka fel) när Harrys interpolerar splittiderna, lite upp och lite ner.

Jag har bästa 1:00.89 och Virtual Best 1:00.74.
Investera i en puck!

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Jag läste att det gick bra runt konorna thumbs up Men du hade haft roligare med oss

Jag har analyserat mina varvtider och som exempel kan vi ta den första mellantiden som oftast ligger på 22,6 +/- några tiondelar (vissa varv långsammare pga någon miss). 1 varv av 10 kan den ligga ner mot 7 tiondelar snabbare. Detta gäller även för de andra två bansektionerna. Så om vi utgår från att Harry mäter rätt så är det inte så att jag sumpar tid utan snarare att jag ibland kör snabbare än ett normalvarv. Tror jag iaf...

Det kan ju även vara så som du säger Niklas och som även nämnts förut att den inbyggda GPS:en inte är tillräckligt bra. Så en riktig GPS-puck är nog inte så dumt! Vad ska man använda för typ/modell för att den ska vara kompatibel med Android och Harrys? Kommunicerar de via blåtand?

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



GTIDave skrev:
Jag läste att det gick bra runt konorna thumbs up Men du hade haft roligare med oss

Jag har analyserat mina varvtider och som exempel kan vi ta den första mellantiden som oftast ligger på 22,6 +/- några tiondelar (vissa varv långsammare pga någon miss). 1 varv av 10 kan den ligga ner mot 7 tiondelar snabbare. Detta gäller även för de andra två bansektionerna. Så om vi utgår från att Harry mäter rätt så är det inte så att jag sumpar tid utan snarare att jag ibland kör snabbare än ett normalvarv. Tror jag iaf...

Det kan ju även vara så som du säger Niklas och som även nämnts förut att den inbyggda GPS:en inte är tillräckligt bra. Så en riktig GPS-puck är nog inte så dumt! Vad ska man använda för typ/modell för att den ska vara kompatibel med Android och Harrys? Kommunicerar de via blåtand?


Jag kan varmt rek. denna puck som är snabb stabil och jävligt kompatibel med allt.
rätt pengar, snabb lev och fraktfritt. Dom jobbar med blåtand JA!

http://www.ebay.de/itm/Qstarz-BT-Q818XT-10Hz-High-Speed-Bluetooth-GPS- . . . .

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581



GTIDave skrev:
Jag läste att det gick bra runt konorna thumbs up Men du hade haft roligare med oss

Jag har analyserat mina varvtider och som exempel kan vi ta den första mellantiden som oftast ligger på 22,6 +/- några tiondelar (vissa varv långsammare pga någon miss). 1 varv av 10 kan den ligga ner mot 7 tiondelar snabbare. Detta gäller även för de andra två bansektionerna. Så om vi utgår från att Harry mäter rätt så är det inte så att jag sumpar tid utan snarare att jag ibland kör snabbare än ett normalvarv. Tror jag iaf...

Det kan ju även vara så som du säger Niklas och som även nämnts förut att den inbyggda GPS:en inte är tillräckligt bra. Så en riktig GPS-puck är nog inte så dumt! Vad ska man använda för typ/modell för att den ska vara kompatibel med Android och Harrys? Kommunicerar de via blåtand?

Det var riktigt kul, får hitta på något inför nästa gång så jag kan rycka ifrån lite i tabellen.
Men jag saknade er och kullen!

Jag tror inte du kör så mycket ojämnare än mig, mina 15 hundradelar mot dina närmare 200.

Min puck funkar kanon men e lite äldre och 5Hz så det är inget att satsa på nu. Finns en uppdaterad likadan XGPS160 med 10Hz men den kan jag inget om. Johan är nog bättre uppdaterad. På Harrys hemsida finns rekommendationer också.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1567



jag har X160 pucken och den är kanon thumbs up

_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -96 - Uppgraderad diff.
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 26, 27, 28   >>
33 besök senaste veckan (285002 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande