Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -96 - Uppgraderad diff.
<<   1, 2, 3 ... 23, 24, 25, 26, 27, 28   >>
32 besök senaste veckan (285001 totalt)
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Christian: det måste jag göra, du kör ju ikapp mig

Blixten: Euromaster i Kungsbacka har ställt bilen de sista tre gångerna. Man får nämna att det är en inställning utöver det vanliga då det tar mer tid.

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Kinnekulle bjöd (som vanligt) på bra väder, att det skulle bli sol och varmt var ju dock ingen högodsare denna sommar. Beastlab stog för träffen denna dag och det flöt på bra. Open Pit gjorde att man kunde köra non stop om man ville. Ca 115 varv blev det för egen del, hade jag haft mer soppa hade det säkerligen blivit några varv till, jag var ändå nöjd då värmen började göra sig påmind.

Jag glömde faktiskt helt bort att ta bilder men det fanns några fotografer runt banan, tack Robin Söderblom för bra bilder.





Nu blir det att ladda om inför BMWCS på Knutan, en tvådagarsträff med bankörning, utställningar, familjekörning och BMW Cup. Ska bli kul!

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1063



GTIDave skrev:
Christian: det måste jag göra, du kör ju ikapp mig

Tror bara du gasade halvgas...



_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Tvådagarsträffen var som vanligt ett trevligt arrangemang av BMWCS och den nu nystartade motorsport-sektionen. Många bekanta ansikten och en hel del nya. Som brukligt var det att stiga upp tidigt för att köra de ca två timmarna till Knutstorp, jag och Michael träffades i Fjärås 05.30 för att vara nere i god tid.

Fösta anhalten; tankning av både bilar och förare.



Uppställning i depåområdet.





Lördagen bjöd på några åskskurar, här började det vräka ner precis efter starten för BMW Cup. Kan nog ha varigt lite väl spännande för de bilar som körde på slicks.



Vi hade bokat boende på Hanksville farm, ett ställe som låg ca 15 min från banan. Mysigt ställe som har en del motorträffar, både för bilar och MC.





Körningen flöt på bra i stinter om 15-20 minuter. Prova på-förarna i en grupp och licensförarna i den andra gruppen. Det optimala hade väl varit att blanda grupperna dag två och köra "Open Pit" men tyvärr går ju inte detta pga licensreglerna. Ett förslag för kommande träffar är att köra 30 minuters-pass då det blir lite väl hoppigt med de korta passen.


_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Avslutar banåkasäsongen med några bilder från VWCS på Kullen, en träff som samkördes med BMW Club Sweden och Audi Clubsport. Tack till Addes Foto för bilderna.

I vinter blir det översyn av drivlinan, svänghjulet ska bytas mot ett enkelmassigt och bakvagnsbryggan ska få nya bussningar. Det blir säkert nått mer som behöver bytas eller renoveras när man ändå är där och river, diffen behöver en ny packbox tex.






_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Kul att ses live med!

Själv var jag lätt missnöjd över dagen.
Men fick ju åka lite iaf efter några års vila.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Ja det var kul att ses, strongt av dig att komma ända ner hit och köra. Lirade inte bilen som den skulle?

Nu är bakvagnen nere, en av bussningarna hade gett sig totalt vilket kan ha gett upphov till det knäppande ljud jag haft från bakvagnen vid lastväxling från vänster till höger och vice versa. Nu ska delarna demonteras och få sig en ordentlig tvätt först och främst.




_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Tomt var det här. Även växellådan nertagen för kopplings och svänghjulsbyte. Dubbelmassesvänghjulet har glappat rejält det senaste, nu blir det byte till ett lättat enkelmassesvänghjul.

Växellådans skruvar mot motorn var inte helt lätta att komma åt, speciellt de två översta. Dessa fick jag nästan i blindo hitta och lossa. Insuget togs bort för att se bättre samt att få bättre ljus. En 3/8"- förlängare kombinerat med en låååång 1/2"- förlängare användes för att komma åt och kunna jobba bakom växellådan. Till skruvarna användes E10, E12 samt E14-hylsor









_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Funderar på vilken koppling jag ska köra med. Har kollat på en förstärkt S50 Sachs tryckplatta tillsammans med en organisk fjädrad lamell eller en sk Sachs 765 tryckplatta kombinerat med samma lamell. Lättat enkelmassesvänghjul till båda kombinationerna. Nån som kört med något av detta och har tankar hur det fungerar? Trögare koppling på 765-plattan tex?

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1048



Vilket svänghjul ska du använda? M20?

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Svänghjulen det lutar åt är från DLI Teknik. Man kan köpa en sats där svänghjulet är anpassat till kopplingen.
Exempelvis http://www.dli-teknik.se/index.php?section=products&subsection=7&a . . . .

Motorn är hyfsat original, inga större effektökningar att ta hänsyn till. +20hk kanske. Kör mestadels bana men vill inte ha bilen för extrem då det även blir några glassätarturer samt körning till och från banorna.

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
borjesson.f
Säffle
Här sen Dec 2012
Inlägg: 113



GTIDave skrev:
Svänghjulen det lutar åt är från DLI Teknik. Man kan köpa en sats där svänghjulet är anpassat till kopplingen.
Exempelvis http://www.dli-teknik.se/index.php?section=products&subsection=7&a . . . .

Motorn är hyfsat original, inga större effektökningar att ta hänsyn till. +20hk kanske. Kör mestadels bana men vill inte ha bilen för extrem då det även blir några glassätarturer samt körning till och från banorna.


Med din effekt skulle ett 618 alternativ förmodligen fungera ypperligt.
Nackdelen är väl att startmotorn behöver bytas pga annan startkrans, samt att om du kör på 765 så har du en hel del att växa i om du skulle vilja öka effekten nån gång

_________________
Filip Börjesson

Min Facebooksida där bygget uppdateras
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



Kan man inte få lite varvtider/loggar att kolla på? thumbs up

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1567



Jag tycker att du ska skippa en fjädrad lamell, Smak och tycke såklart men jag ser ingen anledning till att du ska ha en fjädrad. Jag körde med det en gång i tiden och det höll inte. Fjädrarna brast till slut och skapade tråkigheter.

_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
Högås
BORLÄNGE
Här sen Aug 2018
Inlägg: 36



Jag har 765 platta med org lamell, Alu svänghjul. Fungerar bra att åka till och från jobbet med 404whp.
Tror svänghjulet heter Findeza eller nått åt det hållet iaf.
Bil Bmw M3 e36

_________________
Christoffer Högås
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Vill nog hålla mig till 240mm som är originaldimension. Finns det några fördelar med att använda mindre storlekar? Sachs 618 är väl 228mm?

Varför fjädrat centrum? Jag inbillar mig att det kan vara bra ur NVH-synpunkt att ha något som kan absorbera vibrationer. Nu när jag inte kommer ha det i svänghjulet.

Högås: Det låter bra! Har hört att den tryckplattan är något tungtrampad, något du upplevt?

Newberg: det finns lite filmer här och var i tråden

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
conman
Sunhultsbrunn
Här sen Apr 2012
Inlägg: 77




_________________
Carl Oskar Nordstrand
http://contune.se
Citera
Högås
BORLÄNGE
Här sen Aug 2018
Inlägg: 36



GTIDave skrev:
Vill nog hålla mig till 240mm som är originaldimension. Finns det några fördelar med att använda mindre storlekar? Sachs 618 är väl 228mm?

Varför fjädrat centrum? Jag inbillar mig att det kan vara bra ur NVH-synpunkt att ha något som kan absorbera vibrationer. Nu när jag inte kommer ha det i svänghjulet.

Högås: Det låter bra! Har hört att den tryckplattan är något tungtrampad, något du upplevt?

Newberg: det finns lite filmer här och var i tråden



Det är inte så farligt, nu minns jag inte hur org känns då det är väldigt många år sen jag bytte.
Men den är tung, så sitta i bilköer är ju inte så skoj. Men då jag bor i Dalarna så är det inte så ofta!
men använder bilen varje dag på sommaren till och från jobbet m.m

_________________
Christoffer Högås
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363



Kör 765.

618 är förjävla tungtrampad.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Doggelol
Gävle
Här sen Nov 2017
Inlägg: 130



Jag skulle rekommendera ett svänghjul som är singelmassigt, men ändå har samma utformning som ett dubbelmassigt - dvs tjockare. Annars får man köra en ghetto-lösning på med att förlänga pinnen till slavcylindern, eller sätta en spacer bakom urtrampningslagret - Man får fel vinkel på kopplingsarmen, förlänger man slavcylindern, finns risken att kopplingsarmen tar i tryckplattan.

Exakt dessa problem har jag på min bil där tidigare ägare har monterat M20svänghjul - Har löst det med lite pillande tillfälligt, men en 100% lösning är nog att köpa ett modellanpassat svänghjul.

Tex detta: https://www.driftworks.com/driftworks-bmw-e36-m3-s50-lightweight-chrom . . . .

Som du ser är det rätt tjockt, och man slipper då huvudvärken som jag utstått!

_________________
D¤ugla5 L1ndbl¤m
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Doggelol: Jag tänker också i de banorna, därför blir det nog ett kit med en kombination som är anpassat till M3:an. Likt de från DLI eller från "bakaxel" som conman länkar till. Så slipper man mecka med distanser och dylikt.

Tack för alla tips, ska sondera terrängen lite så får vi se vad tomten kommer med

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -96 - Uppgraderad diff.
<<   1, 2, 3 ... 23, 24, 25, 26, 27, 28   >>
32 besök senaste veckan (285001 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande