Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -96 - Uppgraderad diff.
<<   1, 2, 3 ... , 26, 27, 28   >>
28 besök senaste veckan (284997 totalt)
Doggelol
Gävle
Här sen Nov 2017
Inlägg: 130



GTIDave skrev:
Sorry, missade din fråga Doggelol. Som Newberg skriver så är de från Finland. De säljer produkterna via Ebay.com. Skeppas dock från Finland så inga konstigheter med tull och annat.


PM'ade dig med lite frågor ang kitet!

_________________
D¤ugla5 L1ndbl¤m
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Det låter bra det! Håkan approved med andra ord

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Lite mekande har det i alla fall blivit mellan klappinköp och annat. Kullederna i länkarmarna är urpressade och nya är inpressade. Jag bytte också den inre kulleden och inte bara den yttre som ingår i rollcenterkittet. Nya hjullager är monterade på spindlarna.

Kullederna sågades av för bättre åtkomst i pressen.


Nya inre kulleder från Meyle. Det finns olika uppgifter om huruvida de är helt i stål eller har plastdetaljer inuti. Jag öppnade upp den nya kulleden och skrapade bort fettet och fann att den här varianten har ett plasthölje runt kulan. Jag gjorde likadant med original-kulleden och det är ett plasthölje där med.



Meyle inre kulled.


Original inre kulled.


Styrleden kommer också att bytas, både inre och yttre.


De yttre styrlederna är monterade på rollcenter-distanserna.


Styrleden måste kapas någon cm för att inte ta i spindeln.


Nya hjullager.


Redo att monteras.

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1063



Snyggt som vanligt...
Ingen som köpt min bil så jag borde nog börja med vinterns service och genomgång snart...

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244



Ser fint ut! Har kollat på MRTs rollcenter-kit med. Vad säger herr Besiktningsman om dom måntro?

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Tack Christian thumbs up Behåll du den ett tag till, det tycker jag. Det börjar ju gå fort på riktigt nu!

Rollcenterkittet kan nog vara lite i gråzonen om vad som anses vara OK, det är ju alltid en risk ju mer man modifierar. Får hoppas på det bästa helt enkelt

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Ibland blir det enkla det svåra...Skulle bara lossa den inre styrleden (som nog egentligen inte behövde bytas). Bände bort spärrbrickan och började lätt med polygrip, det har ju alltid gått bra förut. Inte då. Gick över till rörtång och tog i så mycket jag vågade. Nope. Värmde med gasolbrännare. Inte det heller. Tankarna började gro att fixa det där som jag tänkt på ett tag, läckande servoslangar och ny led för styrstången. Sagt och gjort, styrväxeln togs ner för att få bättre åtkomst till allt.

Inte ens med ett redigt tag i skruvstädet gick leden att få bort. Fick bli övertalning med vinkelharry, sedan gick det lätt.





Nya slangar införskaffades. Det är tre totalt, två köpte jag nya och på den tredje som är kopplad till kylslingan bytte jag bara slangdelen. Det sitter en strypning i denna slangen som måste flyttas över.







Mellan styrstången och styrväxeln sitter det en led, i E36:ans fall en gummibussning som efter dryga 20 år säkert har sett sina bästa dagar när det gäller styvhet. Om man vill ha lite mer känsla i styrningen finns det motsvarande del från en 5-serie med metalleder som passar nästan bolt on. Det enda man måste göra är att borra ett spår för ena skruven i styrstången.

Och de inre styrlederna? Jo de kom på plats de också






_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Parallellt med chassiuppgraderingarna har det jobbats med en ny främre bromssetup. Det blir fyrkolvs Porscheok (Brembo) samt E46 CSL-skivor som mäter 345mm i diameter.

Skivorna är från ATE, även dem flytande med alu-centrum. En viss skillnad i storlek jämfört med originalskivan.



Ett par begagnade ok införskaffades så en uppfräschning var på sin plats. Kolvarna pressades ut med tryckluft. Notera den härliga candyröda färgen.



Den candyröda färgen togs bort och oken grundades med 2K-färg. Bromsoksfärg från Foliatec.



Porsheloggan ersattes med Brembologga som sedan fick ett lager med 2K klarlack. Här dock innan klarlack.



Alla tätningar, damasker, och bromsnipplar byttes till nya fräscha diton.



Adaptrarna köptes från Creations Motorsport. Tyvärr hamnade skivan inte i centrum på oken. Jag testade både med originalskivorna och de nya, på både höger och vänster sida. Hade en lång dialog med Creations Motorsport med mått mellan alla viktiga ytor men de hävdade att hjullagrena kunde ha en annan offset om det inte är original. Kanske är det så, kanske inte. Deras angivna mått skiljde sig 1,5mm mot mina iaf. Dock inte svårare att lösa än att lägga en bricka mellan spindel och adaptern så så fick det bli.





Tidigare när jag körde med Ksport-dämparna hade jag en egenbyggd stos för bromsslangen. Stosen satt klämd runt fjäderbenet vilket där var OK då den nedre delen av benet är separerad från dämparen. Med de nya KW-dämparna som har en annan konstruktion vågade jag inte klämma något runt dämparröret så en ny uppsättning bromssköldar med slanganslutning köptes av "Westersund" här på forumet. Sköldarna levereras olackade och har här fått några lager färg på sig.





Bromsslangarna är av märket HEL och är anpassade för just kombinationen Porscheok på E36 M3.



Monterat och klart med Carbotec XP8.


_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Klockrent! Det här borde jag ha gjort på min E36 M3

Blir balansen okej med original bak osv?

_________________
Magnus Thomé
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Ja jag hoppas att det ska bli en mer distinkt känsla i bromsarna. Jag tror att den lite svampiga och långslagiga känslan i originalbromsarna kommer sig av mycket rollback samt flex i bromsoken. Ska bli intressant att se hur de nya bromsarna upplevs.

Kolvarean på Brembooken är något mindre än vad den är på originalbromsarna vilket då flyttar balansen bakåt. Å andra sidan har jag nu större skivor så jag hoppas att det här jämnar ut sig. Om det blir för tokigt får jag montera en bromsreduceringsventil till bakbromsarna.

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1063



Snyggt och genomarbetat som vanligt

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



Ser riktigt bra ut!

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
En får tacke Bromssköldarna satt som ett smäck thumbs up

Det börjar närma sig säsong, första körningen är planerad den 22: Maj på Kullen. SVKG står för värdskapet. Det ska bli riktigt intressant att se vad de olika förändringarna har gjort för känslan i bilen.

Något som inte förbättrar körkänslan men som känns bättre i själen är att jag har bytt ut hela motorhärvan. Någon gång i bilens tidigare liv har det kortslutit någonstans och många kablar har varit skadade. Några har varit skarvade.



Där var faktiskt några olikheter mellan kablagen så kablar till tex EVAP fick dras om då den sitter på andra sidan motorblocket på de sista årsmodellerna. Sen har jag också förlängt kablarna till LMM och insugstemp då anslutningarna på kolfiberinsuget sitter längre fram. Kablar för oljetryck och vattentemp har integrerats i kablaget.





När chassit nu är bytt gjorde jag en cornerweight. Raken på bilen är ca 20mm mätt vid domkraftsfästena och vikterna lyckades jag få till bättre än förra gången.



Totalvikt utan förare och med halv tank: 1352 kg



Vikter med förare och halv tank.




_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Det var länge sedan det var någon uppdatering här. Har inte kört så mycket det senaste, Knutstorp och Kinnekulle har dock besökts några gånger. Inte heller har det varit några större modifieringar av bilen, har byggt splitter som även går under bilen en bit. Kan lägga in lite bilder på det framöver.

Har på senare tid märkt att bilen blivit sämre på tomgång, det skvallrade även avgasvärdena om. Den har alltid varit tuff m.a.p HC-värdet men nu blev värdena några resor värre. Jag har kollat över det mesta; sensorer, lambdasonder etc. Vanosenheten är relativt nyrenoverad och solenoiderma klickade som de ska. Hade lite slut på idéer så jag lät JMB optimering kika på den, bla verifiera att kaminställningarna var rätt vilket de var. Efter felsökning fann de att en solenoid troligen hade internt läckage, oljetrycket i vanosen försvann ibland. Byte av solenoid fixade detta, tomgången blev bättre och HC sjönk markant.

Vi körde också en bänkning för att kolla att allt lirar som det ska. 340 hk blev resultatet vilket ju är 19 hästar mer än original. Gott!

En sak som upptäcktes är att kamaxlarna har mer lyft än original. 11,8 mm istf original som är 11,3. Kammarna har BMW - märkning men jag funderar på om det kan vara Grupp N- kammar. Tyvärr tror jag inte att märkningen i övrigt ger någon mer info, det verkar vara gjutnummer som inte specar vilken slipning kammarna har.

Är det någon som vet vilken spec Grupp N- kammar har? Durationen ska vara 260 grader men lyftet har jag inte sett någonstans.


_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1063



Låter gott..
Trevliga siffror, inte undra på att den går bra.

Hoppas vi ses i sommar..

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Som jag nämnde i inlägget ovan har jag byggt en splitter som dessutom går en bit under bilen och slutar där originalplasten tar vid. Splittern är byggd så att den har några graders lutning uppåt i bakkant. Infästningen har jag gjort med Hard Motorsports splitterfästen samt gängstänger som fäster in i stötfångarbalken. Den sitter också skruvad i bakkant mot subframen med distanser mellan splitter och subframe.

Fästena från Hard Motorsport fäster in i rambenet.



Fästena passade inte riktigt pga de luftstyrningar som sitter på M3an. Jag fick kapa i plasten och bocka till några egna fästen.





Splittern byggdes av 12mm plywood som fick sig ett lager plast för att skydda mot fukt. Jag gjorde även en distansbit i trä för att få rätt djup på splittern. På bilden dock en mockup i OSB.



Gängstång för stabilisering av splitterns ytterkanter



Distanser mellan splitter och subframe användes för att få rätt höjd i bakkant







De gamla innerskärmarna var spruckna och en del av fästena saknades. Nya beställdes , även de små plastbitarna som saknats innan. Just de små plastbitarna kan se oansenliga ut men de styvar upp all plast betydligt.



Den nya splittern på plats, här i depån på Kinnekulle.



Sitter kvar efter några bankörningar




_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Riktigt syggt jobbat.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12838



Instämmer! Seriöst projekt och snyggt slutresultat! thumbs up

Ser snarare ut som OSB än som plywood?
Har du folierat skivan efteråt, eller bara målat den (på ovansidan alltså)? Hur blir strukturen på den efteråt?
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Tackar

Du har så rätt så, bilden visar en OSB - skiva som jag använde att prova med. La till ett förtydligande i texten 😊 Det färdiga resultatet är dock gjord av plywood.

Skivan är plastad och sedan spraylackad. Inte någon jättebra finish, det kanske kommer i projekt splitter 2.0. Strukturen är något grov så en slipning hade inte skadat om ytan ska matcha spoilerläppen.

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1063



Snyggt som vanligt.
Märker du någon skillnad i instyrning?

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -96 - Uppgraderad diff.
<<   1, 2, 3 ... , 26, 27, 28   >>
28 besök senaste veckan (284997 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande