Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
RenaultSport
Motorolja, vilken?
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (19682 totalt)
sebulba
Frillesås
Här sen Feb 2011
Inlägg: 66


Trådstartare
Funderar på att byta motorolja inför banträffen om en vecka. Det jag undrar är om man skall använda den oljan som står i instruktionsboken eller finns det nån annan olja som kanske lämpar sig lite bättre för hårdare körning?

Spelar märket på oljefiltret någon roll, vilket rekommenderas i så fall?


Mvh

_________________
daniel nilsson

Renault Megane RS250 -11
Ford Fiesta ST -08
Suzuki Baleno -97 såld
Renault Megane -97 skrotad
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797



RN0710-olja är ju bra att ha om något går snett och den åker in på reklamation efter ett ras. Alla RN0710-oljor är 5W-40, och jag har inte haft några bekymmer med Castrol Edge 5W-40 på bana. Ska däremot prova Fuchs Pro S i sommar.

Filtermässigt är väl originalfiltret ett omdöpt Purflux eller Mann. Vill du ha ett med Renaultmärke får du ge 30-60:- mer för det hos närmsta handlare. Purflux, Mann eller Mahle skulle jag personligen köpa filter av.

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
mabz
Sthlm
Här sen Jul 2007
Inlägg: 275



Jag gjorde service på Upplands Motor i veckan och fick Castrol Edge 10W-60.

_________________
Martin Brzezinka
Racing is a state of mind
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag noterade ca 10°C högre oljetemp i tråget när jag körde Castrol 10W60 än med Q8Excel 5W-40 på ShoppingClion. (Q8-oljan ska förövrigt vara en riktigt seriös och mycket prisvärd produkt vad jag förstått)
Vet inte om det spelar så stor roll - men temperatur är väl en av faktorerna som dödar oljan.

_________________

Rice and shine
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797



mabz skrev:
Jag gjorde service på Upplands Motor i veckan och fick Castrol Edge 10W-60.

De har rekommenderat mig den också. Jag tror prislappen på 219:- litern är den största faktorn.

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
mabz
Sthlm
Här sen Jul 2007
Inlägg: 275



Meantek skrev:
De har rekommenderat mig den också.

Jag förutsatte att en Renault-godkänd verkstad hade koll...

Meantek skrev:
Jag tror prislappen på 219:- litern är den största faktorn.

Men servicen blev ändå över 700 kr billigare jämfört med Bilia.
Därför valde jag Upplands Motor, fast det kanske jag inte borde,
deras bromsbyte slutade med "Check brakes" lampa vid Järva Krog och bärgning tillbaka.
Vid byte till hårdare belägg måste datorn tydligen ha tid att "lära sig" innan den slutar rapportera fel.
Men de varken visste om det i förhand eller körde bilen tillräckligt (1 mil) för att upptäcka felet.
Nu visar det sig att den andra saken de gjorde- oljebytet - kanske också blev fel

Jag ringde runt och kollade:
Upplands Motor säger att de har alltid använt "den rekommenderade" 10W60
och att SAE 60 lämpar sig bättre för bankörning. Vilket i allmänhet stämmer- den tål högre temp.
Frågan är dock om den är så lämplig för våra motorer- det vet jag inte.
Tjockare SAE 60 kan ha svårt att komma åt ifall det finns små oljekanaler.
Enligt Renault Sverige är den rekommenderade oljan 5W40 men jag fick
f.n. inget svar ifall tjockare olja kunde invalidera motorgarantin.

Verkstaden erbjuder mig byte tillbaka till 5W40 så jag kollar nog temp på Mantorp och bestämmer senare.

_________________
Martin Brzezinka
Racing is a state of mind
Citera
Wiklundh
Karlstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 370



mabz skrev:
Jag gjorde service på Upplands Motor i veckan och fick Castrol Edge 10W-60.


Om du använder bilen till vintern så kan du kolla över vad kallt 10W rekommenderas att köra med(då det rekommenderas 5W för kall-viskon).

Man tycker att den rekommenderad oljan 5W40 borde funka även bra vid bankörning då till och med instruktionsboken även tar upp rekommenderat däcktryck för bankörning.
Känns som instruktionsboken är skriven med tanke på att bilen kommer användas till hårdkörning/bankörning.

Bilar som har gått långt och börjar få lite spel i motorn kan med fördel köras med en högre varm-visko.
Även trimmade bilar.
Men en "ny" Megane RS känns det som rekommenderad olja borde funka på både bana och gata.

_________________
/Michael Wiklundh
Porsche Boxster S.
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797



mabz skrev:
Meantek skrev:
De har rekommenderat mig den också.

Jag förutsatte att en Renault-godkänd verkstad hade koll...

Meantek skrev:
Jag tror prislappen på 219:- litern är den största faktorn.

Men servicen blev ändå över 700 kr billigare jämfört med Bilia.
Därför valde jag Upplands Motor, fast det kanske jag inte borde,
deras bromsbyte slutade med "Check brakes" lampa vid Järva Krog och bärgning tillbaka.
Vid byte till hårdare belägg måste datorn tydligen ha tid att "lära sig" innan den slutar rapportera fel.
Men de varken visste om det i förhand eller körde bilen tillräckligt (1 mil) för att upptäcka felet.
Nu visar det sig att den andra saken de gjorde- oljebytet - kanske också blev fel

Jag ringde runt och kollade:
Upplands Motor säger att de har alltid använt "den rekommenderade" 10W60
och att SAE 60 lämpar sig bättre för bankörning. Vilket i allmänhet stämmer- den tål högre temp.
Frågan är dock om den är så lämplig för våra motorer- det vet jag inte.
Tjockare SAE 60 kan ha svårt att komma åt ifall det finns små oljekanaler.
Enligt Renault Sverige är den rekommenderade oljan 5W40 men jag fick
f.n. inget svar ifall tjockare olja kunde invalidera motorgarantin.

Verkstaden erbjuder mig byte tillbaka till 5W40 så jag kollar nog temp på Mantorp och bestämmer senare.

Jag frågade stjärnan som stod nere i kundmottagningen vad som händer om motorn rasar efter att de hällt i 10W60, svaret jag fick var "alla kör på det". Frågade även Renault varför återförsäljaren närmast deras kontor inte har koll på vilken olja det ska vara, fick något generiskt svar tillbaka.

Visst, det KAN funka, och deras erfarenheter säger att det gör det. Däremot finns det inte en chans i helvete att de frivilligt räcker upp handen och säger "vi tar på oss att ersätta dig för din motorskada" (om en sådan inträffar, oavsett orsak), för Renault lär ju sätta sig på tvären när det rinner en tjock soppa ut ur dräneringspluggen istället för en 40-olja.

Att de använder en olja som inte är certifierad för någon Renault alls kan jag inte begripa. Nu skulle jag nog hellre köra Castrol Edge 10W60 än Elfs delsyntet som kommer i motorn från fabrik, men allra bäst måste väl ändå vara att hälla i en olja som uppfyller RN0710-standarden, när den ändå finns. Castrol Edge 5W40 där är ju ett dyrt alternativ som passar verkstadens vinstkrav, exempelvis...

Med tanke på att allt går mot finare och finare toleranser känns det visast att hålla sig inom tillverkarens specar vad gäller olja, tänker jag. Dessutom blir det inga hemska oljetemperaturer, tror jag noterade runt 115-120 grader på Spa i 34-gradig värme i höstas. Har inte hållt någon närmare koll på de svenska banorna, men det är inte långt över 110 många gånger.

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
mabz
Sthlm
Här sen Jul 2007
Inlägg: 275



Min bil är ganska ny, 2 år men knappt 2000 mil och aldrig vinterkörd.
Däremot är den nu hårt trimmad och med extra kylare- så jag vill tro att temperatur inte blir något problem.

Men jag kommer nog vilja byta till rekommenderad olja ändå.
Jag har ganska svårt att förstå hur Upplands Motor tänker. Om de nu gör det

_________________
Martin Brzezinka
Racing is a state of mind
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Jag har haft problem tidigare med renault och olja. Det som fabriken hade som krav visste inte eller sålde varken bilia eller UM. Dom ville sälja en castrol olja som vid en noggran undersökning inte ens uppfyllde fabrikens spec... Detta gällde växellådsolja, men historien verkar upprepa sig igen ...

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797



mabz skrev:
Min bil är ganska ny, 2 år men knappt 2000 mil och aldrig vinterkörd.
Däremot är den nu hårt trimmad och med extra kylare- så jag vill tro att temperatur inte blir något problem.

Men jag kommer nog vilja byta till rekommenderad olja ändå.
Jag har ganska svårt att förstå hur Upplands Motor tänker. Om de nu gör det

Om du med "extra kylare" syftar på fet intercooler hjälper den inte temperaturerna i övrigt, snarare tvärsom eftersom den nu blockerar radiatorn (men det lär du ha koll på misstänker jag). Fast du kanske bytt standardradiatorn också. Övriga lösningar får du ju gärna dela med dig av också, om du nu hittat på något riktigt spännande.

Cédric skrev:
Jag har haft problem tidigare med renault och olja. Det som fabriken hade som krav visste inte eller sålde varken bilia eller UM. Dom ville sälja en castrol olja som vid en noggran undersökning inte ens uppfyllde fabrikens spec... Detta gällde växellådsolja, men historien verkar upprepa sig igen ...

Den enda oljan som uppfyller Renaults krav för PK6-lådan (mig veterligen) är Tranself NFP. Rek utpris från Total Sverige är 330:- litern... Lyckligtvis finns det "aningen" billigare källor till samma olja: http://nielsencdg.com/acatalog/Elf-Tranself-NFP-75W-80-Gear-Oil-158489 . . . .
(Går i 2.4 liter olja i låddan)

Så... Vad jag försöker säga, sammanfattningsvis, är att det är bäst att köpa oljan man själv vill att verkstaden ska hälla i och betala dem för jobb + stämpel, om man är lagd åt det hållet. Nu är det ingen som viljat se mina stämplar vid mina reklamationer, men ändå. Det är ren kapitalförstöring att köpa någonting av verkstäderna, möjligen kan man kosta på sig ett filter som "bara" blir dubbelt så dyrt som på annat håll.

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
mabz
Sthlm
Här sen Jul 2007
Inlägg: 275



Meantek skrev:
Om du med "extra kylare" syftar på fet intercooler hjälper den inte temperaturerna i övrigt, snarare tvärsom eftersom den nu blockerar radiatorn (men det lär du ha koll på misstänker jag). Fast du kanske bytt standardradiatorn också. Övriga lösningar får du ju gärna dela med dig av också, om du nu hittat på något riktigt spännande.


Jag har en sådan uppsättning- extra kylare just eftersom den feta IC:n skymmer det du kallar radiatorn.
http://atechmotor.com/renault/megane-rs/inlopp/megane-rs-250-intercool . . . .



Denna "turbo cooler" kopplas in i luftkylarens vanliga omlopp med kylarvätska och ska minska tempen med 5-7 %
Jag jämför gärna temperaturerna med er andra som kör Megane på Mantorp nästa helg

_________________
Martin Brzezinka
Racing is a state of mind
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797



Justja, turbokylaren för Pro Alloy-kittet, hade jag glömt bort. Hade ju å andra sidan nästan glömt bort att det var Mantorp nästa helg, hade ställt in mig på helgen efter. Då är det ju lite stressigare, eftersom mitt Pro Alloy-paket kommer nästa vecka, och jag är borta onsdag-fredag, minst. Nåja. Kanske blir en till trackday utan större IC och extra kylare.

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



Behöver man bygga om Renaulten för att det ska funka? Trodde den var en "färdig" trackday-bil.
Vad händer med ev. garantier?

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
mabz
Sthlm
Här sen Jul 2007
Inlägg: 275



Nej, du behöver inte om du kan leva med den kraft den har från fabriken.
Det kunde inte jag som hade en Focus RS upptrimmad till 360 hk innan

Trimmar man får man problem med kylningen- det är Meganes akilleshäl.
Garantierna ryker, så klart.

_________________
Martin Brzezinka
Racing is a state of mind
Citera
mabz
Sthlm
Här sen Jul 2007
Inlägg: 275



Jag kan meddela att kombination IC + turbokylare + olja 10w60 verkar fungera ok.
Oljetempen låg på max 103 gr vid utetemp. 12 gr, längsta runda 17 min, förbrukning ca 0,35 l.
Vid start hade jag oljetemp på ca 82-85 gr.

Jag vill minnas jag hade ca 115 gr i standarbil med 10w40. Hur var er temperatur?
Wiklundh, jag var framme vid din bil 3 ggr men missade dig varje gång

_________________
Martin Brzezinka
Racing is a state of mind
Citera
Wiklundh
Karlstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 370



Ja vi var faktisk några Megane RS denna gången på körningen.
En svart och en gul såg jag på banan, eller var det två gula som körde kanske?
Det hade väll varit kul att göra en Megane RS hörna på parkeringen när det för en gångs skull var lite bilar.

Jag hade max 103 grader på oljetempen på mantorp.
Körde väll 15-20 min som mest innan jag gick in i depån.
Antar att det är 5W40 olja i min bil.
(Har sett 105 grader som mest förra året när jag kört och då var det +20 grader ute så det verkar kyla bra).

_________________
/Michael Wiklundh
Porsche Boxster S.
Citera
mabz
Sthlm
Här sen Jul 2007
Inlägg: 275



Ok, tack för det. Är din bil standard eller trimmad?


Den andra gula hade nog bara stått på parkeringen.
Själv har jag haft fullt upp med att köra in nya hårda bromsbelägg mot gamla skivor.
Det slog i ratten som fan i början, men inkörda är de ojämförbart bättre än standard.
Så pass bättre att jag behöver lära mig att bromsa betydligt senare

_________________
Martin Brzezinka
Racing is a state of mind
Citera
Wiklundh
Karlstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 370



mabz skrev:
Ok, tack för det. Är din bil standard eller trimmad?



Standard.

_________________
/Michael Wiklundh
Porsche Boxster S.
Citera
sebulba
Frillesås
Här sen Feb 2011
Inlägg: 66


Trådstartare
Tackar för svaren! Ok kommer köra på original eller liknande olja och filter då.

_________________
daniel nilsson

Renault Megane RS250 -11
Ford Fiesta ST -08
Suzuki Baleno -97 såld
Renault Megane -97 skrotad
Citera
sebulba
Frillesås
Här sen Feb 2011
Inlägg: 66


Trådstartare
Intressant, blir ganska sugen på att trimma när det verkar som att det funkar bra.
Om tempen är lägre än standard så borde det väl inte bli några problem även om det skulle var 20-25 grader ute, eller?

Har bensinförbrukningen ökat mycket sen du trimmade?

quote="mabz"]Jag kan meddela att kombination IC + turbokylare + olja 10w60 verkar fungera ok.
Oljetempen låg på max 103 gr vid utetemp. 12 gr, längsta runda 17 min, förbrukning ca 0,35 l.
Vid start hade jag oljetemp på ca 82-85 gr.

Jag vill minnas jag hade ca 115 gr i standarbil med 10w40. Hur var er temperatur?
Wiklundh, jag var framme vid din bil 3 ggr men missade dig varje gång [/quote]

_________________
daniel nilsson

Renault Megane RS250 -11
Ford Fiesta ST -08
Suzuki Baleno -97 såld
Renault Megane -97 skrotad
Citera
RenaultSport
Motorolja, vilken?
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (19682 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande