Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Pallar inte med det här med räserbil längre...
1, 2   >>
4723 besök totalt
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
Nej, nu orkar jag inte mer. Jag är less. Det här med räserbil är för jobbigt. Jag gillar verkligen att rejsa, verkligen verkligen. Det finns INGENTING som går upp emot att ställa sig på pallen. Inget matchar en fight på banan. Jag har råd...men jag orkar inte med alla pengar som går åt. Jag orkar inte med att jag måste ha TVÅ bruksbilar för att få det att gå ihop. Jag orkar inte med att köra sönder mer grejer. Jag ids inte längre. Jag gillar min räserbil, den är bra. Det är ett bra koncept, Porsche 944 med Volvo-motor... Den har (snart) alla bra ingridienser för att funka rysligt bra på bana. Men... Det är för mycket investering. Jag vill ge upp - men jag hatar tanken på att ge upp.

Så bra som jag mått när det gått bra - lika illa och sämre har det varit när det havererat eller när däcken inte funkat eller när det regnar. Jag mår totalt sett mest dåligt av rejsing men det är jobbigt att tänka att nån annan ska ta över bilfan. Det känns inte kul att sluta. Men det här går fan inte...

Jag måste ju ha en bil. Jag kan inte med att bara köra en vanlig bil. Det går inte. Köpa en bil som det INTE går att tävla med kommer inte funka i längden, det känner jag ju. En bil utan vagnbok - är det en bil ens?

Roadsport var verkligen kul men min bil var egentligen alltid lite för lite road och lite för mycket sport. Missförstå mig rätt, den var ALLTID inom regelboken och alltid (till skillnad från vissa roadsport bilar) schysst besiktigad och inte fuksad med. Den gick bra. Men - mycket vill ha mer och skaparglädjen och friheten med modsport lockade. Så - jag hade inte en bil som funkade som gatbil men en som alltid funkade i roadsport. Bygga tillbaks - inte möjligt. Nä, det måste bli försäljning och köp av nåt annat.

Så... Vad fan gör man? Finns det ett liv utan vagnbok???? Verkligen??

Sen känns det också risigt att ha en hobby och lägga så mycket pengar och det är bara jag i lilla familjen som får ut nåt av det. Nu gillar iofs tjejen också tävlingarna men JAG kan inte motivera escados-uttaget det innebär.

Vad ska jag ha för bil? Vilken typ? Nåt som det i teorin går att köra roadsport C med men som 2pers plus barn rymms i. Jag tänker.... Alfa GTJ bertone kupa med skruvbur... Är det pantat? Måste inte vara ett smycke, måste bara gå och vara rolig. Med racing breed... Asså jag vill ju egentligen ha Porschen men jag vill attd en ska göra så mycket mer. Kanske köpa en 924 och flytta överallt godis till den? Blir det kul då? Ah fy fan... Vilken skit.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476




_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13245



blir det inte onödigt dyrt att ha en tävlings bil som är besiktad? Det finns andra sätt att göra det på...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4025



Ibland kan det vara hälsosamt med sabbatsår (OBS i plural)!

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Jag hoppas du bara behöver skriva av dig så att lusten återkommer...

Men annars är detta ett bra tips:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=94015
Pruta lite, köp och sedan bara kör.

Om du absolut vill ha sportbil med baksäte för Roadsport så kanske en RX-8 skulle passa?
Dock osäker på vilken klass den hamnar och hur konkurrenskraftig den skulle vara.
Och sedan är ju motorn ett något osäkert kapitel...

Kanske en 911?
En 924 blir ju nästan samma bil som du körde i Roadsport C.
Annars skulle jag nog kolla på en Elise eller MR-2 (sista versionen) för C (om man vill undvika Miata).
Elisen kan man ju dessutom hålla relativt standard för gatkörning. thumbs up

Men köp något modernare än en gammal alfa om du bara vill kunna köra...

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476



Tord skrev:
blir det inte onödigt dyrt att ha en tävlings bil som är besiktad? Det finns andra sätt att göra det på...
Bara lite krångel med avgasvärden etc, kostnaden för skatt och bes vägs ofta upp av provkörningsmöjligheter när/vart som helst (försäkring för reggad bil är billigt jämfört med tävlingsbilsförsäkring).

Klasser som är populära och tajta brukar ju driva "investeringar", och allt man klurat ihop själv har ju en tendens att krångla extra.

Fiat Dino har baksäte och har med lite kreativt tolkade papper varit en vinnarbil i C. Men att just det exemplaret tog över 20 år att renovera är nog inte bilens fel.

Problemet är ju att du har erfarenhet av dur en 944 fungerar som tävlingsbil, mycket annat har sämre grundkonstruktion och kommer att kräva "service" oftare.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Hänger med på ditt resonemang Henrik. Klurigt när man hamnar i den loopen. Hur man än vrider sig kommer man tillbaka till samma punkt.

Nu skall jag försöka få dig ur kurs, skaffa en Radical och kör RS. En MC motor och låda skall väl hålla ganska bra och i övrigt enkel bil bör inte skruvas för mycket på. Du kommer ändå inte få in hela familjen i en räser så en bekväm dragbil och fokus på runt-omkring-upplevelser kan prioriteras.

.. eller så tar du en paus för att sedan damma av 944:an

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002
Inlägg: 794



TPR skrev:
Jag hoppas du bara behöver skriva av dig så att lusten återkommer...

Men annars är detta ett bra tips:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=94015
Pruta lite, köp och sedan bara kör.

Om du absolut vill ha sportbil med baksäte för Roadsport så kanske en RX-8 skulle passa?
Dock osäker på vilken klass den hamnar och hur konkurrenskraftig den skulle vara.
Och sedan är ju motorn ett något osäkert kapitel...

Kanske en 911?
En 924 blir ju nästan samma bil som du körde i Roadsport C.
Annars skulle jag nog kolla på en Elise eller MR-2 (sista versionen) för C (om man vill undvika Miata).
Elisen kan man ju dessutom hålla relativt standard för gatkörning. thumbs up

Men köp något modernare än en gammal alfa om du bara vill kunna köra...

911? Tycker man att det kan kännas lite dyrt att driva rejsbil ska man inte ge sig in på en 911.....bara att ta en titt i min hög med kvitto. 800k och av de pengarna är inköpet av själva bilen en liten bit.

_________________
Pelle Persson
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Fast nu pratar vi en Roadsport bil med standard motor...
Att jämföra med en rejält trimmad och ombyggd racerbil som Henrik har idag.
Men visst, Porsche är aldrig billigt. Been there, done that.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



Skänk räserbilen till någon!
Motprestationen blir att under x år hålla bilen i trim för tävling där ni delar på körningen.

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4221

Hjälpmoderator

Jag var där i vintras. Efter att ha tävlat utan uppehåll sen jag tog licens 2001.

Jag låter bilen stå i garaget i år och gör en annan grej istället (cyklar) förhoppningsvis är suget där igen till nästa säsong, annars får den stå där ett år till, för ja!
man måste ha en trimmad bil med vagnbok - annars räknas man inte riktigt..

_________________
Daniel Steiner
Citera
Andersk
EU
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1133

Namndispens
Namndispens

Känner igen känslan :-)
Jag fick utlopp för min "överskotts-energi" genom att ägna mig åt galen skidåkning och skärmflygning.
Men saknar racing, banträffar suger, köra fort på gata är meningslöst.
Vi tog ett steg tillbaka efter att ha funderat på vad vi egentligen vill göra.
Skaffade en Ginetta G20.
Reservdelspriserna är larviga.
Fartkänslan är brutal.
Vi tänkte testa det ett tag och sen ta nästa steg.
Jag har en rätt preppad P-964, delägare i en P-968a och en gat P-997.
Ginettan har 150 hk, väger 620 kg.
Det är otroligt skoj.
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Min halvbyggda står på fatlagring i Mackmyra. Nåja, ladlagring i Mackmyra i alla fall.

Lessnade rejält när jag aldrig fick tid och energi att skruva. Nu finns dessutom inte pengarna heller.

Tröskeln är iaf hyfsat låg om jag får återfall.

Ett tips är att släppa det ett tag innan det blir en massa negativa tankar och "plikt" förknippade med racingen. Så hann det tyvärr bli för mig och läkeprocessen tar nog längre tid då.

Lycka till med det spår du väljer!

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Racing är dyrt. Blir familjen lidande lägg ned alternativt var väldigt tydlig och förklara för familjen vart pengarna går. Allt annat är självbedrägeri. Kanske inte det roligaste att höra men kanske dagens sanning.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
Och så kom den sagan till sitt slut. Sista spiken blev flytt-planer till Umeå. Bilen är nu såld till nån som kommer få fart på den. Har insett att det här inte är min grej, varken projekt eller att bränna pengar på mig själv. Är nu varken intresserad av att kolla på bilsport på tv, fantisera om att ha en rejsbil eller att dra igång nya projekt.

Kommer förstås aldrig att glömma mitt första rejs någonsin i roadsport C när jag chockade mig själv och alla andra (tror jag) med att komma två i första rejset och ta pole inför andra och sluta på andra plats. Det var verkligen skithäftigt, så otorligt fränt att kolla i backspegeln och ha 20st Miator i backspegeln under fomationsvarvet. Och fighten med han som sen vann rejs två var så jävla ball.... Shit. Ah, det är nåt jag kommer överdriva om i många många år!!!!


...kommer heller aldrig att glömma antiklimaxet när jag åkte ner till anderstorp och sköt motorn i småbitar redan på träningen. Jag tror det tog slut för mig där. Jag insåg då att jag egentligen hatar motorer. Jag trodde jag tyckte det var fränt - det är det inte. Inte alls.

Allt är sålt, släp och bil och hela skiten. Får väl lösa ut licensen bara för att kunna flasha med den på krogen. Det är ju ballt.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare

Jag har aldrig och kommer aldrig orka hålla på med racing. Hade ju vart kul själva racen men det är mycket jobb ikring. Tur att det finns en annan väg att gå om man inte är absolut tävlingsmänniska och är ute efter just den delen. Så det blir lite kul slalom o banåka med "vanliga" bilen i år igen.

Det är kul att det finns så många olika förhållningssätt, dvs vad det är man försöker få ut av hobbyn, i olika prioriteringsgrad liksom. Skruva och bygga och glädjen att se resultat av det. Mata sin tävlingsinstinkt. Teamkänslan i ett långloppsteam. Dansa och balansera med bilen. Omsätta teoretiska tankar till praktiska. Eller det verkligen inte försumbara trevliga sociala umgänget med alla med denna hobby..

_________________
Magnus Thomé
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1053



SevenEight skrev:


Jag insåg då att jag egentligen hatar motorer. Jag trodde jag tyckte det var fränt - det är det inte. Inte alls.

Allt är sålt, släp och bil och hela skiten.



thumbs up

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Måste säga att en del av mig känner igen mig... Det är bitvis ångestladdat och emellanåt undrar jag varför jag håller på med det... varför utsätter jag mig för obehagliga situationer på banan och sena nätter i garaget.
Det är nog som ett beroende. Man vet att det inte är 100% bra men ändå måste man göra det.

Med det sagt så får jag samtidigt ut så otroligt mycket stimulans av det. Både byggfasen och på banan när det väl funkar. Jag är en riktig junkie på att göra lösningar och konstant förbättra saker. Hade jag inte bilhobbyn hade jag antingen varit miserabel eller lagt ner min själ i något annat. Att bara sluta utan att ersätta det, iaf bitvis, med något skulle vara omöjligt.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare

Ja den här hobbyn har satt guldkant på mitt liv som är omistligt. Både för den sociala biten men även för glädjen när man väl sitter där och rattar. Och det härliga att åka iväg över en dag som en aktivitet i sig. För mig är ordet "omistligt" verkligen verkligen sant. Baksidan ser jag ju inte i samma omfattning som ni som satsar på en helt annan nivå. De gånger jag väl har svurit och undrat vad jag egentligen håller på med är nog minst sagt betydligt färre. Tack o lov. Men är tex tävlingsdelen det som är centralt för en själv så måste man ju lägga det på den nivån, självklart

_________________
Magnus Thomé
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165



SevenEight skrev:
Och så kom den sagan till sitt slut. Sista spiken blev flytt-planer till Umeå.


Om du inte köpt villa med garage här hade du nog tappat förståndet inom kort. Lycka till med att få hyra något inom en timme från stan utan att lägga halva lönen på det..

Men de flesta brukar ju få återfall..

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
Kan tänka mig det. Kul huspriser i Umeå förresten. Jättekul. Lajbans faktiskt. Not. Ah, det ger sig...

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Allmänt banåkaforum
Pallar inte med det här med räserbil längre...
1, 2   >>
4723 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande