Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Däck för nybörjare med blysläde
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (13495 totalt)
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441


Trådstartare
Osäker om denna fråga passar i nybörjar-, eller däckforumet - men hoppas en snäll moderator bogserar tråden rätt om den ligger fel.

Är en absolut nybörjare och bara kört på Knutstorp och Sturup ett par gånger innan. I år fick jag en gammal bruksbil över, en BMW 535i -89. Bakhjulsdriven, tjänstevikt ca 1600 kg, 211 hk, allt original (endast bromsvätska och beläggen fram som uppgraderats).

Vid senaste körningen nu på Sturup så blev framdäcken ganska snabbt sönderkörda i ytterkanterna (bakdäcken verkar ha klarar sig någorlunda bra), och jag hade gärna vilja haft mer grepp i kurvorna och mindre däckstjut (bilder kommer inom kort på däcken).

Vad är lämplig uppgradering?
* Jag ska bara ha bilen för bankörning (fast behöver köra till/från banan vilket nog blir Malmö<=>Sturup och Malmö<=>Knutstorp).
* Är inte ute efter att jaga 100-delar utan mer att få mer erfarenhet av bankörning, men vill ändåså kunna ha rimligt grepp i kurvor (samt att däcken har en någorlunda bra livslängd).
* Är ute efter en ekonomiskt lösning, då jag planerat att lägga pengar på en annan banbil.

Har även sökt i andra trådar och hittat massa matnyttig info, men ingen tråd som exakt hanterar detta problem.


Här kommer nu lite bakgrund till problemställningen.
Fälgarna och däcken har originalmått dvs 15"x7" med 225/60R15 96W däck (Continental ContiPremiumContact2).
Bilen har original fjädring/dämpning/krängningshämmare/hjulvinklar.

Eftersom de har så hög profil så klämde jag i 2.6 bar fram/bak (kalltryck).
Efter ca 10-15 varv (i vad jag tyckte kändes som högt tempo) mätte jag trycket och fram var det gissningsvis 3.2 bar (mätaren gick bara till 3 bar) och bak var det nästan 3.0 bar.

Jag kan nog lugnt utgå ifrån att jag både överkörde däcken och överhettade dem å det grövsta, så jag inser att det finns en del att arbeta på körstilen också. Finns film inifrån på tre av mina varv om det skulle vara någon hjälp.

Borde en del av mina problem kunna åtgärdas med lågprofildäck? För allt kan väl inte vara förarens fel?
Är mer negativ camber lämpligt att göra samtidigt som man "uppgraderar" till lågprofildäck - eller är det mest nödvändigt när man går över till r-däck?

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Henrik J skrev:
Är mer negativ camber lämpligt att göra samtidigt som man "uppgraderar" till lågprofildäck


Låter mycket vettigt. Viktigt att försöka hitta rätt gatdäck bara isf, ett som inte har alltför vek stomme.

Vet du vad du har för camber fram nu?

Om man har en tendens att ta i lite mycket när man kör (överköra lite alltså ) så kan ju rätt modell av rdäck tåla mer stryk än gatdäck. Men om man nu kör så så kanske det är bättre att öva upp körningen isället med gatdäck som säger ifrån så man inte tar med sig den dåliga ovanan in i framtiden?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441


Trådstartare
Bilen var inne för kontroll av hjulinställningar för inte så länge sedan så alla vinklar är inom fabrikstoleranser
Camber V.F = -1 grad, 10 minuter (EDIT : motsvarar -1.17 grader)
Camber H.F = -1 grad, 38 minuter (EDIT : motsvarar -1.63 grader)

Ja, kanske lite lugnare med gatdäck - men jag tyckte jag fick sänka hastigheten något så vansinnigt för att däcken skulle "trivas". Är övertygad om att däcken skrek långt innan jag ens börjat styra in - antagligen för att jäklas med mig :-)

Här är förresten klippet med trolig överkörning :-)
http://youtu.be/muL5ukHrOE8

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441


Trådstartare
Här kommer några bilder på höger fram (med fokus på insidan). Det var som väntat det som var mest slitet (Sturup körs moturs).

Vänster fram hade samma typ av förslitningar, men inte lika omfattande. Bakdäcken såg helt normala ut.

Klicka på länken under varje bild för att få en större version.



http://www.exx.se/objects/rejsa/hf_2232.jpg



http://www.exx.se/objects/rejsa/hf_2234.jpg



http://www.exx.se/objects/rejsa/hf_2226.jpg



http://www.exx.se/objects/rejsa/hf_2225.jpg

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Ricky Berg
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 444



Jag har 4st BMW Remotec 8x16 och 9x16 som jag kört med 255-50-16 Toyo 888 på min Corvette (1480kg) med och det är en otrolig uppgradering mot vanliga sk gatdäck.

Fälgarna är till salu om du skulle vara intresserad.

_________________
Ricky Berg
Corvette 1972
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



TireRack kategoriserar däck på följande sätt:

1. Extreme Performance Summer
2. Max Performance Summer
3. Ultra High Performance Summer
4. High Performance Summer
5. Grand Touring Summer

Om du vill köra bana med gatdäck; 'bör du nog välja ett däck ur kategori1, inte kategori5 (som du har gjort nu).

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Hankook 2RS har jag kört på min alfa och de har tålt mycket stryk. Däremot har de varit snorhala i blött och nästan okörbara.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Jag har inte åkt så mycket Continental på bana...men det lilla jag åkt tycker jag dom verkar hyfsade.

Det är nog inte, i första hand däckens fel, utan det är vinklar och geometri som gör att det blir så här.

Jag misstänker att e34 behöver massor av caster och mer camber (som alla andra BMW) för att funka.

Vi har ju åkt en väldans massa gatdäck.
Jag skulle ställa minst 3 grader camber.
Om du sedan vrider hjulen och mäter ytterhjulet. Minskar cambern då...måste du ställa mer caster.
Med 3 grader camber, behöver du troligtvis även toe out. Gissar på 3-4 mm totalt.

Sedan har du för mycket luft. 2,6 kanske kan funka...men du måste släppa ut när däcken blir varma.
Att lufttrycket ökar, beror inte på att du kör fel. Det är helt normalt.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104



r-däck upplevde jag som den absolut bästa uppgraderingen på min bil, dessutom så slits dom inte lika extremt som ett överhettat gatdäck på banan. Så ur ekonomisk synvinkel är det inte mycket dyrare heller...

Så satsa på en uppsättning rdäck! Använder du bilen till vardags så är r888 dom bästa i regn. Men transporterar du dig bara till och från banan så funkar alla.

När du fått på rdäck så kommer du upptäcka att du vill ha mer camber, när det är fixat så känner du att du behöver vassar stötdämpare/fjädrar... sen börjar bussningarna kännas veka... och sen går det plötsligt väldigt fort, då behöver du stora bromsar...

Vad är det dom säger? Motorsport har alltid kostat lika mycket... allt du äger och lite till...

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Här kommer mitt utlåtande .
225 på 7" är för brett skulle jag tippa. Körde den setupen, fast med r-däck, och fick skumt slitage i mitten på däcken. Bytte till 8" och det blev bättre. Kan du få plats med än bredare däck skulle jag kollat in på det, med tanke på bilens tyngd. Gatdäck är vekare så lågprofil är nog inte dumt för att behålla formen under belastning.

Håller med om mer camber. Dessutom förespråkar jag grövre kränghämmare, bör inte vara så farligt dyrt

Gå inte vägen r-däck utan att ta ett rejält tag i chassiet, det kostar pengar.

Lycka till med budgetkörningen tror du kommer ha riktigt kul

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1020



225/60R15 har 6,5" som normfälg och är avsedda att monteras på fälgar 6 - 8", så nej, 7" är inte för smalt.

Men för bankörning kan det vara lämpligt med både bredare fälgar och lägre profilhöjd

Hur funkar det med "punkteringssäkra" däck, dessa brukar ju ha extremt styva däcksidor?

_________________
Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441


Trådstartare
Underbart med all feedback! thumbs up


Citat:
Om du vill köra bana med gatdäck; 'bör du nog välja ett däck ur kategori1, inte kategori5 (som du har gjort nu).

Citat:
...och det är en otrolig uppgradering mot vanliga sk gatdäck.

Stämmer, de däck jag körde med är ju helt och hållet gjort för komfort och inte det minsta på prestanda. Det var ju en bruksbil innan och jag tog de däck som satt där när den gick som brukis. Fast av alla inlägg jag läst på rejsa.nu om däck har jag inte sett någon med lika hög däcksprofil som jag hade (225/60 vilket ger en teoretisk höjd på 135 mm).


Citat:
Det är nog inte, i första hand däckens fel, utan det är vinklar och geometri som gör att det blir så här.
Jag misstänker att e34 behöver massor av caster och mer camber (som alla andra BMW) för att funka.

Ovanstående i kombination med vad ButterflyRacing och andra sagt om hjulvinklar verkar göra det hela rejält mycket värre.
Justerbara topplagringar för camberjustering verkar vara nästa lämpliga steg.

Citat:
Om du sedan vrider hjulen och mäter ytterhjulet. Minskar cambern då...måste du ställa mer caster.

Har inte mätt camber vid styrutslag, men funderat länge på att införskaffa en enklare mätgrunka. Biltema har en cambermätare - någon som vet om den duger för en glad amatör?


Suck, jag är yr i bollen (förkyld). Jag tittade av misstag på mätresultaten på camber för bakaxeln
Camber för vänster/höger fram är 3 / 16 minuter dvs 0.05 / 0.27 grader.


Citat:
Sedan har du för mycket luft. 2,6 kanske kan funka...men du måste släppa ut när däcken blir varma.
Att lufttrycket ökar, beror inte på att du kör fel. Det är helt normalt.

Det höga däckstrycket var helt avsiktligt. Jo, ökning av däckstryck när däcken blir varma märkte jag av de tidigare gångerna jag var ute på banan - så jag tog det i beräkning (räknade med en ökning på ca 0.4 bar).
Jag satte ett kalltryck på 2.6 bar så jag skulle hamna på ca 3.0 bar ute på banan. Jag visste att jag hade hög däcksprofil och vad jag läst mig till så kan man minska problemet med att däcket viker sig med ett högre däckstryck. Fast enligt inlägg så orsakar det samtidigt att däcket går varmare. Jag gissar på att de skador där däckets slityta separerat från däckstommen är till stor del orsakat av överhettning.


Citat:
När du fått på rdäck så kommer du upptäcka att du vill ha mer camber, när det är fixat så känner du att du behöver vassar stötdämpare/fjädrar... sen börjar bussningarna kännas veka... och sen går det plötsligt väldigt fort, då behöver du stora bromsar...

Precis, vet exakt var det kommer att sluta :-)
Håller på att bygga en BMW E30 som är den bil jag håller på med att göra just dessa modifieringar och extra omkostnader på. Fast den blir ju inte klar i år - men vill ändå köra lite snabbt på bana och när den gamla bruksbilen blev ledig så tyckte jag att det var ett bra tillfälle att få mer erfarenhet av att köra på bana - det verkar man aldrig kunna få för mycket av.
@E.Svensson : Lite OT, snygg avatar Kommer ihåg att jag hade lite strul med att fota den där röda färgen (vi pratades vid lite vid NGK-krönet på Knutan nån gång förra året vill jag minnas).


Citat:
225 på 7" är för brett skulle jag tippa

Ja, fälgbredd kontra däckbredd var också något som jag kunde läsa i några inlägg att man skulle ha koll på. Jag var själv lite förvånad att BMW hade detta som original ut från fabrik, alla tabeller och rekommendationer jag hittat säger att 7.5" eller 8" är vad det borde vara.


Ok, här är ett försök att göra en summering
- fixa camber fram
- nya däck (i princip vadsomhelst som inte har hög och svag stomme och mer inriktad på sport än komfort)
- undersök/laborera med däckstryck
- överkör inte däck med kända svagheter (eller iallafall ska jag nästa gång köra olika omgångar med lite olika tempo och se/känna av skillnader - jag gissar på att det finns en körstil/tempo som inte är fullt så aggresivt mot däcken men som ändåså inte är "långsamt" - fast jag tyckte att dessa däck började tjuta redan vid löjligt låga hastigheter)


Ni som sett filmen, överkörde jag så vansinnigt för mycket? Att jag körde lite utanför däckens "comfort zone" är nog uppenbart - men var jag överdrivet aggresiv i körningen? Eller det kanske inte är så lätt att se från ett litet filmklipp?


Nu när jag tänker på det, jag har ju fyra hjul liggandes som är tänkt till min BMW E30 banbil. Ska kolla om inte de hjulen har lite lämpligare gummi på sig. Återkommer om det...

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441


Trådstartare
Top Notch skrev:
225/60R15 har 6,5" som normfälg och är avsedda att monteras på fälgar 6 - 8", så nej, 7" är inte för smalt.

Nej, 6.5" kan väl ändå inte stämma för 225? De rekommendationer jag sett brukar landa på 7.5"-8.0" för 225. Fast de rekommendationer kanske inriktade sig på lågprofildäck? Med hög profil så kanske 225 på 6-8" för vanlig Svenssson-körning på gata är helt ok.

Men bankörning verkar det dock inte vara lämpligt. Så det är nog något man ska se över. Har som sagt en uppsättning hjul liggandes någonstans till min kommande BMW E30 banbil, ska kolla vad jag har där.

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1020



Siffrorna kommer från däckbranschens egna normer, databok kan beställas hos http://www.stro.se/databok.htm

Ja, det är inte bara sektionsbredden som har betydelse för fälgbredden, utan även profilhöjden. Således har tex ett 225/40R18 (som har mindre diameter, och kortare rullningsomkrets, än dina 15") en normfälg på 8" och är avsedd att monteras på 7,5 - 9" fälgar

OBS att om man går ännu lägre i profilhöjd, som 225/30R18 - 20, så minskar spannet mellan smalaste och bredaste användbara/optimala fälgbredd.

_________________
Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441


Trådstartare
Top Notch skrev:
Ja, det är inte bara sektionsbredden som har betydelse för fälgbredden, utan även profilhöjden.


Tackar! Ja, det låter rimligt - då får jag ihop det bättre.




Angående de där hjulen jag köpte för min BMW E30 (som är under byggnation), så verkar de riktigt lovande att prova med.

Det är 17"x7.5" fälgar med 225/45R17 däck (Bridgestone Potenza RE050 och Dunlop SP Sport 9000). Dessa hjul tillsammans med mer negativ camber fram borde väl vara ett bra steg i rätt riktning (och samtidigt ekonomiskt)!?!

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Du behöver inte justerbara topplagringar för att få mer camber.
Du kan modifiera dom du har.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



Top Notch skrev:
Siffrorna kommer från däckbranschens egna normer, databok kan beställas hos http://www.stro.se/databok.htm

Ja, det är inte bara sektionsbredden som har betydelse för fälgbredden, utan även profilhöjden. Således har tex ett 225/40R18 (som har mindre diameter, och kortare rullningsomkrets, än dina 15") en normfälg på 8" och är avsedd att monteras på 7,5 - 9" fälgar

OBS att om man går ännu lägre i profilhöjd, som 225/30R18 - 20, så minskar spannet mellan smalaste och bredaste användbara/optimala fälgbredd.



Det syns ganska tydligt på bilderna att det behövs en breddare fälg om man skall köra bana med de dimensonerna. Man kan se att han har kört på halva sidan av däcket. sen vad som är norm i vanlig trafik kvittar det var inte det som eftersöktes.

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Du behöver inte justerbara topplagringar för att få mer camber.
Du kan modifiera dom du har.

Brukar ha bra koll på BMW-modifieringar, men just detta är jag osäker på.
Har du länk eller en kort beskrivning? Går det ut på att man shimsar (antar att lösningen inte är specifik för BMW men borde fungera för all MacPherson-konstruktioner)?

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441


Trådstartare
Babbe skrev:
Top Notch skrev:
Siffrorna kommer från däckbranschens egna normer, databok kan beställas hos http://www.stro.se/databok.htm

Ja, det är inte bara sektionsbredden som har betydelse för fälgbredden, utan även profilhöjden. Således har tex ett 225/40R18 (som har mindre diameter, och kortare rullningsomkrets, än dina 15") en normfälg på 8" och är avsedd att monteras på 7,5 - 9" fälgar

OBS att om man går ännu lägre i profilhöjd, som 225/30R18 - 20, så minskar spannet mellan smalaste och bredaste användbara/optimala fälgbredd.



Det syns ganska tydligt på bilderna att det behövs en breddare fälg om man skall köra bana med de dimensonerna. Man kan se att han har kört på halva sidan av däcket. sen vad som är norm i vanlig trafik kvittar det var inte det som eftersöktes.


Jo, misstänkte också att spelreglerna ändras lite när man går från gata till bana. Finns ett par inlägg om detta här på rejsa.nu (sökte lite innan jag postade denna tråd). Vad jag förstod av dessa diskussioner så vill man inte inte vara i någon av ytterligheterna på fälgbredd (dvs varken för smalt eller för brett). Och tokhög profil i kombination med en fälgbredd i den smalare änden av spektrat är nog den sämsta kombinationen av allt.


Men de hjulen jag hittade i garaget (17"x7.5" med 225/45R17), de borde väl reducera ovanstående problematik till en stor del (speciellt om man kombinerar med mer negativ camber)? Denna dimension och profil är väl mer lik vad flertalet av detta forum kör med när det gäller gatdäck?

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1020



Henrik J skrev:
Babbe skrev:
Top Notch skrev:
Siffrorna kommer från däckbranschens egna normer, databok kan beställas hos http://www.stro.se/databok.htm

Ja, det är inte bara sektionsbredden som har betydelse för fälgbredden, utan även profilhöjden. Således har tex ett 225/40R18 (som har mindre diameter, och kortare rullningsomkrets, än dina 15") en normfälg på 8" och är avsedd att monteras på 7,5 - 9" fälgar

OBS att om man går ännu lägre i profilhöjd, som 225/30R18 - 20, så minskar spannet mellan smalaste och bredaste användbara/optimala fälgbredd.



Det syns ganska tydligt på bilderna att det behövs en breddare fälg om man skall köra bana med de dimensonerna. Man kan se att han har kört på halva sidan av däcket. sen vad som är norm i vanlig trafik kvittar det var inte det som eftersöktes.


Jo, misstänkte också att spelreglerna ändras lite när man går från gata till bana. Finns ett par inlägg om detta här på rejsa.nu (sökte lite innan jag postade denna tråd). Vad jag förstod av dessa diskussioner så vill man inte inte vara i någon av ytterligheterna på fälgbredd (dvs varken för smalt eller för brett). Och tokhög profil i kombination med en fälgbredd i den smalare änden av spektrat är nog den sämsta kombinationen av allt.


Men de hjulen jag hittade i garaget (17"x7.5" med 225/45R17), de borde väl reducera ovanstående problematik till en stor del (speciellt om man kombinerar med mer negativ camber)? Denna dimension och profil är väl mer lik vad flertalet av detta forum kör med när det gäller gatdäck?


Du slog huvudet på spiken

Att öka fälgbredden till 8 - 8,5" hjälper upp saken delvis, men profilhöjden och mjuka däcksidor kommer fortfarande att ställa till det...

Bredare fälgar (tyskstuk) förbättrar inte inte egenskaperna, däremot kan det dölja symtomen

_________________
Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter
Citera
röde

Här sen Jan 2003
Inlägg: 16



Hejsan Henrik.
har läst ditt inlägg och dom svar du fått.
Ingen har dock talat om körningen, har inte sett filmen men kan av egen erfarenhet berätta att hur bra eller dyra däck du köper kommer också slitas ner, olika fort med olika resultat.
Har kört långlopp sen -91 och har lärt mig att spara däck.
Det fel man oftast gör att man kör in i kurvan med god fart vilket resulterar i understyrning vilket resulterar att man hasar på framdäcken vilket självklart sliter onödigt hårt på dom.
Det man bör göra är att köra fram till kurvan bromsa hårt och accelerera genom kurvan.
När vi kör 8 timmars så räcker en uppsättning R-däck (Federal) gott och väl, sist vi körde hade vi ca 40% kvar av mönstret.
När vi körde med med standarddäck (Toyo) körde vi 2 st 8 timmars på samma däck.
Men allt som är skrivet är viktigt hjulinställningar, däckstryck, typ och storlek på däck osv osv .
Men jag anser att föraren är 50% allt det andra resten.
Hoppas nu att alla andra inte tar illa vid sig, för detta är mina erfarenheter.

Stefan

_________________
Stefan Andersson
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Däck för nybörjare med blysläde
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (13495 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande