Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2014-05-03 Premiär BMW Sport Club Mantorp
<<   1, 2, 3
14 besök senaste veckan (18041 totalt)
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1125



johmei skrev:
BMW-DJ skrev:
I lördags tror jag det störta missödet var när jag kom ikapp en stor klunga som körde väldigt långsamt och inte släppte förbi någon, jag tror de trodde passet var avflaggat eller något sådant för stora delar av gruppen körde in i depå också.

Jag var en av bilarna som fick målflagg efter bara ett varv under passet mitt på dagen varpå man tror att det är slut för alla. Jag åkte in och påpekade detta till huvudposteringen som meddelar att det blev lite fel. Sånt händer. Bara ut igen!


Självklart är det bara ut igen med ett leende på läpparna thumbs up Den som surar för att man tappar ett halvt varv p.g.a. ett misstag är definitivt på fel banträff och borde förmodligen inte köra banträffar alls.

Det vi håller på med är så pass allvarligt i all sin rolighet att man måste ha lite perspektiv på saker.


Marcus S skrev:
Bra inlägg från er ovan. Som oerfaren är det nog lätt att man blir lite väl fokuserad på att inte vara ivägen.

Skulle jag vara ivägen på nästa träff beror det inte på att jag är blind, jag kanske bara är inne i ett flow


Sen kan det nog vara så att en del snabba är lite för blygsamma för att välja snabbaste gruppen ?


Jag minns precis hur det var när jag körde min första banträff med BMW SC, de andra bilarna flög förbi överallt och jag hade fullt upp att försöka hålla koll på dem...
Välja rätt spår? -Nej hålla sig på banan utan att köra ihop med någon!
Men det blir lättare rätt snabbt

Ett tips är att du försöker lära dig att läsa trafiken även bakåt, på det viset kan du planera när det är lämpligt för dig att släppa förbi bilen bakom.

Sen kan man ju släppa förbi på många olika sätt beroende på var bakomliggande är snabb. Om du släpper förbi i början av rakorna så påverkar det din egen körning minst. Om du kliver på gasen några meter senare ut på rakan spelar inte så stor roll för din kurvtagning i nästa kurva (dock ganska mycket roll för varvtid men det skiter vi ju i nu).

Släpper du en bil lagom innan nästa kurva så kan du sedan lägga dig tryggt bakom och försöka följa det spåret som den bilen kör. på så vis kan du lära dig mer.

Om du märker att någon vill förbi men du inte hade planerat det så behöver du ju inte lämna ditt spår, bara tänk att du skall hålla dig åt en sida av banan en bit framåt och slå på blinkersen åt det hållet du håller dig så tar bakomvarande hand om sin manöver. Den bakomvarande brukar vara glad att bli förbisläppt oavsett vilken sida eller spår det är. Om man som omkörande inte gillar platsen/situationen så är det bara att ligga kvar bakom.

Kanske blev lite upprepning här men mycket av detta handlar ju om kommunikation mellan förarna.

Angående blygsamheten så tror jag att många underskattar sin egen snabbhet, när man är en av de snabba i den snabba gruppen så börjar man ju trivas att då ta steget till den snabbare gruppen tar nog emot lite.

För egen del så var det nog en slump första gången jag hamnade i den snabbare gruppen personen som höll i incheckningen tyckte väl att jag såg snabb ut och satte mig i den gruppen.

En modell skulle ju kunna vara att arangören tittar lite på bilarna i den snabba gruppen och "uppgraderar" de snabbaste till den snabbare under dagens gång.

Hursomhelst totalt sett funkar det kanonbra, detta är bara detaljer! thumbs up

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678


Trådstartare
Kul att vi respekterar varandra inom klubben thumbs up
Men åker ni omkring och tittar i backspegeln hela tiden så förstår jag inte hur ni kan fokusera och utveckla körningen.
De snabbare som vill om hittar alltid sätt. thumbs up


_________________
Patrik Skoog
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



Om man inte tittar i backspegeln kanske man inte har koll på de snabbare som vill om, och det finns ju bara ETT sett att ta sig om under våra körningar, det är om den framför blinkar, så där har du fel Patrik, snabba förare får inte hitta andra sätt att ta sig om .

Nu har jag inte kört på väldigt länge men jag har kört taktiken att kolla backspegel inför varje kurva så jag alltid har koll på hur många som är bakom och hur fort de kommer, tog ju ett tag att få till det och det är inte ofta jag har missat något heller sen jag började komma in i det.

Sen det här med att släppa om överallt, det funkar inte, jag har alltid gjort så att jag släpper om när jag anser det vara säkert, knutan är ett bar exempel, att släppa om över krönet är big nono, ta det på lilla rakan efter istället.

_________________
Viktor Starkman
Citera
Rka
Mjölby
Här sen Apr 2008
Inlägg: 336



Patrik Skoog skrev:
Kul att vi respekterar varandra inom klubben thumbs up
Men åker ni omkring och tittar i backspegeln hela tiden så förstår jag inte hur ni kan fokusera och utveckla körningen.
De snabbare som vill om hittar alltid sätt. thumbs up



+1

Om det tjockar till sig på banan kan ett tips vara att slå av ett par och skapa lucka till "flaskhalsen"
Finns ingen anledning att på alla vis alltid försöka ta sig om...

_________________
Erik Fornå

BMW M3 E46 2003 (SÅLD)
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678


Trådstartare
Du har säkert rätt Viktor, skall inte lägga mig i gatbilskörningen då det skiljer väldigt jfm att tävla

_________________
Patrik Skoog
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066



Är det inte så att!?

Om man kör på gatbilskörningen och man kör om alla, varvar alla. Plus att man blir frustrerad över att man missade idealspåret i en kurva för att det låg en långsammare gatbil där att man borde.......

Anmäla sig till BMW Cup?


_________________
Janne Ström
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1195



3DBlaster skrev:
Är det inte så att!?

Om man kör på gatbilskörningen och man kör om alla, varvar alla. Plus att man blir frustrerad över att man missade idealspåret i en kurva för att det låg en långsammare gatbil där att man borde.......

Anmäla sig till BMW Cup?



Ja men jag tror på ett time attack utan slumpmässiga koner och kanske road sport reglemente?

Vi är nog många som vill nöta men är lite för rädda att meka och köra race och kanske behöva lätta sönder bilarna totalt?

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678


Trådstartare
Uffe24 skrev:
Vi är nog många som vill nöta men är lite för rädda att meka och köra race och kanske behöva lätta sönder bilarna totalt?


Bara för att man tävlar finns inget => med att tok meka.
Tävling sliter mindre än gatbilsåkning.
Lätta sönder bilarna inget krav det heller.
Finns MASSOR av överviktiga ekipage i BMW Cup, alla klasser.

Prova, du kommer vara fast för livet

_________________
Patrik Skoog
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1195



Patrik Skoog skrev:


Prova, du kommer vara fast för livet


Ja det är jag rädd för, men nu gäller ju detta inte bara mig!

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41550

Forumägare
Forumägare

johmei skrev:
Blinkersregeln är klockren! Och att den som släpper förbi är trygg med manövern är viktigast i alla lägen.

Jag som har relativt mkt effekt blir gärna förbisläppt på rakor efter kurvor (och då kan långsammare ligga kvar i det spår hen trivs bäst med, jag anpassar mig). Jag släpper dock själv gärna innan kurva för att inte "bli fast" efter motorsvagare bilar på rakare partier. Jag kan då ta en långsammare och vidare linje(senare apex) in i kurvan vilket ger mig bättre fart ut på nästa raka.

När jag skrev "si och så" i tidigare inlägg tänkte jag på några enstaka tillfällen då förare inte verkade ha uppsikt bakåt och avvaktade lite (3-4 kurvor) med blinkers eller bromsade mitt i kurvor som att de ville släppa förbi men inte blinkade. Detta var nog helt relaterat till erfarenhet hos förarna och jag var själv väldigt nervig första gångerna, så jag förstår dem helt. När det endast är den snabbare gruppen som kör funkar det helt felfritt tycker jag. Möjligen att jag själv får(tar!) dåliga spår i kurvor efter passering ibland och således kommer den omkörde ifatt.

Håller med Erik om att i de flesta fall så behöver den omkörande inte så överdrivet mycket hjälp och i många fall "offrar" den omkörde för mycket av sin egen körning för att se till att det snabbare ekipaget tar sig förbi snabbt. Jag är inte erfaren och avvaktar även då och då omkörning trots blinkers för att jag vill vara trygg med den manöver som kommer krävas. Exempel är ofta förare som blinkar in i chikanen på Mantorp, jag tycker det är för trångt där om jag inte garanterat hinner förbi innan "vänsterknixen".


Klockrent beskrivet i allt thumbs up thumbs up thumbs up


Jag kör gärna fort men jag har absolut inte bråttom (om).

_________________
Magnus Thomé
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2236



Lyfter en gammal tråd med lite bilder från BMW Cup och Time Attack.
















































_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Eftersnack
2014-05-03 Premiär BMW Sport Club Mantorp
<<   1, 2, 3
14 besök senaste veckan (18041 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande