Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 med R-Stuk
<<   1, 2, 3 ... 21, 22, 23 ... 30, 31, 32   >>
23 besök senaste veckan (180906 totalt)
adde-porsche
stockholm
Här sen Jun 2014
Inlägg: 436


Trådstartare
Axly skrev:
Sjukt snygga delar, men framför allt är stolarna helt grymma! Gillar verkligen rutigt på svart.


Tach ja jg är lite kär i dom stolarna faktiskt

_________________
Adde wallgren.

Porsche 911 med R-stuk
Citera
adde-porsche
stockholm
Här sen Jun 2014
Inlägg: 436


Trådstartare
Lite nya delar till Porschen
Fästen för navkapslar bild kommer
Fäste för huvudströmbrytare och nya bosch ev14 spridare





_________________
Adde wallgren.

Porsche 911 med R-stuk
Citera
adde-porsche
stockholm
Här sen Jun 2014
Inlägg: 436


Trådstartare
Lite svårt att bestämma mej om jag ska lacka navkapslar a samma färg som fälg centrumet eller om jag ska trumla och klarlack bara va tror ni?


_________________
Adde wallgren.

Porsche 911 med R-stuk
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858



Tror klarlack blir bäst thumbs up

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



adde-porsche skrev:
beepbeep skrev:
Wevo lagerplattan är absolut bra investering. Extra så i en maglåda. Den stagar upp hela bottenstocken. Byta synkringarna är billigare än att renovera allt.

P.S. Oljekyl till lådan är också en väldigt bra investering...oljetempen brukar sticka över 140 grader med en 3.6 motor på bana.


Jag förstår men är de fel väg att gå för mej eller kan man få de att hålla


Det är helt och hållet upp till dig. Om bilen bara ska köras till glasskiosken med enstaka accelerationer på motorväg kommer det troligtvis att hålla även med maglåda och ingen oljekyl (dock kommer du att behöva renovera synkringar ibland, beroende på hur mkt du växlar). Fördelen är att du inte behöver modifiera växellådstunneln.

Tänker du däremot bruka bilen på bana finns risk att lådan går varm, plus alla vanliga problem med synkringar och svag bottenstock). I så fall är det förstärkning eller annan låda att rekommendera. Om du väljer 915 (förstärkt eller ej) kommer oljekyl att förlänga livet på den på bana avsevärt.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
adde-porsche
stockholm
Här sen Jun 2014
Inlägg: 436


Trådstartare
beepbeep skrev:
adde-porsche skrev:
beepbeep skrev:
Wevo lagerplattan är absolut bra investering. Extra så i en maglåda. Den stagar upp hela bottenstocken. Byta synkringarna är billigare än att renovera allt.

P.S. Oljekyl till lådan är också en väldigt bra investering...oljetempen brukar sticka över 140 grader med en 3.6 motor på bana.


Jag förstår men är de fel väg att gå för mej eller kan man få de att hålla


Det är helt och hållet upp till dig. Om bilen bara ska köras till glasskiosken med enstaka accelerationer på motorväg kommer det troligtvis att hålla även med maglåda och ingen oljekyl (dock kommer du att behöva renovera synkringar ibland, beroende på hur mkt du växlar). Fördelen är att du inte behöver modifiera växellådstunneln.

Tänker du däremot bruka bilen på bana finns risk att lådan går varm, plus alla vanliga problem med synkringar och svag bottenstock). I så fall är det förstärkning eller annan låda att rekommendera. Om du väljer 915 (förstärkt eller ej) kommer oljekyl att förlänga livet på den på bana avsevärt.


Jag tror jag ska göra allt för att få tag på en ALU 915 och renovera den med förstärkningen både i och vid diff huset vart och hur monteras oljekyl?

_________________
Adde wallgren.

Porsche 911 med R-stuk
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



adde-porsche skrev:


Jag tror jag ska göra allt för att få tag på en ALU 915 och renovera den med förstärkningen både i och vid diff huset vart och hur monteras oljekyl?


915 med diffbroms kunde köpas med oljekyl direkt från fabriken. Allra enklast är om du kunde få tag på en sådan (den har en inbyggd pump som drivs av slutväxeln):


Annars har folk byggt egna lösningar eller köpt färdiga kit. Då är extern elpump och oljekyl som gäller.
Exempel på kit: https://patrickmotorsports.com/products/tra-901-oil-clk-pms

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
JakobJ
Reftele
Här sen Jul 2005
Inlägg: 271



beepbeep skrev:
adde-porsche skrev:


Jag tror jag ska göra allt för att få tag på en ALU 915 och renovera den med förstärkningen både i och vid diff huset vart och hur monteras oljekyl?


915 med diffbroms kunde köpas med oljekyl direkt från fabriken. Allra enklast är om du kunde få tag på en sådan (den har en inbyggd pump som drivs av slutväxeln):


Annars har folk byggt egna lösningar eller köpt färdiga kit. Då är extern elpump och oljekyl som gäller.
Exempel på kit: https://patrickmotorsports.com/products/tra-901-oil-clk-pms


Även 3.2 Carrera utan diffbroms har denna kylslingan

_________________
Jakob Josefsson
Citera
adde-porsche
stockholm
Här sen Jun 2014
Inlägg: 436


Trådstartare
beepbeep skrev:
adde-porsche skrev:


Jag tror jag ska göra allt för att få tag på en ALU 915 och renovera den med förstärkningen både i och vid diff huset vart och hur monteras oljekyl?


915 med diffbroms kunde köpas med oljekyl direkt från fabriken. Allra enklast är om du kunde få tag på en sådan (den har en inbyggd pump som drivs av slutväxeln):


Annars har folk byggt egna lösningar eller köpt färdiga kit. Då är extern elpump och oljekyl som gäller.
Exempel på kit: https://patrickmotorsports.com/products/tra-901-oil-clk-pms


Jag förstår aa båda två är alternativ du råkar inte veta nån som har en låda liggandes ?

_________________
Adde wallgren.

Porsche 911 med R-stuk
Citera
adde-porsche
stockholm
Här sen Jun 2014
Inlägg: 436


Trådstartare
här avslöjas den slutliga färgen! Förmodligen så får den racing stripes i burgundy och elfenbensvit med Porsche texten nere på dörrarna va tycks? Motorutryme lastutrymme och instrumentbrädan lackade matta







_________________
Adde wallgren.

Porsche 911 med R-stuk
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030



Underbart att det inte blev tråkig svart, riktigt snygg avgasblågrå färg thumbs up
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



JakobJ skrev:

Även 3.2 Carrera utan diffbroms har denna kylslingan


Hej!

911 Carrera 3.2 använde 915 växellåda från ~1984 till 1987, sen fick den G50 fram till 1989 då 964 kom. Kylslingor var "extra option" på 915 lådorna: "Option 414 Transmission oil cooler". Bilarna med 207hk katalysatormotorn hade ofta ingen kylare medan 231hk modellen hade oljekyl. Jag har för mig att låda med kylning hette 915/67.

Denna option var såvitt jag vet inte knuten till diffbroms, men förekom ofta tillsammans.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Jag hoppas du kör på stripes, såg väldigt bra ut på testet. 👍Snyggt som attan!

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233



beepbeep skrev:
JakobJ skrev:

Även 3.2 Carrera utan diffbroms har denna kylslingan


Hej!

911 Carrera 3.2 använde 915 växellåda från ~1984 till 1987, sen fick den G50 fram till 1989 då 964 kom. Kylslingor var "extra option" på 915 lådorna: "Option 414 Transmission oil cooler". Bilarna med 207hk katalysatormotorn hade ofta ingen kylare medan 231hk modellen hade oljekyl. Jag har för mig att låda med kylning hette 915/67.

Denna option var såvitt jag vet inte knuten till diffbroms, men förekom ofta tillsammans.


207 hk är en USA bil, ROW bilarna med 231 hk hade oljekylare som standard.

Men att hitta fakbriksmonterad kylare vore verkligen en lyckoträff. De har en intern pump, ut i en slinga och tillbaka i bakkant och med oljemunstycken på strategiska ställen (dreven).

Det duger nog bra med en egen lösning, ta ut oljan i pluggen spruta in den vid diffen någonstans.

Kan vara knepigt att hitta en låda överhuvudtaget nu för tiden.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
adde-porsche
stockholm
Här sen Jun 2014
Inlägg: 436


Trådstartare
safe skrev:
beepbeep skrev:
JakobJ skrev:

Även 3.2 Carrera utan diffbroms har denna kylslingan


Hej!

911 Carrera 3.2 använde 915 växellåda från ~1984 till 1987, sen fick den G50 fram till 1989 då 964 kom. Kylslingor var "extra option" på 915 lådorna: "Option 414 Transmission oil cooler". Bilarna med 207hk katalysatormotorn hade ofta ingen kylare medan 231hk modellen hade oljekyl. Jag har för mig att låda med kylning hette 915/67.

Denna option var såvitt jag vet inte knuten till diffbroms, men förekom ofta tillsammans.


207 hk är en USA bil, ROW bilarna med 231 hk hade oljekylare som standard.



Men att hitta fakbriksmonterad kylare vore verkligen en lyckoträff. De har en intern pump, ut i en slinga och tillbaka i bakkant och med oljemunstycken på strategiska ställen (dreven).

Det duger nog bra med en egen lösning, ta ut oljan i pluggen spruta in den vid diffen någonstans.

Kan vara knepigt att hitta en låda överhuvudtaget nu för tiden.


Har inre haft svårt tidigare att få tag på lådor och de tråkiga är att jag precis lät en vän sälja en... Men är du Porsche människa så hojta gärna till om du ser någon

_________________
Adde wallgren.

Porsche 911 med R-stuk
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Du får i så fall leta efter följande lådor: 915/67, 915/69 eller 915/72

Modell 80/81
915/62 Europa u. R.d.W - ohne Ölkühler
915/63 USA u. Japan - ohne Ölkühler

Modell 84
915/67 Europa u. R.d.W - mit Ölkühler 73 E 00001 - 10000
915/68 USA u. Japan - ohne Ölkühler 74 E 00001 - 10000
915/69 (bei Turbolook) Europa u. R.d.W - mit Ölkühler 73 E 10001 - 11000
915/70 (bei Turbolook) USA u. Japan - ohne Ölkühler 74 E 10001 - 11000

Modell 85
915/72 Europa u. R.d.W - mit Ölkühler 73 F 00001 - 10000
915/73 Europa u. R.d.W, sowie USA u. Japan - ohne Ölkühler 74 F 00001 - 10000


safe skrev:
Kan vara knepigt att hitta en låda överhuvudtaget nu för tiden.


Jag hittade en på Ebay. Det kostar dock:

https://www.ebay.at/itm/Porsche-911-Getriebe-Gearbox-Boite-3-2-Carrera . . . .

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233



beepbeep skrev:


Jag hittade en på Ebay. Det kostar dock:

https://www.ebay.at/itm/Porsche-911-Getriebe-Gearbox-Boite-3-2-Carrera . . . .


Precis, i praktiken är det inget svårt att hitta en låda, bara att det kostar.
Firmor i Europa, framför allt Tyskland, har köpt upp allt de sett i delar och bilar och kan nu ta hutlöst betalt för marknaden är tom på grejer.

Jag har en nästan komplett 915 alu låda (tyvärr är flera drevsett i den dåliga), men jag behåller den för reservdelar då jag vet att det är knepigt att hitta delar. Kunde plocka vissa delar från den när min magnesiumlåda pajade för ett par år sedan.

Magnesiumlådan, helt oförstärkt, höll ca 7-8 år med 260 hk. Hade jag haft de förstärkningar jag har nu å tror jag den fortfarande hade varit hel. Många rivstarter i slalom och banmöten på de åren. Som tur är har jag aldrig haft en tempgivare på lådan så jag vet inte hur varm den går!

Hittar jag en annan låda så tipsar jag om den.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
JakobJ
Reftele
Här sen Jul 2005
Inlägg: 271



safe skrev:
beepbeep skrev:


Jag hittade en på Ebay. Det kostar dock:

https://www.ebay.at/itm/Porsche-911-Getriebe-Gearbox-Boite-3-2-Carrera . . . .


Precis, i praktiken är det inget svårt att hitta en låda, bara att det kostar.
Firmor i Europa, framför allt Tyskland, har köpt upp allt de sett i delar och bilar och kan nu ta hutlöst betalt för marknaden är tom på grejer.

Jag har en nästan komplett 915 alu låda (tyvärr är flera drevsett i den dåliga), men jag behåller den för reservdelar då jag vet att det är knepigt att hitta delar. Kunde plocka vissa delar från den när min magnesiumlåda pajade för ett par år sedan.

Magnesiumlådan, helt oförstärkt, höll ca 7-8 år med 260 hk. Hade jag haft de förstärkningar jag har nu å tror jag den fortfarande hade varit hel. Många rivstarter i slalom och banmöten på de åren. Som tur är har jag aldrig haft en tempgivare på lådan så jag vet inte hur varm den går!

Hittar jag en annan låda så tipsar jag om den.


Detta är väl också en del i problemet, många har lådor liggandes men ingen vill sälja för att det kan vara bra att ha och "den äter inte bröd där den ligger" (Ja, vi har också en extra låda liggandes)

_________________
Jakob Josefsson
Citera
adde-porsche
stockholm
Här sen Jun 2014
Inlägg: 436


Trådstartare
JakobJ skrev:
safe skrev:
beepbeep skrev:


Jag hittade en på Ebay. Det kostar dock:

https://www.ebay.at/itm/Porsche-911-Getriebe-Gearbox-Boite-3-2-Carrera . . . .


Precis, i praktiken är det inget svårt att hitta en låda, bara att det kostar.
Firmor i Europa, framför allt Tyskland, har köpt upp allt de sett i delar och bilar och kan nu ta hutlöst betalt för marknaden är tom på grejer.

Jag har en nästan komplett 915 alu låda (tyvärr är flera drevsett i den dåliga), men jag behåller den för reservdelar då jag vet att det är knepigt att hitta delar. Kunde plocka vissa delar från den när min magnesiumlåda pajade för ett par år sedan.

Magnesiumlådan, helt oförstärkt, höll ca 7-8 år med 260 hk. Hade jag haft de förstärkningar jag har nu å tror jag den fortfarande hade varit hel. Många rivstarter i slalom och banmöten på de åren. Som tur är har jag aldrig haft en tempgivare på lådan så jag vet inte hur varm den går!

Hittar jag en annan låda så tipsar jag om den.


Detta är väl också en del i problemet, många har lådor liggandes men ingen vill sälja för att det kan vara bra att ha och "den äter inte bröd där den ligger" (Ja, vi har också en extra låda liggandes)


Bra citat! Jag har ju en magnesium låda som ligger..

_________________
Adde wallgren.

Porsche 911 med R-stuk
Citera
JakobJ
Reftele
Här sen Jul 2005
Inlägg: 271



adde-porsche skrev:
JakobJ skrev:
safe skrev:
beepbeep skrev:


Jag hittade en på Ebay. Det kostar dock:

https://www.ebay.at/itm/Porsche-911-Getriebe-Gearbox-Boite-3-2-Carrera . . . .


Precis, i praktiken är det inget svårt att hitta en låda, bara att det kostar.
Firmor i Europa, framför allt Tyskland, har köpt upp allt de sett i delar och bilar och kan nu ta hutlöst betalt för marknaden är tom på grejer.

Jag har en nästan komplett 915 alu låda (tyvärr är flera drevsett i den dåliga), men jag behåller den för reservdelar då jag vet att det är knepigt att hitta delar. Kunde plocka vissa delar från den när min magnesiumlåda pajade för ett par år sedan.

Magnesiumlådan, helt oförstärkt, höll ca 7-8 år med 260 hk. Hade jag haft de förstärkningar jag har nu å tror jag den fortfarande hade varit hel. Många rivstarter i slalom och banmöten på de åren. Som tur är har jag aldrig haft en tempgivare på lådan så jag vet inte hur varm den går!

Hittar jag en annan låda så tipsar jag om den.


Detta är väl också en del i problemet, många har lådor liggandes men ingen vill sälja för att det kan vara bra att ha och "den äter inte bröd där den ligger" (Ja, vi har också en extra låda liggandes)


Bra citat! Jag har ju en magnesium låda som ligger..


Du skulle ju kunna lägga in en bytesannons på tex. early911.se eller liknande?

_________________
Jakob Josefsson
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Tre saker äter 915-lådor:

1. Värme (de går sjukt varma på bana, åtgärdas med kylare)
2. Vrid (turbokonvertering eller rivstarter, åtgärdas med förstärkning av lagerhållare och difflock)
3. Synkringar (går inte att fixa, bara renovera).

Jag antar att du kan förstärka och kyla din maglåda för mindre än 40000:- som en 915/72 i okänt skick skick kostar.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 med R-Stuk
<<   1, 2, 3 ... 21, 22, 23 ... 30, 31, 32   >>
23 besök senaste veckan (180906 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande