Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Tändmodul/tändförstärkare Haltech
2 besök senaste veckan (6956 totalt)
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848


Trådstartare
Ska köra Haltech E6K på min m20 turbo motor. Letar efter lämplig tändförstärkare. Ska man ha 3st "intelligenta" enkel kanal dvs som känner av dwell time för spolarna eller ska man ha 1 st trippel kanal? (de finns endast i "dum" utförande vad jag hört).
Hade tänkt köra med citroen CM's dubbelspole och till dem vet jag i nuläget inte återladdningstiden (dwell time) så en intelligent vore ju att föredra.

Skulle en Volvo 960 förstärkare vara passandet? Den är 3 kanalig då de förviso är en tändspole per/cyl på dem men den har dubbla eller blir de någon lurigt med spänningen. Jag ska köra wastefire.

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Jag har E6K själv, och har testat lite olika både trigger (input) och igniters. Vad gäller igniters så använer jag MSD 6 al. Har använt Accel digital, men den fungerade inte med Haltech. Har varit inne på helsekvetuioell tändning, men det blir 8 spolar. Nu finns det fina "plug-on" spolar t,ex Lexus. Så det är en tanke. Men jag vet inte hur dom rimmar med E6K. Hur som helst, MSD behöver ingen dwell.
Kör constant charge eller duty, spelar ingen roll. t,ex 4ms. Och rising out edge.
Haltech:s egna crank triggers rekomenderas. Och inga varvräknare på inputsidan.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848


Trådstartare
Angående triggers: BMW har ju orginal motronichjul till triggning med missing tooth princip. Ska jag satsa på en orginalgivare + magnet istället?

Angående tändförstärkaren så får jag nog köpa och prova tror jag, volvons ger jag 600kr för så de är prisvärt.

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Karlsson skrev:
Angående triggers: BMW har ju orginal motronichjul till triggning med missing tooth princip. Ska jag satsa på en orginalgivare + magnet istället?

Angående tändförstärkaren så får jag nog köpa och prova tror jag, volvons ger jag 600kr för så de är prisvärt.


Jag har inte erfarenheter från så många olika fabrikat, men just det att det är skillnad i anpassningarna mellan E6K och trigger resp tändmoduler gör mig fundersam. Ibland testade jag en komponent och tyckte att "går den verkligen riktigt rent?". Efter att ha bytt 5 ggr fram och tillbaka så kan jag konstatera att det ÄR ett anpassningsproblem som föreligger.

E6K:s processor ska ju hinna med tandhjul, men det är själva givaren som är käpphästen i anpassningen.
Jag har använt infraröd lampa (unilite), Fords fördelare med magnetgivare, vanlig cranktrigger för V8, men först med Haltech:s egen givare blev det riktigt bra.
Felen med andra givare o tändboxar yttrade sig som ingen gnista när startmotorn gick, ingen gnista över 6000 rpm, varannan gninsta troligen beroende på uppladninigstider som inte matchade, mm, mm. Sån får man huvudvärk på å tror att det är fel på ECU:n.

Jag svarvade ett aluminiumhjul och borrade in Haltechs magneter och det funkar kanon. Billigt och enkelt. Vill du ha sekventiellt så sätter du in en till magnet för att markera 1:ans cylinder. Men jag kör batch fire för att minska bränslepulserna i systemet.

Har du en givare som du VET funkar så kan du testa olika igniters, då vet du i alla fal på vilken sida om ECUn det är fel om det krånglar. MSDn är dyr men mycket bra i sammanhanget. Man varvar 10000 med en åtta så du har inga uppladdningsproblem med färre cylindrar. Men du måste ha en fördelare.
Vi har ju tre egenskaper som vi önskar, ignitern ska vara intelligent, passa E6K samt klara höga varv.
MSD klarar alla de kraven. Laddningstiden är speciellt viktigt när man inte har separata spolar till varje cylinder. Samt, funkar inte tändsystemet så funkar inte den bästa motorn, det är hjärtat i motorn.

Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
HPZ
Göteborg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 209



Finns visst lite att reda ut här. Haltech (E6M, E6K, E6X, E11) är kapabelt att hantera Bmw's original induktiva givare (60-2 motronic), gäller även Audi och electromotives givare mfl. Dessa ger en signal som haltech inte direkt kan hantera, därför användas den interna reluctor adaptern, denna omvandlar vågsignalen från magnetgivaren till fyrkantsvåg som haltechet är kapabelt att hantera. Insignalens "styrka" justeras sedan i programvaran med hjälp av funktionen "trigger gain", i vissa fall kan även ett motstånd behövas mellan triggern och Haltechet, dock tämligen ovanligt.

Nu kommer vi till kärnpunkten, denna är A & o om man skall få systemet att fungera felfritt: Triggersignalen måste filtreras med hjälp av trigger gain-funktionen (ev. med motstånd som nämns ovan), så att man får en "ren" signal genom hela varvtalsregistret, när detta är gjort så kan man lugnt gå vidare med inställningar av uppladdningstid av spolar mm mm. Mao, har man inte ordning på insignalerna, så kommer man följdaktligen aldrig till rätta med utsignalerna heller.

Haltechs egna givare är Sk. hallgivare, dessa ger en färdig fyrkantsvåg, vilken inte behöver "filtreras" eller omvandlas. Mycket enklare att hantera, men har en stor nackdel i form av förre "läspunkter" per vevaxelvarv, std är två magneter på remskivan för en 4-cyl maskin. Jämför Tex Motronics 60-2 trigger
med Haltechs två triggerpunkter på varvet, det sistnämnda är tämligen grovkornigt, mycket hinner hända på ett halvt motorvarv.

Tändmoduler och spolar är en annan intressant sak. Det råder delade meningar om smarta respektive dumma tändmoduler. Visst kan en smart vara att föredra, då den sköter jobbet själv. Men det finns mer än ett fall då man haft nytta av den dumma, genom att man själv kan öka/minska laddningstiden av spolen. Smak respektive behovsrelaterat med andra ord.

Normalt laddas en spole 3-4ms, men det finns typer som kan kräva avsevärt mer än så. Här är det inte lätt att få fram information på originalspolar, utan man får helt enkelt prova sig fram, tidigare nämnda värde är dock en bra utgångspunkt.

Wastespark: Teoretiskt sett så stämmer resonemanget. Men jag har hitills inte stött på några som helst problem med detta, titta gärna på Electromotives system som enbart använder wastespark.

Mvh, Peter

_________________
Peter ovner
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Peter o skrev:


1
Dessa ger en signal som haltech inte direkt kan hantera, därför användas den interna reluctor adaptern, denna omvandlar vågsignalen från magnetgivaren till fyrkantsvåg som haltechet är kapabelt att hantera. Insignalens "styrka" justeras sedan i programvaran med hjälp av funktionen "trigger gain", i vissa fall kan även ett motstånd behövas mellan triggern och Haltechet, dock tämligen ovanligt.
Nu kommer vi till kärnpunkten, denna är A & o om man skall få systemet att fungera felfritt:
2
Triggersignalen måste filtreras med hjälp av trigger gain-funktionen (ev. med motstånd som nämns ovan), så att man får en "ren" signal genom hela varvtalsregistret, när detta är gjort så kan man lugnt gå vidare med inställningar av uppladdningstid av spolar mm mm. Mao, har man inte ordning på insignalerna, så kommer man följdaktligen aldrig till rätta med utsignalerna heller.
3
Haltechs egna givare är Sk. hallgivare, dessa ger en färdig fyrkantsvåg, vilken inte behöver "filtreras" eller omvandlas. Mycket enklare att hantera, men har en stor nackdel i form av förre "läspunkter" per vevaxelvarv, std är två magneter på remskivan för en 4-cyl maskin. Jämför Tex Motronics 60-2 trigger
med Haltechs två triggerpunkter på varvet, det sistnämnda är tämligen grovkornigt, mycket hinner hända på ett halvt motorvarv.
4
Tändmoduler och spolar är en annan intressant sak. Det råder delade meningar om smarta respektive dumma tändmoduler. Visst kan en smart vara att föredra, då den sköter jobbet själv. Men det finns mer än ett fall då man haft nytta av den dumma, genom att man själv kan öka/minska laddningstiden av spolen. Smak respektive behovsrelaterat med andra ord.
5
Normalt laddas en spole 3-4ms, men det finns typer som kan kräva avsevärt mer än så. Här är det inte lätt att få fram information på originalspolar, utan man får helt enkelt prova sig fram, tidigare nämnda värde är dock en bra utgångspunkt.
6
Wastespark: Teoretiskt sett så stämmer resonemanget. Men jag har hitills inte stött på några som helst problem med detta, titta gärna på Electromotives system som enbart använder wastespark.

Mvh, Peter


Peter o

1
Detta är inter riktigt mitt område, så tippsen blir sånt som jag vet funkar av egen erfarenhet och en typ av motor.
2
Det håller jag helt med om, in-signalen måste först o främst funka.
3
Kan du utveckle detta lite mer? Så vore jag glad, eftersom jag tänkt göra vissa ändringar framöver.
4
Det håller jag också med om, det beror på vilket system man bygger upp.
5
Ja.
6
Jag är inte riktigt med på vad du svarade på här. Om det var min synpunkt på 8 spolar. Jag var inne på att waste spark resulterar i en brygga med 4 spolar och tändkablar åt bägge håll. Tämligen likt en fördelare (layoutmässigt) fast klumpigare. Elektriskt ser jag inga direkta problem. Som mitt motorrum är utformat och motorn är uppbyggd så var jag annars inne på 4 spolar på var sida om motorn.

Annars har jag inte stött på några direkta funktionsbekymmer med MSD:n och fördelare heller. Mer än att fördelaren hamnar i brandväggen väldigt dumt. Så poängen var att få en bättre placiring ihop med ett mulligt system rent elektriskt.

MVH
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848


Trådstartare
Jag har handlat lite grejor nu:
Blev 3st M&W tändförstärkare, 2st autronic givare. Så de ska nog funka bra nu.

Frågan som kvarstår är vilken bil jag ska ta spolarna ifrån eller kvittar det?

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
HPZ
Göteborg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 209



Peter o skrev:


1
Dessa ger en signal som haltech inte direkt kan hantera, därför användas den interna reluctor adaptern, denna omvandlar vågsignalen från magnetgivaren till fyrkantsvåg som haltechet är kapabelt att hantera. Insignalens "styrka" justeras sedan i programvaran med hjälp av funktionen "trigger gain", i vissa fall kan även ett motstånd behövas mellan triggern och Haltechet, dock tämligen ovanligt.
Nu kommer vi till kärnpunkten, denna är A & o om man skall få systemet att fungera felfritt:
2
Triggersignalen måste filtreras med hjälp av trigger gain-funktionen (ev. med motstånd som nämns ovan), så att man får en "ren" signal genom hela varvtalsregistret, när detta är gjort så kan man lugnt gå vidare med inställningar av uppladdningstid av spolar mm mm. Mao, har man inte ordning på insignalerna, så kommer man följdaktligen aldrig till rätta med utsignalerna heller.
3
Haltechs egna givare är Sk. hallgivare, dessa ger en färdig fyrkantsvåg, vilken inte behöver "filtreras" eller omvandlas. Mycket enklare att hantera, men har en stor nackdel i form av förre "läspunkter" per vevaxelvarv, std är två magneter på remskivan för en 4-cyl maskin. Jämför Tex Motronics 60-2 trigger
med Haltechs två triggerpunkter på varvet, det sistnämnda är tämligen grovkornigt, mycket hinner hända på ett halvt motorvarv.
4
Tändmoduler och spolar är en annan intressant sak. Det råder delade meningar om smarta respektive dumma tändmoduler. Visst kan en smart vara att föredra, då den sköter jobbet själv. Men det finns mer än ett fall då man haft nytta av den dumma, genom att man själv kan öka/minska laddningstiden av spolen. Smak respektive behovsrelaterat med andra ord.
5
Normalt laddas en spole 3-4ms, men det finns typer som kan kräva avsevärt mer än så. Här är det inte lätt att få fram information på originalspolar, utan man får helt enkelt prova sig fram, tidigare nämnda värde är dock en bra utgångspunkt.
6
Wastespark: Teoretiskt sett så stämmer resonemanget. Men jag har hitills inte stött på några som helst problem med detta, titta gärna på Electromotives system som enbart använder wastespark.

Mvh, Peter


Peter o

1
Detta är inter riktigt mitt område, så tippsen blir sånt som jag vet funkar av egen erfarenhet och en typ av motor.
2
Det håller jag helt med om, in-signalen måste först o främst funka.
3
Kan du utveckle detta lite mer? Så vore jag glad, eftersom jag tänkt göra vissa ändringar framöver.
4
Det håller jag också med om, det beror på vilket system man bygger upp.
5
Ja.
6
Jag är inte riktigt med på vad du svarade på här. Om det var min synpunkt på 8 spolar. Jag var inne på att waste spark resulterar i en brygga med 4 spolar och tändkablar åt bägge håll. Tämligen likt en fördelare (layoutmässigt) fast klumpigare. Elektriskt ser jag inga direkta problem. Som mitt motorrum är utformat och motorn är uppbyggd så var jag annars inne på 4 spolar på var sida om motorn.

Annars har jag inte stött på några direkta funktionsbekymmer med MSD:n och fördelare heller. Mer än att fördelaren hamnar i brandväggen väldigt dumt. Så poängen var att få en bättre placiring ihop med ett mulligt system rent elektriskt.

MVH
Göran Malmberg

Hej Göran,

Får pasta in allt annars tappar jag nog bort mig helt...

1. Detta är ju en viktig detalj som kräver en del möda, men som ger avkastning när man väl kommer till resterande inställningar samt mappning.

2. Så sant så.

3. Detta är normalt inget stort problem. Men det finns extremfall där varvtalsökningen på så lite som ett halvt motorvarv varit så stor att du helt enkelt inte är kvar i samma mappar längre. Finns T.ex system där de endast tillåter 60-2 hjul av denna anledning, då de sett stora varvtalsändringar på detta ynka halvvarv. Själv har jag mycket goda erfarenheter av att köra med 60-2 hjul, en snabb och enkel lösning enligt min mening.

4. Absolut, jag håller med. Personligen gillar jag smarta moduler, men har även varit med om spolar som kräver mer laddningstid och enda lösningen varit dum modul med lite extrem laddningstid.

5. Vi är överens här också..

6. Här läste jag nog ut något som inte var skrivet, typiskt forumbeteende, fel av mig... thumbs down Din ide tycker jag låter mycket bra med 4 dubbelspolar i någon form, 8 spolar funkar kalas också. Tyvärr får jag erkänna att jag är totalt novis på MSD med flera, aldrig provat själv, dock sett mycket fina installationer med toppenfunktion. Måste nog testa detta själv vid tillfälle, då hoppas jag att du kan backa upp med support?

Vad har du för planer med ditt system framöver?


Mvh, Peter ovner

_________________
Peter ovner
Citera
HPZ
Göteborg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 209



Jag har handlat lite grejor nu:
Blev 3st M&W tändförstärkare, 2st autronic givare. Så de ska nog funka bra nu.

Frågan som kvarstår är vilken bil jag ska ta spolarna ifrån eller kvittar det?


_________________
/Andreas Karlsson |


Hej Andreas,

M&W är ju bra grejor med känd funktion, så det låter som en bra lösning. Om jag minns rätt skulle du åka Bmw sexa? Titta på Ford Cosworth? V6 tidigt 90-tal Bla Scorpio, finns säkert fler som har en sexpack-spole std, annars kan du hitta eftermarknadsspolar som inte kostar hela skjortan. Viktigt är dock att få fram ett kopplingsschema i någon form, så att du vet hur spolen skall kopplas.

Mvh, Peter ovner


oj då, så många dublettsvar jag la in tidigare, sorry

_________________
Peter ovner
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Peter, det finns en mycket bra knapp som heter "Citera" då ser man lite lättare vad som skrevs först i "svarskedjan" som lätt blir i inläggen.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

jag tog bort dubbelinläggen thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848


Trådstartare
Peter o skrev:

M&W är ju bra grejor med känd funktion, så det låter som en bra lösning. Om jag minns rätt skulle du åka Bmw sexa? Titta på Ford Cosworth? V6 tidigt 90-tal Bla Scorpio, finns säkert fler som har en sexpack-spole std, annars kan du hitta eftermarknadsspolar som inte kostar hela skjortan. Viktigt är dock att få fram ett kopplingsschema i någon form, så att du vet hur spolen skall kopplas.


Jag har kollat lite på skrotarna, har även nyare cosworth v6orna (i nya karossen) samma typ av spole? Hittade en på en skrot i närheten till bra pris. Dock verkar tändmodulen sitta integrerad med den, går de dela smidigt?

Hur stort är slitaget på en spole? Hittade nya haltech spolar i australien till en vettig peng, är de kanske värt extra att få en frisk sak istället för en som gått t.ex. 20 000.

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Peter o skrev:
Peter o skrev:

Vad har du för planer med ditt system framöver?

Mvh, Peter ovner


Jag har 16 stiftstoppar, och var inne på att testa detta. Har bara 8 stift i motorn nu. Har läst en och annan utredning om egenskaperna för sådant system och det förefaller intressant. Ur experimentsynvinkel skulle jag gärna ha möjligheten att tajma cylindrarna separat. Jag har även tittat på staggad tändning med dubbelstift. Men det blir ju ett rätt omständigt projekt. 16 tändspolar.....???

Jag har inga teorier om att åstadkomma undrverk, bara möjligheten att se VAD som händer. I sådana här fall finns det alltid fler åsikter än kött på benen. Men du är välkommen att vara med på ett hörn. Jag uppskattar alla inputs.

MSD kan jag hjälpa till med.

MVH
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
HPZ
Göteborg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 209



Hej Göran,


Det där låter ju klart spännande, alltid kul att se vad som händer, precis som du säger. Lycka till.

Mvh, Peter

Göran Malmberg skrev:
Peter o skrev:
Peter o skrev:

Vad har du för planer med ditt system framöver?

Mvh, Peter ovner


Jag har 16 stiftstoppar, och var inne på att testa detta. Har bara 8 stift i motorn nu. Har läst en och annan utredning om egenskaperna för sådant system och det förefaller intressant. Ur experimentsynvinkel skulle jag gärna ha möjligheten att tajma cylindrarna separat. Jag har även tittat på staggad tändning med dubbelstift. Men det blir ju ett rätt omständigt projekt. 16 tändspolar.....???

Jag har inga teorier om att åstadkomma undrverk, bara möjligheten att se VAD som händer. I sådana här fall finns det alltid fler åsikter än kött på benen. Men du är välkommen att vara med på ett hörn. Jag uppskattar alla inputs.

MSD kan jag hjälpa till med.

MVH
Göran Malmberg

_________________
Peter ovner
Citera
HPZ
Göteborg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 209



Hej,

Vet inte vad som sitter där, tyvärr. Skulle nog hellre använda den integrerade modulen istället för att försöka dela den, gäller bara att lura ut dess funktion (dum/smart) Själv skulle jag definitivt välja en ny före en begagnad, men det är en smak/prisfråga.

Mvh, Peter

Karlsson skrev:
Peter o skrev:

M&W är ju bra grejor med känd funktion, så det låter som en bra lösning. Om jag minns rätt skulle du åka Bmw sexa? Titta på Ford Cosworth? V6 tidigt 90-tal Bla Scorpio, finns säkert fler som har en sexpack-spole std, annars kan du hitta eftermarknadsspolar som inte kostar hela skjortan. Viktigt är dock att få fram ett kopplingsschema i någon form, så att du vet hur spolen skall kopplas.


Jag har kollat lite på skrotarna, har även nyare cosworth v6orna (i nya karossen) samma typ av spole? Hittade en på en skrot i närheten till bra pris. Dock verkar tändmodulen sitta integrerad med den, går de dela smidigt?

Hur stort är slitaget på en spole? Hittade nya haltech spolar i australien till en vettig peng, är de kanske värt extra att få en frisk sak istället för en som gått t.ex. 20 000.

_________________
Peter ovner
Citera
Skruva banåkabil
Tändmodul/tändförstärkare Haltech
2 besök senaste veckan (6956 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande