Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Första gången på bana
11309 besök totalt
IpLond

Här sen Apr 2014
Inlägg: 7


Trådstartare
Tjena!
Vet inte om detta är riktigt rätt tråd och skriva i, men testar.
Köpte i våras en BMW M3 e36. Tänkte börja lite smått med att köra på bana.
Har uppgraderat bilen lite med Coilovers, gat/ban kitt. Bromsar och lite andra chassi delar. Så det kommer inte bli någon hård körning i början.
Men min fråga är om ni har lite tips på vad man ska tänka på när man börjar köra på bana?
Kör teknik? Vad bör man göra med bilen för att den ska vara säker på banan? Finns det förar kurser man kan gå?
Är tacksam för alla svar jag kan få

Mvh

_________________
Andreas Rödby
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



IpLond skrev:
Tjena!
Vet inte om detta är riktigt rätt tråd och skriva i, men testar.
Köpte i våras en BMW M3 e36. Tänkte börja lite smått med att köra på bana.
Har uppgraderat bilen lite med Coilovers, gat/ban kitt. Bromsar och lite andra chassi delar. Så det kommer inte bli någon hård körning i början.
Men min fråga är om ni har lite tips på vad man ska tänka på när man börjar köra på bana?
Kör teknik? Vad bör man göra med bilen för att den ska vara säker på banan? Finns det förar kurser man kan gå?
Är tacksam för alla svar jag kan få

Mvh


Prova att kolla igenom NYBÖRJARSVÄNGFORUMET. Många tips och svar på dina frågor finner du just där.

_________________
Roland Johansson
Citera
IpLond

Här sen Apr 2014
Inlägg: 7


Trådstartare
Okej, tack. Ska kolla de

_________________
Andreas Rödby
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165



Sådär kort:

Skaffa mycket körtid. Det vill säga åk på så många träffar du bara kan.
Gör bort dig. Överstyr, understyr, åthelvetestyr... Lär dig hur du kan köra.

Och viktigast:
1. Var lyhörd. Det finns folk som gjort alla dina misstag plus fler än du kan räkna till. Hör på vad de har att säga.
2. Ha roligt. Försök inte vara snabbast.

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Det där sista är bra, kör i din egen takt och strunta i om du är långsammast, Det är inte tävling utan nöje. Med tiden kommer självsäkerheten och farten!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Bra tips här ovan! Lyssna på magkänslan, den brukar veta vad som är lagom tempo. Se till att utnyttja instruktörer på träffarna, du får då hjälp att lära dig saker på en kvarts körning som annars kan ta dig flera träffar om du bara kör själv.

Bilen kan absolut vara HELT standard. En M3 är extremt kompetent som den är. Se till att allt är helt och friskt bara, stötdämparna är hela, bromsskivor och belägg är i bra skick. Byt bromsvätska så den är ny och fräsch. Gärna till en extra värmetålig, tex Motul RBF600. Den enda svaga punkten är just bromsarnas temperarur, se till att alltid bromsa som man ska, FULLT och inte halvhårt lite försiktigt.

Titta på dina däck under dagen så att du ser att du inte överkör dem, fråga gärna de andra på träffen om hur de tycker dina däck ser ut att må. Och till sist, var lyhörd på om bromspedalen börjar bli lite mjuk, kör då lugna avkylnigsvarv bums.

Och ställ massa frågor thumbs up thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Flyttade tråden till rätt forumdel thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
IpLond

Här sen Apr 2014
Inlägg: 7


Trådstartare
Tack för bra tips! Hur fungerar de med instruktörerna som finns? Åker de med i bilen några varv?

_________________
Andreas Rödby
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1567



IpLond skrev:
Tack för bra tips! Hur fungerar de med instruktörerna som finns? Åker de med i bilen några varv?


Det finns dom som har nerver till det

Antingen det eller så får du åka en sväng med dom.

Båda är väldigt lärorikt.

Själv tycker jag att det är väldigt givande att just åka med andra då det inbland ger perspektiv om att man kan svänga hårdare, köra fortare (eller långsammare ), skippa att bromsa, andra spårval osv.

_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



mblixt@gmail.com skrev:
IpLond skrev:
Tack för bra tips! Hur fungerar de med instruktörerna som finns? Åker de med i bilen några varv?


Det finns dom som har nerver till det

Antingen det eller så får du åka en sväng med dom.

Båda är väldigt lärorikt.

Själv tycker jag att det är väldigt givande att just åka med andra då det inbland ger perspektiv om att man kan svänga hårdare, köra fortare (eller långsammare ), skippa att bromsa, andra spårval osv.


Och steget bättre är väl att få åka med några varv, ta en paus och fokusera och sedan ha intruktör med i bilen. Du har fått en inblick i spårval, sedan får du tips...

Som en bonus därefter ber du instruktören åka 'hare' med dig, ligga efter och titta eller gå förbi och visa.

_________________
Roland Johansson
Citera
IpLond

Här sen Apr 2014
Inlägg: 7


Trådstartare
Okej. Har åkt med på bana några gånger och fått lite tips. Om jag har förstått det rätt så är det utifrån -in -ut när det gäller kurvtagning?

_________________
Andreas Rödby
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



IpLond skrev:
Okej. Har åkt med på bana några gånger och fått lite tips. Om jag har förstått det rätt så är det utifrån -in -ut när det gäller kurvtagning?


exakt, så stor radie som möjligt är grundteorin, men lite tvärare i början och räta ut lite på slutet så du kan gasa på och få upp farten på rakan.
Citera
IpLond

Här sen Apr 2014
Inlägg: 7


Trådstartare
Tackar så mycket för alla bra tips! Det uppskattas!

_________________
Andreas Rödby
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066



Han forumägaren sa till mig. när det var första gången för mig: "glöm inte att andas Janne"

_________________
Janne Ström
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



En liten sak till, kör inte för långa pass i början och se till att drick tillräckligt, det är mycket man tar in första gångerna så va utvilad osv. innan.
Citera
IpLond

Här sen Apr 2014
Inlägg: 7


Trådstartare
Vilka träffar är bäst att börja på? Tänker att typ gatebil kanske inte är bästa stället att börja på?

_________________
Andreas Rödby
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



IpLond skrev:
Vilka träffar är bäst att börja på? Tänker att typ gatebil kanske inte är bästa stället att börja på?
Skriver du in vart du bor så är det lättare att guida dig.

Sviestad har ju provapå kvällar, vilket gör det lite mindre cirkus att dra iväg än en heldagsträff, om du råkar bo max ett par timmar bort.

Fokusera annars på att få till det så trevligt som möjligt (om det är MonoMärkesträff eller mesta möjliga mix är upp till dig) och försök att sänka ambitionsnivån. Kör som nämnts korta pass, det är absolut inget fel att bara köra 10 varv åt gången (det brukar sammanfalla med att gatdäck och bromsar gärna vill vila lite).
Att försöka maximera antalet körminuter per eventkrona gör bara att fokus hamnar på annat än att ha skoj och lära sig körning och känslan i bilen.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
IpLond

Här sen Apr 2014
Inlägg: 7


Trådstartare
Jag bor i Borås. Vet att de har varit mycket kvälls träningar på anderstorp tidigare men inte så mycket i år :/

_________________
Andreas Rödby
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



IpLond skrev:
Jag bor i Borås. Vet att de har varit mycket kvälls träningar på anderstorp tidigare men inte så mycket i år :/
Då kan du skriva in det i profilen.

Kinnekulle är ju inte så långt bort, bara att titta i kalendern (Folkaklubben på söndag, BMW 21e sep tex).
Inbjudan mm kan ibland vara lite knöligt att hitta men det finns alltid hjälpsamma själar och med ödmjukhet kommer man långt.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Soho
Karlstad
Här sen Dec 2014
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Bästa strategin för att lära sig bankörning är att respektera hastigheten från början. Lär känna bilen som din egen hand så att den inte överraskar dig med att göra något du inte är beredd på. Börja lugnt och öka sedan farten efter hand. Du kommer behöva många gånger innan du kan maxa bilen på bana. Bättre att hålla sig långsamt på banan än att snabbt åka av Lycka till!

_________________
//Joakim Lindström
http://blogg.vk.se/sunden/
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Första gången på bana
11309 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande