Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 335i 07 (E92) - Montegoblau - Såld
<<   1, 2, 3, ... 11, 12, 13   >>
17 besök senaste veckan (138810 totalt)
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111


Trådstartare
Då var säsongens sista körning avklarad på Ring Knutstorp. Jag hoppades ju på fint väder och välfungerande bil, jag blev bönhörd av bilgudarna!!!

Åkte ner till Skåne redan på fredag kväll för att slippa åka för tidigt på morgonen. Kvällen spenderades med ett studiebesök i P Skoogs garage tillsammans med några klubbkamrater, mycket givande på alla sätt! Tack Patrik!

På lördag morgon kom jag till Knutan glad i hågen, solen sken och luften var sval, perfekta förhållanden. Efter sedvanliga rutiner med Incheckning skitsnackande, däcksparkande och förarmöte så gav vi oss ut på banan. Jag körde första passet med DSC i halvläge för att känna mig för lite, allt flöt på fint och 20 minuter tog slut fort. När det var dags för andra passet så meddelade man att nu var det open pit, bara att gasa så mycket man orkade. Jag kopplade ur DSC helt och började försiktigt att känna mig för helt utan hängslen. Bilen fungerade superfint och självförtroendet kom fort. Jag matade på med varv och körde stinter på dryga 20 minuter åt gången fram till lunch, vid ett tillfälle fick jag en felkod från motorn som jag är välbekant med, rensade och körde vidare för att se om det kom tillbaka men resten av dagen var helt felfri.

Efter en välbehövlig lunch behövde bilen lite mer soppa också så det blev en tur till Statoil i Bjuv sen var det ut på banan igen för ett par stinter innan vi bjöds på fin racing av BMW Cup.

Ytterligare ett par stinter efter racet och allting kändes grymt fint, p.g.a. en lite felskrivning på schema/banlicens så blev jag tvungen att skippa sista åket men vilken härlig dag!

Knutstorp är som sagt min favoritbana, när vädret är fint och bilen funkar så finns det inget bättre vilken grym avslutning på säsongen! Massor av körglädje som skall hålla humöret upp nu när vintern smyger sig på

Efter bandagen så var det traditionsenligt årsmöte och avslutningsfest med klubben, trevlig och mycket. Som en lustig parentes så missade jag sista åket i baren också, samma typ av fel som ovan med banlicensen Kan ju glädja mig åt att jag inte var bakis och hade en hel bil dagen efter så det kanske var lika bra

Skickar ett stort tack till alla klubbkompisar för det här året, jag lyckades köra alla träffarna i år och det har varit fantastiskt.

PS. tänkte göra någon form av summering kring planerna för bilen också men det blir i ett separat inlägg. DS.

Har tagit/fastnat på några bilder också:

Tvättad och redo inför knutan


Härlig höstdag på Knutstorp


Foto: David Eklund

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1310



Trevligt att ses och likaså trevligt skriven rapport! Fördelen med få gatbilar är ju sålart open pit, men man vill å andra sidan inte ha det för tomt på banan såklart.

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111


Trådstartare
frapp skrev:
Trevligt att ses och likaså trevligt skriven rapport! Fördelen med få gatbilar är ju sålart open pit, men man vill å andra sidan inte ha det för tomt på banan såklart.


Tack! Ja det var trevligt att ses, det är dubbelt så roligt att skriva rapporterna när man märker att någon läser dem också
Helt riktigt med banan, tom bana är inget kul och full bana är inget kul, men i lördags var det faktiskt perfekta förhållanden thumbs up

Grattis till väl genomförd debut i cupen också, jag såg att du jagade ikapp och förbi Simon, men jag missade själva omkörningen så om det finns på film någonstans så vore det roligt att se


Jag noterar att bilen fastnade på en bild till också, här i gott sällskap mellan familjen Lindell och ordförande Toth:

Foto: Lars Johansson

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111


Trådstartare
Tänkte ju skriva lite om planerna för bilen, just nu så är min arbetssituation lite osäker så det blir väl lite av en önskelista, några saker kommer jag säkert göra över vintern men en del får stå tillbaka.
För att bilen skall få komma helt till sin rätt skulle jag behöva ett jobb med fet lön och en fet förmånsbil

Nåväl, önskelistan:

-Quaife diff
-Bakvagnsbussningar
-Grövre krängningshämmare
-Större bromsar fram
-Bromskylning
-Extra oljekylare

-Oil Catch Can
-PCV valve
-Valnötsblästring (jag tror att motorn har en del Carbon buildup så jag kan inte köra så aggressiv tändning som jag vill)

-Ny Chargepipe
-Kanske nytt luftinsug (Dual Cone intake, kan vara värt att testa då det är ganska billigt).

-Lätta bilen, skulle ju behöva en annan vardagsbil om jag skall kunna slänga ut baksäte m.m. Jag skulle helst vilja lätta i framvagnen då jag tycker den känns lite tung i fram, har funderat på motorhuv i kolfiber eller så... tips mottages tacksamt speciellt om de inte är så dyra som att köpa kolfiberprylar...


Som sagt en önskelista. Har lite mer direkta bekymmer att hantera också

Under året har jag upplevt lite bekymmer med bromsarna men det är ändå rätt väl under kontroll. Bromskylning vore nog bra dock.

Vidare så har jag haft problem med att motorn varnar för både overboost och underboost, alltså för högt och för lågt tryck ifrån turbos. Det är lite märkligt eftersom det är både och. Hade det bara varit för lite boost så vore det säkert en läcka men det stämmer ju inte riktigt med att det ibland blir för mycket.
Jag upplevde detta redan i början av sommaren men fick bukt på det genom att mappa annorlunda, dock köpte jag nya trycktransformatorer i samband med det, men de har jag inte monterat så det är väl dags nu...

Om det inte är trycktransformatorerna så är jag förstås mer bekymrad Jag funderar på om det kan vara wastegatearmen som kärvar så att den inte öppnar och stänger wastegates så som den skall, det skulle kunna förklara att det blir både högt och lågt. Detta är nog lite för mekaniskt för mig egentligen, om någon har teorier eller tips så flika gärna in.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111


Trådstartare
Dagens lilla insats är avklarad. Har äntligen bytt trycktransformatorer med tillhörande vakumslangar, lite pilligt att komma åt men annars är det ett enkelt jobb. Jag har startat bilen så jag vet att den fungerar men inte testat något. Kanske jag hinner sätta den på lite prov imorgon. Den har ju blivit sämre och sämre framåt hösten så jag hoppas att det blir bättre nu, men annars är det ju på bana som man verkligen märker om det är något fel.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111


Trådstartare
Insåg precis att jag inte uppdaterat med resultatet,

Bytet av trycktransformatorer hjälpte inte ett skit thumbs down

Jag har läst lite på Amerikanska forum om Wastegates och Wastegatearmar som kärvar så det kanske är något sådant. Vore ju sjukt tråkiga pengar om jag måste byta turbos.
Jag funderar nu på att be någon verkstad plocka bort downpipes och kolla hur WGs rör sig, om de löper lätt eller ej...

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111


Trådstartare
Har köpt på mig lite lätt begade däck idag, skall bli intressant att testa Kumho som alla talar så väl om thumbs up




I övrigt så har jag inte gjort något speciellt med bilen, den används till vardags i ur och skur. Nu i helgen har den varit en tur till Oslo och tillbaka.

Jag skall börja ta tag i saker nu till våren så det blir lite ordning på kärran när den skall ut på bana igen. Blir inga stora projekt men lite service, bromsmek, fintuning av mappar m.m. Och sen måste jag få ordning på mina bekymmer med overboost/underboost.

Svårt att testa någonting nu med vinterdäck, dåligt fäste och iskall luft. Förhållandena blir inte direkt som på bana en varm sommardag.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
The Mudflap
Stockholm
Här sen Apr 2013
Inlägg: 62



Halloj David. Kul att läsa om vilka förberedelser som görs bland er andra 335-förare inför säsongen!

Kumho, ja. Jag funderar själv lite i de banorna faktiskt! Inte minst också för att de till skillnad från Michelin Pilot Sport Cup görs i 245/35-18 och det hade inte smakat fel att gå upp en centimeter fram, tänker jag. Vi får se.
Gör du samtidigt någon dimensionsförändring fram eller bak i samband med detta märkesbyte?

_________________
Mikael Johnsson
BMW 335i E90 (N54)
Alpinweiss 3
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111


Trådstartare
The Mudflap skrev:
Halloj David. Kul att läsa om vilka förberedelser som görs bland er andra 335-förare inför säsongen!

Kumho, ja. Jag funderar själv lite i de banorna faktiskt! Inte minst också för att de till skillnad från Michelin Pilot Sport Cup görs i 245/35-18 och det hade inte smakat fel att gå upp en centimeter fram, tänker jag. Vi får se.
Gör du samtidigt någon dimensionsförändring fram eller bak i samband med detta märkesbyte?


Hej Mikael,

Kul att du hittat hit!

För mig blir det tyvärr aningen smalare framdäck denna gången. Sprang på dessa mycket lätt begagnade 225/40-18 och slog till, Johan Meijer tar två av dem att sätta fram på sin bil och två behåller jag själv så ännu fattas bakdäck. Nästa gång blir det säkert 245 fram.

Men bak tror jag knappt jag kan välja annat än 265/35-18 med tanke på att det är max vad som går in i hjulhuset och att min 10" breda bakfälg ändå ser rätt stretchad ut (dvs inte läge för smalare däck bak).
Så jag kommer att köpa en laddning Kumho bakdäck också under våren (får se om det dyker upp något lämpligt begagnat annars blir det nya).

Allmänt om Kumho så sägs det att de är lite långsammare än Michelin Pilot Sport Cup som vi båda har kört innan men å andra sidan så sägs de hålla längre och vara mindre känsliga för temperatur och däckstryck. Så i praktiken kanske en aningen oerfaren förare som jag kan få ut bättre varvtid ur Kumho för att det är lättare att få in i "fönstret" där det presterar som bäst. Däcksidorna skall vara stabilare också vilket kommer motverka de problem vi haft med att bilen sliter för mycket utsida.

Jag har ju även en laddning Federal RS-R som ligger på fälgarna nu så vi får se hur länge jag orkar vänta innan jag hänger på Kumho. Man är ju sugen att starta säsongen på Kumho direkt men mitt ekonomiska sinne säger att jag kan köra slut Federalerna först...

Hur går det med din bil?
Det var ju så tråkigt Anderstorp när du äntligen fått ordning på kylningen att oljekylaren gick. Har du ny kylare i bilen nu?
Jag tror din kärra kommer bli giftig när kylproblemen är borta. Bromsar och camberplates hade du väl också på plats? Fördelen med mera camber är ju även att du kan få in fetare framdäck. Akta inåt bara, du kanske behöver spacers för att inte ta i fjäderbenet?
255or på 8,5ET37 går inte på min (testat med bakhjulen för gata) men det är precis på gränsen så 245or borde ju gå. thumbs up

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
The Mudflap
Stockholm
Här sen Apr 2013
Inlägg: 62



Jo tack. Någon riktig "forumräv" kommer jag aldrig att bli, men det är ju kul att läsa om och hålla kontakten med speciellt er 335-bröder i klubben.

Ja, den nya oljekylaren är på plats efter en del om och men. Fick en ny på garantin av Evolution Racewerks i USA men jag hade lite missflyt med att den precis hann bli restnoterad. Och när den äntligen kom skulle den iväg på anodisering (eftersom jag ju hade en sådan) och det var ytterligare en runda, så där rök Knutstorp också.
Men, men. Det värsta nu är att min felsökningsprocess 2014 blev avbruten innan jag var färdig. Den gick ju faktiskt varm på Gelleråsen ändå. Men jag misstänker starkt min oljetermostat så det ska in en ny inför första träffen så får vi se. Jag har ju by pass-pluggen i reserv, men den ska inte behövas med detta kit.

Pga ovanstående har jag också lite gummi kvar på mina Michelin, åtminstone fram. Och exakt, det är lite för dyrt med däck för att inte använda ut dem. Tror det blir välanvända Michelin på första träffen.

Intressant att höra om 255:orna fram med bakfälgarna. Precis det provet hade jag tänkt göra! Ja, 245 borde gå in med 2 grader negativ camber. Jag ska räkna och kolla vidare på alternativ. Pirelli Trofeo R finns förresten i 245/40-18, vilket ju också är en tänkbar dimension fram.

I övrigt gjorde jag en önskelista i början på vintern som slutade med att nya fjädrar/dämpare hamnade överst. Nu får man väl vara lite anpassningsbar om man inte ska köpa nytt hela tiden så därför gick pengarna nyss till något helt annat när tillfälle gavs. Inte lika varvtidssänkande, men jag kommer att sitta still mycket lättare .
Vidare måste jag få till lite riktig bromskylning för nu finns inte ens originalkanalerna kvar pga skopen till oljekylarna. Prylar är beställda.

_________________
Mikael Johnsson
BMW 335i E90 (N54)
Alpinweiss 3
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



The Mudflap skrev:
*långt inlägg*

Ja, vi har en liten klubb i klubben vilket är kul, även om jag tror vi alla är mkt öppna även för andra kontakter (så länge de håller sig till rätt tillverkare)!

Ja historien med oljekylarna fortsätter alltså.. Hoppas verkligen du får ordning på det där och instämmer helt i att något måste vara knas med termostat/termostathuset. Din har hela tiden haft större problem med värmen än vi andra som dessutom åker med lite mer ladd (om du inte mörkar något!?! ). Bra att du har en bypass nu då, den är ju enkel att montera så det ska inte stoppa din framfart nu då.

Däcken har väl klarat sig bättre nu med camberplates?! Det är nog den bästa förbättringen man gjort hittills med tanke på prestanda/krona.

Ang. däckbredd fram så har jag kört ett par uppsättningar 255 fram. Först på orignal bakfälg och sedan på 8,5x18 Apex ET38. Det fungerar bra men med mina nya coils förra året fick jag fått köra 12mm spacers så ET26 fungerar bra med knappt 2,5 grader camber.

Jasså, sitta still på gång?! Det är absolut högst på min lista just nu. Bromskylning har jag något projekt hemma på gång så får se när det kommer på plats. Har byggt sköldar och införskaffat material men det är inte helt lätt att få till bromsrören.. Vad har du beställt?

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111


Trådstartare
Ja vist är det lite extra kul med 335-gänget, man har ju naturligt lite mer utbyte av de som har liknande bil.

Skönt att oljekylaren är på plats och med ny termostat i så märker du ju snabbt hur det funkar. Ta med by-pass pluggen till första träffen, den är ju enkel att sätta i mellan passen om termostaten krånglar.

Jo man vill ju köra slut på gummit för att utnyttja maximalt, samtidigt så är jag lite rädd att bli stående efter halva dagen med däck som är nere på corden och inte kunna köra mer. Det hände mig förrförra året men då hade jag turen att få låna bättre begagnade hjul av Johan M. Jag har faktiskt beställt en laddning extra framfälgar för att alltid kunna ha extra hjul med nya däck med på träffarna men det blev något strul med beställning så leverantören avbokade (priset var väl för billigt med nuvarande valutakurs).

Gällande bakhjulen fram så vet jag ju att Johan M har fått det att funka men han körde nog med M3ans under bärarmar (som ger mer camber) men jag tror inte det funkar utan spacer nu sedan han bytte till AST Coliover. När jag själv testade så hade jag redan mitt Öhlins Road & Track på och jag tror justeringen för ride hight bygger lite mer än var originalfjädrar gör så det kan vara möjligt ändå men det är ju skönt att ha lite marginal också.

Hehe gick pengarna till något annat bilrelaterat och i så fall vad???
Edit: Gissar att det blev en stol förstås thumbs up

Om du är sugen på fjädrar/dämpare så finns det ett kit till salu här på rejsa som jag tror är helt grymt, hade man inte redan investerat i Öhlins så vore det en het köpkandidat (se länk) thumbs up

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=98214&highlight

Vad har du beställt för grejer till bromskylning? Det är något som står på min lista också och faktiskt något som jag skulle vilja göra rätt snabbt. Men jag har mest funderat på att bygga helt själv, inte sett några kit.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111


Trådstartare
Lite blandat smågodis har kommit hem, skall monteras innan säsongen tar fart.




Nya Dual Cone luftfilter kanske kan hjälpa luftflödet lite, skall bli intressant att testa skillnaden, eftersom många är skeptiska mot dessa tänkte jag eventuellt köra lite virtual dyno före och efter för att se om de ger något.

Ny PCV Valve då original sägs läcka alldeles för lätt

och min kära sambo gav mig nya tändstift i födelsedagspresent

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
The Mudflap
Stockholm
Här sen Apr 2013
Inlägg: 62



johmei skrev:


Bromskylning har jag något projekt hemma på gång så får se när det kommer på plats. Har byggt sköldar och införskaffat material men det är inte helt lätt att få till bromsrören.. Vad har du beställt?


Hej. Gällande bromsskylning, som ni båda undrade över, så får jag också säga att skräddarsydda delar verkligen inte var lätta att hitta till 335i (lättare till M3, som vanligt). När inte ens Turner Motorsport hade började jag misströsta. Men så hittade jag detta:
http://store.bimmerworld.com/carbon-fiber-brake-cooling-plates-p1412.a . . . .
BimmerWorld har jag inte hört om eller köpt av tidigare, men de har tydligen rejsat flera säsonger med E90 och det kan ju inte vara fel i sammanhanget. Vi får se, paketet har inte anlänt än.
Detta är alltså bara passande sköldar till att trycka in luft i skivan, resten får man bygga själv. Men det passar mig nog rätt bra som pga oljekylarkitet inte har original utseende bakom dimljusgallren ändå. 3"-slangar verkar standard i sammanhanget. Jag har lite idéer och dimljusen hänger förmodligen löst ...

Visst blev det mindre däckslitage fram tack vare camberplattorna och att gå från 0,5 negativ till ca 2,0 negativ camber. Stor skillnad. thumbs up

Tack för tipset om KW-kitet till salu, David! (Hur lägger man in fler citat i samma svar? ) Den annonsen hade jag missat. Jag hade nog egentligen tänkt stanna vid Club Sport (men överväger givetvis båda alternativen, speciellt nu när tillfälle ges). Undrar dock om inte Competition-serien både kan vara mer ömtålig i våra saltvintrar och också vill ha tätare service? Min bil går ju året runt och jag tar inte isär mina dämpare fullt lika ofta som raceteamen ...

Sitta still, ja. Jo, jag hoppas slippa klamra mig fast lika mycket i ratten i kurvorna kommande säsong. Det finns lättare och mer skålade doningar, men eftersom jag inte ville pruta på varken stolsvärme eller sidoairbagen i min året-runtare så fanns egentligen bara ett (dyrt) alternativ. Och därmed kan ni gissa vilket. Har inte provsuttit än, men efter att har kört Ford Focus RS med egentligen samma stol så har jag goda förhoppningar. Ska bli intressant att se om man kommer ner någon centimeter samtidigt. Före/eftermätning är förberedd.

Sedan är det ju BMW Club Schwedens "Super Glädje Vecka" med 20% rabatt och jag har faktiskt beställt en BMW M3 GT4 originaldel till 335:an. Det ni! Jag säger inte vad, mer än att det mest är på kul och en struntsak. Och två. Och röda.

_________________
Mikael Johnsson
BMW 335i E90 (N54)
Alpinweiss 3
Citera
The Mudflap
Stockholm
Här sen Apr 2013
Inlägg: 62



BMW-DJ skrev:
Lite blandat smågodis har kommit hem, skall monteras innan säsongen tar fart.




Nya Dual Cone luftfilter kanske kan hjälpa luftflödet lite, skall bli intressant att testa skillnaden, eftersom många är skeptiska mot dessa tänkte jag eventuellt köra lite virtual dyno före och efter för att se om de ger något.

Ny PCV Valve då original sägs läcka alldeles för lätt

och min kära sambo gav mig nya tändstift i födelsedagspresent


Lite smått och gott, ja. Jasså, PCV-ventilen är en svag punkt. Okej.
Luftfilterbyte är en klassiker. Gärna före/efter-mätning, det är alltid intressant! thumbs up

_________________
Mikael Johnsson
BMW 335i E90 (N54)
Alpinweiss 3
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



The Mudflap skrev:
Gällande bromsskylning ... hittade jag detta:
http://store.bimmerworld.com/carbon-fiber-brake-cooling-plates-p1412.a . . . .
BimmerWorld har jag inte hört om eller köpt av tidigare, men de har tydligen rejsat flera säsonger med E90 och det kan ju inte vara fel i sammanhanget. ... Detta är alltså bara passande sköldar till att trycka in luft i skivan, resten får man bygga själv. Men det passar mig nog rätt bra som pga oljekylarkitet inte har original utseende bakom dimljusgallren ändå. 3"-slangar verkar standard i sammanhanget. Jag har lite idéer och dimljusen hänger förmodligen löst ...

Ska bli spännande att se hur du får ihop ditt kit. Då får ta lite bilder med fronten av någon gång så man kan få lite tips för hur man får plats med allt.
Jo, BimmerWorld har jag tittat lite på men inte köpt något ifrån. Inte vad jag kommer ihåg iaf. Bromsköldarna sneglade jag på men tyckte det var dyrt i vanlig ordning..
Jag har köpt ett par olika typer av slang, klämmor och muffar men inte fasen har jag fått ihop det än för det. När jag lyckas få en heldag med fronten ska jag nog få dit något. Ska blir väldigt spännande och se om det är någon ide att fortsätta med originaloken ett tag till.
The Mudflap skrev:
Tack för tipset om KW-kitet till salu, David!

Ja, varför fanns inte det där ute i början av förra året.
The Mudflap skrev:

(Hur lägger man in fler citat i samma svar? )

Jag lägger manuellt in quote taggarna, men finns kanske något enklare sätt.
The Mudflap skrev:
Jag hade nog egentligen tänkt stanna vid Club Sport (men överväger givetvis båda alternativen, speciellt nu när tillfälle ges). Undrar dock om inte Competition-serien både kan vara mer ömtålig i våra saltvintrar och också vill ha tätare service? Min bil går ju året runt och jag tar inte isär mina dämpare fullt lika ofta som raceteamen ...

Du är på god vägen redan med GT4 delar, bara att köra på!
The Mudflap skrev:

Sitta still, ja. Jo, jag hoppas slippa klamra mig fast lika mycket i ratten i kurvorna kommande säsong. Det finns lättare och mer skålade doningar, men eftersom jag inte ville pruta på varken stolsvärme eller sidoairbagen i min året-runtare så fanns egentligen bara ett (dyrt) alternativ. Och därmed kan ni gissa vilket. Har inte provsuttit än, men efter att har kört Ford Focus RS med egentligen samma stol så har jag goda förhoppningar. Ska bli intressant att se om man kommer ner någon centimeter samtidigt. Före/eftermätning är förberedd.

Haha, klamra dig fast i ratten. Det är något man känner igen allt för väl. Någon cm ska man väl komma ner med de där lyxstolarna men framförallt håller väl fast dig betydligt bättre. Kommer sitta fint i din bil, även om en E90 med fördel kan ha fasta stolar tycker jag. Vad har GT4an?!

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111


Trådstartare
Jäklar vad mycket inlägg jag hade att följa upp, där får man för att man inte är snabb och svarar direkt...

Gällande KW-kitet så såg jag att det var sålt, är det du som lagt vantarna på det Mikael?

Bromskylning har jag egentligen inte gjort några ansträngningar med än men min upplevelse är att det svåraste är att hitta plats i fronten och få slangar på ett bra sätt fram till navet. Dimljusen vet jag att Johan varit inne på också, men jag tror inte att det blir lika snyggt på min som inte har M-Sport front.

Jag är också sugen på Performance stolarna om man kan komma över dem till något vettiga pengar. Ungefär hur mycket fick du ge för dem? (om man får fråga) gissar att du hittade begagnade?

Två och röda och GT4, snackar vi backspeglar?

PCV ventilen gör tydligen att man får onödigt mycket olja i insuget som kläggar igen och bränner fast. Valnötsblästring står också högt på önskelistan...

Apropå att klamra sig fast i ratten så har vi börjat att sitta på IKEAs halkskydd för mattor efter tips från en viss Franzetti

Min 335a är i varje fall inbokad hos Schmiedmann nu för att få lite översyn. Stiften skall monteras, ny olja och filter skall i men framförallt skall de titta lite på mina turbos och Wastegate armar så jag får lite besked om ifall de kärvar eller ej. Med den informationen i bakfickan kommer jag veta om jag skall försöka trimma in wastegatetabellen bättre eller om jag måste byta turbos först.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
The Mudflap
Stockholm
Här sen Apr 2013
Inlägg: 62



BMW-DJ skrev:
Gällande KW-kitet så såg jag att det var sålt, är det du som lagt vantarna på det Mikael?

Nej, tyvärr. Såg just att de var prisssänkta, skulle till att börja läsa på om Competition ... och så var de väck (var på semester också). På ett sätt är jag lättad för årets budget är egentligen redan "sprickfärdig" om man ska ha råd att köra också!

BMW-DJ skrev:
Bromskylning har jag egentligen inte gjort några ansträngningar med än men min upplevelse är att det svåraste är att hitta plats i fronten och få slangar på ett bra sätt fram till navet. Dimljusen vet jag att Johan varit inne på också, men jag tror inte att det blir lika snyggt på min som inte har M-Sport front.

Ja, det blir säkert tajt. Och än marigare att få ihop det blir det ju när man som jag valt (hittills) att inte pröjsa för ett garage och skruva själv utan lägga ut jobben. Men jag sitter med lite foton på bilen utan front (från oljekylsmonteringen), tittar och planerar. Min tanke nu är att hämta luften ungefär från originalplats i "dimljusgallret" genom en öppning i de ER-styrskoop som idag skickar luften till ER-oljekylarna. Och sedan vidare via böjliga rör till de tidigare nämnda kolfiberbromssköldar som i detta nu ligger på köksbordet (mkt riktigt dyra som Johan skrev och moms+tull gjorde saken än värre). I och med att jag "snor" lite luft från oljekylarna tänkte jag kompensera med skippade dimljus för att öka "inarean" igen. Har lämnat in galler för specialmodifiering ... Det lär sedan bli Per Larsson/Bil & Motorteknik i Huddinge som lär få svettas med montering av allt detta.

BMW-DJ skrev:
Jag är också sugen på Performance stolarna om man kan komma över dem till något vettiga pengar. Ungefär hur mycket fick du ge för dem? (om man får fråga) gissar att du hittade begagnade?

Jo, mina är begagnade och man kan väl säga att de numera ligger på ganska exakt halva nypriset. Det börjar alltså på en 2:a och är inte slut där ... De dyker upp på Blocket ca 2 ggr per år men oftare på ebay.de. Visst är det fortfarande jättedyrt, men de verkar ha ett visst andrahandsvärde också och förhöjer ju, i mitt tycke, den invändiga karaktären på bilen ordentligt (nu är de monterade!). För att inte tala om det förbättrade sidostödet. Just den biten ska bli intressant att jämföra på banan. Vad gäller sitthöjden blev jag dock negativt överraskad ... Vill du veta? (Och inprogrammeringen gav en otippad bieffekt, se nedan)

BMW-DJ skrev:
Två och röda och GT4, snackar vi backspeglar?

Ha, ha. Nej, det är mindre och obetydligare detaljer än så. Likväl från M3 GT4.

BMW-DJ skrev:
Med den informationen i bakfickan kommer jag veta om jag skall försöka trimma in wastegatetabellen bättre eller om jag måste byta turbos först.

Oj, oj, att dina wastegates ska börja kärva så allvarligt (om det nu är så). Jag läste på en hel del om "wastegate rattle" inför köpet av min N54 - men köpte ändå en tidig bil med de mer drabbade turboaggregaten (känns igen på 6 mm wastegatepinnne och gäller väl din bil också). Från September 2007 började BMW succesivt (inte min november 2007!) byta lite turbokomponenter (känns igen på 8 mm wastegatepinne). Men jag trodde mest att problemen rörde oljud (skrammel), inte att de fastnade. Men Johan kollade ju mina felkoder en gång och jag hade också högt turbotryck en gång, så du har säkert rätt där.
En period kom BMW med en mjukvara som öppnade wastegate (detta satte de lösa tätningarna "i spänn") på tomgång för att få bukt med skramlet - med följd att visa kunder upplevde turbo lag och försämrad gasrespons. Men det justerade man enligt uppgift till i de ännu senare mjukvaruversionerna. Ändå: Gissa vem som upplever sämre gasrespons sedan inprogrammeringen och ny mjukvara i samband med Performance-stolarna!! Suck.

Men OM du nu åker på turbobyte. Då tar du väl ett par större doningar (500+ hk) när du ändå byter eller?

_________________
Mikael Johnsson
BMW 335i E90 (N54)
Alpinweiss 3
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111


Trådstartare
The Mudflap skrev:
BMW-DJ skrev:
Gällande KW-kitet så såg jag att det var sålt, är det du som lagt vantarna på det Mikael?

Nej, tyvärr. Såg just att de var prisssänkta, skulle till att börja läsa på om Competition ... och så var de väck (var på semester också). På ett sätt är jag lättad för årets budget är egentligen redan "sprickfärdig" om man ska ha råd att köra också!


Ja, att balansera bilbudgeten är alltid en utmaning, hur mycket skall man lägga varje år och hur mycket är värt att modifiera jämfört med att spara lite och köpa en vassare bil om några år... Jag fläskade ju på lite förra året så jag tänkte försöka hålla igen lite i år men vi får väl se hur det går med det.

The Mudflap skrev:

Ja, det blir säkert tajt. Och än marigare att få ihop det blir det ju när man som jag valt (hittills) att inte pröjsa för ett garage och skruva själv utan lägga ut jobben. Men jag sitter med lite foton på bilen utan front (från oljekylsmonteringen), tittar och planerar. Min tanke nu är att hämta luften ungefär från originalplats i "dimljusgallret" genom en öppning i de ER-styrskoop som idag skickar luften till ER-oljekylarna. Och sedan vidare via böjliga rör till de tidigare nämnda kolfiberbromssköldar som i detta nu ligger på köksbordet (mkt riktigt dyra som Johan skrev och moms+tull gjorde saken än värre). I och med att jag "snor" lite luft från oljekylarna tänkte jag kompensera med skippade dimljus för att öka "inarean" igen. Har lämnat in galler för specialmodifiering ... Det lär sedan bli Per Larsson/Bil & Motorteknik i Huddinge som lär få svettas med montering av allt detta.


Per Larsson är väl duktig på specialbyggen så det är nog ett bra val, tror tyvärr att han är i den högre prisklassen dock. Ett tips är att du bokar in dig snabbt, det brukar bli tjockt i verkstäder som skruvar roliga bilar såhär på vårkanten.

The Mudflap skrev:
BMW-DJ skrev:
Med den informationen i bakfickan kommer jag veta om jag skall försöka trimma in wastegatetabellen bättre eller om jag måste byta turbos först.

Oj, oj, att dina wastegates ska börja kärva så allvarligt (om det nu är så). Jag läste på en hel del om "wastegate rattle" inför köpet av min N54 - men köpte ändå en tidig bil med de mer drabbade turboaggregaten (känns igen på 6 mm wastegatepinnne och gäller väl din bil också). Från September 2007 började BMW succesivt (inte min november 2007!) byta lite turbokomponenter (känns igen på 8 mm wastegatepinne). Men jag trodde mest att problemen rörde oljud (skrammel), inte att de fastnade. Men Johan kollade ju mina felkoder en gång och jag hade också högt turbotryck en gång, så du har säkert rätt där.
En period kom BMW med en mjukvara som öppnade wastegate (detta satte de lösa tätningarna "i spänn") på tomgång för att få bukt med skramlet - med följd att visa kunder upplevde turbo lag och försämrad gasrespons. Men det justerade man enligt uppgift till i de ännu senare mjukvaruversionerna. Ändå: Gissa vem som upplever sämre gasrespons sedan inprogrammeringen och ny mjukvara i samband med Performance-stolarna!! Suck.

Men OM du nu åker på turbobyte. Då tar du väl ett par större doningar (500+ hk) när du ändå byter eller?


Att man får lite overboost eller underboost någon gång är ingen fara men jag har haft problem med det nästan hela förra säsongen (och någon udda gång innan dess), när det dessutom är både och så tyder det ju lite på detta. Har man bara en av de två finns det andra åtgärder att jobba med också.

Min turbos byttes faktiskt på Premium Selection garanti när jag nyss köpt bilen vid ca 4000 mil naturligtvis p.g.a. wastegate rattle. Jag fick även ny mjukvara då. Nu har bilen gått över 13000 mil.

Ja OM jag åker på turbobyte så blir det naturligtvis lite modifierade snurror på något vis thumbs up

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111


Trådstartare
Dags för en liten uppdatering här, bilen har varit en liten tur hos Schmiedmann i Kungsbacka. Ny olja, filter och stift samt att de hittat och fått bort ett otäckt brummande som uppträde vid vänstersväng och gaspådrag. De har även monterat PCV ventilen.

Nu skall bilen få agera långfärdsvagn över påsken och sedan blir det full fart för att bli klar inför kullen.

Det skall bytas en packning vid turbo samt drivremmen och lite hjul som den löper på (för att få bort lite gnissel)

Wastegateproblemen måste fortfarande redas ut
Dual Cone Intake skall monteras
Oljetermostaten skall ut och ersättningspinnen i för att hålla oljetemp nere.
Bromsbelägg och bromsvätska skall bytas samt glidpinnar och bussningar för bakoken.
Vinterdäck skall läggas undan och banåkardäck skall på.

Jag har säkert glömt hälften

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111


Trådstartare
Blev lite tid för bilfixande i helgen, har bytt beläggen runt om, jag noterade att jag har 10mm kvar på mina frambelägg och ca 8,5mm på bakbeläggen, från början hade PFC08 12,5mm (fram) och Pagid RS19 hade 12mm (bak).

Så det verkar som att den sliter mer bak än fram. Iofs är bakbromsarna mindre också så det kanske är rimligt att de går åt fortare om jag har hygglig bromsbalans?

Ny bromsvätska är i också. Jag hade en flaska Motul RBF 600 kvar sedan förra året som är obruten men ville inte chansa utan köpte en ny i alla fall och hällde i. Någon som har åsikt om hur gammal vätska man vågar använda? (obruten förpackning då)

Bytte även till mässningsbussningar på bakoken, skall bli spännade att se hur det funkar. Kändes aningen trögt men det kanske skall vara så. Fram blev det bara att göra rent och smörja upp glidpinnarna.

Sommardäcken är på och bilen är så pass smutsig att jag inte borde visa några bilder...
men här kommer några i alla fall:




_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 335i 07 (E92) - Montegoblau - Såld
<<   1, 2, 3, ... 11, 12, 13   >>
17 besök senaste veckan (138810 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande