Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Kul vägar
<<   1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (61381 totalt)
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8011



I programmet så nämnde dom nån väg neråt Trelleborg till samt hela Österlen....borde väl vara i din del av landet....
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12835



SciroccOMats skrev:
I programmet så nämnde dom nån väg neråt Trelleborg till samt hela Österlen....borde väl vara i din del av landet....


Hmm... ner mot trelleborg? Kan det kanske vara 108an? den är fin MEN där sitter numera fartkameror Eller... öööh... inte för att man behöver hålla mer än 70... men liksom
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator

Anders Jeppsson skrev:
Magnus Thomé skrev:
Ducceklubbens kuligavägarkarta är ett MYCKET bra biltillbehör thumbs up om jag går ner till bilen och kollar så slår jag vad om att jag kommer se att vägen till Tisselskog är märkt i deras karta.


Den finns väl än så länge bara över 'mittsverige' och inte för oss som bor i bushen?

Har inte sett MJ än, har inte femman

Men tjejen spelade in det åt mig, så jag ska kolla det imorgon kväll!


Men va faa... Det finns ju t.o.m. en förstorad del av skåne på den

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12835



P.P. skrev:
Anders Jeppsson skrev:
Magnus Thomé skrev:
Ducceklubbens kuligavägarkarta är ett MYCKET bra biltillbehör thumbs up om jag går ner till bilen och kollar så slår jag vad om att jag kommer se att vägen till Tisselskog är märkt i deras karta.


Den finns väl än så länge bara över 'mittsverige' och inte för oss som bor i bushen?

Har inte sett MJ än, har inte femman

Men tjejen spelade in det åt mig, så jag ska kolla det imorgon kväll!


Men va faa... Det finns ju t.o.m. en förstorad del av skåne på den


Finns det? Sist jag kollade har jag för mig att det bara var stockholm...

EDIT: från ducceklubbens sida:
Citat:
På förekommen anledning sträcker sig kartan enbart till strax söder om Mora. Av hänsyn till inblandade ger vi här ingen närmare förklaring till detta.
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Magnus Thomé skrev:
Ducceklubbens kuligavägarkarta är ett MYCKET bra biltillbehör thumbs up om jag går ner till bilen och kollar så slår jag vad om att jag kommer se att vägen till Tisselskog är märkt i deras karta.


Du förlorade vadet, den är inte utmärkt på min karta.(Andra upplagan)

Min favoritväg är mellan Väte och Ala via Buttle på Gotland. Ljugarn-När är inte så tokig heller...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4221

Hjälpmoderator

Anders Jeppsson skrev:


Den finns väl än så länge bara över 'mittsverige' och inte för oss som bor i bushen?


Aldrig varit och kört i Rockarp? Janstorpsbackarna?

_________________
Daniel Steiner
Citera
Mathias Johansson
Kåtebol
Här sen Nov 2002
Inlägg: 329



Nisse Classon skrev:
Mathias Johansson skrev:
Utav någon underlig anledning kör jag bara FRÅN Håverud mot Tisselskog när jag åker där...
otroligt nog är ju även beläggningen bra oxo. En klar favorit!
Någon mer än jag som lagt märke till att det är förbud mot att köra med släpvagn på den vägen...?

En liknande sträcka finns f.ö mellan Ed och Nössemark bara 3 mil väst därifrån, fast med sämre beläggning.


Vi åkte en väg Mathias när vi skulle till Rudskogen en gång. Är det möjligtvis den du skriver om? om inte så bör den helt klart finnas med på listan! Det kanske var samma som på KulTuren i somras förresten?



Nej, den har vi inte åkt vid något av tillfällena.
Vägen du menar är nog mellan Kornsjö och Halden i Norge tror jag.
Däremot finns det gott om andra vägar hemmavid i en stor radie som oxo är trevliga...
En blivande favorit ( 7 km som varit grus thumbs down ) håller f.ö på att anläggas helt från grunden, då blir det totalt bl.a en ca 2,5 mils rundslinga med fin beläggning...

Jag köpte ett par hojkartor på Göteborgs motorshow som hade utmärkta trevliga vägar, dessutom inplastade så man inte kunde vika sönder dem, tål kaffe, dregel mm. thumbs up
En del vägar hemmavid fattas (tycker jag) men detta var första utgåvan som jag förstått det.
Finns dessutom för HELA Sverige.

_________________
/Mathias
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Daniel5xQ skrev:
Anders Jeppsson skrev:


Den finns väl än så länge bara över 'mittsverige' och inte för oss som bor i bushen?


Aldrig varit och kört i Rockarp? Janstorpsbackarna?


Är det berg-och-dalbanan du menar?
Den är en trevlig avstickare från Skånes roligaste väg nämligen Häckebergavägen från E65(2 avfarter efter Sturup om man kommer från Malmö) upp till Häckeberga slott. Vägen går genom Häckeberganaturskyddsområde och hade vid en enkelriktning klart utmanat ringen. Växlande teräng, skog, öppet, bra sikt (innan all skit på åkrarna växer upp) och bara 2? korsningar.

Skånes näst bästa väg är att fortsätta vidare efter slottet (till höger) och köra runt naturvårdsområdet tillbaks till STARTEN
:shifty2:

Vid andra varvet tar man med fördel och kör första avtagsvägen till höger ca 3km efter slottet (berg-och-dalbanan), då kommer man ut mitt mellan E65 och slottet. Alla andra avstickare från "huvudvägen" är också magiska.

Se upp för
1) Hojåkare som skrapar knäpuckar, ligger i dii spår, kör 160 knyck OCH KOMMER MOT DIG!
2) Fabror blå med laserpistolen som ibland jagar hojåkare, står oftast vid slottet (men då vägen faktiskt är kul i 70km/h så är det inte så farligt)

Skånes näst näst roligaste väg är:
Från Kågeröd (Konstigt ligger inte det 1km från Knutstorp ) över åsen(söderåsen) via Stenestad i riktning mot Klippan, rena monte-carlo rallyt på baksidan av åsen, lite dålig sikt bara.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



Acke skrev:
Hmm.. finns en kort vägsträcka som går längs med E20 från Partille upp mot Lerum. (tror den heter "jonseredsvägen")
vägen går längs med sjön Aspen och är väldigt populär bland hojåkare...


Härskogsvägen mellan Lerum och Härryda är längre och har numera ny beläggning på rätt stora delar... thumbs up
Där möter man ganska ofta en o annan trevlig bil med "Motorjornalen" påklistrat...

_________________
Karl Brag
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:
Härskogsvägen mellan Lerum och Härryda är längre och har numera ny beläggning på rätt stora delar...


Aha! Gamla asfalten var bedrövlig. Tack för tipset.

_________________
Johan Rådlund
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4221

Hjälpmoderator

porschedriver skrev:

Se upp för
1) Hojåkare som skrapar knäpuckar, ligger i dii spår, kör 160 knyck OCH KOMMER MOT DIG!
2) Fabror blå med laserpistolen som ibland jagar hojåkare, står oftast vid slottet (men då vägen faktiskt är kul i 70km/h så är det inte så farligt)


hojåkarna måste man helt klart se upp för. de kommer betydligt snabbare.
Berg&dalbanan är sjuk För dem som gillar grus så finns det en grus berg&dalbana oxå. Inga problem att få till några härliga lyft

Vägen som går till vänster runt slottet om man kommer från Genarp är fruktansvärt krokig. den som går längs sjön. Att de inte kan stänga av den, man har ju inte en chans att se om man får möte.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Några personliga favoriter runt Göteborg.

*Alafors-Sjövik, en sträcka på runt 3mil(?) mellan RV45 & väg 190med allt ifrån hemskt långa raksträckor till väldigt kurviga partier, glest trafikerad också vanligtvis thumbs up Väldigt poppis bland hojåkare.

*'Härskogenvägen' mellan Lerum och Härryda.

*Vägen mellan Lerum och olofstorp.

*'Jonseredsvägen' Jonsered-Hulan/Lerum. Rolig men lite väl kort.

*Alingsås-Borås (passa er för 'krönet' bara om ni kör från Borås, luftfärd utlovas )

_________________
Peter Karlsson
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Daniel5xQ skrev:
porschedriver skrev:

Se upp för
1) Hojåkare som skrapar knäpuckar, ligger i dii spår, kör 160 knyck OCH KOMMER MOT DIG!
2) Fabror blå med laserpistolen som ibland jagar hojåkare, står oftast vid slottet (men då vägen faktiskt är kul i 70km/h så är det inte så farligt)


hojåkarna måste man helt klart se upp för. de kommer betydligt snabbare.
Berg&dalbanan är sjuk För dem som gillar grus så finns det en grus berg&dalbana oxå. Inga problem att få till några härliga lyft

Vägen som går till vänster runt slottet om man kommer från Genarp är fruktansvärt krokig. den som går längs sjön. Att de inte kan stänga av den, man har ju inte en chans att se om man får möte.


Vi funderar på att göra en liten häckebergafilm med Porschar, Ferrari 360/550 mm. som FLYGER i berg&dalbanan, kanske hade varit något!!!

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



JohanR skrev:
Aha! Gamla asfalten var bedrövlig. Tack för tipset.


Klart mycket roligare nu när det inte låter som om hela hjulupphängningarna ska lämna bilen...
Enda nackdelen är väl att om man ska åka på lite så går det lite FÖR fort till och med med V70'n
Avåkningszonerna är ju sisådär (mest berg, skog eller vatten) så en dumskallemiss kan bli lite väl ohälsosam...

Men den är rätt kul i lite mer "ofarlig" fart oxå...

_________________
Karl Brag
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



I krokarna ( ) runt södertälje kan jag rekomendera vägen mellan nykvarn och järna. Sommartid får man passa sig för det finns en badplats längs vägen som är välbesökt.. vilket leder till bilar lite överallt

edit: Rättade min mycket märkliga svenska

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017



Vägen mellan Tisselskog-Håverud har jag nästan kört ihjäl mig på.
Men det är en fruktans värt kul väg.
Vägen mellan Trollhättan (Strömslund) till Ström är fruktans värt kul att leka på.
En klar favorit i närheten av var man bor.

_________________
// Jani Hast
Citera
Peter Sundfeldt
Linnéstaden, Göteborg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 175



Man får väl tacka för tipsen, även om kanske inte alla är riktade åt MJ. Många sträckor är bekanta, men det finns en sak som bara en av er berör...
Fortåkarnöjet får aldrig riskera andra oskyldiga. Därför föredrar jag alltid, och det sa jag också i min lista, öppet eller obefolkat öde landskap. Om vi ska ta i ordentligt vid en inspelning är det ett obligatorium.

Att riskera sig själv och vara vaksam mot lagens väktare är däremot en sport där individuella värderingar får råda.

Men som sagt, tipsen mottages tacksamt och bunkras nu för en eventuell lista, eller två, till höstsäsongen.

_________________
Peter Sundfeldt
Citera
Bo Artved
Hässleholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 211



Mathias Johansson skrev:
Utav någon underlig anledning kör jag bara FRÅN Håverud mot Tisselskog när jag åker där...
otroligt nog är ju även beläggningen bra oxo. En klar favorit!
Någon mer än jag som lagt märke till att det är förbud mot att köra med släpvagn på den vägen...?

En liknande sträcka finns f.ö mellan Ed och Nössemark bara 3 mil väst därifrån, fast med sämre beläggning.


Japp. Har väl kört den vägen 50 gångar nu. Till håverud, äta glass sen tilbaks igen

Det bäste med vägen härifrån Ed till Nössemark är ju att om du svänger vänster i Nössemark kan du köra över Halden tilbaka och Norskarne har ju perfekt ny belägning på vägarne....... total 12mil med kurvor osv.....

_________________
There are two kinds of sports : Moto-racing and Bullfighting. The rest is only games...
- Hemingway
Citera
Mathias Johansson
Kåtebol
Här sen Nov 2002
Inlägg: 329



Jajamän, och som sagt, vid fjorden utanför Halden är både kurvorna och utsikten bedövande...

_________________
/Mathias
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Det finns en del trevliga sträckor i västmanlandstrakten.
Favoriterna än så länge ligger runt Kolsva-Skedvi. Mums.
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



poh99 skrev:
Det finns en del trevliga sträckor i västmanlandstrakten.
Favoriterna än så länge ligger runt Kolsva-Skedvi. Mums.


Där var vi och hämtade vår formelbil thumbs up därför körde vi ju med släp thumbs down

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Sparade trådar/FAQ
Kul vägar
<<   1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (61381 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande