Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Kul vägar
<<   1, 2, 3
4 besök senaste veckan (61381 totalt)
Mattias Eriksson
Gävle
Här sen Mar 2004
Inlägg: 33



Måste bara säga att jag håller med Daniel5xQ och Porschedriver om vägarna kring Genarp. Jag har bott där i tolv år så jag har åkt några mil där. Ett tips till i de trakterna är följande:

Kör från Genarp mot Kyrkheddinge/Staffanstorp. Sväng av vänster mot Toppeladugård (första korsningen, kanske en km utanför byn) åk förbi gåsuppfödningen och Lyngby Stuteri. I Y-korsningen strax efter Lyngby Stuteri svänger ni vänster. Så småningom svänger asfaltsvägen 90 grader höger runt ett hus och det fortsätter en privat grusväg rakt fram. Följ asfaltsvägen och ni ska finna en väg som får Rally Korsika att framstå som långa rakan på Mantorp. När ni kommer fram till nästa större väg så är ni precis bredvid Sturup Raceway.

Numera bor jag i Gävle och här kommer ett tips härifrån:

Kör från Gävle till Åbyggeby. Kör över bron och sväng direkt till höger. Här börjar Milbostigen som är sagolikt rolig och kommer fram i Hille. Här svänger ni höger på Hillevägen och efter ett tag vänster ner på Idrottsallén. I T-korningen vid idrottsplatsen tar ni höger och sedan vänster ner på vägen efter Wennbergs Handelstradgård. Nu kör ni under gamla E4:an och över golfbanan. Efter ett tag blir det tyvärr några hundra meter grusväg som ni får följa till höger i en korsning för att komma fram till Bönavägen. Här kan ni svänga vänster, köra 8-9 km tills det är skyltat Utvalnäs och köra ditåt tills ni hamnar i Harkskär efter kanske 6-7 km. Nu kan ni antingen åka tillbaka eller fortsätta åt vänster (vid bussvändplatsen/återvinningsstationen). Om ni fortsätter så blir det grusväg mer eller mindre fram till Trödje en bit norrut längs med gamla E4:an som man lämpligen följer tillbaka till Gävle.

Vill man åka långt så kan man istället ta höger i Trödje och köra Hagsta - ockelbo - Sandviken - gamla vägen till Forsbacka - Valbo, sväng mot Västerås och sedan mot Hästbo efter några hundra meter - Hästbo - Åsen - Älvkarleby - Skutskär - Gävle. Då blir det några mil.

_________________
Mattias Eriksson

"Rullar du inte en gång om året så ligger du inte tillräckligt nära gränsen" - Gammal rallysanning
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Jag var och "inspekterade" sträckan norr om Håverud i helgen.

Jämförelsen med Nurburgring är faktiskt lite orättvis, efter det här kommer Ringen att kännas som Monza. Den var smal, MYCKET krokig och backig, det var skyltat 21% lutning! Klart kul! Utmärkt asfalt som nämnts ovan och det ÄR förbjudet med släpkärra (tycker jag är thumbs up ), stora skyltar som tydligt talade om detta. En äldre gentleman (typ 70-75) var där med en 944 Turbo, sån ska jag också vara när jag blir gammal.

Passade på att köra sträckan norr om Ed också, kul men inte märkvärdig. Och en sväng in i Norge, men där vågar man ju inte köra något fort.

_________________
Johan Rådlund
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Lite video från Häckeberga, sveriges bästa väg?

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=155884#155884

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1483



JohanR skrev:
Jag var och "inspekterade" sträckan norr om Håverud i helgen.


Jag åkte den tidigare i år så när jag var där uppe för ett par veckor sedan så kände jag mig tvungen att köra en omväg för att även få ha kört där. Den gången jag åkte där så var det dock en hel del cyklister samt mötande trafik men nu när jag körde själv slapp jag sånt.

Jag har iaf aldrig kört på någon liknande väg men jag kan tänka mig att man möjligtvis skulle kunna hitta sådana i Norge.

Under "krokig väg"-skylten står det ju 0,2 - 11 km har jag för mig.

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Doblo 1.3 -13, Laguna Coupé -09
Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1047



bjoerck skrev:
Håller med Sundfeldt om 1:an på hans topp 5-lista i dagens program (19 april). Sträckan Tisselskog-Håverud i Dalsland är Sveriges absolut roligaste väg. Det är verkligen ett Nürburgring i miniatyr.

Sträckan börjar efter start i Tisselskog med en utförsbacke med över 20% lutning i kombination med vänster-, högerböj. För de som kommer köra vägen för första gången bör en varning utfärdas för denna kombination då inte utförsbacken och kurvorna märks förrän bromspunkten för längesedan passerats... Känns som att flyga ner för en avgrund. Efter denna hårresande upplevelse börjar en orgie i kurvor och backar. De flesta böjar forceras på tvåans, eller alternativt ettans växel då de kniper rejält. Ofta förekommer kombinationer av svängar vilket gör att njutbara överstyrningar är ett rent nöje då "pendlingseffekten" kan utnyttjas in i nästa sväng. Mycket harmoniskt.

Vägsträckan är cirka 15 km lång.

Naturligtvis bör Håverud med dess berömda akvedukt avnjutas efter den svettiga åkturen. Akvedukten består av en plåtbro för båtar som används i ett sinnrikt slussystem. Båtbron går över en ström tillsammans med en separat tågbro och bilbro. Ett stycke ingenjörskonst av rang.

För att få ut max körupplevelse bör vägsträckan avnjutas på våren eller hösten. Under semestermånaderna invaderas vägen av turister som har en förmåga att inte hålla samma tempo med sina husbilar...

om en sträcka lika rolig som den till Håverud anläggs mot Tisselskog så har Dalsland fått en ny Dalsland Ring.


Bor 5 minuter från Håverud....kan den vägen och kan intyga att den är mycket smaskig..
Jag kan även tipsa om vägen som går mellan riksväg 45 och Skållerud...dålig sikt och beläggning som är lagad på 3,6 miljoner olika ställen...men det svänger... thumbs up

_________________
Johan Liedholm
Ford Fiesta -06
VW ID3
Citera
Självklart
Linköping/ Vadstena
Här sen Sep 2004
Inlägg: 89



på omberg i östergötland finns det en enkelriktad myyyycket rolig väg knapt 1.5 mil ungefär med alla typer av kurvor...

_________________
Michael Frendeson

BMW e46 banbill
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1161



Den här har kanske varit uppe tidigare, men ändå. Schyssta vägar i Skåne. http://www.mctur.nu/turerna/index.php
Det beskrivs en del kul vägar på http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=56848&page=2&pp=20

Kul när man inte har möjligheten att köra på bana.

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
krickan4
Helsingborg
Här sen Aug 2008
Inlägg: 22



Helt okej tråd men lite rörig tyckte jag kan man inte lägga den på ex Allmäntbanåkarforumet typ en sticky som alla kan skriva förslag på roliga vägar (sträcker) och inte en massa kommentarer och snack om vägen

Jag kan göra ett ex om ni tycker det är okej

Mölle-Johnstorp utan för Höganäs (skåne)

Helt okej väg med bergodalbana känsla bäst flyt efter 18 på kvällen!

_________________
Chris Marteby
Bilen
http://www.garaget.org/?car=373959
Citera
sway
Helsingborg
Här sen Apr 2013
Inlägg: 51



krickan4 skrev:
Helt okej tråd men lite rörig tyckte jag kan man inte lägga den på ex Allmäntbanåkarforumet typ en sticky som alla kan skriva förslag på roliga vägar (sträcker) och inte en massa kommentarer och snack om vägen

Jag kan göra ett ex om ni tycker det är okej

Mölle-Johnstorp utan för Höganäs (skåne)

Helt okej väg med bergodalbana känsla bäst flyt efter 18 på kvällen!


Den vägen är bra, men smidigare att ta den från Jonstorpshållet och mot mölle(glöm inte bromsa ner i de små samhällena längst vägen..)

_________________
Per-Joel Wessman

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=87681
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Jag åkte en härlig väg, här om dagen.

Från Heby, mellan Sala och Uppsala.

Jag kollade kartan nu....och det måste vara vägen som går ut ur Heby och förbi Östfora och vidare till väg 272.
Beläggningen är inte perfekt...men bra nog.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043



För knappt 10 år sedan var jag och snurrade i trakterna mellan gnesta och nyköping. Skulle köpa en grej och åkte vilse i skogarna. Skulle åka efter väg 224 men hamnade nedanför E4:an. Där i skogarna fanns ett långt väg avsnitt med ny asfalt bland den glesa tallskogen. Perfekt för avancerad bilkörning. Såg ut som det tillhörde försvaret men utan bommar.

Nån som känner till det? Skulle vilja åka ned med bimmern och köra skiten ur den.

_________________
bmw bmwsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Här fanns trevliga tips med vägar runt Stockholm:

http://fredrikhesse.webs.com/roliga-v-gar-i-sthlm

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Favoritvägen all time är hällevadsholm - ED blågröna vägen, helt sinnessjuk väg. Höll på och körde den på tid ett tag men har slutat med det för tiden jag satte med en CTR där är med 100% chans nästa gång smäller det så nej... Har inte kört där på många år nu, får bli en tur med Alpninan iår fast inte på tid.

Annars ör ju håverud en klassiker och vägen vid dals långed även om den sista är lite överreklamerad, hur kul är det att hoppa fram på ettan och tvåan?

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13152

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Magnus Thomé skrev:
Här fanns trevliga tips...
http://fredrikhesse.webs.com/

Kul - lite samlad info på den sidan - bra komplement till rejsa...

_________________

Rice and shine
Citera
caperseven
trollhättan
Här sen Dec 2003
Inlägg: 161



Ödeborg - munkedal 2,4 mil rena ringenklass på vägen ,upp och ner ,svänger hela tiden med dom flesta kurvor
öppnande och slät fin asfalt.
Ligger med min sjua och marschar i ca 100km men det går att ladda på mer.

en av dom bästa vägarna på hela västra sidan.

Jörgen B

_________________
Jörgen Bock
Citera
caperseven
trollhättan
Här sen Dec 2003
Inlägg: 161



På Play butiken finns en app som vi i sevenklubben bla kört nu i nåt år som är mycket bra.

sök på Utmärkta vägar så hittar ni den.

Jörgen B

_________________
Jörgen Bock
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

caperseven skrev:
På Play butiken finns en app som vi i sevenklubben bla kört nu i nåt år som är mycket bra.

sök på Utmärkta vägar så hittar ni den.

Jörgen B


https://play.google.com/store/apps/developer?id=Ullstrm

Omdöpt till engelska av någon anledning. Kanske börjat lägga till vägar i andra länder osså?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13152

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Lyfter den här gamla tråden...

Kom söderifrån och sneddade upp förbi Gnesta till Nykvarn (Trendab).
Konstaterade att en väg som jag inte kört på länge var barnsligt rolig...
Börjar strax bredvid Gnesta och leder upp mot Nykvarn.
Lagom kurvig och backig med hyfsad beläggning.
Kul t.o.m. i en Diesel-tjänste-automat-Volvo.





_________________

Rice and shine
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13152

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Dessa vägsnuttarna är också rätt okej om jag minns rätt.






_________________

Rice and shine
Citera
Sparade trådar/FAQ
Kul vägar
<<   1, 2, 3
4 besök senaste veckan (61381 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande