Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328 E30 Touring -89 [Rapport från Kinnekulle.]
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (15467 totalt)
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Fick ett ryck i fredags att jag ville köpa en bil att köra lite bana med och efter att ha dammsugit internet så fanns det en ball bil att hämta. Egentligen är inte modellen i sig optimal men jag hittade ingen här på rejsa som körde bana med en E30 touring, så lite kul vore det om man fick lite fart i en sådan.

Igår vid lunchtid åkte jag och två kompisar till Storfors i Värmland för att kika på bilen, bilen var lite sämre i karossen än vad jag först trodde men det är inget som inte går att åtgärda så klart.

Bilen är utrustad med en M52B28, M20 svänghjul (sjukt go respons), extraktor, M50 insug, öppnare luftfilter, "sportavgas" och allt justerat ihop av ett chip från Fekzen.

I chassiväg sitter det gula Koni stötdämpare, annars är allt original. Med vinterdäck och dassiga fjädrar så går det inte att gasa ordentligt men det lilla man kan känna så känns bilen riktigt underhållande, motorn passar bilen perfekt.

Ska ta licens den första april, sedan köra med SVKG i slutet på april och efter det får vi se hur det verkar. Vissa tror inte att jag har bilen kvar så länge, jag säger inget så har jag inte sagt något

Jag ska skaffa ett par 17" fälgar för gata och sedan en uppsättning till för r-däck. Hade velat få dit 24/61-17 slicks men det är nog för mycket jobb för att lösas "mitt i säsongen".

Annars letar jag ZF låda, 618 platta och lamelldiff (vet ej utvxl än). Utöver det ska bussningar givetvis bytas, det blir plast till hela bilen från Specialsvarv, andra fjädrar och ev. stötdämpare om dessa inte håller måttet efter ett par körningar. En greppvänligare ratt och mer anpassade stolar hoppas jag också kan trilla dit.

Bromsarna ska ordnas till med vettiga slangar, kylning och vätska men frågan är hur det blir med skivor och ok, om man ska snickra dit något större eller hur man ska göra. Original räcker inte ens på gatan, visserligen är allt i ett ruttet skick nu.

Om man har en komplett E36 328 framvagn, vad kan man använda till E30n för att få större bromsar och fembult utan att geometrin blir åt skogen?

Ska fixa bättre bilder i veckan på bilen, vet ni om någon banpreppad E30 touring så länka gärna.




_________________
Mathias Pelkonen
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Gött då har du nåt till Vårruset

_________________

--VVTS--
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Nu får du allt uppdatera lite Jag vet att du har handlat

_________________

--VVTS--
Citera
J thernström
lund
Här sen Feb 2009
Inlägg: 24



kul att någon annan även kör E30 Touring, dock har jag en m50 spis med likvärd modd... fin bil!

_________________
jacob thernsröm
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Ja, nog allt händer det saker här.

Ska uppdatera mer i veckan med bilder från en riktig kamera

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Har grejat och kört med bilen en del det sista. Köpte en uppsättning OZ Superleggera 17x7" i lördags. Däcken som då satt på var 205/40-17" så det var inte mycket gummi att tala om. Jag skaffade istället fyra 215/45-17" som jag idag monterade. Det blev så enormt mycket bättre, fälgarna ser större ut och smälter in mycket bättre i hjulhusen. Dessa ska jag ha på gatan.

På jobbet idag gick jag igenom hela bilen och hittade många dåliga lösningar på diverse saker så det ska åtgärdas snarast. Bilen blev en helt annan att köra när man t.ex dragit fast rattaxeln och styrväxeln

Var även på besök hos Nisse977, köpte hans 312mm bromsskivor, okadaptrar, renoverade bromsok med mässingbussningar och Ferodo DS3000 bromsklossar runt om. På Posten ligger stålomspunna bromsslangar och väntar. När jag ändå var i farten så köpte jag 6st r-däck av Nisse och även fyra 16" fälgar att montera däcken på.

Tänkte köra på slicks men det blir för trångt i hjulhusen för att funka så bra som jag vill. Har oavsett skaffat mig en bra grund att börja köra på. Specialsvarv håller på och tillverkar bussningar till hela bilen så inom någon vecka när allt är monterat så finns det ett hyfsat potent kärra med chassi och bromsar.

Har som mål att under året köra snabbare på Kinnekulle (1.05.2) och Anderstorp (1.56.0) än vad jag gjorde med min M3 E30. Tiderna är tagna ur huvudet men jag tror det var ganska exakt som jag skrev.

Ska låna en riktig kamera och fota lite mer tillfredsställande bilder när allt är monterat, tills dess får ni se kassa mobilbilder.






_________________
Mathias Pelkonen
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Gött Pelko! Då blir det banåka i år med thumbs up

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
bullen!
Skåne
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1083



Du vet att jag kommer försöka tjata mig till denna. så jag behöver inte säga det egentligen.

_________________
Sammy Lundin
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Grejade med bilen på jobbet idag och skulle "bara" sätta på de nya bromsarna, d.v.s. bromsok fram, 312mm bromsskivor fram, nya bromsskivor bak, stålomspunnet runt om och klossar runt om. Utöver detta tänkte jag byta växellåda men med en M52 under huven istället för en M20 så var det så tight så man kom inte riktigt åt de övre bultarna till lådan.

I samma veva hade bägaren runnit över för hur smutsigt och äckligt det var i motorrummet, många halvdana lösningar osv så jag rev ur motor och växellåda för att göra ordentligt rent och montera ihop allt sakta men säkert med nya slangar, packningar osv osv. Efter det kan man lita på bilen, nu vet jag inte riktigt var jag har den om man ska ut på längre turer.

Ska beställa lite saker som elfläkt, nytt kyl och packningar och sedan ska motorn ner i bilen igen efter rengöring av allt. Det går fort att lyfta ner motorn igen så om två veckor max bör den rulla igen.

Tog lite bättre bilder idag med en vettig kamera, ska fixa bra helhetsbilder sedan när bilen är ihop igen.

Svarvade av skivorna jag köpte då de var ganska rejält slagna. Specialsvarv hjälpte mig med detta med mycket kort varsel vilket var riktigt uppskattat. Blev riktigt jäkla bra.


Original vs 312mm.


Nya vs. gamla bakskivor. Läge att byta när nya har dubbla tjockleken...


Bromsar före.


Bromsar efter.


Motorn på pall efter lite skruvande.

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Snyggt Pelko!!

Skivorna var skeva som fan efter mina 2 bankörningar med turbo förra året...
Ser att slitsarna klarade sig bra trots mer svarvning av skivorna. Har för mig jag gjorde slitsarna precis 1mm djupa.

Antar att adaptrarna passade bra på din bil också?
Har du planat till beläggen så de tar bra på de nysvarvade skivorna?


thumbs up

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Lite dåligt med uppdateringar i tråden

_________________

--VVTS--
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Motorn skulle strax i sa Pelko

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Nisse977 skrev:
Motorn skulle strax i sa Pelko
av sig själv

_________________

--VVTS--
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Ja, har vi tur så kanske den ramlar ner av sig självt

Har grejat en hel del, har rengjort motorrummet ordentligt, även gjort rent motorn och fixat till alla slangar och snyggat till kabelmattan.

Har åkt på en influensa nu så det blir inte mycket gjort. Varit otroligt mycket sjuk på sistone så det är läge att trappa ner lite med all stress.

När motorn är i igen så är det "bara" att bygga en rostfritt avgassystem och bygga bromskylning fram så är den ready to race sen

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Låter bra det Pelko! Vila upp dig sen kör hårt!

thumbs up

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Hur går det "herr " pelko ??

_________________

--VVTS--
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Motorn är i, kommer lite bilder när jag får ordning på allt runt omkring.

Ska bygga avgassystem i dagarna här. Sitter ett extraktor på nu men inget annat.

Har ni erafernhet av avgas till M52? Vill åt ett rivigt ljud, det är viktigt. Inget dovt ljud. Ska man bygga 2 rör hela vägen bak eller ett? Kanske två rör till första ljuddämparen och sedan ett resten?

Tips på bra prisvärda ljuddämpare?

Mvh

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
bullen!
Skåne
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1083



http://www.streetpower.se/sv/16-avgasdelar

Dessa har jag åkt och ska åka med igen.

_________________
Sammy Lundin
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Fått igång aset ?

_________________

--VVTS--
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Jahopp. Var ska man börja? Har grejat alldeles för mycket på sistone. Att jobba som mekaniker 8h om dagen för att sedan greja 8h till i garaget i flera veckor i rad gör att man börjar hitta den där väggen, men det är bara att fortsätta gå igenom den

Var över hos Samson och shoppade lite vettig väghållning. Köpte hans Bilstein Grp-N kit runt om, kändes som en bra investering sedan en av mina Gula Koni tömde all olja den ägde och hade, på garagegolvet en natt...

Det har hänt mycket tycker jag men när man väl sammanfattar det så är det inte så värst mycket. Allt tar så mycket mer tid än man tror. Kortfattat har följande hänt sedan jag köpte bilen:

* 312mm bromsar fram, renoverade bak. Feroro klossar runt om, stålomspunnet och RBF600.
* Bilstein Grp-N. Millway lagringar. Specialsvarv distanser till bakfjädrarna för rätt höjd.
* Nya bromssköldar och kylslangar för bromskylning.
* Två sitta-still stolar.
* 2.5" avgassystem med två ljuddämpare, extraktorgrenrör.
* Bytt växellåda.
* Bytt alla oljor.
* Byggt nya motorfästen och växellådsbalk.
* Installerat elfläkt med konstantmatning från org dimljusknapp = inga synliga brytare i bilen.
* Fixat tusentals dåliga lösningar, exempelbild längre ner.
* Putsat och lackat lite överallt till acceptabel nivå.
* Flyttat bak batteriet och kopplat in en elcentral i motorrummet.

Det återstår mycket innan körningen på Kinnekulle 18/5 men jag är på god väg. Bilen går att köra men det är småsaker lite här och var innan allt ser bra ut och fungerar som det ska.

Allt över 1.05.00 ser jag som katastrof. Det är andra gången jag är där och förra gången med min M3 E30 med liknande chassie. Men nu med lite mer erfarenhet och vilja så ska jag ner under den tiden. Om det går återstår att se.

Slänger in lite randombilder, får uppdatera mer och bättre när allt lirar och jag lånat en riktig kamera.

Vill tacka Anders och Specialsvarv för den oerhört snabba hjälpen han bistår med. Har flera gånger ringt honom när jag sitter i skiten och det har alltid löst sig bara ett par timmar senare. Det är sånt som gör att man orkar hålla på i tröga stunder.

Börjar med en exempelbild på hur de flesta lösningar varit på bilen...












En härlig vårdag, kände inte för att stå inne då!


Från Specialsvarv.












Trillade ner 2.2kg skit efter att jag lossade innerskärmen.


Gjorde ordentligt rent och underredsbehandlade bilen, mycket trevligare än innan även om ett vitt underrede är drömmen - som ska bli verklighet.



_________________
Mathias Pelkonen
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Monologen fortsätter

En intensiv helg har passerat och jag nådde mitt mål; att kunna köra bilen ikväll så jag visste hur jag låg till mot fredagens körning på Kinnekulle. Allt lirade klockrent, inte minsta oljud eller något annat. Riktigt gött när man ändå gjort så mycket på så kort tid. Har lagt ner mycket tid på att få det att se hyfsat fint ut. Mycket kablar dragits bakom innerskärmen så det inte ska synas i motorrummet, och liknande.

Kopplade in elfläkten på original dimljusknappen i bilen för konstant gång, bra att kunna styra den så också och inte bara via termokontakt.

Kvar att göra är hjulinställning, två fästen för stolarna och sedan det jag gillar mest, putsa!

Ska fusklaga lite rost så det ser enhetligt ut rent färgmässigt, sedan ska bilen få en lättare polering. Vänster bakskärm och plåten längst ner och längst bak är rätt dåliga, ska fixa något halvseriöst nu så man slipper skämmas ihjäl men de ansatta plåtarna måste bytas framöver för att bli bra.

En jättekass bild på bilen i mörkret. Måste fixa en vettig kamera och ta bilder med...


_________________
Mathias Pelkonen
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328 E30 Touring -89 [Rapport från Kinnekulle.]
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (15467 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande