Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Knarrar när jag svänger vänster i låghastighet.
36 besök senaste veckan (6978 totalt)
sr95
Eskilstuna
Här sen Aug 2014
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
God eftermiddag!

Jag är sprillans ny på detta forum och startar denna tråd direkt.

Jag blev rätt nyligen ägare till en Golf R32, årsmodell 2005. Den har i skrivande stund gått 4400 mil.
Motorn är original men det är bland annat D2 coilovers monterat. Killen innan har skött den pedantiskt.

I dag när jag skulle ut och köra så märkte jag att när jag svänger vänster i låga hastigheter så knarrar det en hel del, låter som att det kommer från höger framhjul/hjulhus. Det knarrar även en del när jag åker rakt fram och kör i en grop/att det gungar till.

Grejen är också den att bilen lät ingenting i onsdags (förrgår) när jag var ute och åkte en hel del. Jag tvättade bilen igår (torsdag) men har inte kört sen jag tvättade den. Först idag (fredag) jag märkte att det knarrar.

Jag har kollat runt hjulet och kan inte se att något skräp eller liknande har kommit upp, ingen plast som sitter löst och har provbromsat i 90km/h flera gånger. (Ny på detta med bilar så har testat lite allt möjligt).

Så, har någon en idé på vad det kan tänkas vara? Tacksam för alla svar!

Inga dumförklaringar tack då jag är ny på detta med bilar.

Tack på förhand!

P.s. Vet ej riktigt om detta är rätt del av forumet att posta i, så admin får gärna flytta om denna placering av tråd inte passar.

_________________
Jonathan Selander
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Mina gissning är att en krängningshämmarbussning i gummi knarrar. Blev lite lite för torr efter tvätten men det kan även vara vilken kulled som helst som gummidamasken är dålig på och vattnet spolade bort sista fettet.
Citera
sr95
Eskilstuna
Här sen Aug 2014
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Björn skrev:
Mina gissning är att en krängningshämmarbussning i gummi knarrar. Blev lite lite för torr efter tvätten men det kan även vara vilken kulled som helst som gummidamasken är dålig på och vattnet spolade bort sista fettet.


Tack för snabbt svar! Ja, det låter lite "gummiaktigt" på ljudet faktiskt. Bara att byta ut sådana eller?

_________________
Jonathan Selander
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Prova att spraya tunn olja på en i taget, när det slutat knirra vet du vilken det är och om det är gummi kanske problemet är löst ;-).
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Prova att spraya tunn olja på en i taget, när det slutat knirra vet du vilken det är och om det är gummi kanske problemet är löst ;-).
Citera
sr95
Eskilstuna
Här sen Aug 2014
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Björn skrev:
Prova att spraya tunn olja på en i taget, när det slutat knirra vet du vilken det är och om det är gummi kanske problemet är löst ;-).


Okej tack! Vad för tunn olja? Går det att använda 5-56 eller ska jag använda något helt annat?
Kanske räcker att bara smörja det med olja med andra ord? Kanske inte behöver byta alls alltså?

_________________
Jonathan Selander
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



sr95 skrev:
Björn skrev:
Prova att spraya tunn olja på en i taget, när det slutat knirra vet du vilken det är och om det är gummi kanske problemet är löst ;-).


Okej tack! Vad för tunn olja? Går det att använda 5-56 eller ska jag använda något helt annat?
Kanske räcker att bara smörja det med olja med andra ord? Kanske inte behöver byta alls alltså?


Funkar fint med 5-56 eller morsvarande, kolla bara när det blir tyst att den inte är glapp, är det en kulled är det förmodligen dax att byta.
Citera
GREYHOUND
Norrköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 480



Ett kränghämmarstag tror jag.

_________________
Mikael Ståhling
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Drivaxeldamask... Yttre troligtvis.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Allmänt banåkaforum
Knarrar när jag svänger vänster i låghastighet.
36 besök senaste veckan (6978 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande