Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Förvånande test av färg på Intercooler.
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (18800 totalt)
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465


Trådstartare
Mighty Car Mods på youtube provar om en svart intercooler är bättre än en olackerad.

Förvånade resultat måste jag säga thumbs up


_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
caperseven
trollhättan
Här sen Dec 2003
Inlägg: 161



Svenska Huskvarna på 60-talet eller om det var tidigt 70-tal lackerade sina vm motocrossmotorer(cyl +topp) , tvåtakt luftkylda, svarta, dom var först med detta och dom andra teamen fattade ingenting men svenskarnars motorer gick gick ett par grader kallare än konkurenternas och gav då mer effekt och vrid.
Men det tog väl inte så lång tid innan dom fattade hur det funkadeför senare så var all motorer svarta.
En svart yta är bättre på att avge värme/energi än en ljus yta är.

Jörgen B

_________________
Jörgen Bock
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4681



Denna är lite seriösare...


_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465


Trådstartare
Två filmer med två olika resultat

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Jonas-81
Borås
Här sen Jan 2008
Inlägg: 233



Fråga : stämmer då teorierna om Husqvarnas tester på 60talet ?

_________________
Jonas Andersson.

Kör Volvo 244 Turbo på bana.

Volvo 850 som brukis.

Ford Sierra på vintern.
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006
Inlägg: 784



Kan det mycket väl göra.

Vad folk inte vet om är att en svart yta inte är svart inom alla våglängder.
På en svartmålad intercooler eller cylinder är det IR-strålning och utan att mäta går det inte att se om den svarta färgen beter sig som en svart kropp. Alltså, det beror på färgen i sig om den kyler bättre, inte om den är svart eller silver.

Extremfallet åt andra hållet är vitt kakel. Man vill tro att den är jättedålig på att stråla värme, men den beter sig som en svartkropp inom IR-området och är jättebra på att överföra värme.


Edit: Jag håller med den andra filmen, men har gör en eller flera felaktiga (enligt mig) resonemang.
ex: en intecooler är designad för konvektion och inte strålning och därför är färg som isolerar av ondo.
- Att den är designad för konvektion betyder inte att den inte strålar.
- Värmeutbytet via strålning är proportionellt mot temperaturskillnaden mot omgivningen upphöjt till 4, så strålningsutbytet ökar snabbare än konvektionsutbytet med ökande temp. Vad det betyder är att det KAN vara som så att om man laddar styggt o har hög temp i intercoolern så kan strålningsutbytet bli större än konvektionsutbytet
- Färglagret är tunnt och vi har ingen aning om dess värmemotstånd annat än att vi kan ganska säkert anta att det är sämre än alu

_________________
Mats Andersen
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



jonne skrev:
Fråga : stämmer då teorierna om Husqvarnas tester på 60talet ?


Det som oftast glöms bort i denna frågeställning är hur mycket ISOLERAR färgen värmeöverföringen? Och i olika grad så isolerar den, har du kanske lite tjockare färglager så äts vinsten med svart färg upp av själva färglagret.

_________________
Roland Johansson
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666



Jag hade en svarteloxerad IC från en Cosworth tidigare. Bättre än svart färg kanske?

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



Då absorberar väl den svarta kroppen värmeenergi annorlunda jmf mot naturell alu också?

Borde inte elementen i husen målas svarta isf vita ;-)

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006
Inlägg: 784



Om vi talar IR så absorberar den svarta kroppen mer, (eller reflekterar mindre värme).

I hus så räknar man med att den mesta värmen överförs med konvektion. (Men strålning ingår självklart). För hade man en 70-80 graders ut-temp och då ingick självklart värmestrålning som en nämnvärd del av energiutbytet. I och med energikrisen (runt -75 tror jag det var) så sänktes den dimensionerande uttemperaturen till elementen till storleksordningen 50-55 grader så att det skulle kunna användas värmepumpar som inte kunde lyfta temperaturen upptill tidigare nivåer. Det resulterade i en hel del problem med mögel och dåligt inomhusklimat.

Huruvida färgen skall vara svart eller vit går inte att säga eftersom vi inte vet hur den svarta eller vita beter sig i IR-området. Bara för att den är svart eller vit i det synliga spektrat beyder inte att den är svart eller vit när det gäller värmestrålning som jag sade förut

Jag gjorde en snabb uppskattning förut när det gällde intercoolerns värmestrålning (eller värmeutbyte pga strålning):
Antar man 25 graders omgivningtemperatur och räknar med medeltemp på intercoolern (laddluftstemp)
Är laddluften 100 grader jämfört med 50 grader så kommer intercoolern stråla ut runt 80 ggr mer effekt vid 100 grader än vid 50 grader. Detta förutsätter förståss att färgen i sig inte isolerar.
Detta är en anledning till att jag i det tidigare inlägget ifrågasatte den andra filmens antaganden.


När det gäller elanodiserad (eloxerad) alu så säger minnet att det brukar bli runt 7/100 millimeters tjocklek på oxidskiktet och det borde vara tunnare och isolera mindre (om inte oxidskiktet har väldigt dålig värmeledningsförmåga) än påsprutad färg.


Vad jag vill säga är att att ingen av de två videosarna ger en bra bild huruvida en svart intercooler är bättre eller inte. Skulle jag tvingas ge en åsikt så laddar man som faan så gissar jag att en svart är bättre (under förutsättning att den svarta färgen beter sig som någorlunda svart i IR-området), medans vid ett mer normalt laddtryck vinner på att ha helt obehandlad metallyta.

fotnot eller nått: Värmeutbytet i form av strålning med omgivningen hos en kropp är proportionell mot temperaturdifferensen upphöjt till fyra. Det är alltså långt ifrån linjärt.

_________________
Mats Andersen
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330



Nikel skrev:
Två filmer med två olika resultat



nä. Resultatet är det samma i båda filmer. Olackad är bäst. Men i den första så menar dom ju att de 3 grader mindre som den svarta bortför, genom konvektion , är försumbara. Men 3 grader kan innebära en hel del effektförlust. ALLTSÅ. Den icke lackerade har bättre förmåga att bortföra värme OM ingående temp var exakt den samma vid de båda givna tillfällena. i vilket fall som helst så är den olackade & högblanka bäst.

Där säger dom också, felaktigt, att den svarta är bättre för att tempen sjunker mycket mer vid bortförsel av värme genom strålning. Vill du ha kall luft in i motorn när du står stilla eller när du kör? Här måste dom gjort nåt allvarligt fel & blandat ihop siffror.

Du förlorar dock mer effekt vid dålig rördragning än vad du förlorar på att lacka din IC

Killen som förklarar förfarandet enligt termodynamikens lagar har rätt, oavsett vad ni sen "tycker"

Varför lägger ni coating på grenrör? För att hålla värmen INNE. För att INTE konvektion skall bortföra värmen. Varför skulle det då plötsligt vara tvärt om på en IC?

Aldrig sett MCM förut men efter att ha sett enbart detta klipp så kan jag bara säga: vilket skämt

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465


Trådstartare
barre skrev:
Nikel skrev:
Två filmer med två olika resultat



nä. Resultatet är det samma i båda filmer. Olackad är bäst. Men i den första så menar dom ju att de 3 grader mindre som den svarta bortför, genom konvektion , är försumbara. Men 3 grader kan innebära en hel del effektförlust. ALLTSÅ. Den icke lackerade har bättre förmåga att bortföra värme OM ingående temp var exakt den samma vid de båda givna tillfällena. i vilket fall som helst så är den olackade & högblanka bäst.

Där säger dom också, felaktigt, att den svarta är bättre för att tempen sjunker mycket mer vid bortförsel av värme genom strålning. Vill du ha kall luft in i motorn när du står stilla eller när du kör? Här måste dom gjort nåt allvarligt fel & blandat ihop siffror.

Du förlorar dock mer effekt vid dålig rördragning än vad du förlorar på att lacka din IC

Killen som förklarar förfarandet enligt termodynamikens lagar har rätt, oavsett vad ni sen "tycker"

Varför lägger ni coating på grenrör? För att hålla värmen INNE. För att INTE konvektion skall bortföra värmen. Varför skulle det då plötsligt vara tvärt om på en IC?

Aldrig sett MCM förut men efter att ha sett enbart detta klipp så kan jag bara säga: vilket skämt


Dom säger väl att när dom kör så är resultatet samma, men när du inte har flöde igenom så avger den mer värme.
Så vid strippenkörning var väl enda gången det kan hjälpa till.


Kanske fungerar på en Kompressormatad bil då den faktiskt har laddtryck på tomgång

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330



jag förstår om man vill tro på det grabbarna lägger fram. Men deras slutsats är fel.

Genom den svartlackade IC:n har dom 3 grader varmare luft ut är hos olackad IC. Olackad bättre. Dessutom är det allra bäst om IC:n är blank.

Dom hänvisar till emission via strålning men har nog vänt på allt. Här nedan ser ni absorbtionskoefficient för inblandade ämnen:

svart yta: 1,0
sotad yta: 0,97-0,99
svartplåt: 0,75-0,85
Al, rå yta: 0,08
Al högglanspolerat: 0,03-0,04

Svarta ytor absorberar värme bättre än en högglanspolerad Al-yta. Dessutom är en IC av typen tvärströms-värmeväxlare, INTE radiator som du har hemma. Den är gjord för att fungera i vind precis som vattenkyl & oljekyl som vi monterar på våra bilar.

Än en gång, varför lägger du coating på ett grenrör? För att hålla värmen INNE. Vad gör dom genom att lägga en epoxibaserad grund på IC:n & sedan dessutom ett lager färg? Indirekt coating. Såvida det inte är en värmeavledande färg så har dom sjabblat med siffrorna & i tillvägagångssättet.

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



En blästrad yta för att maximera ytans area hade nog varit effektivast.

Ännu viktigare är nog att styra luftflödet innan och efter intercoolern/kylaren för att få bäst resultat.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Jonas-81
Borås
Här sen Jan 2008
Inlägg: 233



Gustav_H78 skrev:
Jag hade en svarteloxerad IC från en Cosworth tidigare. Bättre än svart färg kanske?


Där har du nog en poäng.

Anodisering är ju egentligen inte ett färglager som är pålagt utan en infärgning i själva materialet.
Så om man tror på teorierna om att svart är bra,i alla fall utan genomströmmande fartvind,så borde ju
det vara helt klart bäst.

Kan det vara så tro?

_________________
Jonas Andersson.

Kör Volvo 244 Turbo på bana.

Volvo 850 som brukis.

Ford Sierra på vintern.
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



Nikel skrev:
Två filmer med två olika resultat


???
Första videon visade att alu gav 3% bättre kyleffekt en än svart. Att den svarta gav bättre kyleffekt på en parkerad bil är väl ganska ovidkommande kan man tycka.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



Kimmen skrev:
Nikel skrev:
Två filmer med två olika resultat


???
Första videon visade att alu gav 3% bättre kyleffekt en än svart. Att den svarta gav bättre kyleffekt på en parkerad bil är väl ganska ovidkommande kan man tycka.

Inte om det är prestandan när man står utanför korvmojjen som är det intressanta ...

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006
Inlägg: 784



"Anodisering är ju egentligen inte ett färglager som är pålagt utan en infärgning i själva materialet. "

hmm...ja, nä.. njaa. Det beror på hur man ser det

Anodisering innebär att man stoppar biten i ett syrabad och lägger på ström. Vad som sker är att oxidskiktet blir betydligt tjockare än det skulle blivit på naturlig väg. Oxidskiktet vid anodisering får hexagonal struktur och ser ut som en bikaka. Infärgningen samlas inne i varje "bikakecell". Sen försluter man det hela. Antingen på kemisk väg eller kokning detaljen i vatten.

Anodiseringen är alltså ett infärgat lager av aluminiumoxid som skyddar materialet under och är hårdare än aluminium.


"Killen som förklarar förfarandet enligt termodynamikens lagar har rätt, oavsett vad ni sen "tycker""

Termodynamiken lagar ifrågasätts inte av mig. Däremot den generalisering/förenkling han gör pga detta. Dvs bara för att intercoolern är designad för konvektion, betyder det inte att emissiviteten inte kan vara en avgörande faktor när temperaturdifferensen mot omgivningen ökar.


Jag har också läst termodynamik/värmeöverföring på högskolenivå och gjorde exjobbet inom det området, närmare bestämt inom värmeöverföring pga strålning, så jag känner mig skapligt kvalificerad att ifrågasätta hans generalisering, som jag ifrågasätter UTAN han givit någon form av överslag vad strålningen kan ha för betydelse i hans resonemang.

Jag gjorde ett snabbt överslag på överföring via strålning som nämnts i ett av mina inlägg och det i sig ger en stark indikation på att på att bara räkna/utgå från konvektion och dra slutsatser enbart pga detta är inte tillräckligt för att ge en adekvat lösning/åsikt/bevis.,

Jag säger fortfarande: Det beror på och beklagar att jag inte kan ge ett tydligt svar, och jag anser fortfarande att ingen av videorna ger ett bra svar och står vid min åsikt att det beror på intercoolerns medeltemperatur och färgens egenskaper/tjocklek. Bara för att färgen är svart inom det för oss synliga området betyder inte att den är "svart" vid längre våglängder.

_________________
Mats Andersen
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465


Trådstartare
2fast4u skrev:
Kimmen skrev:
Nikel skrev:
Två filmer med två olika resultat


???
Första videon visade att alu gav 3% bättre kyleffekt en än svart. Att den svarta gav bättre kyleffekt på en parkerad bil är väl ganska ovidkommande kan man tycka.

Inte om det är prestandan när man står utanför korvmojjen som är det intressanta ...


Denna prestanda är oerhört viktig
Om man inte är snabb så får man försöka se snabb ut.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330



hauge har rätt men gör det för invecklat.
Såna här trådar har en stor tendens att spåra ut & bli rena doktorsavhandlingar bara för att folk KAN.
Förstå mig rätt vi måste börja på lekmannanivå. Inte för att folk är dumma utan för att man ska börja nerifrån & förstå grunden innan man går på överkurs. Man kan fördjupa sig om grunderna ite räcker eller om de efterfrågas.

Jag har också termodynamisk utbildning & skolböckerna under handen. Därifrån kommer de siffror jag presenterade i inlägget ovan. Jag VET att du kan, baserat på det du skriver i dina inlägg. I fall som dessa så måste vi dock generalisera eftersom vi inte går & efterfrågar specialfärger över disk på Mekonomen eller Biltema & för att vi inte har alla givna data.

Än en gång, coating av grenrör. Fan vad tjatig jag är, men det är ett klockrent exempel med rakt motsatt önskad effekt. Den finns där för att hålla värmen inne, alltså isolera mot värmebortfall. Så länge det inte finns en färg som ger rakt motsatt effekt & då absorberar värmen från IC:n för att kunna stöta bort den, så kan vi lugnt utgå ifrån att all form av färg kommer ge isolerande effekt & sämre verkningsgrad på din IC.
"dammar" man bara på färg för att få en mörk yta så vet jag inte ens om vi kan märka någon skillnad...

Även grabbarna i MCM visar klart att den lackade IC:n har sämre verkningsgrad & detta i det tillstånd vi nyttjar den.
Hauge har rätt här när han skriver att vi inte kan bortse från emissiviteten, alltså dess förmåga att avge värme via strålning. Men än en gång....vi vanliga dödliga köper vår färg på Biltema & IC:n vi har är fortfarande Aluminium i grunden. Generellt sett, samma slutsats.

Det man kan göra för att öka effektiviteten är att öka den kylande arean på IC:n, öppna upp för bättre luftgenomströmning & sätta styrning för luften. Vill man gå ett steg längre så kan man tillföra vatten/alkohol för att få ner tempen på fartvinden ytterligare & även montera fläktar som är igång när man står stilla.

Mange aka safe. Nja. Större kylande area ja, men att blästra en polerad yta, nej.

Summa mumma. Gör som grabbarna i MCM & du får samma resultat. Sämre verkningsgrad

Vill du hålla nere tempen på insugsluften så ha motorn igång i kön på strippen & huven öppen. Eftersom turbon inte laddar på tomgång är den så gott som lufttemp + lite till, men den kommer istället bortföra värme från IC:n eftersom denna troligtvis är varmare pga motorns höga temperatur.

vid korvmojen finns inga regler, där gäller djungelns lag. Dumpa högst vinner & launch control brukar impa rätt gott också

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
Niklas L
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 486



barre skrev:
Än en gång, coating av grenrör. Fan vad tjatig jag är, men det är ett klockrent exempel med rakt motsatt önskad effekt. Den finns där för att hålla värmen inne, alltså isolera mot värmebortfall. Så länge det inte finns en färg som ger rakt motsatt effekt & då absorberar värmen från IC:n för att kunna stöta bort den, så kan vi lugnt utgå ifrån att all form av färg kommer ge isolerande effekt & sämre verkningsgrad på din IC.
"dammar" man bara på färg för att få en mörk yta så vet jag inte ens om vi kan märka någon skillnad...

Därför säger jag icke till att måla block, ok mm som vill bli av med värme.

_________________
Niklas Lövgren
Citera
Racetech
Förvånande test av färg på Intercooler.
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (18800 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande