Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Knep för att inte hänga i ratten?
1 besök senaste veckan (4051 totalt)
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5518


Trådstartare
Jag kommer på mig själv, om och om igen, med att sitta och hålla i mig i ratten, även om jag sitter skapligt fastspänd i 6-punktsbälte.

Hur vänjer man sig av med otyget?

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Kör lite gokart , hänger du i ratten då så går det sakta.
Eller montera ratten närmare.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5518


Trådstartare
Lillen skrev:
Kör lite gokart , hänger du i ratten då så går det sakta.
Eller montera ratten närmare.


Jag har provat lite olika sittställningar, men det verkar inte hjälpa. Ovanan verkar vara att jag kör bilen med hela överkroppen, och inte bara armarna.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291



Testa att skjuta ratten ifrån dig med höger hand i vänsterböjar istället för att dra den mot dig med vänster hand (och förstås tvärtom i högerböjar ). Då pressas nämligen rygg/skulderblad fast i stolen istället för att överkroppen dras loss ifrån stolen. Man blir med detta sätt att styra "starkare" i armen och ryggen. Till största delen för att ryggen blir en enhet med stolen istället för att hela överkroppen är lös/fri. För då räcker inte ens Zlatans core-strength för att samtidigt orka hålla hela bålen i shack samtidigt som man skall brottas med ratten samtidigt som g-krafterna river i överkroppen. Genom att skjuta ratten ifrån sig (istället för att dra den mot sig) orkar/kan man ta i mer och på så vis vara väldigt precis i styrandet. Oftast med t.o.m. mindre muskelstyrka.

Man får också en adderad bonus på så vis att då ryggen "blir ett med" stolen så "känner man bilen" bättre. Famförallt känner man roll men också rotation.

För att få till detta sätt att styra bil kan ratten behöva flyttas lite närmare kroppen.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5518


Trådstartare
BTG skrev:
Testa att skjuta ratten ifrån dig med höger hand i vänsterböjar istället för att dra den mot dig med vänster hand (och förstås tvärtom i högerböjar ). Då pressas nämligen rygg/skulderblad fast i stolen istället för att överkroppen dras loss ifrån stolen. Man blir med detta sätt att styra "starkare" i armen och ryggen. Till största delen för att ryggen blir en enhet med stolen istället för att hela överkroppen är lös/fri. För då räcker inte ens Zlatans core-strength för att samtidigt orka hålla hela bålen i shack samtidigt som man skall brottas med ratten samtidigt som g-krafterna river i överkroppen. Genom att skjuta ratten ifrån sig (istället för att dra den mot sig) orkar/kan man ta i mer och på så vis vara väldigt precis i styrandet. Oftast med t.o.m. mindre muskelstyrka.

Man får också en adderad bonus på så vis att då ryggen "blir ett med" stolen så "känner man bilen" bättre. Famförallt känner man roll men också rotation.

För att få till detta sätt att styra bil kan ratten behöva flyttas lite närmare kroppen.


Låter inte alls orimligt/dumt. Tusen tack!

När jag åkte till jobbet idag så försökte jag känna efter vad jag gör... det är lite som i golf, man slår bollen med hela kroppen - på samma sätt har jag kört bil "med hela kroppen".

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5518


Trådstartare
Lillen skrev:
Eller montera ratten närmare.


Iaf övre halvan!!

Efter att ha laborerat lite lugnt i rondeller osv på gatan (och inte i full attack på banan) så märkte jag att det blev fel när greppet var klockan 12. Efter att ha vinklat ner ratten känns det mycket bättre!

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



dstr skrev:
Lillen skrev:
Eller montera ratten närmare.


Iaf övre halvan!!

Efter att ha laborerat lite lugnt i rondeller osv på gatan (och inte i full attack på banan) så märkte jag att det blev fel när greppet var klockan 12. Efter att ha vinklat ner ratten känns det mycket bättre!


thumbs up

Ja det kan va så.
Med ratten närmare så kan man inte dra i den lika mycket.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Knep för att inte hänga i ratten?
1 besök senaste veckan (4051 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande