Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Billigt bil-lyfts-alternativ?
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (24338 totalt)
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291


Trådstartare
Jag överväger att beställa en sådan här gungbräda som billigt billyft: http://youtu.be/pngnbHcUX1w

Deras film och hemsida är en katastrof men produkten verkar ju ganska bra? Smidigt och snabbt sätt att få upp bilen 1 meter(?) om man behöver ta ner lådan, kolla om grejor sitter fast m.m.
Den verkar kosta bortåt £925 / 10.000 kr men kräver inget underhåll och åtkomsten på bilen i höjt läge verkar riktigt god, iaf jämför med en saxlyft. Det kan inte heller vara alltför svårt att svetsa dit extra grejor för att kunna få upp en bil på pallbockar.

http://carstages.co.uk/

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030



alternativet är väl en sån liten saxlyft som Figgz köpte, var väl ungefär samma pengar?
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291


Trådstartare
Mats Karlsson skrev:
alternativet är väl en sån liten saxlyft som Figgz köpte, var väl ungefär samma pengar?


Ja, absolut. Men visst verkar man nå större delar av bilens undersida mycket lättare här?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



DIY version som inte tar lika stor plats att förvara
https://www.youtube.com/watch?v=bOYa0OIXj04

Annars finns ju QuickJack

Men ingen 220V pump, än (12V eller 110V).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291


Trådstartare
Track Jack såg ju riktigt bra ut.
(Med liiite högre lift hade jag beställt en direkt!)

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Briby
Västerås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 832



Niklas Falk skrev:

Annars finns ju QuickJack

Men ingen 220V pump, än (12V eller 110V).


Jäklar vad smidig. En sån hamnar nog i mitt garage tids nog. thumbs up

_________________
Robert Briby
______________________________________
pugaction.se
Citera
Kennie
Höör
Här sen Jun 2003
Inlägg: 580



Niklas Falk skrev:
DIY version som inte tar lika stor plats att förvara
https://www.youtube.com/watch?v=bOYa0OIXj04

Annars finns ju QuickJack

Men ingen 220V pump, än (12V eller 110V).


Den finns att köpa här i Sverige. Finns annons på blocket. http://www.blocket.se/kalmar/Depalyft___Racinglyft___Rallylyft_5212226 . . . .

_________________
Kennie Flenstedt
BMW 320daM -18
M3 e92 -08
Mini -15
M3 Competition -05 såld. 😢
BMW X3M 3,0i -04 såld
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496



BTG skrev:
Mats Karlsson skrev:
alternativet är väl en sån liten saxlyft som Figgz köpte, var väl ungefär samma pengar?


Ja, absolut. Men visst verkar man nå större delar av bilens undersida mycket lättare här?


80cm helt fritt är det mellan ramperna, så att lyfta ner låda, avgas eller vad som helst är inga problem på en saxlyft. Fortfarande extremt nöjd med den, i vår har både lådbyte på M3E30, bakvagnsbyte på Z3 och liknande gjorts på den utan krångel eller något ivägen.

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Janne O
Falkenberg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 132



Nån som har erfarenhet av verktygsbodens servicelyft? Verkar smidig när man inte har så högt i tak.

http://www.verktygsboden.se/servicelyftar/servicelyft-635-mm

_________________
Janne Ojanen
Citera
Janne Levenrot
Järfälla
Här sen Dec 2011
Inlägg: 212



Inte en lyft, och jävligt otymplig att ta med på banan, men den kanske kan fylla ett syfte ändå (Mina egna tankar i brist på smörjgrop och med en bil som är jobbig att lyfta vettigt)

_________________
Janne Levenrot
Peugeot 306 GTI-6 - Trackdayleksak

Tack till:
FR Autosport - König motor
Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1020



Virket går väl till nöds att ta med sig...

...men plattorna blir ett hel*ete...



Skämt åsido, vad har du räknat med för dimensioner, för att få den tillräckligt stabil för ~1 100 kg bil? Gjorde en liknande konstruktion med triangulerade 30x30x2 rör i konstruktionsstål och körbanor i durkplåt av aluminium. Belastades som mest med en fullsize cheva på ~2,5 ton utan problem. Med en låg bil och användbar höjd (tex kunna ta ner en växellåda smidigt) blir det dock en kompromiss med långa ramper för att få tillräckligt flack lutning. Alternativet är att bara ha en lång ramp med plattor för framhjulen, och sedan ha en lyftanordning bak, för att få jämn (eller högre) nivå...

_________________
Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Det där senaste hade jag i mitt garage ett tag , fungerade kanon.
Fattigmannslyft som ger bra åtkomst.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3190



För många år sen byggde jag en fattigmanslyft av såna där galler som brukar finnas i brandtrappor, den kunde nog stå emot en missilattack tror jag

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1537



Här är ett annat alternativ: http://www.luges.se/Luges/Smartlyft_2000.html

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5280



matfo skrev:
Här är ett annat alternativ: http://www.luges.se/Luges/Smartlyft_2000.html


Lite lågt dock med 40cm.

Ska man kunna vara under bilen så är nog minst 100cm nödvändigt om man ska kunna få lite moment och kunna vända sig.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1020



robber skrev:
matfo skrev:
Här är ett annat alternativ: http://www.luges.se/Luges/Smartlyft_2000.html


Lite lågt dock med 40cm.

Ska man kunna vara under bilen så är nog minst 100cm nödvändigt om man ska kunna få lite moment och kunna vända sig.


Lika dyra som Quick Jack också, och då är ju valet lätt

_________________
Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter
Citera
König
Tumba
Här sen Jun 2012
Inlägg: 384



Å andra sidan, 10 papp för Quick Jack och sedan finns saxlyftar på 3 ton med separata körbanor som lyfter 1 meter för runt 13000 nya( ex anabint).
Jag vet vilken jag skulle ta....
Har en sån men från verktygsboden i verkstaden( flyttbar).
Om någon vill klämma och känna så hör av er om ni bor runt Stockholms området(lyften alltså).
Finns i Tumba och är ju där på kvällar.
Erik

_________________
Erik König
Citera
König
Tumba
Här sen Jun 2012
Inlägg: 384



Tycker ju inte att det ser så stabilt ut om man tex måste ta i för att ta bort något.
Jobbar ju med liftar normalt och fått liten insyn på hur lite som behövs för att det ska gå åt skogen.
Bra mekaniska spärrar och tvärstag som gör att den inte kan sära på sig( tänk på att man ska ju vara under den och när man väl har en vill man ju kunna använda den till andra bilar ibland).

_________________
Erik König
Citera
Janne Levenrot
Järfälla
Här sen Dec 2011
Inlägg: 212



Top Notch skrev:
Virket går väl till nöds att ta med sig...

...men plattorna blir ett hel*ete...

Skämt åsido, vad har du räknat med för dimensioner, för att få den tillräckligt stabil för ~1 100 kg bil?



Den är ritad med 45x145 virke, och jag räknar inte på saker, det är bortom min kunskapshorisont. Men jag frågade på Facebook och dom sa att det skulle duga

Har funderingar på en annan version där man istället för två pallar och en ramp på varje sida har två långa ramper bilen står på, då kan man lyfta ena änden av bilen, ta bort ramperna och ersätta med pallbockar. Och det är inte begränsat till just min bils hjulbas.

_________________
Janne Levenrot
Peugeot 306 GTI-6 - Trackdayleksak

Tack till:
FR Autosport - König motor
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3356



Usch vad sugen på en billyft jag är nu... borde kunna gå att sälja igen om man upptäcker att den inte används så mycket som man trodde.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Jag skruvar hellre med bilen på pallbockar än på lyft.
Det har säkert att göra med att jag har en del värk och kan inte stå med armarna över huvudet någon lång stund.
Dessutom tycker jag att en lyft ALLTID är i vägen.

Det jag irriterar mej på, är att det tar en jävla tid att hissa en låg bil med domkraft.
När den väl är uppe en bit i luften.....tycker jag att en kombo av pallbockar och bord under hjulen funkar bäst.

Jag har en uppsättning Caroliner hjul-bockar.....och höga pallbockar med klick-låsning och en väldigt bekväm hora.

Så....om jag skulle köpa något av det som visats här.....så är det Quick Jack, alla dagar i veckan.
Då har man möjligheten att ställa bockar, när lyften är ivägen.


Har man plats att köra upp bilen på ramper, så är Levenrot's tankar ganska smarta, i kombo med div bockar och löstagbara bitar mellan hjulen.


När vill man hissa bilen högre än en meter..???
Antingen ligger manväl under, eller så vill man väl ha ståhöjd....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Skruva banåkabil
Billigt bil-lyfts-alternativ?
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (24338 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande