Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Billigt bil-lyfts-alternativ? | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (24340 totalt) |
Jag överväger att beställa en sådan här gungbräda som billigt billyft: http://youtu.be/pngnbHcUX1w
Deras film och hemsida är en katastrof men produkten verkar ju ganska bra? Smidigt och snabbt sätt att få upp bilen 1 meter(?) om man behöver ta ner lådan, kolla om grejor sitter fast m.m. Den verkar kosta bortåt £925 / 10.000 kr men kräver inget underhåll och åtkomsten på bilen i höjt läge verkar riktigt god, iaf jämför med en saxlyft. Det kan inte heller vara alltför svårt att svetsa dit extra grejor för att kunna få upp en bil på pallbockar. http://carstages.co.uk/ _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
alternativet är väl en sån liten saxlyft som Figgz köpte, var väl ungefär samma pengar?
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Ja, absolut. Men visst verkar man nå större delar av bilens undersida mycket lättare här? _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
DIY version som inte tar lika stor plats att förvara
https://www.youtube.com/watch?v=bOYa Annars finns ju QuickJack Men ingen 220V pump, än (12V eller 110V). |
||||
Den finns att köpa här i Sverige. Finns annons på blocket. http://www.blocket.se/kalmar/Depalyf _________________ Kennie Flenstedt BMW 320daM -18 M3 e92 -08 Mini -15 M3 Competition -05 såld. 😢 BMW X3M 3,0i -04 såld |
||||
80cm helt fritt är det mellan ramperna, så att lyfta ner låda, avgas eller vad som helst är inga problem på en saxlyft. Fortfarande extremt nöjd med den, i vår har både lådbyte på M3E30, bakvagnsbyte på Z3 och liknande gjorts på den utan krångel eller något ivägen. _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Nån som har erfarenhet av verktygsbodens servicelyft? Verkar smidig när man inte har så högt i tak.
http://www.verktygsboden.se/servicel _________________ Janne Ojanen |
||||
Inte en lyft, och jävligt otymplig att ta med på banan, men den kanske kan fylla ett syfte ändå (Mina egna tankar i brist på smörjgrop och med en bil som är jobbig att lyfta vettigt)
_________________ Janne Levenrot Peugeot 306 GTI-6 - Trackdayleksak Tack till: FR Autosport - König motor |
||||
Virket går väl till nöds att ta med sig...
...men plattorna blir ett hel*ete... Skämt åsido, vad har du räknat med för dimensioner, för att få den tillräckligt stabil för ~1 100 kg bil? Gjorde en liknande konstruktion med triangulerade 30x30x2 rör i konstruktionsstål och körbanor i durkplåt av aluminium. Belastades som mest med en fullsize cheva på ~2,5 ton utan problem. Med en låg bil och användbar höjd (tex kunna ta ner en växellåda smidigt) blir det dock en kompromiss med långa ramper för att få tillräckligt flack lutning. Alternativet är att bara ha en lång ramp med plattor för framhjulen, och sedan ha en lyftanordning bak, för att få jämn (eller högre) nivå... _________________ Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter |
||||
För många år sen byggde jag en fattigmanslyft av såna där galler som brukar finnas i brandtrappor, den kunde nog stå emot en missilattack tror jag
_________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi vw passat gtr 280 RS4 4.2 raggarbil |
||||
Här är ett annat alternativ: http://www.luges.se/Luges/Smartlyft_
_________________ Mats Forssén Mondial T |
||||
Lite lågt dock med 40cm. Ska man kunna vara under bilen så är nog minst 100cm nödvändigt om man ska kunna få lite moment och kunna vända sig. _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||
Lika dyra som Quick Jack också, och då är ju valet lätt _________________ Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter |
||||
Å andra sidan, 10 papp för Quick Jack och sedan finns saxlyftar på 3 ton med separata körbanor som lyfter 1 meter för runt 13000 nya( ex anabint).
Jag vet vilken jag skulle ta.... Har en sån men från verktygsboden i verkstaden( flyttbar). Om någon vill klämma och känna så hör av er om ni bor runt Stockholms området(lyften alltså). Finns i Tumba och är ju där på kvällar. Erik _________________ Erik König |
||||
Tycker ju inte att det ser så stabilt ut om man tex måste ta i för att ta bort något.
Jobbar ju med liftar normalt och fått liten insyn på hur lite som behövs för att det ska gå åt skogen. Bra mekaniska spärrar och tvärstag som gör att den inte kan sära på sig( tänk på att man ska ju vara under den och när man väl har en vill man ju kunna använda den till andra bilar ibland). _________________ Erik König |
||||
Den är ritad med 45x145 virke, och jag räknar inte på saker, det är bortom min kunskapshorisont. Men jag frågade på Facebook och dom sa att det skulle duga Har funderingar på en annan version där man istället för två pallar och en ramp på varje sida har två långa ramper bilen står på, då kan man lyfta ena änden av bilen, ta bort ramperna och ersätta med pallbockar. Och det är inte begränsat till just min bils hjulbas. _________________ Janne Levenrot Peugeot 306 GTI-6 - Trackdayleksak Tack till: FR Autosport - König motor |
||||
Jag skruvar hellre med bilen på pallbockar än på lyft.
Det har säkert att göra med att jag har en del värk och kan inte stå med armarna över huvudet någon lång stund. Dessutom tycker jag att en lyft ALLTID är i vägen. Det jag irriterar mej på, är att det tar en jävla tid att hissa en låg bil med domkraft. När den väl är uppe en bit i luften.....tycker jag att en kombo av pallbockar och bord under hjulen funkar bäst. Jag har en uppsättning Caroliner hjul-bockar.....och höga pallbockar med klick-låsning och en väldigt bekväm hora. Så....om jag skulle köpa något av det som visats här.....så är det Quick Jack, alla dagar i veckan. Då har man möjligheten att ställa bockar, när lyften är ivägen. Har man plats att köra upp bilen på ramper, så är Levenrot's tankar ganska smarta, i kombo med div bockar och löstagbara bitar mellan hjulen. När vill man hissa bilen högre än en meter..??? Antingen ligger manväl under, eller så vill man väl ha ståhöjd.... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Skruva banåkabil Billigt bil-lyfts-alternativ? | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (24340 totalt) |