Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E82 - Timeattack
1, 2, 3 ... 13, 14, 15   >>
15 besök senaste veckan (195229 totalt)
Kallentoft
Linköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 564


Trådstartare
Hej på er alla!

Tänkte jag skulle dela med mig av mitt nya projekt!

Fick mitt stora motorsport intresse så sent som 2009 efter att ha testat min dåvarande M3 E46 på bana. Efter det har jag varit helt fast, ett beroende helt klart! Sålde M3:an ganska snabbt därpå och köpte en M5 E34 som jag sedan sommaren 2009 har byggt på och utvecklat. Har varit fantastiskt roligt att fått bygga allt från grunden själv och lära sig allt vad ett bil projekt innebär. Efter att bygget mer och mer spårat ut de senaste åren och mina kunskaper ökat, har jag helt enkelt känt att jag vill börja på något nytt. En bättre grund för en snabb bil! Skall jag vara helt ärlig så har stoppklossen med E34:a bygget varit att bygga gjutformar. Brist på kunskap, tid och utrymme har varit de avgörande faktorerna. Chassi byggnation däremot gör jag mer än gärna.


Nu lämnar jag E34:an bakom mig och ser framåt!


Dessa saker har varit avgörande för val av nytt utgångsobjekt


1. Tillgången på riktigt "Aero-kitt"
2. Tillgången på begagnade motorsport prylar
3. Bra Chassi grund
4. Låg vikt

Jag skall alltså bygga en BMW M1 GTR. En 1-serien E82 kaross som grund stomme med massor utav godis. Tanken är att jag skall tävla Timeattack men skall bygga för att kunna klassas in i andra serier utan allt för mycket modifikationer. Skall köra på slicks, S65, sekv låda och all tänkbar kolfiber från flossmann.


Tänkte att det kunde vara roligt att dela med sig av projektet redan från start. Om inget hindrar mig nu skall bilen vara startklar sommaren 2015!


En hel del saker är redan hemma och en del saker på väg





Fram och bakvagn fick jag tag på från en M3 E92 som bara gått 1000mil. Det ända jag skall använda utav detta är hjulspindlar, subframs, diff och drivaxlar. Allt annat blir gtr spec. Diffen skall så klart byggas om också.



Blir detta kitt på min bil men med en hel del ändringar, luftutsläpp mm.






Känns kul att äntligen vara igång!

Mvh// David

_________________
David Greiff Kallentoft
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7723



Sjukt fett projekt!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Briby
Västerås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 832



Kommer följas med stora ögon!

_________________
Robert Briby
______________________________________
pugaction.se
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Vojjne

Bara hålla till höger då

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1125



Spännande, följer med stort intresse thumbs up

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Stenhårt!

Blir det coupén eller "kombi"modellen?

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11880



E82 är väl coupé-modellen om jag inte minns fel.

Grymt coolt, lycka till!

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Vi ska köra ett 8-timmarsrace på Karlskoga den 23 aug......så du kanske ska göra ett studiebesök..
Vår bil är i och försig en e46 GTR, fast grovt modifierad....
Vi kan nog sätta dej i arbete också, om du vill.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
kotten17
Stockholm
Här sen Maj 2007
Inlägg: 59



Grym bil kommer att följa detta

_________________
Conny Ljunggren
Citera
Kallentoft
Linköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 564


Trådstartare
Tack!

Kul att ni gillar projektet! Har haft det här bygget i huvudet tillräckligt länge nu. Tänker prioritera Kaross och Chassi före motor och kommer troligen köra sugis första året. Sedan skall ju självklart mina Precision agg på!

Supramannen: Snabb lär den bli men inte så snabb


AL: Tack, E82 är coupé modellen.


ButterflyRacing: Tack Håkan, troligen kan jag inte då men det hade helt klart varit kul!

_________________
David Greiff Kallentoft
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Gillar kittet, ser ATTACK ut..mitt ser ut som hello Kitty

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Grymt!

Antar att det är samma kit som jag såg på denna bil nere på VLN för några år sedan?












Har fler bilder på den bilen om det skulle vara av intresse

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Kallentoft
Linköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 564


Trådstartare
Supramannen skrev:
Gillar kittet, ser ATTACK ut..mitt ser ut som hello Kitty



tycker inte din ser så snäll ut!


Dignell: Tack! Det är till viss del samma men jag har tänkt att göra om lite. Det blir en blandning mellan Judd 134 och detta. Nu är ju Judd bilen så galet extrem men jag har tänkt att ta mycket utav deras lösningar på kaross kittet. Bland annat att släppa ut luften bakom hjulhusen mm. Vet inte exakt vilka aerodynamiska fördelar detta innebär men många race bilar där reglementet tillåter verkar släppa ut övertrycket som skapas i hjulhuset på detta sättet.

mvh

_________________
David Greiff Kallentoft
Citera
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 732



Cool thumbs up
Detta skall följas!

Denna kaross kanske till och med kan bli godkänd för Modsport...

_________________
Mattias Andersson
Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Mattias A skrev:
Cool thumbs up
Detta skall följas!

Denna kaross kanske till och med kan bli godkänd för Modsport...


Men inte med dubbla turbos och v8, e85
Och 4 liter med massa ventiler och sprut

Måste va fugge, 10 liter och stötdtänger . Ironi

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 732



Supramannen skrev:
Mattias A skrev:
Cool thumbs up
Detta skall följas!

Denna kaross kanske till och med kan bli godkänd för Modsport...


Men inte med dubbla turbos och v8, e85
Och 4 liter med massa ventiler och sprut

Måste va fugge, 10 liter och stötdtänger . Ironi


Lite sant...
Men innan S65:an får turbos så kan man ju köra motorn std och landa på en min vikt på 1060kg (inkl förare) i "Sveriges häftigaste racingserie". Ironi

_________________
Mattias Andersson
Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Citera
Kallentoft
Linköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 564


Trådstartare
Mattias A skrev:
Cool thumbs up
Detta skall följas!

Denna kaross kanske till och med kan bli godkänd för Modsport...



Kul att du gillar det Mattias!

Tanken som sagt är att jag skall kunna tävla i en serie så som Modsport utan allt för mycket trassel.

Mitt förnuft säger sugtrimmad S65:a!
Mitt hjärta säker snabbspolade turbo agg

_________________
David Greiff Kallentoft
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Kallentoft skrev:
Mattias A skrev:
Cool thumbs up
Detta skall följas!

Denna kaross kanske till och med kan bli godkänd för Modsport...



Kul att du gillar det Mattias!

Tanken som sagt är att jag skall kunna tävla i en serie så som Modsport utan allt för mycket trassel.

Mitt förnuft säger sugtrimmad S65:a!
Mitt hjärta säker snabbspolade turbo agg


Om du går på Turbo så är det Ta som gäller typ Stac,nta,tanu eller gatebil, med sugis får du säkert köra i Modsport men du blir inte i toppen i Ta då

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4687



JAAAAAAAA!!!


Underbart att du gör så här. Först blev jag ledsen, men nu blev jag glad.

Fast det är inte en M1. (Det hade varit mycket coolare) Det heter 1M och det är stooor skillnad. M1 byggdes på 70-talet och hade mittmotor. 1M är den du har kitt till.

(Du vet säkert detta, men rätt ska vara rätt ; ) )

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Kallentoft skrev:

Dignell: Tack! Det är till viss del samma men jag har tänkt att göra om lite. Det blir en blandning mellan Judd 134 och detta. Nu är ju Judd bilen så galet extrem men jag har tänkt att ta mycket utav deras lösningar på kaross kittet. Bland annat att släppa ut luften bakom hjulhusen mm. Vet inte exakt vilka aerodynamiska fördelar detta innebär men många race bilar där reglementet tillåter verkar släppa ut övertrycket som skapas i hjulhuset på detta sättet.

mvh


Hej,

Jag tror faktiskt att bilen jag har bilder på har ett annat kit än den bilden du hade på den vita. Det som skiljer verkar vara just luftutsläppen bakom främre och bakre hjulhusen. Postar ett par fler bilder så du får se hur det såg ut.

Med vänlig hälsning / Mårten








_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2131



Detta var vad jag tänkte när jag såg rubriken:



_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E82 - Timeattack
1, 2, 3 ... 13, 14, 15   >>
15 besök senaste veckan (195229 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande