Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E82 - Timeattack | << 1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15 >> 29 besök senaste veckan (195258 totalt) |
|
||
Tack, roligt att ni gillar bygget
Jag har tänkt att börja med allt runt motorn närmsta tiden såsom grenrör, insug mm. Tanken är att bygga ett väldigt tajt grenrör med mjuka böjar. Jag skall kapa bort v-banden från avgashusen för att tjäna ytterligare plats. Något likt detta grenröret nedan. Christian: Väldigt svårt att avgöra men målet är det iallafall. GustafB: Yes, det ända jag utgått ifrån är måttet mellan hjulaxlarna som är original E82. Totala bredden på framaxeln och bakaxeln har varit given i och med Aero delarna. Sedan har jag anlitat en expert på området som ritat allt från ett blankt papper. Han har fått bestämma allt, bredd på fälgar, mått på slicks, et på fälgar, mått på uprights, vinklar, längder, höjder på alla infästningar i karossen helt utan att ta hänsyn till original karossen. Hans arbete har resulterat i koordinater i luften som vi byggt jigg efter från hålbordet. I slutänden hade det varit mycket enklare att kapa ut hela golvet i bilen men jag vill ha en kombination av rör kontra plåt för att få det så lätt och starkt som möjligt. Jag har ju bilder på min men jag håller mig lite till. Så här såg Georgs bil ut som jag har kollat mycket på och förhoppningsvis förbättrat. mvh _________________ David Greiff Kallentoft |
||
Jag tycker att det e viktigt att du lägger ner mer tid på detaljerna, gärna mkt mer tid!!!
Jag är inte alls intresserad av att du skall bli klar och komma ut på banorna!!!! ;-) ;-) _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson |
||
GustafB: De undre blir nästan samma längd som dessa men övre blir betydligt kortare för mer camberacceleration. Sedan har jag en inritat separat infästningspunkt för toeförändring.
Puppan: ni kan vara lugna. Jag har som nämnt börjat lite smått med motorn. Jag demonterade en S65:a jag har haft ståendes ett tag nu i veckan. Motorn var mycket fin inuti och skall inte gått långt. Dock är motorn väldigt ful på utsidan och jag antar att det är glykol som har orsakat detta. Har kört delarna i en första varmvattentvätt utan att få bort det som liknar oxid. Planen blir att kolsyreblästra utsidan av blocket. Jag skall nu tillverka, grenrör, insug och torrsump så kompakt, lätt och effektivt jag kan. Generator har fått flytta bak så jag har torrsumpspumpen att tampas med. Här i krokarna hamnar sniglarna. MVH David _________________ David Greiff Kallentoft |
||
Denna produkt skall tydligen fungera med överlägset resultat
http://server.pure-pf.com/phpBB/view //AL _________________ A1exander Wi1borg M2F87 Competition + iX3 M-Sport i3 Sport Sodi DD2 |
||
Finns tråd om detta även här på rejsa Värt att prova innan du blästrar. Tänk dock på att det är frätande på aluminium så låt inte kolvar och annat känsligt ligga i blöt utan bara pensla och skölj av. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Tack för tipsen. Skall kolla närmare på saken. Allt skall i slutänden tvättas och bearbetas hos motor byggaren.
För maximalt register så klart! Båda gör väldigt fina turbosar och vad som är bäst har nog med vem man frågar. Garret Gtx turbosar är sjukt fina också. Detta är 2st Precision 5558 BB med minsta avgashuset 0,63 A/R och separata Precision wg 44mm. Har haft dialog med olika motorbyggare och detta blev mitt val. Tror det kommer spola riktigt fin. Med duktig motorbyggare och rätt person bakom mappningen kan man nog få likvärdigt resultat med Gtx, efr eller precision kullagrade som jag har. Dessa kommer passa min motorsetup! Mvh _________________ David Greiff Kallentoft |
||
Enligt en kontakt skall det vara exakt samma spec på mina turbosar som Agera R har. Senare modeller har dock ett 3D printat avgashus gjort av dem själva. Visst vi pratar två helt olika motorer och 5L vs 4L v8a. Lägg in i beräkningen 8300rpm och aktiva vanos. Men som sagt, visar det sig vara fel val går det alltid att byta.
Mvh _________________ David Greiff Kallentoft |
||
|
||
_________________ Jonas Sommar E46 M3 Laguna Seca https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91393 E30 M3 Lysholm Såld http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?f=2&t=24539& |
||
Grymt
Det är inte min sak hur du sköter ekonomin i projektet, men jag hoppas verkligen att du har budgeterat för projektet och har likvida medel som täcker hela projektet. Det är många som köper på sig en massa delar och kommer halvvägs när pengarna är slut. (jag har tex ett separat konto för bilhobbyn, i annan bank för att förhindra att man "lånar" från kontot till andra inköp) Inte för att vara elak, utan högst egoistiskt tänk från mig - jag vill nämligen se den här bilen klar och körbar. EDIT: Mitt konstruktörsöga fäller en tår av glädje. Även om det här är lite väl hög nivå på det - det blir liksom inte "hemmagjort" längre. |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW E82 - Timeattack | << 1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15 >> 29 besök senaste veckan (195258 totalt) |