Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E82 - Timeattack
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15   >>
29 besök senaste veckan (195258 totalt)
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Helt underbart, mitt bygge känns snik

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1802



Kul att se att det går framåt!
Kan det hinnas bli något test 2017?

_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Supersnyggt som vanligt thumbs up
Friska upp mitt minne, blir det helt nyritade upphängningar ink bärarmar och infästningspunkter osv?

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Kallentoft
Linköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 564


Trådstartare
Tack, roligt att ni gillar bygget

Jag har tänkt att börja med allt runt motorn närmsta tiden såsom grenrör, insug mm. Tanken är att bygga ett väldigt tajt grenrör med mjuka böjar. Jag skall kapa bort v-banden från avgashusen för att tjäna ytterligare plats. Något likt detta grenröret nedan.

Christian: Väldigt svårt att avgöra men målet är det iallafall.

GustafB: Yes, det ända jag utgått ifrån är måttet mellan hjulaxlarna som är original E82. Totala bredden på framaxeln och bakaxeln har varit given i och med Aero delarna. Sedan har jag anlitat en expert på området som ritat allt från ett blankt papper. Han har fått bestämma allt, bredd på fälgar, mått på slicks, et på fälgar, mått på uprights, vinklar, längder, höjder på alla infästningar i karossen helt utan att ta hänsyn till original karossen. Hans arbete har resulterat i koordinater i luften som vi byggt jigg efter från hålbordet. I slutänden hade det varit mycket enklare att kapa ut hela golvet i bilen men jag vill ha en kombination av rör kontra plåt för att få det så lätt och starkt som möjligt. Jag har ju bilder på min men jag håller mig lite till. Så här såg Georgs bil ut som jag har kollat mycket på och förhoppningsvis förbättrat.











mvh

_________________
David Greiff Kallentoft
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



thumbs up Ser ut att bli långa fina bärarmar bak. Bra för aeron

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Jag tycker att det e viktigt att du lägger ner mer tid på detaljerna, gärna mkt mer tid!!!
Jag är inte alls intresserad av att du skall bli klar och komma ut på banorna!!!! ;-) ;-)

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Kallentoft
Linköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 564


Trådstartare
GustafB: De undre blir nästan samma längd som dessa men övre blir betydligt kortare för mer camberacceleration. Sedan har jag en inritat separat infästningspunkt för toeförändring.

Puppan: ni kan vara lugna.


Jag har som nämnt börjat lite smått med motorn. Jag demonterade en S65:a jag har haft ståendes ett tag nu i veckan. Motorn var mycket fin inuti och skall inte gått långt. Dock är motorn väldigt ful på utsidan och jag antar att det är glykol som har orsakat detta. Har kört delarna i en första varmvattentvätt utan att få bort det som liknar oxid. Planen blir att kolsyreblästra utsidan av blocket.

Jag skall nu tillverka, grenrör, insug och torrsump så kompakt, lätt och effektivt jag kan. Generator har fått flytta bak så jag har torrsumpspumpen att tampas med.

Här i krokarna hamnar sniglarna.


MVH David






_________________
David Greiff Kallentoft
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1962



Denna produkt skall tydligen fungera med överlägset resultat
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?f=3&t=88479

//AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989



AL skrev:
Denna produkt skall tydligen fungera med överlägset resultat
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?f=3&t=88479

//AL


Finns tråd om detta även här på rejsa

Värt att prova innan du blästrar.
Tänk dock på att det är frätande på aluminium så låt inte kolvar och annat känsligt ligga i blöt utan bara pensla och skölj av.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=100417

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 623



Varför precision turbo över BW EFR på en banbil?

_________________
timmy1701
BMW Z3 2.8 Coupé 1999
BMW 325D Touring 2008
Citera
Kallentoft
Linköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 564


Trådstartare
Tack för tipsen. Skall kolla närmare på saken. Allt skall i slutänden tvättas och bearbetas hos motor byggaren.



Marcus J arlson skrev:
Varför precision turbo över BW EFR på en banbil?


För maximalt register så klart! Båda gör väldigt fina turbosar och vad som är bäst har nog med vem man frågar. Garret Gtx turbosar är sjukt fina också. Detta är 2st Precision 5558 BB med minsta avgashuset 0,63 A/R och separata Precision wg 44mm. Har haft dialog med olika motorbyggare och detta blev mitt val. Tror det kommer spola riktigt fin.

Med duktig motorbyggare och rätt person bakom mappningen kan man nog få likvärdigt resultat med Gtx, efr eller precision kullagrade som jag har. Dessa kommer passa min motorsetup!

Mvh

_________________
David Greiff Kallentoft
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



NJa......

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
johankihl
Stockholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 243



5558bb funkar ju "skapligt" på Koenigsegg. Mkt förnuftigt väl!

_________________
Johan Kihl
Citera
Kallentoft
Linköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 564


Trådstartare
Enligt en kontakt skall det vara exakt samma spec på mina turbosar som Agera R har. Senare modeller har dock ett 3D printat avgashus gjort av dem själva. Visst vi pratar två helt olika motorer och 5L vs 4L v8a. Lägg in i beräkningen 8300rpm och aktiva vanos. Men som sagt, visar det sig vara fel val går det alltid att byta.

Mvh







_________________
David Greiff Kallentoft
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Att det kommer funka och funka bra är inge snack. Va bara vad som va bäst ja morr skoja åt.

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Kallentoft
Linköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 564


Trådstartare
Hej

97kg blev 6,9kg, 60h++ i maskintid och programmering bara på svepet mot motorn

hobby var det ja....


Mvh David















_________________
David Greiff Kallentoft
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



Fan det blir gratis det här

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Modj
Grästorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1288



Pörr!

_________________
Lars Gustavsson
www.carboncossie.com
Citera
ScratcH
Gbg
Här sen Okt 2004
Inlägg: 381



Snyggt

_________________
Jonas Sommar
E46 M3 Laguna Seca
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91393
E30 M3 Lysholm Såld
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?f=2&t=24539&
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Helt SJUKT nice

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12862



Grymt thumbs up

Det är inte min sak hur du sköter ekonomin i projektet, men jag hoppas verkligen att du har budgeterat för projektet och har likvida medel som täcker hela projektet. Det är många som köper på sig en massa delar och kommer halvvägs när pengarna är slut.
(jag har tex ett separat konto för bilhobbyn, i annan bank för att förhindra att man "lånar" från kontot till andra inköp)

Inte för att vara elak, utan högst egoistiskt tänk från mig - jag vill nämligen se den här bilen klar och körbar.

EDIT: Mitt konstruktörsöga fäller en tår av glädje. Även om det här är lite väl hög nivå på det - det blir liksom inte "hemmagjort" längre. thumbs up
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E82 - Timeattack
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15   >>
29 besök senaste veckan (195258 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande