Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M135i -13
1, 2   >>
7 besök senaste veckan (20921 totalt)
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2231


Trådstartare
Då mitt gamla banvapen, BMW 328is E30, lite oväntat såldes och nya projektet, BMW M3 E90 i WTCC-tappning kräver såväl mycket tid som stora ekonomiska insatser innan det är klart kommer familjens andrabil i form av en BMW 1-serie (F20) då och då luftas på bana.

Tänkte använda denna tråden att samla lite bilder och film från dessa träffar, företrädelsevis från BMW Club Schweden/BMW Sport Club.

Bilen i fråga är en femdörrars BMW M135i -13. Bananpassad standardutrustning lyser helt med sin frånvaro då det t.ex inte går att beställa bilen med riktig diffbroms. Bilen har det adaptiva chassiet, men eftersom bilen automatiskt sätts i Comfort-läget när antispinn/antisladd kopplas ut är det ett tämligen värdelöst tillval för banåka. Vardagsbekvämligheter i form av Harmann Kardon-hifianläggning, Blutooth Pro (så man kan streama musik) och xenonljus finns däremot. Bakdörrar var ett av kraven när bilen köptes då dess huvudsakliga syfte är att köra barnen till och från dagis. Det kan ju vara stressigt på morgonen, så motorvalet föll på den fina 3-litersturbon med 320 hk/450 Nm.
Inga framhjul är kopplade till framdriften utan bakhjulen matas ensamt av ZFs fina 8-stegade automatlåda. Personligen är jag enormt imponerad av hur den fungerar. Smidigt och bekvämt i vardagstrafiken, men snabb och alert när andan faller på. Efter ett par bandagar kan jag nöjt konstatera att den funkar ypperligt på bana också. Blir alltså inte ett dugg förvånad när jag läser att nya kundräsern från BMW, M235i Racing, har fått behålla automatlådan.

Exteriört sitter 19" AEZ Sydney Dark med Michelin Pilot Super Sport. Lite kortare och hårdare HR-fjädrar. Svarta njurar från M Performance och en AC Schnitzer takvinge.

Bilen kommer inte genomgå några större operationer för att bananpassas. Efter ett par dagar på banan kan önskelistan möjligtvis bestå av r-däck, camberplattor fram, diffbroms och lite vassare bromsbelägg. Jo, bilen är lite tyst så ett sportsystem vore inte så dumt heller...








_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
andreas.e
Stockholm
Här sen Maj 2013
Inlägg: 345



De är väldigt fina det där bilarna!

Hur fort gick det igår?

_________________
Andreas Eriksson
BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902)
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2231


Trådstartare
Vet inte, men inom kort kommer film som vi kan klocka.
Filmade på Gelleråsen i fjol och klockade några varv (orkade inte klocka samtliga varv då filmen var nästan 30 minuter lång) där det bästa var 1:16,5. Även då var bilen med samma spec som ovan, dvs original chassie (förutom sänkfjädrarna), 19" gatdäck och standardbromsar.

_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728



Såg snabbt och lugnt ut igår när jag - igen - fick hålla undan

Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



Stiligt med egen tråd till denna också. Denna ska väl duga för lite underhållning tills E90n är klar! Med en sån lista mods redan för bilen så är det nog lätt att E90-bygget tappar fart?!

Kul att ses "på riktigt" även om det bara var en kort pratstund på Anderstorp. Anderstorp känns som den var gjord för överladdade maskiner: långa, snabba böjar och relativt hög hastighet.

Fick du in några varv? (roade mig mest med att gå in och ur depå pga en maskin som inte ville som jag så stötte aldrig på dig där ute) Saknade du de tighta fighterna i cupen?

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
McRae
HQ
Här sen Maj 2004
Inlägg: 457



Johan Samson skrev:
Blir alltså inte ett dugg förvånad när jag läser att nya kundräsern från BMW, M235i Racing, har fått behålla automatlådan.


Bara som en liten varning, de racebilarna käkar lådor på löpande band än så länge. Hur och varför har jag inte satt mig in i, långlopp/slicks är väl en stor orsak säkert, men kan ju vara värt att notera iaf, ifall det behövs extra kylning eller vad det beror på.

_________________
Rɑnɑld MɑcLeɑn
------------------

Speed costs money, how fast you wanna go?
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Kul att träffas igen Samson.

...men hörrödu, det behövs lite gnuggande under huven.
Ingen normal Samsonputs där inte. Många av oss blev svårt chockade

_________________
BMW MC-klubben
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1125



Johan Samson skrev:
Bilen kommer inte genomgå några större operationer för att bananpassas. Efter ett par dagar på banan kan önskelistan möjligtvis bestå av r-däck, camberplattor fram, diffbroms och lite vassare bromsbelägg. Jo, bilen är lite tyst så ett sportsystem vore inte så dumt heller...


Hehe, låter ungefär som önskelistan för de flesta av oss med lite vanliga gatbilar...

Kul att träffas igår också, ni hade ju världens mekverkstad där och hjälpte folk thumbs up

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1310



Trevligt å ses på banan och prata lite. Måste säga att din vita 135an är skitsnygg i verkligheten. Annars har jag mest tyckt att nya 1an ser ut som en krockad version av den förra. Men här har dom lyckats. Men lägg nu inte för mycket krut på den som någon annan sa ..

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2231


Trådstartare
Sunk skrev:
Såg snabbt och lugnt ut igår när jag - igen - fick hålla undan


Nu kopplar det! Jag och min kompis som var med pratade om din bil, men inte fattade jag att det var du. Vi får säga hej på riktigt nästa gång!

johmei skrev:
Stiligt med egen tråd till denna också. Denna ska väl duga för lite underhållning tills E90n är klar! Med en sån lista mods redan för bilen så är det nog lätt att E90-bygget tappar fart?!

Kul att ses "på riktigt" även om det bara var en kort pratstund på Anderstorp. Anderstorp känns som den var gjord för överladdade maskiner: långa, snabba böjar och relativt hög hastighet.

Fick du in några varv? (roade mig mest med att gå in och ur depå pga en maskin som inte ville som jag så stötte aldrig på dig där ute) Saknade du de tighta fighterna i cupen?

Jepp, kul att få ett ansikte också. Letade efter dig på banan men enda gången jag såg dig var du på avkylningsvarv.
Jag ska inte ge mig in för djupt i modifieringsträsket med denna bilen, men det kommer nog dröja innan E90n är klar så lite småsaker kanske letar sig in...

Jo, jag fick allt några varv, men jag hade större problem med balansen denna gången. Kändes allmänt halt, understyrt in och överstyrt ut. Provade alla tänkbara spår för att försöka köra runt problemet utan någon större skillnad. Framförallt under Time Attack funkade det illa då däcken överhettade rejält. Körde inte färdigt passet utan gick i depå i förtid. På den korta sydslingan fick däcken aldrig chansen att svalna under min tunga originalbil utan mitt andravarv var mitt snabbaste. Jag är van vid r-däck, har inte kört med gatdäck på bana på säkert 15 år, och laddade inte på ordentligt i början, korkat, orutinerat och något att ta med sig om det blir fler inhopp.
Men visst är det fighterna med andra bilar som är skoj. Målet när jag kör med denna bilen som den är nu är istället att köra ifrån så många 1M, burförsedda M3or (och kanske en och annnan 335i ) som möjligt.

McRae skrev:
Johan Samson skrev:
Blir alltså inte ett dugg förvånad när jag läser att nya kundräsern från BMW, M235i Racing, har fått behålla automatlådan.


Bara som en liten varning, de racebilarna käkar lådor på löpande band än så länge. Hur och varför har jag inte satt mig in i, långlopp/slicks är väl en stor orsak säkert, men kan ju vara värt att notera iaf, ifall det behövs extra kylning eller vad det beror på.

Det var ny och intressant info! Något att vara vaksam på.


Måns Ulveståhl skrev:
Kul att träffas igen Samson.

...men hörrödu, det behövs lite gnuggande under huven.
Ingen normal Samsonputs där inte. Många av oss blev svårt chockade

Tack detsamma, Måns!
Den här bilen är en dagisräser. Med två småkids, en stenhög till trädgård, ett garage som ska byggas klart, ett jobb att sköta samt en fru att hålla nöjd är det inte lika lätt att få biltvättstid som förr. En snabbtvätt blev det i fredags kväll, men räknade inte med att bli avslöjad genom att tvingas öppna huven... Får bli bättring till nästa gång.


BMW-DJ skrev:
Kul att träffas igår också, ni hade ju världens mekverkstad där och hjälpte folk thumbs up

Detsamma!
Tyckte synd om Micke och försökte göra en insats för att få ut honom på banan. Men det var inget enkelt fel, troligtvis ett stenskott som spräckt oljekylaren.

frapp skrev:
Trevligt å ses på banan och prata lite. Måste säga att din vita 135an är skitsnygg i verkligheten. Annars har jag mest tyckt att nya 1an ser ut som en krockad version av den förra. Men här har dom lyckats. Men lägg nu inte för mycket krut på den som någon annan sa ..

Detsamma, detsamma!
Jag är inte helsåld på ettans utseende, men med hjulen, sänkningen och bakvingen gillar jag den. Det är framförallt drivlinan som är mysig. Du ska absolut få prova den nästa gång vi ses, om du vill.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2231


Trådstartare
Ett bevis på att jag var och körde.
Film och egna bilder från träffen kommer i veckan.




_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1125



Johan Samson skrev:
BMW-DJ skrev:
Kul att träffas igår också, ni hade ju världens mekverkstad där och hjälpte folk thumbs up

Detsamma!
Tyckte synd om Micke och försökte göra en insats för att få ut honom på banan. Men det var inget enkelt fel, troligtvis ett stenskott som spräckt oljekylaren.


Ja verkligen, Micke har ju haft problem hela året med tempen och nu när han äntligen hade fått ordning på oljekylningen så händer detta... Jag hade varit färdig att ge upp. Men hoppas det löser sig för honom. Det bör ju bara vara att byta ena oljekylen nu så har han allt i ordning igen. Vi hoppas på comeback till Kinnekulle thumbs up

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



Johan Samson skrev:
Men visst är det fighterna med andra bilar som är skoj. Målet när jag kör med denna bilen som den är nu är istället att köra ifrån så många 1M, burförsedda M3or (och kanske en och annnan 335i ) som möjligt.

Låter som en god målsättning, har något liknande mål om än lite mer modesta! Åka ifrån M-bilar, oavsett om det är 1M, M3, M135 eller något annat, känns alltid bra. Otroligt att du kan vara så snabb på gatdäcken ändå. Åker själv en budgetkompromiss med namnet Federal RS-R så det finns nog en hel del att hämta med bättre däck här med. Det är dock först nu på de sista två träffarna jag tycker att jag når gränsen för däcken lite väl fort. De överhettar ganska snabbt men hann nog med ca. 4-5 varv på Anderstorp iaf.

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2231


Trådstartare
Jag tycker Michelin Super Sport har varit imponerande bra, trots att det är ett gatdäck. Det var egentligen först på Time Attack när vi körde korta slingan, dessutom med koner på rakan, som de föll genom helt.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2231


Trådstartare
Så, äntligen lite film från BMW Sport Clubträffen på Anderstorp Raceway för drygt en vecka sedan.

Först ett hopkok av två pass med två olika kameraplaceringar. Förmiddagen var tämligen hektisk så när det dök upp en liten lucka att få köra några varv formligen kastade jag in GoPron på passagerarrutan bak. Tycker det är skoj att se föraren på filmen, egentligen föratt se rattrörelser. Instrumenten är rätt kul också.
Den placeringen blev inte bra, får prova hemma i lugn och ro om det går att lösa bättre, så till Time Attack och eftermiddagspasset sattes kameran i framrutan istället.
Generellt sett var det väldigt lite bilar ute. Ägnade istället en hel del tid åt att prova olika spår för att få den tunga originalbilen på stackars gatdäck att komma runt de långa kurvorna lite fortare. Spontant kändes bilen bättre på Gelleråsen i fjol än förra veckan på Anderstorp. Bilen styr initialt riktigt bra, men i de långa svepande kurvorna når man gränsen för vad däcken orkar hålla mot lite för fort. Kör man hela varvet funkar det bättre, troligtvis för att däckstemperaturen hinner sjunka lite längs de långa raksträckorna. Under Time Attack när vi körde sydslingan, dvs bara halva varvet, försvann greppet helt efter 6 varv. Försökte ett par varv till, men jag gick i depå innan passet var slut.

Lite gatbilskörning



Vi var bara tre startande i klassen +286 hk. Ulf Sandén vann komfortabelt, drygt 2 sekunder snabbare än min bästatid. Daniel Solaric var 4/10 snabbare har jag för mig.

Jag tänkte mig inte riktigt för under TA. Jag lattjade omkring utan att addera skärpa eller riktig attack de första varven när gatdäck fungerar som bäst. Missade därför "fönstret" och en lite bättre varvtid hade nog kunnat ordnas med annan planering. Det spelar naturligtvis ingen roll, men visst hade det varit skoj att ta en R-däcksskalp...

Time Attack




_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



Jäklar, dagisräsern rör på sig! Häftigt att du kastar runt den tunga originalbesten så bekymmersfritt. Mycket växlande med den 8a stegade lådan och motorn morrar fint!

Kameraplaceringen får du jobba lite på.. ;-) Jag har min iPhone precis bakom B stolpen med sänkt ryggstöd på min coupe, vilket är ganska långt bak. Den sitter dock på en liten arm så jag får kanske ut "kameran" lite mer än dig?! Hade kameran tidigare på passagerarrutan (långt bak). Problemet var att jag hade en ovana att dra ner rutan när jag gått i depå vilket gjorde två elaka revor i inredningen av kameran på vägen ner innan den lossnade. Slutade med den placeringen! Har sett flera som använt GoPros huvudstraps för att fästa kameran på nackstödet, kan nog vara ganska vettigt då det borde ge bra vy och lätt att nå.

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2086



Jag har en väldigt viktig banracing fråga, får du in barnvagnen i denna eller har du en annan bil till det?

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2231


Trådstartare
dvorak skrev:
Jag har en väldigt viktig banracing fråga, får du in barnvagnen i denna eller har du en annan bil till det?

Klart barnvagnen får plats! Det är ju en dagisräser.
Nu plockade jag visserligen ur barnstolarna sist jag körde, men det var enbart för att jag hade en laddning hjul med mig. Annars åker stolarna med även på bankörningen. Som sagt, det är en dagisräser!


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2086



Johan Samson skrev:
dvorak skrev:
Jag har en väldigt viktig banracing fråga, får du in barnvagnen i denna eller har du en annan bil till det?

Klart barnvagnen får plats! Det är ju en dagisräser.
Nu plockade jag visserligen ur barnstolarna sist jag körde, men det var enbart för att jag hade en laddning hjul med mig. Annars åker stolarna med även på bankörningen. Som sagt, det är en dagisräser!


Grymt!

Har lite funderingar gällande framtida bruksbil. Måste ju vara lite mer praktisk pga av förklarliga skäl

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2231


Trådstartare
Massiva uppdateringar på dagisräsern...
Den är tvättad och vinterns grus har dammsugits bort. Ska tanka också så är jag klar inför premiären på Kinnekulle i morgon. Just det, höll på att glömma termosen med kaffe. Lagom mycket jobb inför bankörningarna...

Fast lite annat har faktiskt gjorts också. Nya originalpads på plats. Man vill ju inte köra på elaka racebelägg som skriker och låter illa till vardags. Barnens dagmamma kan ju tro att bilen håller på att gå sönder.
Dessutom har jag fått äran att prova Millways prototyper av topplagringar till F2x-serien. Precis som vanligt levererar Millway produkter med finish i världsklass. thumbs up
Nog styr den in lite bättre i rondellerna nu.

Ses i morgon!

_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2231


Trådstartare
Johan Samson skrev:
Nog styr den in lite bättre i rondellerna nu.

Bilen var lite småbråkig rakt fram, vilket såklart kan förklaras med 7 mm (!) toe out när de nya topplagringarna monterats. Lite väl mycket kanske på en bil som rullar 98% som bruksbil.

Vid hjulinställningen valdes följande setup:
Front camber: -2 deg
Front toe: 1 mm in
Rear camber: -1,5 deg
Rear toe: 2 mm in

Det luriga i sammanhanget är att vi inte hittade några värden för toe-vinkeln bak så valt värde blev något av en chansning. Chansningen gick verkligen inte hem. Bilen beter sig otroligt illa och tar ett skutt i sidled för minsta lilla ojämnhet. Fram- och bakvagn hänger inte ihop på något sätt. Tyvärr kommer jag inte ihåg hur toe-vinkeln bak var innan justering. Bak är det dessutom excenterskruvar så det är lite småbråkigt att få till det bra. Minsta lilla justering och värdet drar iväg massor.

Min fråga är därför, vad bör man sikta på för toe bak på en F20? hur står den original? Har inte hittat några riktvärden och jag inte en aning om hur toekurvan ser ut under fjädringsrörelsen.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M135i -13
1, 2   >>
7 besök senaste veckan (20921 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande