Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Det här med att TURBOkonvertera en motor är det bara...
<<   1, 2
8 besök senaste veckan (6266 totalt)
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745



Superswift skrev:

Så vad jag efterlyser är knacksensor och reglerbart laddtryck - är det någon som kan ge några råd och tips?


Jag har eftermonterat Saabs APC-system på Caprin, det är ett helt fristående system som sänker laddtrycket vid spikning (när boxen tror att det spikar ska man kanske säga), och kan reglera trycket via andra justeringar om man vill.

Knacksensorn monteras på blocket men den svåra biten är att justera in rätt känslighet. Det bästa är förmodligen att montera hörlurar så man kan lyssna på motorn och justera känsligheten efter vad man hör.

Mitt APC monterade jag 2000 om jag minns rätt, och jag har kört med det sedan dess trots att jag inte är 100% nöjd med justeringen. Det har ju en utgång som kan användas för spikindikering (återigen, visar när APC *tror* att det spikar) vilket är bra ibland.

Det man ska minnas är att APC aldrig kan ta bort orsaken till spikningar på ett visst laddtryck - det kan bara göra att du möjligen kan ligga närmre gränsen och ändå ha någon form av säkerhet mot spikningar. Det är också ypperligt om man vill köra på olika soppa vid olika tillfällen.

En trevlig sak är att Megasquirt i sina mer utvecklade former kan ta emot "spiksignalen" från APC, vilket gör att den dels kan loggas, dels kan man backa tändningen mot signalen om man vill. Den laddtrycksstyrning som byggs i MS är ännu lite väl instabil i mina ögon. Men APC är en liten guldklimp till "boostcontroller", det handlar bara om att lära sig systemet...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Lyfter upp denna igen efter att jag läst Classic Motor...

Jo, i senaste numret var det reportage om Simca 1100 och Fiat 128.

och, Fiaten hade en komp på 8.8:1 vilket torde vara alldeles utmärkt om man ska turbokonvertera.
Femlagrad vevaxel dessutom.

Kan man generellt säga att alla motorer med "rätt" komp och vettig motoruppbyggnad går att turbokonvertera?

En turbokonverterad Fiat 128 vore kul. Vägegenskaperna verkar vara de rätta för racing, dessutom.

(Simcan är inte aktuell då trelagrad stötstångsmotor inte känns som det bästa utgångsmaterialet )
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745



Min åsikt är att alla motorer går att turbokonvertera, vissa är mer lämpliga än andra.

Sansad kompression är ofta en fördel men utformningen på förbränningsrummen påverkar också enormt mycket. Trots låg kompression kan man med ett "känsligt" förbränninsgrum ändå ha problem med att det spikar - min Pinto är kanske ett lysande exempel. Trots 8.2:1 spikar det lätt om man har lite för tidig tändning. Å andra sidan så spikar det inte så "hårt" så - peppar peppar - inget har ännu gått sönder (förutom en topplockspackning).

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Skruva banåkabil
Det här med att TURBOkonvertera en motor är det bara...
<<   1, 2
8 besök senaste veckan (6266 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande