Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bra stolar!
1, 2   >>
15 besök senaste veckan (8300 totalt)
Anders Bj
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 47


Trådstartare
Tjena!

Ni som slutat kompromissa och satt i en riktig stol. Vad har ni valt och varför? Vilken stol tror ni kan vara bra för en 193 cm/100 kg kille förutom att lätta några kg på kroppsvikten (svårligen möjligt överhuvudtaget)

Mvh
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41629

Forumägare
Forumägare

Jag var o tittade på stolar (och provsatt) hos Trendab (mellan Södertälje o Mariefred). Dom hade en speciell stol för "stora tyskar" som även var den som var högst i ryggstödet. Jag satt kanon i den men ryggstödet var ändå på gränsen lite för kort...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41629

Forumägare
Forumägare

Jag har iof en fördel med fyra dörrar.... behöver inte ha fällbar stol

_________________
Magnus Thomé
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483



Tycker alla stolar är för smala i ryggen , längden är inget problem

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Jag köpte en Momo Nascar (Glasfiber) för flera år sedan som jag monterade på ett modifierat originalunderrede, vilket gillas av besiktningen.
Största anledningen var att jag ville slippa på kramp i benen efter att ha spjärnat mot dörr och konsoll i varenda kurva. En annan anledning var att jag inte fick plats med hjälm på huvudet, 196 lång som man är.
Jag ställde in stolen så att jag satt som jag ville och sänkte även rattstången + en djup ratt och en distans för att komma närmare ratten. Måste säga att jag sitter helt perfekt för min smak nu.

Nackdel: En resa till Ringen är ingen dans på rosor. Man får nästan panik efter ett 50-tal mil med 1 cm stoppning i stolen, fast väl på plats så är allt sådant glömt! Avsaknad av AC och mjuk fjädring samt dålig ljudisolering gör ju inte det hela behagligare. Inget för veklingar med andra ord.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Jag kör med Momo Rookie, dvs Momos billigaste glasfiberstol.
Rent generellt är det nog testa, testa, testa som gäller för att hitta en stol som passar.
Angående besiktning så "borde" det inte gå med en stol där sidostöden är så höga att bältena inte smiter om höften som med originalstolen. Däremot kan ju som bekant varje besiktningsman göra sin egen individuella bedömning med varierande resultat

Jag har alltid haft originalstolar när det är dags för besiktning, vad är väl fyra bultar per stol jämfört med motorbyte mm

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18644



Jag har just nu kanske Sveriges snabbaste kontorsstol en Sparco Evo2, den är en vidareutveckling av Evo. Denna stol är gjord för lite större grabbar som jag, 189cm/102Kg. Det är en skön "klick" känsla när man glider på plats i stolen.
Naturligtvis så skall den på plats i bilen men just nu har jag viktigare saker som skall fixas...

Kan rekommendera ett besök hos Dalhems, de har ett stort antal stolar som man kan provsitta.

Jag hade ett blödande sår på vänster knä efter Konbanekörningen på Bromma i somras...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Anders Bj
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 47


Trådstartare
Tjena!

Tack för tipsen so far. Jag skall ta en snöig dag och åka iväg och provsitta. Sparco2 kanske är något för mig.


Mvh
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41629

Forumägare
Forumägare

Tänkte du ta en tur till Trendab Anders??

I närheten ligger Skullman som riktar fälgar... jag har en eller två hjul som behöver hälsa på och jag tror Vincent också har något... Jag kan tänka mig att kolla på stolar igen osså... hehe

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41629

Forumägare
Forumägare

Från den mer filosofiska stolstråden:

Klas NSX skrev:


MagnusT: OMP Extra heter stolen. Inte den sexigaste i vikt eller materialval men klart funktionell. Stolen lanseras som "Speciellt framtagen för långa och välbygda personer" vilken kanske är smickrande men inte helt sant. Jag har 34 i midjan på jeansen och sitter ordentligt fast och över axlarna är den rätt smal också. Den är lång i ryggen och slutar på mig strax under hjässan.

_________________
Magnus Thomé
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18644



Anders Bj: Evo2... Dalhems ligger utanför Falkenberg så det kan vara lite långt att köra kanske...

Längden på ryggstödet glömde jag, är som sagt 1.89 lång och stolen slutar i höjd med översta delen av öronen.

OMP Extra är väl en stålrörsstol? Sparcostolen är FIA-godkänd.

Har även en Momostol i Alfettan men den är så trång att jag får ont efter bara en kort stund, dessutom är det svårt att köra för den trycker ihop benen så det är svårt att nå pedalerna.... thumbs down

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Anders: När du provsatt i min stol på Knutstorp på BMW cs träffen iår så hade jag i en Sparco Rev, tvåan är en aning större både på bredden och längden på ryggen.

om du inte kommer ihåg så var det den gråa E36:an med dom tokiga norrlänningarna som hade kört alldeles för långt för att komma ner

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Klas NSX
Yngsjö
Här sen Nov 2002
Inlägg: 454



MaZ skrev:
OMP Extra är väl en stålrörsstol?


Det stämmer att OMP Extra är stålrörstol på moderata 9 kg men är även den FIA godkänd.
Jag resonerade som så att dessa 4 kg extra mot en kevlarstol får jag bättre prestanda att lägga på lätta fälgar istället. För priskildnaden på 10' få skiljer det mer än 400 g på fälgarna :)

Ja jag är fullt medveten om att detta framstår som ett patetiskt försök att ursäkta mina stolar :P

_________________
/Klas Pihl
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18644



Klas NSX skrev:

Det stämmer att OMP Extra är stålrörstol på moderata 9 kg men är även den FIA godkänd.
Jag resonerade som så att dessa 4 kg extra mot en kevlarstol får jag bättre prestanda att lägga på lätta fälgar istället. För priskildnaden på 10' få skiljer det mer än 400 g på fälgarna

Ja jag är fullt medveten om att detta framstår som ett patetiskt försök att ursäkta mina stolar :P


lol, menade inte att hugga på dig om dina stolar, det var mest en retorisk upplysande fråga...
Hoppas du inte tog illa upp.

Edit: IE markerar lite som det vill..

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41629

Forumägare
Forumägare

Johann> Du köpte ju stolar till din M3 E46. Vad blev det för några? Du har säkert sagt det men det flög ur skallen min

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41629

Forumägare
Forumägare

Här kan man provsitta lite stolar ev: http://www.forsman-motor.se/ (Huddinge Sthlm)

_________________
Magnus Thomé
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18644



Den här skulle sitta perfekt i min bil...

http://www.sparcousa.com/pseats_street.asp?id=95

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41629

Forumägare
Forumägare

Har jag hängt med om jag säger att lite större stolar som man bör kolla på är:

- Sparco Evo2 (~7kg)
- Sparco 2000 ?
- OMP Extra (~9kg)

Nåra fler?

En lite större stol är ju både bra om man själv är lite större MEN också en fördel om man ska åka till o från träffar eller kanske tom till vardags lite grann iaf. Så man kan röra sig en aning iaf... Och på träffen kan man med kardborreband byta ut till en anings tjockare sidokuddar tex?

_________________
Magnus Thomé
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Magnus Thomé skrev:
Har jag hängt med om jag säger att lite större stolar som man bör kolla på är:

- Sparco Evo2 (~7kg)
- Sparco 2000 ?
- OMP Extra (~9kg)

Nåra fler?

En lite större stol är ju både bra om man själv är lite större MEN också en fördel om man ska åka till o från träffar eller kanske tom till vardags lite grann iaf. Så man kan röra sig en aning iaf... Och på träffen kan man med kardborreband byta ut till en anings tjockare sidokuddar tex?


Jag köpte Sparco Pro 2000, de väger 7 kg st exkl konsol.

Här finns vikt och mått för samtliga Sparco-stolar, tyvärr i lbs men det är bara att dela med 2,2 för att få kg.

Pro 2000 är ngt för stor för mig för bankörning trots att jag petar i medföljade extrakuddar men hellre det än att få kramp redan vid Norrköping och veta att man har ca 14 timmar kvar att köra.

Med andra ord om man skall ha stolen till vardags också så bör man inte ta den som sitter perfekt tajt i butiken.
Citera
Per Hylthén
Värnamo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 158



johann skrev:
Magnus Thomé skrev:
Har jag hängt med om jag säger att lite större stolar som man bör kolla på är:

- Sparco Evo2 (~7kg)
- Sparco 2000 ?
- OMP Extra (~9kg)

Nåra fler?

En lite större stol är ju både bra om man själv är lite större MEN också en fördel om man ska åka till o från träffar eller kanske tom till vardags lite grann iaf. Så man kan röra sig en aning iaf... Och på träffen kan man med kardborreband byta ut till en anings tjockare sidokuddar tex?


Jag köpte Sparco Pro 2000, de väger 7 kg st exkl konsol.

Här finns vikt och mått för samtliga Sparco-stolar, tyvärr i lbs men det är bara att dela med 2,2 för att få kg.

Pro 2000 är ngt för stor för mig för bankörning trots att jag petar i medföljade extrakuddar men hellre det än att få kramp redan vid Norrköping och veta att man har ca 14 timmar kvar att köra.

Med andra ord om man skall ha stolen till vardags också så bör man inte ta den som sitter perfekt tajt i butiken.



Är det jag som har höfter som en kärring då eller?

Jag hade nämligen Pro 2000 i min förra M3a. Jag är ca 182cm och 75kg och tyckte jag satt tajt med ett par jeans. Jag kommer nog satsa på EVo 2 nästa gång istället.

_________________
/Per Hylthén
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41629

Forumägare
Forumägare

zodiak skrev:
....
Jag hade nämligen Pro 2000 i min förra M3a. Jag är ca 182cm och 75kg och tyckte jag satt tajt med ett par jeans. Jag kommer nog satsa på EVo 2 nästa gång istället.


Kan du beskriva vad som skiljer dem åt?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
Bra stolar!
1, 2   >>
15 besök senaste veckan (8300 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande