Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 34351 besök totalt |
Jag har aldrig varit så attraherad av MX5:an utseendemässigt, har dock alltid gillar konceptet lätt liten bil. Men nu börjar det likna något även på utseendefronten:
http://www.autoblog.com/2014/09/04/2 _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2 297 varv på Nordschleife |
||||||
Chassit är rätt kompakt
Vilken motorspec det blir får vi se. 150hk skyactiv 2.0 är min gissning. ![]() |
||||||
Grym bild! Dubbla A-armar och multilink!!! ![]() _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2 297 varv på Nordschleife |
||||||
Nuvarande modell har också den konfigurationen. I det jag läst så ryktas det om 140 hk i lilla motorn och 180 hk i "stora". Det är väl iaf den kortaste Miatan hittills, 5 cm kortare än mk1. Och beroende lite på hur Mazda räknar kan det bli den näst lättaste. _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Doblo 1.3 -13, Laguna Coupé -09 |
||||||
Nu börjar dem bli fina! Saknas bara en arg maskin på 300hk så kanske man kan köpa en
![]() _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Mantorp 1.26.8 BMW 330xi Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
http://www.carthrottle.com/the-new-m Från familjen Skyaktiv-G finns det en 2,5 liters på 184 hk. Nackdelen är väl att det inte är snorenkelt att modda dem utan att riva och börja om. http://www.mazda.com/technology/skya |
||||||
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Mantorp 1.26.8 BMW 330xi Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Segmentplacering, och volymerna säljer de på känsla och lågt pris, inte att fajats i premiumsegmentet. Målet är mera BRZ än Z4-Cayman. Tanken var ju att Fiat skulle bygga en kraftfullare version på samma konstruktion. Sen har ju MAzda skrotat Turbo och kör på högkompade bensinare istället (de påstås gå ifrån Diesel också med nästa SkyAktiv generation, om man nu kan kalla 18:1 i komp på bensin för Otto). |
||||||
Och första två generationerna hade dubbla A-armar både fram och bak, enligt min mening bättre. Chassit har alltid varit mycket genomtänkt och påkostat, inte mycket standardgrejer som många av konkurrenterna är uppbyggda. Själv tycker jag den påminner en hel del om BMW Z1 i profil, åtminstone på de första bilderna men jag tror man blir lite lurad av ljussättningen.
Vad hände med Alfaversionen? _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||
|
||||||
Fiat-chefen kunde inte tänka sig att "besudla" Alfa-märket med något som är konstruerat och tillverkat i Japan. Därav att det skulle bli en Fiat Spider eller eventuellt Abarth av den istället. Om det nu blir något öht. _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Doblo 1.3 -13, Laguna Coupé -09 |
||||||
Underbart att Mazda håller stilen! Ser läcker ut och verkar bli en värdig efterföljare till de tidigare generationerna. Stor "vill ha"-faktor i detta hemmet!
_________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "In my defence, I was left unsupervised". |
||||||
Jag som precis blivit med miata , har fallit pladask för körbarheten och känslan i den lille japanen.
I mitt fall så är effektbristen åtgärdad med en skvätt överladdning på 1,6an fantastisk körmaskin nu med 270-340whp på ynka 0,7-1,1bar. Den nya måste provas känner jag, en lämplig åkbil för rimliga pengar med ![]() _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
||||||
Om det blir 180 ur tvålitersvarianten så finns det potential. Vi får se vad Mazda gör med sin PRO klass i USA nästa sommar, bilar levereras väl till våren skulle jag gissa. Det ska ju bara finnas tre rullande bilar just nu. |
||||||
Jag satte klockan på 02.56 lagom till Live visningen. 5 min presentation, 2 min designprat, 30 min Duran Duran live
![]() ![]() Denhär generationen kommer nog bli riktigt lyckad även om jag inte vant mig till fullo med front och bakdel. Förhoppningsvis sjunker NC i pris ett extra snäpp när denna kommer ut ![]() Ser man till Mazdas hemsida ligger 1,5 på 100hk, 2.0 typ 120hk och en 2.0 på 165hk. Känner man Mazda rätt blir det inga större skillnader i effekt till Miatans fördel, så 1,5 max 110hk och 2.0 kanske 170hk. Eftersom de sänkt vikten från NC med 100kg så minskar ju incitamenten att höja effekten. _________________ Nicklas Jäderlund |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 34351 besök totalt |