Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Allmänt banåkaforum
Ny MX5
tråden läst  
31520 ggr 
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

1, 2, 3  Nästa>>
 
   
dvorak
Göteborg





Här sedan: 16 Nov 2007
Inlägg: 894
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Sep 2014 12:23     Ny MX5 Citera

Jag har aldrig varit så attraherad av MX5:an utseendemässigt, har dock alltid gillar konceptet lätt liten bil. Men nu börjar det likna något även på utseendefronten:

http://www.autoblog.com/2014/09/04/2016-mazda-mx-5-miata-firsthand-impressions-photos/


_________________
Peter Sundström

147 varv på Nordschleife
Allmänt banåkaforum
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Niklas Falk
Fixhult





Här sedan: 17 Apr 2004
Inlägg: 13730
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Sep 2014 14:53     Citera

Chassit är rätt kompakt
Vilken motorspec det blir får vi se. 150hk skyactiv 2.0 är min gissning.



_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Allmänt banåkaforum
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
robber
STHLM





Här sedan: 08 Mar 2003
Inlägg: 4156
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Sep 2014 14:58     Citera

Riktigt lyckad!

Alltid tyckt mycket om mx5orna


_________________
Robin Forsberg
______________________
Daily: VW Passat Variant GTE -16
Track: Honda Civic -92
Allmänt banåkaforum
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
dvorak
Göteborg





Här sedan: 16 Nov 2007
Inlägg: 894
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Sep 2014 15:42     Re: Citera

Niklas Falk skrev:
Chassit är rätt kompakt
Vilken motorspec det blir får vi se. 150hk skyactiv 2.0 är min gissning.


Grym bild!

Dubbla A-armar och multilink!!!


_________________
Peter Sundström

147 varv på Nordschleife
Allmänt banåkaforum
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Lillen
Ume





Här sedan: 09 Jul 2003
Inlägg: 7453
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Sep 2014 15:56     Citera

Mini Honda S2000 anyone
Lite samma utseende på fronten snett framifrån.


_________________
Jocke Hellqvist.
Allmänt banåkaforum
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Joakim Winkler
Karlskrona





Här sedan: 28 Sep 2003
Inlägg: 1403
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Sep 2014 16:00     Re: Citera

dvorak skrev:
Niklas Falk skrev:
Chassit är rätt kompakt
Vilken motorspec det blir får vi se. 150hk skyactiv 2.0 är min gissning.


Grym bild!

Dubbla A-armar och multilink!!!


Nuvarande modell har också den konfigurationen.
I det jag läst så ryktas det om 140 hk i lilla motorn och 180 hk i "stora".
Det är väl iaf den kortaste Miatan hittills, 5 cm kortare än mk1. Och beroende lite på hur Mazda räknar kan det bli den näst lättaste.


_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91
Allmänt banåkaforum
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
SevenEight
Eskilstuna





Här sedan: 13 Feb 2012
Inlägg: 378
Tipsa Facebook   Inlägg  05 Sep 2014 07:11     Citera

Hoppas nån av miata-rejsarna köper loss en sån här och kör roadsport C med den... Jaja, givet att vikten blir vettig alltså! Aptuff!


_________________
Henrik Eriksson

Racerädd...

Porsche 944
Allmänt banåkaforum
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Joakim Winkler
Karlskrona





Här sedan: 28 Sep 2003
Inlägg: 1403
Tipsa Facebook   Inlägg  05 Sep 2014 08:23     Citera

Om det blir 140 hk med lilla motorn borde den ligga ganska bra till för C.


_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91
Allmänt banåkaforum
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Svante
Åstorp





Här sedan: 02 Jul 2004
Inlägg: 2952
Tipsa Facebook   Inlägg  05 Sep 2014 08:53     Citera

Jag tycker den är lik BMW Z3, den bulliga huven och bakskärmarna.


_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Allmänt banåkaforum
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
erikjakan
Sthlm





Här sedan: 31 Dec 2004
Inlägg: 5152
Tipsa Facebook   Inlägg  05 Sep 2014 12:56     Citera

Nu börjar dem bli fina! Saknas bara en arg maskin på 300hk så kanske man kan köpa en


_________________
Erik Wedlund

Mantorp 1.26.8 BMW 330xi
Mantorp 1.27.4 Ascona A
Kinnekulle 1.00.2 Ascona A
Gotland Ring 1.33.6 Ascona A
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Allmänt banåkaforum
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Niklas Falk
Fixhult





Här sedan: 17 Apr 2004
Inlägg: 13730
Tipsa Facebook   Inlägg  05 Sep 2014 13:12     Re: Citera

erikjakan skrev:
Nu börjar dem bli fina! Saknas bara en arg maskin på 300hk så kanske man kan köpa en
Nja, då får du modda själv.
http://www.carthrottle.com/the-new-mx5-will-come-with-15-and-20litre-skyactiv-engines/ (hur mycket de gissar vet jag inte)
Från familjen Skyaktiv-G finns det en 2,5 liters på 184 hk. Nackdelen är väl att det inte är snorenkelt att modda dem utan att riva och börja om.
http://www.mazda.com/technology/skyactiv/engine/skyactiv-g.html lite udda lösningar som inte är fokuserade på prestanda.


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Allmänt banåkaforum
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
erikjakan
Sthlm





Här sedan: 31 Dec 2004
Inlägg: 5152
Tipsa Facebook   Inlägg  05 Sep 2014 13:33     Citera

Gamla miata fanns ju med turbo i Japan, varför satsar dem inte mer på prestanda?


_________________
Erik Wedlund

Mantorp 1.26.8 BMW 330xi
Mantorp 1.27.4 Ascona A
Kinnekulle 1.00.2 Ascona A
Gotland Ring 1.33.6 Ascona A
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Allmänt banåkaforum
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Niklas Falk
Fixhult





Här sedan: 17 Apr 2004
Inlägg: 13730
Tipsa Facebook   Inlägg  05 Sep 2014 13:58     Re: Citera

erikjakan skrev:
Gamla miata fanns ju med turbo i Japan, varför satsar dem inte mer på prestanda?
Turbo i USA och Australien.

Segmentplacering, och volymerna säljer de på känsla och lågt pris, inte att fajats i premiumsegmentet.
Målet är mera BRZ än Z4-Cayman.

Tanken var ju att Fiat skulle bygga en kraftfullare version på samma konstruktion.

Sen har ju MAzda skrotat Turbo och kör på högkompade bensinare istället (de påstås gå ifrån Diesel också med nästa SkyAktiv generation, om man nu kan kalla 18:1 i komp på bensin för Otto).


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Allmänt banåkaforum
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
TPR
Göteborg/Nödinge





Här sedan: 08 Feb 2005
Inlägg: 2188
Tipsa Facebook   Inlägg  05 Sep 2014 15:09     Re: Citera

Joakim Winkler skrev:
dvorak skrev:
Dubbla A-armar och multilink!!!


Nuvarande modell har också den konfigurationen.


Och första två generationerna hade dubbla A-armar både fram och bak, enligt min mening bättre.
Chassit har alltid varit mycket genomtänkt och påkostat, inte mycket standardgrejer som många av konkurrenterna är uppbyggda.

Själv tycker jag den påminner en hel del om BMW Z1 i profil, åtminstone på de första bilderna men jag tror man blir lite lurad av ljussättningen.

Niklas Falk skrev:
Tanken var ju att Fiat skulle bygga en kraftfullare version på samma konstruktion.


Vad hände med Alfaversionen?


_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99, #78 Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Allmänt banåkaforum
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Niklas Falk
Fixhult





Här sedan: 17 Apr 2004
Inlägg: 13730
Tipsa Facebook   Inlägg  05 Sep 2014 15:48     Re: Citera

TPR skrev:
Niklas Falk skrev:
Tanken var ju att Fiat skulle bygga en kraftfullare version på samma konstruktion.
Vad hände med Alfaversionen?
Fiat, Alfa, Lancia, Chrysler, Maserati, Ferrari, same shit different names.


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Allmänt banåkaforum
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Joakim Winkler
Karlskrona





Här sedan: 28 Sep 2003
Inlägg: 1403
Tipsa Facebook   Inlägg  05 Sep 2014 16:31     Re: Citera

Niklas Falk skrev:
TPR skrev:
Niklas Falk skrev:
Tanken var ju att Fiat skulle bygga en kraftfullare version på samma konstruktion.
Vad hände med Alfaversionen?
Fiat, Alfa, Lancia, Chrysler, Maserati, Ferrari, same shit different names.


Fiat-chefen kunde inte tänka sig att "besudla" Alfa-märket med något som är konstruerat och tillverkat i Japan. Därav att det skulle bli en Fiat Spider eller eventuellt Abarth av den istället. Om det nu blir något öht.


_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91
Allmänt banåkaforum
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Torkel K
Charlotte, NC





Här sedan: 09 Dec 2008
Inlägg: 1133
Tipsa Facebook   Inlägg  05 Sep 2014 17:40     Citera

Underbart att Mazda håller stilen! Ser läcker ut och verkar bli en värdig efterföljare till de tidigare generationerna. Stor "vill ha"-faktor i detta hemmet!


_________________
/Torkel Kristensson
Kör Spec E30 i North Carolina (NASA South East region)
Allmänt banåkaforum
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Josen
Göteborg





Här sedan: 06 Aug 2004
Inlägg: 2032
Tipsa Facebook   Inlägg  06 Sep 2014 10:18     Citera

Verkar grymt bra - kortare, bredare, lättare, drivlinan djupare och lägre

Racing- mässigt ett klart ryck vs NB och NC modellerna

Bara till att vänta in ND-cup bilar thumbs up


_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Allmänt banåkaforum
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
gasekke
Umeå





Här sedan: 09 Sep 2011
Inlägg: 466
Tipsa Facebook   Inlägg  06 Sep 2014 10:35     Citera

Jag som precis blivit med miata , har fallit pladask för körbarheten och känslan i den lille japanen.
I mitt fall så är effektbristen åtgärdad med en skvätt överladdning på 1,6an fantastisk körmaskin nu med 270-340whp på ynka 0,7-1,1bar.

Den nya måste provas känner jag, en lämplig åkbil för rimliga pengar med thumbs up


_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..
Allmänt banåkaforum
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Niklas Falk
Fixhult





Här sedan: 17 Apr 2004
Inlägg: 13730
Tipsa Facebook   Inlägg  06 Sep 2014 10:38     Re: Citera

Josen skrev:
Bara till att vänta in ND-cup bilar thumbs up
Det är bara att hoppas att motorvalen passar bättre i Roadsport C och B än föregångarens.
Om det blir 180 ur tvålitersvarianten så finns det potential.

Vi får se vad Mazda gör med sin PRO klass i USA nästa sommar, bilar levereras väl till våren skulle jag gissa. Det ska ju bara finnas tre rullande bilar just nu.


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Allmänt banåkaforum
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Krullert
Västerås omnejd





Här sedan: 04 Dec 2004
Inlägg: 446
Tipsa Facebook   Inlägg  07 Sep 2014 12:31     Citera

Jag satte klockan på 02.56 lagom till Live visningen. 5 min presentation, 2 min designprat, 30 min Duran Duran live

Denhär generationen kommer nog bli riktigt lyckad även om jag inte vant mig till fullo med front och bakdel.
Förhoppningsvis sjunker NC i pris ett extra snäpp när denna kommer ut

Ser man till Mazdas hemsida ligger 1,5 på 100hk, 2.0 typ 120hk och en 2.0 på 165hk.

Känner man Mazda rätt blir det inga större skillnader i effekt till Miatans fördel, så 1,5 max 110hk och 2.0 kanske 170hk.

Eftersom de sänkt vikten från NC med 100kg så minskar ju incitamenten att höja effekten.


_________________
Nicklas Jäderlund
Allmänt banåkaforum
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Allmänt banåkaforum
Ny MX5
tråden läst  
31520 ggr 
1, 2, 3  Nästa>>

  << Föreg. ämne | Nästa ämne >>

Från request till response:
sec varav server render 0.381 sec
Webbrowser render:
sec
Dvs totalt:
sec