Allmänt banåkaforum
Ny MX5
2 besök senaste veckan (34213 totalt)
<<   1, 2, 3   >>
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 15782



Krullert skrev:
Ser man till Mazdas hemsida ligger 1,5 på 100hk, 2.0 typ 120hk och en 2.0 på 165hk.

Känner man Mazda rätt blir det inga större skillnader i effekt till Miatans fördel, så 1,5 max 110hk och 2.0 kanske 170hk.

Eftersom de sänkt vikten från NC med 100kg så minskar ju incitamenten att höja effekten.
Den logiken går tyvärr inte hem i bilhallen.
Den lilla blir nog lagom effekt för att få lägre skatt, om det blir 110 eller 130 på pappret får vi se (kan inte skattereglerna). Den stora kommer säkert ha 170 iaf i USA, kanske 165 i EU, dvs lite mer än nuvarande. Känslan ska ju vara lite mer sport än i en Mazda3, så lite piggare bör det bli.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
mopack
Löddeköpinge
Här sen Okt 2005
Inlägg: 257



Hej,

Jag är förvånad över hur få NC man ser på bana. Visst, på Ringen ser man en eller två men i Sverige har jag aldrig sett någon. Jag la upp samma fråga på MX5 Racing för ett tag sedan men det känndes som ingen egentligen vet varför NC aldrig blev en eftertraktad banblil. Receptet tycker jag verkade bra. VI får hoppas att ND blir ännu bättre än NC men samma kultstatus som NA och NB

Mvh /Alex

_________________
Alex Sonesson
"We can't change the laws of physics, but we can try to move the limits..." - Anonymous Porsche engineer
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 15782



NCn största konkurrent har alltid varit de billigare och månghövdade NA/NB.
Chassit är lite tungt (grundkonstruerat för RX8ans tyngd) och hjulhusen rymmer rejält med däck, hade det varit lätt att få till 220-250 kusar så hade det varit enklare. Tyvärr så dräller det inte av Mazda 2.5 MRZ på skrotarna (ca 220hk med MX-5ans topp och kammar).

Just motorn gör att den inte passar så bra in i RoadsportC med alla de andra, men det tror jag inte är huvudorsaken.
Vi är snåla här i Sverige.

När man nu sett en driveby av alla modellerna så står faktiskt NCn ut som minst snygg/personlig i gänget, så jag tror att denna kan sälja riktigt bra

Med en fastback hardtop blir den ju lite giftig
http://www.miataturbo.net/attachments/general-miata-chat-9/122512-nd-c . . . .

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004
Inlägg: 452



Själv börjar jag gilla NC mer och mer. En Svart PRHT med 17" 255or runtom, Öhlinare och turbo strax över 300hk som sommarbil känns rätt på något sätt. När de sjunkit lite mer i pris kanske. Men är det inte något med "rullbågen" som begränsar? Är det inte en utskjutande rullbåge monterad orginal som inte är godkänd på tävling, men är krånglig att ta bort?
Annars svarar ju motorn rätt bra på separata spjäll och ett fint grenrör. Det ska väl vara i princip samma motor som i Ford mondeo? Finns trevliga trimsteg http://www.sbdev.co.uk/Duratec/Duratec%20Parts%20Catalogue.htm


Med så hög komp orginal på NDn, borde den inte åtminstone gå att få upp i 200 sughästar ganska enkelt?

_________________
Nicklas Jäderlund
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 15782



Krullert skrev:
Är det inte en utskjutande rullbåge monterad orginal som inte är godkänd på tävling, men är krånglig att ta bort?
Fyrpunkts bultad fastsättning av original bågar, byts mot en rejäl båge och framåtgående pettystag, om du vill ha kvar softtopen. Med endast fast hardtop är det inget som hindrar bakåtgående strävor.
Färdigbyggd tävlingsbil handlas för $10k i England
Krullert skrev:
Annars svarar ju motorn rätt bra på separata spjäll och ett fint grenrör. Det ska väl vara i princip samma motor som i Ford mondeo?
2 liters Duratec med VVT, 300+ är inga problem om du vill vara sån. Men 2,5 Liters med MX-5ans topp är mycket billigare.
Krullert skrev:
Med så hög komp orginal på NDn, borde den inte åtminstone gå att få upp i 200 sughästar ganska enkelt?
Visst, direktinsprutningen och speciallösningarna är ju en barnlek att pilla med... Speciellt eftersom ingen knäckt Mazdas mjukvara till SkyActiv motorerna än.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1326



Fick ett kort prat med Alfredo Altavilla (Fiat) på Parissalongen och enl. honom ser nya "Fiat Spider" (färdigt namn alltså..?) alldeles "magnificent" ut och kommer påminna om 124 Spider snarare än Barchetta, naturligt med bakhjulsdriften måhända. Är personligen glad om den INTE ser ut som nya MX-5an..

Good news!

_________________
Per Eldh
Bilarna
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043




_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 15782



Josen skrev:
Nice

http://www.roadandtrack.com/new-cars/first-drives/news/a24888/first-dr . . . .
Mmm,
Undrar om det inte finns tillräckligt med intresse numera för ett Svenskt heat med MX-CUP som en underdel till den kommande globala (15+ helnya bilar inför 2016)?
Men det hade krävt 15+ förare som valt bort nåt annat.

1.5an passar rätt ok i C, och fyra år till besiktning...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1134



Josen skrev:
Nice

http://www.roadandtrack.com/new-cars/first-drives/news/a24888/first-dr . . . .

Fina linjer, lite BMW Z4 över den.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Magnus Bengtsson skrev:
Josen skrev:
Nice

http://www.roadandtrack.com/new-cars/first-drives/news/a24888/first-dr . . . .

Fina linjer, lite BMW Z4 över den.


Z4 Usch thumbs down

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



http://www.topgear.com/uk/car-news/mazda-mx-5-roadster-review-first-dr . . . .


Citat:

I'm just glad the MX-5 exists. The world deserves a small roadster as good as this. It brightens things up, and we all need a bit of that in our lives.

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Shit vad bra > 1000 kg , 130 hp, diff thumbs up

https://www.youtube.com/watch?v=780h_oLMdLk

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1303



Blir ju riktigt sugen på att byta bort RX-8:an för en sån här. Helt klart kul med back to basic-tänk med nya MX-5 thumbs up

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 2376



Några data kring priser?

Så nära en ärlig Alfa Spider man kan hitta 2015.

_________________
Tony Jonsson
----------------
Master of Disaster.
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
lillstefan
Västerås
Här sen Aug 2007
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Kolja skrev:
Några data kring priser?

Så nära en ärlig Alfa Spider man kan hitta 2015.


I en provkörning tippade de kring 19 000 pund, innebär kanske 210 -220 000 kr här.

_________________
Stefan Åström
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Man plockar ur bra med effekt ur en std Miata tydligen - rätt vass bil nu, 190 hk på 1000 kg...

https://www.facebook.com/bbrgti?fref=photo


_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2312



Mappning och avgas bara?
Det är ganska OK.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99, #78 Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Nu finns den som Fiat också om man vill


http://bytbil.com/nyheter/8vp43kyg


_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629



Det är bra att den får stå "modell" till nästa Rx - modell.

Den blir en riktig ....... just det.......!!!!!!!

_________________
Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Snygg



_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Anton-Dekorteknik
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 486



Någon som köpt eller testat nya MX-5an än?

Blivit lite förälskad i den och måste provköra i vår.

1.5 vs 2.0?

Japan verkar ju kasta ut saker till 1.5 nu och bilen i övrigt!

_________________
Anton Svensson

Ägare av DekorTeknik.com
Vi gör bl.a dekaler, Print och klädtryck.
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Allmänt banåkaforum
Ny MX5
2 besök senaste veckan (34213 totalt)
<<   1, 2, 3   >>


Stöd Rejsa.nu genom att hälsa på hos annonsörerna för att se vad de har att erbjuda. Se alla annonser här > >