Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Ringen - hur "kort" kan bilen vara växlad
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (12293 totalt)
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Föreställer mig inte att jag och den gamle 924 ska försöka ge oss på ett Ringen-besök i år - vi får nog testa av tillförlitligheten i Sverige först

Men om vi nu ponerar av den har bra tillförlighet, då är jag ändå rädd att den är för lågt växlad för att det ska kännas bra - den varvar ut på femman vid 210 km/h

Är det för "kortbent" för att det ska vara skoj? Är det på många platser man borde kunna åka fortare än så? I dagsläget kanske 180-190 hk, potential för kanske 40-50 till med annan fjäder i wastegaten och tillräckligt med soppatillförsel . Torrvikt 1025 kg.

Att man får slå av lite på låååånga rakan i slutet kan jag nog leva med även om det varit skojjigare att åka fullt, men är det många partier med aktiv körning som det inte räcker?

_________________
Pär Hylander
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



om du har 210 km/h i toppfart, riskerar du att varva ur på femman innan Schwedenkreutz och nerför Fuchsröhre. Ev även mellan Pflanzgarten 3 och Schwalbenschwanz. Däremot hinner du nog inte varva ur på långa slutrakan, eftersom påsläppet/avfarten ligger där nu för tiden.
Såvida du inte tänkt gå Scuderiakursen, för då får du köra hela långa rakan.
Det är i allafall vad jag tror!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
krabi

Här sen Dec 2002
Inlägg: 505



Helt utan grund för mitt påstående säger jag:
Jag tror inte du åker ner till ringen med 924:an och rejsar runt där och blir missnöjd för att du inte kunde hålla fullt på vissa raksträckor - se det som en personlig säkerhet att du inte kommer upp i högre hastigheter istället för en begränsning i din körning.
Rävarna får rätta mig om jag har fel.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Pär Hylander skrev:
Föreställer mig inte att jag och den gamle 924 ska försöka ge oss på ett Ringen-besök i år - vi får nog testa av tillförlitligheten i Sverige först

Men om vi nu ponerar av den har bra tillförlighet, då är jag ändå rädd att den är för lågt växlad för att det ska kännas bra - den varvar ut på femman vid 210 km/h

Är det för "kortbent" för att det ska vara skoj? Är det på många platser man borde kunna åka fortare än så? I dagsläget kanske 180-190 hk, potential för kanske 40-50 till med annan fjäder i wastegaten och tillräckligt med soppatillförsel . Torrvikt 1025 kg.

Att man får slå av lite på låååånga rakan i slutet kan jag nog leva med även om det varit skojjigare att åka fullt, men är det många partier med aktiv körning som det inte räcker?


Förmodligen är det bara i Mellan Flugplatz och Schwedenkreutz samt i Fuchsröhre som du kommer varva ur. Sista rakan brukar iaf jag slå av på för att kyla bromsarna.

Vad når du för fart på de svenska banorna?
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41542

Forumägare
Forumägare

Låter som den är växlad för svenska banor... fast det är klart Anderstorp... hmmm

_________________
Magnus Thomé
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
johann skrev:

Förmodligen är det bara i Mellan Flugplatz och Schwedenkreutz samt i Fuchsröhre som du kommer varva ur. Sista rakan brukar iaf jag slå av på för att kyla bromsarna.

Vad når du för fart på de svenska banorna?


ok,

vet ej, jag har ägt bilen i 2 veckor

Vad jag minns av muntliga uppgifter ska det tydligen räcka på Mantorp men att det tar slut på Andertorp långa slinga

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Låter som den är växlad för svenska banor... fast det är klart Anderstorp... hmmm


Exakt!

_________________
Pär Hylander
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Pär Hylander skrev:
Att man får slå av lite på låååånga rakan i slutet kan jag nog leva med även om det varit skojjigare att åka fullt, men är det många partier med aktiv körning som det inte räcker?


Att slå av på rakan är nog bra för kylningen om inte annat.

Jag skulle tro att du har hur kul som helst med den där bilen. Det beror lite hur hur fort du "når" 210?

Det enda stället du som förstagångsåkare eventuellt toppar ur skulle vara innan Schwedenkreuz och då handlar det max om några (2-4) sek. Annars skall det nog inte vara någon fara att växlarna inte skulle "räcka till".
Mellan tummen och pekfingret skulle jag uppskatta att jag pendlar mellan 70-160.

Mvh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



H-vete vad många som svarade på bara någon minut?
Eller skriver jag för sakta?

Mvh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41542

Forumägare
Forumägare

Hur reagerar den vid maxvarv? (du har troligvtis inte testat iof )

Är det elektroniskt övervarvskydd som på en normal bil eller nåt annat?

_________________
Magnus Thomé
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Pär Hylander skrev:
johann skrev:

Förmodligen är det bara i Mellan Flugplatz och Schwedenkreutz samt i Fuchsröhre som du kommer varva ur. Sista rakan brukar iaf jag slå av på för att kyla bromsarna.

Vad når du för fart på de svenska banorna?


ok,

vet ej, jag har ägt bilen i 2 veckor

Vad jag minns av muntliga uppgifter ska det tydligen räcka på Mantorp men att det tar slut på Andertorp långa slinga


Då är det nog lungt utom möjligen de ställen som nämnts tidigare och jag tror det spelar mindre roll första gången du är där.

Många racebilar är växlade så de kör på varvtalsstoppen en del va långa rakan för det lönar sig bättre att ha mer ax på andra ställen.
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17354



Utan tvekan lär den gå på varvstoppet på väg mot Schwedenkreutz och i Fuchsröre. Jag kom upp i 190km/h med min 318is där och den är 40-50hk svagare och 300-400kg tyngre.

Hur är det egentligen att träffa varvstoppet när man kör fort på inte helt rak väg? Jag har bara råkat ut för det i låga hastigheter (på låga växlar) och tycker det kan vara minst sagt otrevligt.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Mäkinen skrev:
Utan tvekan lär den gå på varvstoppet på väg mot Schwedenkreutz och i Fuchsröre. Jag kom upp i 190km/h med min 318is där och den är 40-50hk svagare och 300-400kg tyngre.

Hur är det egentligen att träffa varvstoppet när man kör fort på inte helt rak väg? Jag har bara råkat ut för det i låga hastigheter (på låga växlar) och tycker det kan vara minst sagt otrevligt.


Det känns inte lika brutalt i högre farter eftersom det inte axar lika hårt.

Jag har gått i stoppet på 5:an i en relativt tvär kurva på Autobahn och det ändå som hända var att jag blev väldigt förvånad för jag hade ju tagit bort fartspärren. Det tog ngn sekund innan jag fattade att det var varvtalsstoppet.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Hur reagerar den vid maxvarv? (du har troligvtis inte testat iof )

Är det elektroniskt övervarvskydd som på en normal bil eller nåt annat?


Nix, har inte testat. Är smått frustrerad på att jag inte fått tillbaka min kylare från lagning än, här nere hos oss har snön regnat bort och regnet torkat upp, så NU vill jag ut och provköra !! Dessutom ska motorn köras in, den är alldeles nymonterad.

Hmm, tändningen är väl en gnutta elektronisk ivf , det sitter ju en burk till den i varje fall. Men den är alltså från 79, tänk på det.... det var före någon visste vad en PC var.... . Jag får läsa på märker jag....

_________________
Pär Hylander
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Min första GTi var från 1980 och den hade övervarvningsskyddet i rotorn, kan man kalla det elektroniskt?
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
ok, ni verkar vara rätt överrens om 2-3 ställen!

Det verkar oxo som att det inte är så långa stunder som varvet inte skulle räcka. Och ni verkar rätt överrens om att för upplevelsen spelar det inte så stor roll, korrekt uppfattat?

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
johann skrev:
Min första GTi var från 1980 och den hade övervarvningsskyddet i rotorn, kan man kalla det elektroniskt?


Knappast Var det vikter som slungades ut?

Vid närmare eftertanke så är det väl bara det att den har ett brytarlöst system, därav en tändmodul. Jag får definitivt läsa på! oj, vad vi gled från topic

_________________
Pär Hylander
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Pär Hylander skrev:
johann skrev:
Min första GTi var från 1980 och den hade övervarvningsskyddet i rotorn, kan man kalla det elektroniskt?


Knappast Var det vikter som slungades ut?


Jag tror det.
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17354



johann skrev:
Pär Hylander skrev:
johann skrev:
Min första GTi var från 1980 och den hade övervarvningsskyddet i rotorn, kan man kalla det elektroniskt?


Knappast Var det vikter som slungades ut?


Jag tror det.
Den sortens övervarvningsskydd är kanonbra! De är ju justerbara! Man spänner upp fjädern lite och vips så kan man dra en smula längre.
Lite nervöst vid injustering dock...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Mäkinen skrev:
johann skrev:
Pär Hylander skrev:
johann skrev:
Min första GTi var från 1980 och den hade övervarvningsskyddet i rotorn, kan man kalla det elektroniskt?


Knappast Var det vikter som slungades ut?


Jag tror det.
Den sortens övervarvningsskydd är kanonbra! De är ju justerbara! Man spänner upp fjädern lite och vips så kan man dra en smula längre.
Lite nervöst vid injustering dock...


Eller så byter man ut dem mot en rotor utan detta skydd, satan vad det varvar ett tag....
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Pär Hylander skrev:
ok, ni verkar vara rätt överrens om 2-3 ställen!

Det verkar oxo som att det inte är så långa stunder som varvet inte skulle räcka. Och ni verkar rätt överrens om att för upplevelsen spelar det inte så stor roll, korrekt uppfattat?


Jepp! thumbs up

Mvh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Nürburgring
Ringen - hur "kort" kan bilen vara växlad
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (12293 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande