Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Contour+ - byta ut fiskögat (funkar även på GoPro :)
6939 besök totalt
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582


Trådstartare
De nya kamerorna som finns är rätt smidiga men det jag aldrig gillat direkt är själva fiskögelinsen,
visst rätt kul för en själv och se vad som händer i kupen men själva racingen blir ofta rätt pluttig.

På min Contour+ är vidvinkeln 170grader, 1280x720 och 60fps. Vid 30fps är det full HD och 125 grader
men det blir lätt vandrande bild när farten och vibrationerna ökar.

Surfande runt som man brukar och hittade en firma som säljer utbyteslinser bland annat till både Contour
och GoPro serien. Jag köpte två linser med focal 6 och 8mm vilket ska motsvara ca 78 och 54 grader.

Själva bytet gick ok, på Contour+ som jag har är original linsen limmad så man fick värma lite och
det blev lite märken på kragen. Inget påverkar och man vill fiska igen dock. Jag har bara ställt fokus
via WiFi bilden i telefon så den behöver kanske justeras något. Den nya linsen behöver inte limmas.





För lite mer framruta har jag på mina in-car klippt ur orginalet till 853x480 så det blir såhär:
(med standard 170° lins)




Med 170° linsen, väldigt lite framruta




Med 54° linsen blev bilden för smal, kanske lämplig för montering på tak?




Med 78° slutar bilden precis innan buren och vid underkanten av bakrutan





Tycker själv det ser väldigt lovande ut Ser fram emot att testa skarpt thumbs up


(finns även på tuben här: https://www.youtube.com/watch?v=odLvi_po4Cw)

_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Tack för din input!

Nu är ju det här inlägget några år, men skriver ändå ett svar.
Jag har en Gopro Hero HD "1" från 2010 och en Gopro Hero HD 2 från 2011.
Hero 1 har 127 resp 170 graders vidvinkel beroende på om man väljer 1080p eller 720p upplösning.

Men Hero 2 kameran från 2011 och alla efterkommande modeller har ju funktionen att man kan ändra hur vid vinkel man önskar filma i, så då ser jag inte riktigt problemet.
Min Hero 2 har tex valen Narrow(90gr), Medium(127gr) och Wide(170gr) när man filmar i 1080p.

Brukar köra på Medium när jag filmar och ha kameran fäst i höger sidoruta. Så ser man både bra framåt, sidorna och instrumentpanelen.



Hade jag satt kameran på "Narrow" eller placerat den längre fram så hade jag fått med mindre av instrumentbrädan och mer av det som händer framför bilen.
Men jag tycker personligen detta är rätt okej.

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Contour+ - byta ut fiskögat (funkar även på GoPro :)
6939 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande